تحصیل در کشورهای خارجی همواره یکی از تجارب مهم و جذاب برای دانشجویان بین‌المللی بوده است، و اسلواکی به عنوان یکی از مقاصد آموزشی محبوب و جذاب برای دانشجویان از سراسر جهان شناخته می‌شود. این کشور با فرهنگ غنی و تاریخی که به همراه محیط دانشگاهی دوستانه و دانشگاه‌های با کیفیت، تجربه‌ای منحصر به فرد در مسیر تحصیلی فراهم می‌آورد.

اسلواکی با دارا بودن برنامه‌های تحصیلی متنوع و پویا در زمینه‌های مختلف از جمله علوم انسانی، علوم طبیعی، مهندسی، و هنر، به دانشجویان امکان می‌دهد تا به تحصیلات خود ادامه دهند و در محیطی دوستانه و پرانرژی تجربه جدیدی برای رشد و توسعه شخصی خود را کسب کنند.

از آنجایی که اسلواکی همچنین هزینه‌های تحصیلی نسبتاً معقولی را ارائه می‌دهد و شهرهای زیبا و دانشگاه‌های معتبر دارد، برای دانشجویان جذابیت بیشتری دارد. این مقدمه نشان می‌دهد که تحصیل در اسلواکی می‌تواند یک گزینه عالی برای دانشجویان بین‌المللی باشد که دنبال تجربه‌ای متفاوت و ارزشمند در زمینه تحصیلات عالی هستند.

مزایای تحصیل در اسلواکی

 از مزیت های شناخته شده تحصیل در این کشور میتوان به به صرفه بودن مخارج و هزینه های زندگی اشاره کرد. همچنین کشور اسلواکی جز اتحادیه اروپا و اتحادیه شینگن است بنابراین دانشجویان این کشور از نظر ورود و سفر به کشور های دیگر عضو اتحادیه شنگن مشکلی ندارند. همچنین هزینه های تحصیل در این کشور نسبت به کشور های دیگر ارزان تر و مناسب تر است و همچنین تحصیلات این کشور از طریق دانشگاه و همینطور دوره های زبان نیز ممکن می‌باشد. لازم به ذکر است که در کشور اسلواکی سطح آموزش در کیفیت بالایی قرار دارد و این موضوع سبب شده است که کشور اسلواکی از مقاصد دوست داشتنی و دائمی برای خیلی از دانشجویان در حال تحصیل باشد.

تحصیل در کشور اسلواکی دارای شرایطی است و با طی کردن روند همراه است که باید به آن توجه کنید. اولین نکته که باید بدانید این است که زبان آموزش و پرورش و تحصیل در این کشور معمولا زبان اسلواکیایی است اما در برخی از مقاطع مانند مقاطع الی برنامه های آموزشی دیگری به زبان های دیگر صورت میگیرد. این زبان ها بیشتر زبان انگلیسی است اما برخی از زبان های دیگر مانند مجارستانی، فرانسوی، آلمانی و روسی در این کشور سخن گو دارند. نکته مهم این است که اگر به زبان اسلواکی در این کشور تحصیل کنید، تحصیلات شما به صورت رایگان تلقی میشود.

 بنابراین میتوان گفت که دانشجویان و همچنین دانش آموزانی که در اسلواکی به صورت کاملا تمام وقت به زبان انگلیسی تحصیل میکنند، هزینه ی تحصیل رایگان دارند و هیچ هزینه ای را پرداخت نمی‌کنند. همچنین دانشجویان خارجی می‌توانند زبان اسلواکی را در این کشور در مکان های آموزشی مانند دانشگاه، مدارس زبان دولتی و مدارس زبان خصوصی آموزش دیده و یاد بگیرند. لازم به ذکر است که دانشجویان و یا دانش آموزانی که در یکی از زبان های خارجی به جز خود زبان اسلواکی تحصیل میکنند، باید هزینه تحصیل را به طور کامل پرداخت کنند اما در مورد هزینه دانشگاه ها باید گفت که هر دانشگاه هزینه تحصیلی متفاوتی دارد.

شرایط تحصیل در اسلواکی

تحصیل در مقاطع مختلف در اسلواکی

اسلواکی یک کشور با یک سیستم آموزشی پویا و پیشرفته است که امکانات خوبی برای دانشجویان ارائه می‌دهد. مقاطع تحصیلی در اسلواکی شامل دوره‌های کارشناسی، کارشناسی ارشد، و دکترا می‌شود. دانشگاه‌های این کشور دارای برنامه‌های تحصیلی متنوعی در رشته‌های مختلف هستند که از طریق آنها می‌توانید دانش عمیقی در زمینه‌های مورد علاقه خود کسب کنید. برنامه‌های تحصیلی در اسلواکی معمولاً شامل ترکیبی از درس‌های تئوریک و کاربردی هستند که به دانشجویان امکان می‌دهد تا تجربه عملی قابل توجهی را در طول تحصیل‌های خود کسب کنند.

علاوه بر این، دانشجویان از امکانات و تجهیزات مدرن دانشگاه‌ها برای ارتقاء دانش خود بهره‌مند می‌شوند. با توجه به کیفیت بالای آموزش و امکانات موجود، تحصیل در اسلواکی می‌تواند فرصتی عالی برای رشد شخصی و حرفه‌ای باشد.

تحصیل در مدارس اسلواکی

تحصیلات در کشور اسلواکی از مقطع مدارس شروع میشود و به طور کلی مدارس این کشور شامل سطوح و مقاطع مختلف می‌باشد که عبارتند از:

  • مهد کودک یا دوره پیش دبستانی که از سه تا شش سال است.
  • مدارس ابتدایی که از شش تا پانزده سال است.

  • مدارس متوسطه یا دبیرستان که از ۱۵ تا ۱۹ سال است

  • دانشگاه ها از ۱۹ سال به بعد است.

در مورد مدارس کشور اسلواکی باید گفت که آن ها انواع مختلفی دارند که شامل مدارس دولتی، مدارس خصوصی، مدارس متعلق به کلیسا و دیگر مدارس میشود. همانطور که گفته شد تحصیل در کشور اسلواکی از کودکان آغاز میشود که این دوره از سن سه تا شش سالگی می‌باشد. اما دوره کودکستان برای همه افراد اجبار نیست. بلکه در این مقطع کودکان هنر هایی چون نقاشی، آواز خواندن و یا رنگ ها و اعداد را یاد میگیرند.

در ادامه در مرحله پیش دبستانی و سال قبل از دبستان اعداد، ماه های سال و روز های هفته را آموزش می بینند. جالب است بدانید که در کشور اسلواکی بیشتر مدارس برای تحصیل، برای دولت می باشند. اما با این حال مدارس خصوصی و مدارس متعلق به کلیسا نیز در این کشور وجود دارند.

در کشور اسلواکی دانش آموزان پنج روز از هفته را در مدرسه سپری می‌کنند. این پنج روز روز های دوشنبه تا جمعه می‌باشد. همچنین تعطیلات تابستانی برای دانش آموزان این کشور در دوره های مدارس ابتدایی و متوسطه از اول جولای تا سی و یک آگوست می‌باشد.

همچنین تعطیلات دیگری مانند کریسمس، عید پاک و تعطیلات ملی برای دانش آموزان وجود دارد. آموزش ابتدایی در کشور اسلواکی حدودا نه سال طول میکشد و همچنین این دوره به صورت اجباری است و از سن شش سالگی شروع شده و در سن ۱۵ سالگی پایان می یابد. ناگفته نماند که تحصیل در مقطع دبستان و دبیرستان در این کشور شامل دو ترم در سال است. دانش آموزان در مقطع ابتدایی معمولا چهار و شش کلاس در روز دارند که تعداد به سال تحصیلی و نوع مدرسه بستگی دارد.

 دانش آموزان مقطع متوسطه نیز در روز بین پنج تا هشت کلاس دارند که هر کدام ۴۵ دقیقه زمان می‌برند. همچنین در روز برای دانش آموزان یک آنتراک طولانی تر هم برای صرف میان وعده وجود دارد که به اصطلاح  Big break نام دارد. در کشور اسلواکی اکثر کتاب های مدارس و وسیله های آموزشی به صورت رایگان به دانش آموزان اعطا میشود‌.

شایان ذکر است که نمرات در مدارس های کشور اسلواکی از یک تا پنج می‌باشد و یک در مدارس بهترین نمره است. گزارش مدرسه برای دانش آموزان در پایان هر ترم تحصیلی در اختیار قرار میگیرد. جالب است بدانید که علاوه بر مدارس، مدارس بعد از ظهر نیز حضور دارند که برای  یادگیری موسیقی و نقاشی فعالیت میکنند.

تحصیل در کشور اسلواکی در مقطع کارشناسی

بعد از مقطع مدارس محصلان وارد مقطع کارشناسی میشوند. این مقطع حدودا” بین سه تا پنج سال است. قبل از ورود به این مقطع، دانش آموزان در مدارس برای تحصیل در این مقطع آماده می‌شوند. بعد از آمادگی در این دوره تحصیلات تکمیلی را طی میکنند و فرصت های شغلی را نیز می گذرانند. در مقطع کارشناسی محصلان مطالعات خود را روی علاقه خود و یا یک موضوع خاص متمرکز میکنند.

دانشگاه های  اسلواکی در سطح های مختلف قرار میگیرند و انواع مختلفی دارند که شامل دانشگاه های دولتی، عمومی و خصوصی می‌باشد.در این کشور، دانشگاه‌های عمومی به عنوان اصلی‌ترین مراکز آموزشی شناخته می‌شوند. این دانشگاه‌ها توسط دولت تاسیس شده و تحت نظر و کنترل آن قرار دارند. دانشگاه‌های دولتی شامل مؤسساتی نظیر دانشگاه‌های نظامی، پزشکی، پلیس و غیره هستند. دانشگاه‌های خصوصی نیز به صورت محدود اما در دسترس می‌باشد. این دانشگاه‌ها توسط مؤسسات غیر دولتی تاسیس شده و مدیریت آن‌ها نیز به عهده آن‌هاست. همچنین، دوره‌های زبان اسلواکی نیز در دانشگاه‌ها برگزار می‌شود

اما ورود به مقطع کارشناسی نیازمند شرایطی است. ابتدا باید تحصیلات شما در مقطع دبیرستان پایان یابد و شما در آزمون maturuta قبول شوید ‌ این آزمون برای فارغ‌التحصیل شدن برگزار میشود.  لازم است بدانید که تحصیل در دانشگاه های دولتی برای دانشجویان بین المللی و همچنین کشور های عضو اتحادیه اروپا به صورت رایگان است. اما برای دانشجویانی که عضو اتحادیه اروپا نیستند تحصیل هزینه ای بین ۲۰۰۰ تا ۵۰۰۰ یورو دارد.

تحصیل در اسلواکی و بورس تحصیلی

تحصیل در اسلواکی در مقطع کارشناسی ارشد

بعد از گذراندن دوره کارشناسی، دانشجویان این کشور وارد دوره کارشناسی ارشد میشوند. تحصیل در این کشور بین یک تا دو سال طول میکشد. تحصیل در این دوره کمی متفاوت تر است و شامل حضور و گذراندن دوره در سمینار ها، سخنرانی ها، پروژه ها و آموزش های علمی و… میشود. همچنین دانشگاه را میتوان دانشگاه هایی دانست که در براتیسلاوا می‌باشند.

در این کشور شهریه ها به زبان انگلیسی بین ۳۰۰۰ تا ۵۰۰۰ یورو می‌باشد که این مبلغ ثبات نبوده و در سال متغیر است. همچنین تحصیل برای اکثر افرادی که فوق لیسانس هستند حدود دو سال طول میکشد و معمولا تحصیل در این کشور ایلتس۶/۵ نیاز دارد. 

به طور مثال دانشگاه های براتیسلاوا شامل هفت دانشکده میشوند که رشته هایی مانند حقوق، اقتصاد، مهندسی پزشکی و…. در آن ها قابل تحصیل می‌باشند. نکته مهم این است که شرط اصلی برای ورود به مقطع کارشناسی ارشد پایان دوره کارشناسی است.

تحصیل در اسلواکی در مقطع دکتری

یکی از اصلی ترین تفاوت های تحصیل در این مقطع با مقاطع دیگر، نیازمند بودن به یک سوپروایزر است که از واجبات تحصیل در دوره دکتری می‌باشد.  همچنین ورود به این دوره بعد از تکمیل یک تحقیق علمی و گسترده در یک حوزه مشخص است. این تحقیق همچنین با تکمیل پایان نامه صورت میگیرد. در این دوره ممکن است که دانشجوی در حال تحصیل مقداری پول به عنوان حقوق اعطا شود. پایان نامه های دانشجویی باید در حضور هیئت کارشناس انجام شود و دانشجویان باید از پایان نامه خود دفاع کنند.

بعد از دفاع درجه دکترا با توجه به نمره به دانشجو اعطا میشود. طول دوره دکترا حدود سه تا چهار سال است که البته این دوره به رشته و دانشگاه و خود شخص نیز وابسته است. در کشور اسلواکی دانشگاه های زیادی. هستند که برنامه دکترای عالی بین اللملی را در سطح بین‌المللی به دانشجویان ارائه میدهند. همچنین در این کشور برنامه های دکتر در شاخه هایی مانند بهداشت، روانشناسی، مهندسی، آموزش، علوم زیستی، علوم زیست پزشکی و دیگر حرفه ها می‌باشد.

محدودیت سنی برای تحصیل در اسلواکی

محدودیت سنی برای تحصیل در اسلواکی وابسته به دوره و سطح تحصیلی مورد نظر است. برای برخی از دوره‌ها و مقاطع تحصیلی، محدودیت سنی وجود دارد که ممکن است متغیر باشد و به طور کلی بر اساس قوانین دانشگاه و مقررات ملی تعیین می‌شود. برای مثال، برای تحصیل در برخی از مقاطع تحصیلی مانند مقاطع کارشناسی ارشد یا دکترا، معمولاً محدودیت سنی وجود دارد و اغلب دانشگاه‌ها حداکثر سن مجاز برای پذیرش دانشجو را مشخص می‌کنند.

تحصیل در اسلواکی و بورس تحصیلی

یکی از مزیت های این کشور تحصیلات به همراه بورس تحصیلی  می‌باشد که در اسلواکی بسیار رواج دارد. در این مورد بدانید که برای دریافت بورس تحصیلی دانشجو نیز به یک رزومه تحصیلی بسیار قوی و نمرات برتر و عالی دارد. بنابراین شخص با داشتن همچنین شرایطی میتواند بورسیه تحصیلی کشور اسلواکی را از آن خود کند.

بورسیه تحصیلی در اسلواکی معمولا  جنبه رقابتی دارد. این موضوع بدین معنی است که اشخاص مختلف برای دریافت است بورسیه ها باید با دانشجویان دیگر وارد رقابت شوند. بورسیه تحصیلی در اسلواکی انواع مختلفی دارد که بعضی از آن ها شامل موارد زیر می‌باشد.

  • بورسیه های دولتی اسلواکی
  • بورسیه های وزارت آموزش اسلواکی

  • برنامه های بورس ملی

  • بورسیه های برنامه اسلوونسکو ۲۱

  • بورسیه های دوجانبه

  • بورسیه های چند جانبه

  • بورسیه تحصیلی در اسلواکی

هزینه های تحصیل در اسلواکی

در کشور اسلواکی تحصیلات میتواند رایگان و یا دربند هزینه باشد. تحصیل در این کشور به زبان اسلواکی همانطور که اشاره شد، به صورت رایگان می‌باشد. اما تحصیل در اسلواکی به زبان های خارجی دیگر به جز اسلواکی هزینه هایی را در بر میگیرد. بنابراین تحصیل به این زبان ها نیازمند هزینه و پرداخت شهریه می‌باشد.

شهریه های پرداختی با توجه به دانشگاه و رشته های تحصیلی متغیر هستند و هزینه آن ها از ۴۹۰ یورو تا ۱۲۲۰۰ یورو میباشد که به صورت سالانه محاسبه میشود. یکی از مزیت های زندگی و تحصیل در کشور اسلواکی است است که هزینه زندگی و تحصیل به طور کلی در مقایسه با کشور اروپایی دیگر کمتر است و مبلغی حدود ۵۰۰ تا ۷۰۰ یورو در ماه است. البته این مبلغ کاملا تقریبی است و ممکن است با توجه به سبک زندگی افراد کم و یا زیاد باشد.

هزینه های تحصیل در اسلواکی

شرایط تحصیل در اسلواکی و کار دانشجویی

یکی از موضوعاتی که باعث شده است دانشجویان علاقمند به تحصیل در اسلواکی باشند، مورد حمایت بودن تحصیلات و دانشجویان توسط دولت اسلواکی است. برای این موضوع اختیاراتی به دانشجویان داده شده است که توسط دولت اسلواکی صورت گرفته است. اعطای این تمهیدات سبب شده است که دانشجویان بتوانند با آسودگی خاطر و بدون هیچ مشکل و دغدغه ای در این کشور تحصیل کنند. یکی از این مزیت ها و اختیارات دانشجویی، فراهم کردن  فرصت های شغلی مناسب و کار در حین تحصیل برای دانشجویان می‌باشد.

در این کشور حتی دوره های وجود دارد که در آن دانشجویان مشغول کارورزی میشوند. اما نکته مهم این است که دانشجویان باید رعایت کنند که کار کردن نباید به طور تمام وقت و منظم باشد و روند تحصیلی دچار مشکل شود. همچنین نباید به گونه ای باشد که تمرکز دانشجو از دست برود. بلکه اشتغال باید به این صورت باشد که دانشجو را برای ورود به بازار کار اماده کند.

به همین سبب قوانین و مقرراتی برای ساعات کاری دانشجویان ایجاد شده است که این ساعات برای دانشجویان دوره کارشناسی بیست ساعت در هفته و برای دانشجویان کارشناسی ارشد سی ساعت در هفته می‌باشد. همچنین دانشجویان دکتر اجازه کار به میزان چهل ساعت در هفته دارد.

بررسی ویزای همراه

خیلی از افرادی که قصد مهاجرت تحصیلی به اسلواکی را دارند، نیازمند یک ویزای همراه می‌باشند. این موضوع خصوصا  برای افراد متاهل بسیار مهم است زیرا که داشتن ویزای همراه برای همسر و فرزندان افراد متاهل هنگام مهاجرت بسیار حائز اهمیت است.

از ویژگی های خوب این کشور این است که تحصیل در کشور اسلواکی مانند بیشتر کشور آن دنیا با ویزای همراه صورت میگیرد. همچنین زمان لازم برای الحاق همراه شخص دانشجو حدود سه ماه است. اما نکته مهم این است که افرادی شرایط الحاق همراه در اسلواکی را دارند شامل موارد زیر می‌باشند:

  1. عضو خانواده شخص مهاجر که محل اقامت دائمی داشته باشد.
  2. اقوام نسبی در خط مستقیم برای پناهندگان کمتر از ۱۸ سال

همچنین شرایط اعضای خانواده برای دریافت ویزای همراه عبارتند از:

  • همسرانی که به سن هجده سالگی رسیده باشند.
  • فرزندان زیر 18 سال شخص مهاجر

  • فرزندان بالای ۱۸ سال که توانایی مراقبت از خود را ندارند و مشکل سلامتی دارند.

  • والدین شخص مهاجر که فاقد حمایت لازم و فاقد پشتیبان مناسب در کشور مبدا بودند و نیازمند مراقبت هستند.

معرفی دانشگاه های اسلواکی

کشور اسلواکی در سطح بالایی از آموزش قرار دارد. همچنین تحصیلی در این کشور در دانشگاه های اسلواکی دارای رنکینگ جهانی بالایی هستند بنابراین این موضوع باعث شده است که پیدا کردن شغل بعد از اتمام دوره تحصیل در کشور اسلواکی شانس بسیار بالایی داشته باشد چرا که دانشگاه های کشور اسلواکی از کیفیت بالایی برخوردار هستند.

اما لازم به ذکر است که بیشتر دانشگاه های کشور اسلواکی مورد تایید کشور ایران نمیباشد بنابراین دانشجویانی که میخواهند بعد از تحصیل در اسلواکی به ایران برگردند باید به این موضوع توجه کنند که دانشگاهی را برای تحصیل انتخاب کنند که مدرک آن در ایران معتبر باشد و بعد از پایان تحصیلات مدارک دانشجو به مشکل برنخورد‌.

هم اکنون تنها دانشگاهی از کشور اسلواکی که مورد تایید وزارت علوم تحقیقات و فناوری ایران است دانشگاه  Slovak University of technology  می‌باشد. همچنین دانشگاه  Comenius University in Bratislava  از دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت ایران در کشور اسلواکی می‌باشد. اما در کشور اسلواکی به طور کلی دانشگاه های زیادی وجود دارند که به ترتیب رنکینگ جهانی عبارتند از:

  •  Comenius University in Bratislava
  • Komenskeho v Bratislava 7152 technical University of kosice

  • Technicka University

دانشگاه های کشور اسلواکی از رتبه های  بالایی برخوردار می باشد مخصوصا در رشته های پزشکی و دندانپزشکی و دانشگاه های بسیار خوبی در اسلواکی وجود دارد.دوره های تخصصی در دانشگاه های این کشور به زبان انگلیسی تدریس داده میشود  و امکان این را دارد که ترانسفر به دانشگاه های کشور آلمان و اتریش برای ادامه تحصیل باشد.

اولین دانشگاه در کشور اسلواکی، دانشگاه ایستروپولیتانا Academia IatropolitanaIatropolitana است. دانشگاه های سطح عالی اسلواکی به سه دسته عمومی،دولتی،خصوصی تقسیم می شوند.

شرایط و مدارک تحصیل در اسلواکی

شرایط و مدارک تحصیل در اسلواکی در دانشگاه فناوری براتیسلاوا

یکی از دانشگاه‌های معروف اسلواکی، دانشگاه فناوری براتیسلاوا است. برای تحصیل در این دانشگاه، دانشجویان نیازمند شرایط و مدارک خاصی هستند. ابتدا باید بدانید که تحصیل در کشور اسلواکی توسط دانشجویان بین‌المللی میسر است.

ویزای تحصیلی مورد نیاز به عنوان ویزای ملی یا ویزای بلندمدت نوع D است. این ویزا به دانشجویان بین‌المللی امکان می‌دهد که برای مدت نود روز و در طول حدود شش ماه در اسلواکی اقامت داشته باشند. با این حال، باید توجه داشت که اقامت در اسلواکی بیشتر از نود روز، نیازمند دریافت مجوز اقامت (Residence Permit) می‌باشد.

یکی از نکات مهم هنگام مهاجرت تحصیلی در اسلواکی ارائه مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزای تحصیلی میباشد. این مدارک به شرح زیر میباشند.:

  • فرم درخواست ویزا که باید به طور صحیح و کامل تکمیل شود.
  • عکس های اخیر شخص در اندازه گذرنامه

  • در عکس باید چهره به طور کامل مشخص باشد همچنین پیش زمینه عکس روشن باشد

  • ارائه گذرنامه معتبر با حداقل دو صفحه خالی

  • کپی اطلاعات پاسپورت

  • صفحه ای که عکس شخص در آن است

  • کپی ویزا های قبلی در صورت وجود

  • نامه ای با هدف بازدید و برنامه سفر در اسلواکی

  • برنامه سفر و تاریخ و همچنین مشخصات پرواز

  • بیمه درمانی با پوشش درمانی بین المللی

  • مدارک مالی کافی و اطلاعات بانکی

  • تمکن مالی لازم

  • پرداخت وجه ویزا

  • مبلغ شصت یورو

  • سایر مدارک مورد نیاز بر حسب درخواست سفارت

شرایط کار بعد از اتمام تحصیلات در اسلواکی

تحصیل در اسلواکی در دانشگاه های برتر سبب میشود که کارفرمایان و شرکت های مختلف تمایل به همکاری با فارغ‌التحصیلان دانشگاه داشته باشند. بیشتر این دانشگاه ها سبب شده است که افراد برای ورود به بازار کار و ایجاد یک شغل در آینده آماده باشند. اما به طور کلی باید گفت که موقعیت های شغلی در براتیسلاوا از سایر مناطق و شهر های دیگر اسلواکی در سطح مطلوب و مناسب تری قرار دارد. در کشور اسلواکی کارفرمایان برای استخدام نیروهای خارجی باید در طول سه ماه شغل مورد نظر خود را در اسلواکی و خود سه نیز شغل را در کل اتحادیه اروپا آگهی کنند.

همچنین یکی از نکات مهم این است که اگر در طول این سه ماه فرد اسلواکی یا عضو اتحادیه اروپایی برای این شغل یافت نشد، آن وقت کارفرما اجازه دارد که از نیروهای خارجی برای استخدام این شغل استفاده کند. اما بدانید که تحصیل در اسلواکی باعث میشود که فرد بتواند در فرصتی مناسب برای یافتن شغل آق ام کند.

نکته مهم این است که یکی از قوانین کشور های حوزه شنگن این است که افراد می‌توانند حرکت آزاد برای نیروهای کار داشته باشند یعنی افراد می‌توانند در کل کشور های عضو اتحادیه اروپا دنبال شغل آزاد بگردند. مسأله دیگر این است که طبق قوانین کشور اسلواکی کافرمایان برای استخدام نیروهای خارجی باید با آن ها قرارداد ۱۲ ماهه ببندند.

شرایط اخذ اقامت و تابعیت در اسلواکی

یک نکته منفی راجب تحصیل در اسلواکی وجود دارد و آن این است که تحصیل در این کشور و حتی به طور کلی تحصیلی در کشور های اروپایی نمی‌تواند دریافت اقامت دائمی و اخذ پاسپورت برای دانشجویان را به همراه داشته باشد. بلکه کار کردن و پرداخت مالیات در این کشور ها باعث میشود که شخص بتواند اقامت دائمی و پاسپورت را دریافت کند.

همچنین افراد میتوانند بعد از تحصیل در اسلواکی ویزای تحصیلی خود را در این کشور تبدیل به ویزای کاری کنند. بعد از اخذ ویزای کاری در کشور اسلواکی، افراد می‌توانند به دنبال کار بگردند که این امکان برای کشور های عضو اتحادیه شنگن نیز وجود دارد.

به طور کلی این قانون برای کل کشور های عضو اتحادیه شنگن صدق میکند و بر پایه روابط کاری آزاد می‌باشد. نکته دیگر این است که برای یافتن کار در کشور های عضو اتحادیه اروپا که کشور اسلواکی عضو آن است، این قانون وجود دارد که باید کار مورد نظر سه ماه در اسلواکی و سه ماه در کل اتحادیه اروپا آگهی شده باشد. همچنین برای این شغل نه تنها شخص تبعه اسلواکی بلکه فرد عضو اتحادیه اروپا نیز پیدا نشود تا فرد بتواند از اشخاص خارجی در کشور استخدام کند.

شرایط تحصیل در اسلواکی

شرایط خوابگاه دانشجویی در اسلواکی

برای اقامت در اسلواکی گزینه های متعددی برای دانشجویان وجود دارد. اما یکی از رایج ترین مکان های اقامت در روستای اسلواکی خوابگاه های دانشجویی است که توسط دانشگاه ها و موسسات عالی کشور اسلواکی به دانشجویان ارائه می‌شود. این خوابگاه ها دولتی بوده و معمولا هزینه کمی دارند. بنابراین اقامت در آن ها از لحاظ اقتصادی برای دانشجویان بسیار سودمند است و از طرفی امنیت این خوابگاه ها تامین است.

البته نکته دیگر وجود دارد و آن این است که خوابگاه های خصوصی در شهر های اسلواکی وجود دارند اما باید بدانید که هزینه اقامت در این خوابگاه ها نسبت به دیگر های خوابگاه های دولتی اسلواکی بیشتر است. همچنین به جز خوابگاه ها دانشجویان می‌توانند برای خود خانه ای اجاره کنند و یا با یک یا چند نفر هم اتاقی شوند.

 ناگفته نماند که برای اقامت در خوابگاه ها باید چند ماه قبل از ورود به دانشگاه درخواستی را برای دریافت خوابگاه و محل تحصیل به اسلواکی ارسال کنید و هم‌چنین بدانید که هزینه های خوابگاه بر اساس چند خوابه بودن اتاق و امکانات اتاق متفاوت است. شایان ذکر است که اجاره خوابگاه های خصوصی و دولتی به طور معمول ماهیانه پرداخت میشود.

اما شاید برای خیلی از دانشجویان این موضوع سوال باشد که هزینه خوابگاه چقدر است؟ لازم است بدانید که اگر فرد برای تحصیل در کشور اسلواکی زندگی کند هزینه های زندگی متغیر است و به طور متوسط در خوابگاه حدود ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ یورو است که معمولا هزینه دریافت خوابگاه نیز حدودا” همین قدر است.

اما اگر فرد قصد اجاره خانه و یا سوئیت داشته باشد باید در طول ماه مبلغی حدود ۳۰۰ تا ۵۰۰ یورو اجاره دهد و یا اگر فردی بخواهد به صورت دونفری یک خانه یا سوئیت را اجاره کند طبیعتا” هزینه کمتری را باید پرداخت کند. بنابراین میتوان گفت که در این صورت هزینه ها نصف می شود. اما هزینه خوابگاه های دانشجویی در کشور اسلواکی بین ۱۵۰ تا ۲۵۰ یورو است که این مبلغ به صورت ماهیانه می باشد.

سیستم آموزشی در اسلواکی

یکی از نکات مهم که در مورد تحصیل در اسلواکی باید بدانید، آگاهی از سیستم آموزشی اسلواکی است.  چهارچوب احساس آموزش عالی در اسلواکی بر پایه قوانین وزارت علوم و آموزش و پرورش کشور اسلواکی است. تحصیل در این کشور به این صورت است‌ که دانشجویان باید در نیمسال تحصیلی زمستانی از ماه سپتامبر تا ژانویه ترم اول را بگذرانند و بعد از آن در نیمسال تحصیلی تابستانی از فوریه تا ژوئن می‌باشد.

همچنین سیستم انتخاب واحد دانشگاهی برای کلیه مقاطع تحصیلی در اسلواکی از سیستم واحد دهی در اروپا تبعیت می‌کند و از سیستم ذخیره سازی ECTS بهره میگیرد.  در کشور کشور اسلواکی موسسات ویژه ای دارد که ارائه‌ دهنده تحصیلات عالی هستند . این دو موسسات به دو نوع مراکز دانشگاهی و غیر دانشگاهی تقسیم می‌شوند. مراکز دانشگاهی در زمینه هایی مانند علوم، فناوری، هنر و… فعالیت دارند و مراکز غیر دانشگاهی برای ارائه برنامه های تحصیلی و همچنین کلاس های آمادگی مقطع کارشناسی متقاضیان فعالیت میکنند.

کشور اسلواکی دانشگاه های معتبر برای تحصیل در همه ی مقاطع تحصیلی از ابتدایی تا دانشگاه دارد.تحصیل در این کشور رایگان و زبان تحصیل اسلواکیایی میباشد و هزینه تحصیل به زبان انگلیسی 2هزار تا5یورودر سال میباشد البته با توجه به رشته و دانشگاه های مقاطع تحصیلی که هزینه ی تحصیل در این کشور نسبت به کشور های اروپایی مناسب و بهتر برای دانشجویان است.

در این کشور امکان کار و تحصیل هر دو به طور همزمان وجود دارد و دانشجویان پس از اتمام تحصیل می توانند برای اخذ ویزای کار در اسلواکی اقدام کنند.

پس از پایان تحصیل متوسطه 12ساله در اسلواکی،دانش آموزان می توانند برای مقطع کارشناسی ( 3 الی 4 سال تحصیل تمام وقت ) و یا برنامه پیوسته کارشناسی و کارشناسی ارشد( 6 الی5 سال تمام وقت) اقدام داشته باشند.

برای پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد ( 3 الی 2 سال تحصیل تمام وقت) دارا بودن مدرک کارشناسی مربوط با رشته مورد تقاضا یا مدرک معادل با کارشناسی نیاز است. دوره دکتری 4 یا 3 ساله است و دارا بودن مدرک کارشناسی ارشد برای ورود به آن مورد نیاز و اجباری است.

تحصیل در اسلواکی

تحصیل پزشکی در اسلواکی

تحصیل در گروه پزشکی در اسلواکی یکی از مقاطع محبوب برای دانشجویان بین‌المللی است که به دنبال یک تجربه تحصیلی با کیفیت و شرایط مساعد هستند. دانشگاه‌های پزشکی معتبر اسلواکی با برنامه‌های آموزشی پیشرفته و تجهیزات پزشکی مدرن، امکانات بالای آموزشی و اساتید مجرب، فرصتی مناسب برای دانشجویان ارائه می‌دهند تا مهارت‌ها و دانش لازم برای تبدیل شدن به پزشکان موفق و متخصص را کسب کنند.

برنامه‌های تحصیلی در اسلواکی به طور کامل به زبان انگلیسی ارائه می‌شوند که این امر برای دانشجویان بین‌المللی از دیگر کشورها، امکان برگزیتی و یادگیری بهتر را فراهم می‌کند. علاوه بر این، دانشجویان در حین تحصیل در اسلواکی به فرصت‌های بالای بالینی دسترسی دارند و می‌توانند در بیمارستان‌ها و مراکز پزشکی معتبر کشور، تجربه‌های عملی مرتبط با حرفه پزشکی را کسب کنند.

تحصیل پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی در دانشگاه های برتر کشور اسلواکی با توجه به امکانات و رفاه و شرایط مناسب،دانشجویان بسیار زیادی را از سرتاسر جهان به خود جلب نموده. دانشگاه های کشور اسلواکی تایید شده توسط وزارت بهداشت ایران می باشند و از منظور هزینه نیز شرایط نسبتاً به صرفه و مناسب و خوبی دارا می باشند.

  • هزینه تحصیل در کشور اسلواکی برای دوره پزشکی 66 سال است،تقریبا از 9000 تا 10000 یورو سالیانه می باشد،
  • هزینه تحصیل برای دندانپزشکی  با دوره تحصیلی 66 ساله مابین 10000 الی 12000 یورو سالیانه می باشد،
  • برای دارو سازی که پنج و نیم سال تحصیل در این کشور است هزینه ی آن 7500 یورو سالیانه می باشد.

برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر و کامل تر درباره موضوع تحصیل گروه پزشکی در کشور اسلواکی ما در مقاله های”تحصیل پزشکی در اسلواکی” و”تحصیل داروسازی در اسلواکی” و “تحصیل دندانپزشکی در اسلواکی”به طور کاملا کامل شرح داده ایم.

معروف و بهترین دانشگاه های کشور اسلواکی،دانشگاه کامنیوس comenius در شهر براتیسلوا هست که بر اساس آمار سال 2020 تعداد دانشجویان آن تقریباً 23000 نفر می باشد که در 1313 دانشکده اصلی آن همه ی مقاطع مشغول به تحصیل هستند،این دانشگاه مورد تایید کلیه دانشگاه های سراسر دنیا و همچنین سازمان وزارت بهداشت ایران است.

  به طور خلاصه تحصیل در گروه پزشکی در اسلواکی می‌تواند یک تجربه ممتاز و ارزشمند برای دانشجویان بین‌المللی باشد که به دنبال شکوفایی حرفه‌ای و یادگیری در یک محیط آموزشی با کیفیت هستند.

زندگی در کشور اسلواکی

کشور اسلواکی در اروپای مرکزی قرار گرفته است. این کشور  از شمال با لهستان، از غرب با کشور چک و اتریش، از جنوب با کشور مجارستان و از شرق با کشور اوکراین هم مرز است. پایتخت این کشور شهر براتیسلاوا می‌باشد. زبان رسمی کشور اسلواکی اسلواک است و این کشور حدود پنج میلیون نفر جمعیت دارد. جالب است بدانید که فاصله شهر براتیسلاوا تا وین پایتخت اتریش تنها هفتاد کیلومتر می‌باشد. فاصله این دو شهر با هم کمتر از یک ساعت با وسیله اتوبوس و یا قطار است. بنابراین بخش زیادی از مردم براتیسلاوا برای کار به شهر وین می‌روند و بعد از ظهر باز میگردند.  بیشتر این کشور را کوه های بینید و کارپات پوشانده است.

 همچنین رودخانه های زیادی در اسلواکی در جریان هستند که باعث شده اند طبیعت این کشور رویایی و زیبا باشد. مهم ترین رودهایی که از اسلواکی می گذرند عبارت از رود دانوب، وان و هرون، هورناد و تیسا است. همچنین طبیعت اسلواکی بسیار زیبا است. از مزیت های این کشور می‌توان به زندگی پر آرامش و حس مدرنیته و مردمی این کشور اشاره کرد. همچنین از ویژگی های خوب اسلواکی داشتن فرهنگ خوب و مردم مهربان است. جالب است بدانید که اسلواکی در کوه های خود بیشتر از ۶ هزار غار دارد. 

پایتخت کشور اسلواکی هوای بسیار تمیز، بافت اروپایی و مدرن و همچنین معماری تاریخی و مجسمه های با عظمت دارد. همچنین خیابان های بزرگ سنگفرش شده، کافی شاپ های خاص و عبور رودخانه از وسط شهر، وجود مراکز خرید های بزرگ و… همگی از ویژگی های براتیسلاوا می‌باشد. اما به طور کلی بارزترین ویژگی در کشور اسلواکی، مردم این کشور هستند. در این کشور مردم بسیار مهربان و دارای فرهنگ غنی هستند. اسلواکی کشور شادی است و شادی و حال و هوای خوب این کشور روح افراد را تازه میکند. 

مزایای زندگی در اسلواکی

یکی از بزرگترین مزایای کشور اسلواکی نسبت به بقیه کشور های عضو اتحادیه شنگن و اتحادیه اروپا، عدم حضور مهاجرین پناهنده می‌باشد. در واقع این موضوع باعث شده است که مردم اسلواکی به مهاجرین در این کشور احساس خوبی داشته باشند. همچنین جالب است بدانید که خیلی از افرادی که اقامت اروپا دارند به همین دلیل اسلواکی را برای زندگی انتخاب می کنند و زندگی در اسلواکی را حتی به کشور های دیگر مانند آلمان و یا کشور های بزرگ اروپا ترجیح میدهند.

از مزیت های دیگر این کشور می‌توان به شرایط اقتصادی مطلوب کشور اسلواکی اشاره کرد. در این کشور مشتریان خارجی، موتور محرک اقتصاد اسلواکی هستند. در اسلواکی بیشتر فعالیت های تجاری شامل تولید و صادرات خودرو و وسایل الکترونیکی میشود‌. همچنین آلمان مهم ترین شریک تجاری کشور اسلواکی است بنابراین اقتصاد اسلواکی بسیار به کشور آلمان وابسته است. ناگفته نماند که اسلواکی مانند همه کشور های دیگر منابع طبیعی مانند نمک، آهن، مس، منگنز، زمین های کشاورزی، نفت و گاز و… دارد.

اسلواکی همچنین در صنایع اروپایی در رتبه بالایی قرار گرفته است. این صنایع شامل ماشین سازی، فلزات، الکتریکی، نظامی، خودروسازی، نساجی، غذا و آشامیدنی، برق و گاز، سرامیک و تولید سوخت هسته ای میشود.

شرایط کاری برای زندگی اسلواکی نسبتا مطلوب می‌باشد. اما لازم است بدانید که دستمزد های کشور اسلواکی خیلی بالا نیست. طبق آمار  و تحقیقات میانگین حقوق کارمندان دو هزار یورو میباشد. این مبلغ برای زندگی و هزینه ها در اسلواکی مناسب است چرا که هزینه های کشور اسلواکی نسبت به کشور های دیگر پایین تر است. نرخ بیکاری در کشور اسلواکی حدود هفت درصد می‌باشد و کاریابی در پایتخت این کشور براتیسلاوا خیلی سخت. لازم است بدانید که شرکت های اسلواکی کارمندان بیاید از بقیه کشور های اروپایی مانند ایتالیا و اتریش استخدام کرده اند.

زندگی در اسلواکی

معایب و مشکلات زندگی در اسلواکی

یکی از مهمترین مشکل مهاجران هنگام مهاجرت به اسلواکی یادگیری سخت زبان اسلواک است. همانطور که میدانیم برای ورود به هر کشور و مهاجرت و زندگی، یادگیری زبان آن کشور ضروری و لازم است. اما از آنجا که زبان اسلواکی زبانی سخت است و یادگیری آن شاید دشوار باشد، یادگیری زبان انگلیسی ترجیح خیلی از مهاجران است‌ بنابراین خیلی از افراد برای زندگی در این کشور زبان انگلیسی را یاد میگیرند چرا که اکثر مردم این کشور نیز به زبان انگلیسی مسلط هستند و این موضوع باعث میشود که شرایط زندگی در اسلواکی راحت تر شود.

از معایب دیگر این کشور می‌توانند به کمبود جمعیت اسلواکی و شهر های براتیسلاوا و سایر شهر های دیگر اشاره کرد. اما شاید این موضوع برای برخی مزیت به حساب بیاید و باعث شده باشد آن ها به زندگی در اسلواکی اهمیت دهند اما جمعیت کم گاهی باعث میشود که مشکلاتی ایجاد. شود و باب میل همه مردم نمی باشد. به خصوص اگر فرد مهاجرت کننده پیش از ورود به اسلواکی در شهر بزرگ زندگی کرده باشد.

یکی از عیب های دیگر این کشور ضعف اقتصاد آن نسبت به کشور های بزرگ اروپا است چرا که اقتصاد این کشور مانند کشور های اروپا نیست و با کشور هایی همچون آلمان متفاوت است. اما برخی از افراد این موضوع را فرصتی می  دانند و تجارت را در این کشور شروع میکنند چرا که کشور اسلواکی کشوری روبه رشد و برای شروع تجارت مناسب است.

سوالات متداول در زمینه شرایط تحصیل در اسلواکی

  • هزینه های خوابگاه در کشور اسلواکی چه مقدار است؟

هزینه خوابگاه با توجه به دولتی و یا خصوصی بودن خوابگاه متغیر است. خوابگاه دولتی هزینه ای بین ۷۰ تا ۱۰۰ یورو برای هر ماه و خوابگاه خصوصی هزینه ای بین ۳۰۰ تا ۸۰۰ یورو برای هر ماه دارد.

  • هزینه تحصیل در کشور اسلواکی چقدر است؟

هزینه تحصیل با توجه به رشته انتخابی و مقطع دانشگاهی مبلغی بین ۲۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ یورو می‌باشد. البته اگر زبان اسلواکی را انتخاب کنید شانس بیشتری برای تحصیل رایگان دارید.

  • آیا بورسیه تحصیلی در کشور اسلواکی محدودیت سنی دارد؟

شرط سنی بورسیه برای دانشجویان حداکثر سن ۳۵ سال است.

  • آیا دانشگاه های اسلواکی مورد تایید وزارت علوم تحقیقات ایران هستند؟

همه دانشگاه های این کشور مورد تایید ایران نمی باشند اما دانشگاه تکنولوژی براتیسلاوا تنها دانشگاهی از این کشور است که در رشته های مهندسی و در مقطع لیسانس مورد تایید وزارت علوم ایران است. همچنین دانشگاه کامنیوس نیز مورد تایید وزارت بهداشت می‌باشد.

  • برای رشته های که به زبان انگلیسی ارائه میشوند چه مدرکی لازم است؟

در مقطع لیسانس ارائه نمره آیلتس حداقل ۵/۵ و در مقطع کارشناسی ارشد ارائه مدرک آیلتس با نمره بالای ۶ ضروری است

  • شرایط زندگی در اسلواکی چطور است؟

اسلواکی کشوری تمییز، با بافت اروپایی و مردن است.  سطح زندگی در اسلواکی مطلوب بوده و تحصیل انچنان سخت نیست.

سخن پایانی

تحصیل در اسلواکی یک فرصت فوق‌العاده برای دانشجویان بین‌المللی است. با وجود سیستم آموزشی پویا و کیفیت بالا، دانشگاه‌های اسلواکی به دانشجویان امکان می‌دهند تا تجربه‌ی تحصیلی ممتازی را تجربه کنند و به دنبال کسب دانش و مهارت‌های لازم برای آینده‌ی حرفه‌ای خود بپردازند. همچنین، فرهنگ پذیرایی دوستانه و زیبای اسلواکی، همراه با امکانات فراوانی که برای دانشجویان بین‌المللی فراهم می‌آید، تجربه زندگی مطلوبی را فراهم می‌کند.

هنگامی که دوره تحصیلی در اسلواکی به پایان می‌رسد، تجربه‌ای فراگیر و ارزشمند در زندگی دانشجویی ختم می‌شود. این مرحله نه تنها نشان از پیشرفت و تلاش‌های زیاد دانشجو در طول سال‌های تحصیلی دارد، بلکه فرصتی برای تقویت مهارت‌ها و دستیابی به اهداف شخصی و حرفه‌ای فراهم می‌آورد.

در آخرین مراحل تحصیل، دانشجو با فراگیری مطالب عمیق تر، تکمیل پروژه‌ها و تحقق اهداف تحصیلی خود، به عنوان یک شهروند علمی و مسئول، آماده وارد شدن به بازار کار یا ادامه تحصیلات در مراحل بالاتر است. به عنوان پایان یک فصل و آغازی برای فصل جدید، دانشجویان تجربیات و یادگیری‌های خود را به دست می‌آورند و با افتخار به خاطره‌های دوران دانشجویی خود خواهند نگاهید، در حالی که آماده‌ترین شکل ممکن را برای آینده‌ی خود پیش می‌برند.

 

برای اطلاعات و جزئیات بیشتر در زمینه مهاجرت، می‌توانید با اپلای 118 در تماس باشید.

تیم ما از کارشناسان و مشاوران با تجربه آماده است که به شما در ارائه اطلاعات دقیق و کاربردی، مشاوره‌ی مورد نیاز و راهنمایی در کلیه مسایل مرتبط با اعزام دانشجو، اخذ اقامت تحصیلی ، اخذ ویزای سرمایه گذاری و ثبت شرکت، و سایر موارد مرتبط کمک خواهند کرد.

برای تماس با ما، می‌توانید از راه‌های ارتباطی موجود در وبسایت ما استفاده کنید و یا از طریق ایمیل یا تلفن زیر با ما در ارتباط باشید .

  • ایمیل : info@apply118.com
  • تلفن تماس : 02122145030 –  02122145070   
  • شماره واتس‌آپ برای افغان‌ها: 4366565429582+
  • جهت پر کردن فرم اپلای به اینجا مراجعه کنید.

 

 

اسلواکی کشوری در حوزه شنگن مقصدی مناسب برای مهاجرت از طریق تحصیل

تحصیل در رشته های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، مهندسی عمران، مهندسی شیمی و معماری در اسلواکی با هزینه بسیار پایین.

برای دریافت اطلاعات بیشتر فرم زیر را تکمیل نمایید و یا با شماره های ما تماس حاصل فرمایید

Step 1 of 2

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها