با توجه به وضعیت اقتصادی و اجتماعی حاکم بر کشور، هر روزه افراد زیادی قصد دارند تا برای دنبال کردن اهدافشان، مهاجرت کنند. قطعا انتخاب کردن بهترین راه مهاجرت یکی از ابتدایی ترین چالش هایی است که سر راه این افراد قرار می گیرد. یکی از روش های مهاجرت، مهاجرت از طریق تحصیل می باشد. از آنجایی که این روش نسبت به سایر روش ها ریسک پایین تری دارد، همواره مورد استقبال افراد قرار گرفته است. اتریش را می توان یکی از بهترین کشورهایی دانست که می توان برای مهاجرت تحصیلی انتخاب کرد. با این که اتریش در قلب اروپا بوده و کشوری بسیار مدرن است اما بحث زبان مهاجرت به این کشور را با دشواری روبرو کرده است. افرادی که تمایل دارند تا در این کشور تحصیل کرده و زندگی کنند مدام این سوالات را می پرسند که آیا تحصیل در اتریش بدون مدرک زبان ممکن است؟ آیا می توان بدون مدرک زبان برای تحصیل در اتریش اقدام کرد؟ ما در این مقاله قصد داریم تا به بررسی کشور اتریش و ممکن بودن تحصیل در اتریش بدون مدرک زبان بپردازیم؛ پس حتما تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

شرایط عمومی تحصیل در اتریش بدون مدرک زبان

از آن جایی که اتریش یکی از کشور های اروپایی است که کیفیت تحصیل در آن بسیار بالاست توانسته به یکی از پر متقاضی ترین مقاصد مهاجرت افراد به خصوص ایرانیان تبدیل شود. در چند سال اخری شهر وین از نظر رفاه زندگی بهترین شهر دنیا شناخته شد و در سال های اخیر جزو 10 شهر برتر دانشجویی هم بوده است.

نظام آموزشی در این کشور بسیار پیشرفته بوده و دانشگاه ها در سطح جهانی قراردارند. از این رو قوانین بسیاری هم برای ورود به این دانشگاه ها وجود دارد. با توجه به این شرایط افراد همواره سعی می کنند تا راه ساده ای را برای مهاجرت به اتریش پیدا کنند. یکی از مشکلاتی که همواره پیش روی جوانان برای مهاجرت تحصیلی به این کشور وجود داشته، یادگیری زبان آلمانی بوده است. افراد رویای این را دارند که تحصیل در اتریش بدون مدرک زبان را تجربه کنند. سوالی که ایجاد می شود این است که آیا ممکن است؟ شرایط تحصیل در اتریش بدون مدرک زبان چگونه است؟

برخی روش ها وجود دارد که متقاضیان تحصیل در اتریش بدون مدرک زبان می توانند از آن ها بهره ببرند.

  1. تحصیل در رشته های مرتبط با تجارت بدون نیاز به مدرک زبان
  2. شرکت در دوره های زبان
  3. تحصیل متقاضیان دارای معدل بالای 18 در اتریش بدون نیاز به مدرک زبان

در روش های ذکر شده و برخی روش های دیگر متقاضی می تواند با استفاده از مدارک و رزومه ی خود و بدون نیاز به مدرک زبان و تنها با دارا بودن دانش زبان آلمانی برای مصاحبه و برقراری ارتباط به این کشور وارد شده و پس از ورود، در سال های ابتدایی زندگی خود در این کشور به یادگیری هر چه بیشتر این زبان بپردازند.

تحصیل کردن در مدارس اتریش بدون نیاز به مدرک زبان

احتمالا حدس می زنید که صرفا دانشجویان نیستند که متقاضی مهاجرت به اتریش هستند بلکه دانش آموزان هم می توانند در مدارس اتریش تحصیل کنند. حال باید دید که شرایط تحصیل در اتریش بدون مدرک زبان در مقطع مدارس چگونه است؟ باید دقت کنید که تنها کودکانی که زیر 14 سال سن دارند می توانند در دبستان های این کشور تحصیل کنند. نکته ای که برای این وضعیت وجود دارد این است که باید یکی از والدین این کودک اقامت اتریش را داشته باشد در غیر این صورت امکان تحصیل برای وی وجود نخواهد داشت مگر این که مدرسه ای در اتریش قیمومیت آن کودک را بپذیرد که چندان مسئله ی رایج  ممکنی نیست. نوجوانان بالای 14 سال می توانند در دبیرستان این کشور تحصیل کنند. علاوه بر این، این افراد در صورتی که به مدارس آلمانی زبان رفته و در آن ها تحصیل کنند امکان بورسیه ی تحصیلی رایگان اتریش در این مقطع برای آنان وجود دارد. هر چندمنظور از تحصیل رایگان الزاما رایگان نیست بلکه فرد باید هزینه ای ناچیز پرداخت نماید.

با این حال دقت نمایید در صورتی که افراد قصد داشته باشند تا تحصیل در اتریش بدون مدرک زبان در دبیرستان را انتخاب کنند لازم است تا در مدرسه های خاصی پذیرفته شوند که به آن ها مدارس خصوصی گفته می شود. این امکان برای دانش آموزان بین المللی ایجاد شده که تنها با بلد بودن زبان انگلیسی می توانند در آن ها ثبت نام کرده و تحصیل کنند. در این شرایط به در دست داشتن مدرک زبان آلمانی نیازی نخواهد بود. لازم به ذکر است که شخص برای ورود به این مدارس به مدارک آیلتس یا تافل هم نیازی ندارد؛ مگر این که مهارت زبان انگلیسی وی بالا نبوده یا معدل دانش آموز پایین باشد.

تحصیل در اتریش بدون مدرک زبان برای لیسانس

برخی قوانین برای افرادی که قصد دارند تا ویزای تحصیلی اتریش را اخذ کنند وجود دارد. دانش آموزانی که دیپلم 12 ساله ی خود را دارند می توانند مشروط به برخی شرایط برای تحصیل در این کشور اقدام نمایند. این افراد باید در کنکور سراسری شرکت کرده و در یک رشته قبولی کسب کرده باشند و بتوانند به یک دانشگاه دولتی در ایران ورود کنند. دقت کنید که از این پذیرش نباید بیش از یک سال گذشته باشد. پس از آن در صورتی که شخص دارای مدرک زبان B1 آلمانی باشد، تحصیل برای او در اتریش کاملا رایگان خواهد بود.

در شرایطی که فرد تمامی شرایط را منهای مدرک زبان داشته باشد باز هم می تواند برای تحصیل در اتریش اقدام نماید چرا که تحصیل در اتریش بدون مدرک زبان در مقطع کارشناسی ممکن است ولی در این شرایط تحصیل به زبان انگلیسی خواهد بود که فرد ملزم به پرداخت شهریه خواهد شد. دقت کنید که این مبلغ در برابر تحصیل در یکی از بهترین کشورها و دانشگاه های جهان ناچیز شمرده می شود. با این حال دانشجو می تواند در هفته 15 ساعت هم کار کند.

دقت کنید که شخص برای ورود به دانشگاه های انگلیسی زبان در مقطع کارشناسی باید حداقل آیلتس 5/5 را دارا باشد و این مقطع در اتریش در حدود 3 الی 4 سال طول می کشد.

تحصیل در اتریش بدون مدرک زبان در مقطع کارشناسی ارشد

باید گفت که تحصیل در اتریش بدون مدرک زمان در مقطع کارشناسی ارشد از پرطرفدار ترین مقاصد دانشجویی به حساب می آید. افرادی که قصد دارند بدون مدرک زبان مهاجرت کنند همیشه جویای آن می شوند. این کشور هر ساله دانشجویان بسیاری را در سرتاسر جهان برای تحصیل در رشته های مختلف به خصوص رشته های مهندسی جذب می کند. در کشورهایی نظیر آلمان و اتریش کار کردن پس از تحصیل در این رشته ها به نوعی ضمانت شده است و این موضوع افراد بیشتری را برای تحصیل دوره ی کارشناسی ارشد در اتریش بدون مدرک زبان ترغیب می کند.

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در اتریش حدود 1 الی 2 سال طول کشیده و در شرایطی که شخص دارای مدرک B2 زبان آلمانی باشد تحصیلی رایگان و بسیار ارزان برای او وجود خواهد داشت. دانشگاه های برتر اتریش اغلب دانشگاه های سراسری را در بر می گیرند. باید دقت کرد که برخی از رشته ها در دانشگاه های سراسری در این مقطع به زبان انگلیسی تدریس می شوند اما برای افرادی که تمایلی به یادگیری زبان آلمانی ندارند، تحصیل در اتریش بدون مدرک زبان در مقطع کارشناسی ارشد هم ممکن است. این کشور ها که اغلب شعبه هایی از دانشگاه های کشورهای کانادا و آمریکا می باشند به زبان انگلیسی تدریس کرده و برای ورود به آن ها لازم است تا مدرک زبان آیلتس 5/6 به بالا را دارا باشید تا بتوانید بدون بدون هر گونه مشکلی در این دانشگاه ها تحصیل کنید؛ هر چند برخی از دانشگاه های خصوصی نیازی به مدرک زبان ندارند. فرد باید توان مالی پرداخت شهریه ی این دانشگاه ها را داشته باشد تا بتواند برای تحصیل در اتریش بدون مدرک زبان آلمانی اقدام نماید. هر چند لازم به ذکر است که دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد در اتریش می تواند همزمان با تحصیل تا 40 ساعت در هفته کار کند.

تحصیل در مقطع دکتری بدون مدرک زبان در اتریش

می توان گفت شرایط اخذ ویزای تحصیلی برای مقطع دکتری بدون نیاز به مدرک زبان کمی سختگیرانه تر است. در صورتی که شما فردی هستید که در ایران تحصیل کرده لازم است تا مدرک کارشناسی ارشد خود را از دانشگاه های سراسری ایران اخذ کرده باشید چرا که دانشگاه های اتریش مدارکی را که از سایر دانشگاه های ایران صادر شده باشد را برای ادامه تحصیل در دانشگاه های دولتی این کشور مورد قبول نمی داند. در صورتی که شما مدرک خود را از دانشگاه های سراسری دریافت نکرده اید می توانید از دوره های تخصصی و آموزشی دکتری در دانشگاه های خصوصی بهره ببرید. اما در صورتی که قصد دارید تا در دانشگاه های دولتی اتریش و رایگان تحصیل کنید نیاز است تا دارای مدرک زبان C1 باشید. اما در صورتی که این امکات را ندارید می توانید دانشگاه های خصوصی را انتخاب کرده و با پرداخت شهریه ی آن ها در اتریش بدون نیاز به مدرک زبان تحصیل کنید.

علاوه بر این ها اکثر دانشگاه های این کشور برای مقطع دکتری از دانشجویان درخواست مدرک آیلتس با نمره ی 7 به بالا را درخواست می کنند. دقت کنید که مدارک بین المللی و داشتن رزومه ی قوی می تواند شانس شما را برای تحصیل در اتریش در مقطع دکتری بالا ببرد.

افرادی که در این مقطع در اتریش مشغول به کار هستند می توانند تا هفته ای 45 ساعت کار کنند.

ویزای همراه تحصیلی اتریش

یکی از دلایل محبوبیت کشور اتریش برای مهاجرت تحصیلی وجود این ویزاست. افراد متاهل بسیاری همواره برای دریافت و اخذ ویزای تحصیلی اتریش اقدام می کنند. این افراد بارها این سوال را از وکیل خود پرسیده اند که آیا می توانند خانواده ی خود را به همراه داشته باشند یا خیر!

درباره ی ویزای تحصیلی باید گفت که اغلب افراد ویزای خود را بر اساس مدت تحصیل خود دریافت کرده و افراد متاهلی که به منظور دریافت ویزای تحصیلی در اتریش اقدام می کنند می توانند همراه همسر و فرزندان  زیر 18 سال خود به این کشور بروند. دقا کنید که در صورتی که همسر فرد متقاضی تحصیل در اتریش بدون مدرک زبان، تخصص خاصی را در حیطه هایی که مورد نیاز کشور اتریش هستند داشته باشد، می تواند اجازه ی کار تمام وقت دریافت کرده و مشغول به کار شود.

علاوه بر این امکان تحصیل در مدارس دولتی این کشور هم برای فرزندان زیر 18 سال شما وجود خواهد داشت و فرزندتان از امتیاز آموزش این کشور بهره مند خواهد شد.

پس در صورتی که نگرانی ای درباره ی همراهی خانواده ی خود در زمینه ی تحصیل در اتریش بدون مدرک زبان داشتید، حال آن رفع شده و شما می توانید در تمام بازه ی تحصیلی خود آن ها را کنار خود داشته باشید.

امیدواریم که توانسته باشیم به برخی از سوالات شما در زمینه ی تحصیل در اتریش بدون مدرک زبان پاسخ دهیم. در صورتی که همچنان سوالاتی در ذهن دارید می توانید با کارشناسان ما در تماس باشید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها