کشور اسلواکی در اروپای مرکزی واقع شده است و دارای آب و هوای کوهستانی است. همین آب و هوای سرد اصلا برای مردم اذیت کننده نیست. کشور اسلواکی از شمال با لهستان؛ از شرق با اوکراین؛ از جنوب با کشور مجارستان و از سمت غرب با کشورهای جمهوری چک و اتریش دارای مرز می باشد. ممکن است برایتان جالب باشد که پایتخت این کشور یعنی شهر براتیسلاوا تنها پایتخت در جهان است که از مرزی مشترک با دو کشور، دارا می باشد. براتیسلاوا فاصله خیلی نزدیکی با شهر وین دارد، ولی هزینه های زندگی در آن، 38٪ کمتر از هزینه ی زندگی در شهر وین است. همین امر مزیتی به حساب می آید که باعث شده است این کشور کم جمعیت اروپایی به یکی از کشورهای گیرای دنیا برای کار و همچنین زندگی تبدیل شود. سالانه اشخاص بسیاری به واسطه اخذ ویزای کاری اسلواکی به این کشور مهاجرت می کنند.

شرایط بازار کار در اسلواکی

می توانیم بگوییم به دلیل همسایگی کشور اسلواکی با کشورهای صنعتی قدرتمند، اقتصاد کشور اسلواکی روبه رشد می باشد. به طوری که در سال های گذشته، فرآیند مثبتی را در پیش گرفته. این کشور صادرات خوبی را هم در حوزه معادن طبیعی مثل زغال سنگ، مس، آهن، نفت، خودرو، وسایل الکترونیک و محصولات کشاورزی دارا است.

البته خوبست بدانید در گذشته این کشور اقتصاد خوبی نداشته و به کشور آلمان از نظر اقتصادی وابسته بوده است، اما از سال

2009، با ورود به حوزه یورو با سرعت فوق العاده ای به کشورهای درحال پیشرفت اضافه شده. امروزه این کشور از کشورهای عضو اتحادیه اروپا در حوزه شنگن و ناتو به حساب می آید.

اسلواکی دارای 65مین اقتصاد آزاد جهان و 32مین اقتصاد منطقه می باشد. بنابراین به طور کلی اقتصاد این کشور برای حداقل یک دهه رتبه متوسط خودش را محفوظ نگه داشته است‌.

ویزای کار کشور اسلواکی

تقاضا کننده های مهاجرت به کشور اسلواکی از راه کار، چه از شهروندان کشورهای اروپایی  باشد و چه از شهروندان کشورهای غیر عضو در اتحادیه اروپا، همه ی آنها بایست برای مهاجرت کاری به اسلواکی یکی از انواع ویزاهای کاری کشور را اخذ کنند.

اخذ ویزا کار اسلواکی به شما امکان وارد شدن به کشور اسلواکی و اشتغال و زندگی در این کشور را می دهد. این نوع ویزای اسلواکی چند نوع مختلف را شامل می شود. شرایط و خصوصیت های دریافت هر یک از این ویزاهای کار متفاوت است و هر کدام از آنها شما را از امکانات گوناگونی بهره مند می کند. گفتنی است که‌ همه ی ویزاهای کاری بلند مدت اسلواکی در گروه ویزاهای دی (به حرف لاتین)  قرار می گیرد. یعنی اینکه کسانی که قصد این را دارند بعد از چند سال اقامت دائم تابعیت این کشور را به دست بیاورند، باید این نوع ویزای کشور را دریافت کنند.

انواع ویزای کاری در اسلواکی

قبل تر توضیح دادیم که کشور اسلواکی چند نوع مختلف ویزای کاری برای کسانی که قصد گرفتن  مهاجرت کاری به این کشور را دارند داراست. انواع ویزای کاری کشور اسلواکی شامل موارد زیر می باشد:

۱)ویزای کار بعداز فارغ‌التحصیلی در این کشور

۲)ویزای کاری استعدادهای درخشان

۳)جاب آفر اسلواکی

۴)ویزای رویداد خاص

۵)ویزای کار کمبود نیروی کار حرفه ای

۶)ویزای کار^اقامت

۷)ویزای کاری کار آفرینی

ویزای کار بعداز فارغ‌التحصیلی در این کشور =  آمارهای رسیده می گويد بیشتر از 80 درصد دانشجوهای بین المللی، بعد از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه های اسلواکی، می توانند برای اقامت در این کشور اقدام کنند. در اصل فارغ التحصیلان دانشگاه های اسلواکی، قدمی جلوتر از سایر متقاضیان مهاجرت کاری به این کشور می باشند. اشخاص فارغ التحصیل پس از صادر شدن مدرک تحصیلی از یکی از دانشگاه های کشور، برای ماندن و پیدا کردن یک شغل می توانند درخواستی برای اخذ این ویزای کاری ارائه کنند. با صدور این نوع ویزا تقاضا کننده امکان اقامت یک ساله در اسلواکی تا یافتن شغل دلخواه را دارد.

تسلط به زبان های انگلیسی و اسلواکی برای کاریابی فارغ التحصیلان این کشور خیلی کمک می کند. هر چند یادگیری این زبان کار سختی به نظر می رسد، اما باید آگاه باشید که تسلط به زبان این کشور قطعا باعث بسط انتخاب شغلی سریع تر و آسان تر با مردم این کشور برایتان خواهد بود. پس بنابراین ارزش تحمل این سختی ها را دارد.

توجه کنید که برای دریافت ویزای کار بعد از فارغ التحصیلی، متقاضی بایستی از وضعیت مالی مناسب هم برخوردار بوده باشد. یعنی توانایی تامین هزینه های اقامت خودش در این کشور تا زمان پیدا کردن شغل داشته باشد.

جاب آفر = در این نوع ویزای کاری بایستی یک کارفرمای اسلواکیایی، نامه فرصت شغلی را به شخص متقاضی مهاجرت کاری ارسال کند. برای دارا بودن شانس دریافت همچین نامه ای شما باید عضو سایت های آنلاین کاریابی این کشور  و شبکه های اجتماعی مرتبط باشید. از راه این کارها احتمالا می توانید به کارفرماهای اسلواکیایی وصل شده و از فرصت های شغلی نیازمند به نیروی کار خارجی در این کشور مطلع بشویید.

توجه کنید که کارفرماهای کشور اسلواکی مثل سایر کارفرماهای کشورهای عضو اتحادیه، نخست آگهی فرصت شغلی خود را در ‌کشورشان و بعد در کشورهای اروپایی منتشر می کنند. بعد از گذشت حدود 6 ماه و نیافتن متقاضی مورد قبول برای آن کار، کارفرمای اسلواکیایی قادر است برای جذب نیروی کار از کشورهای خارج از اتحادیه اروپا دست به عمل شود.

ویزای کاری کار آفرینی = به منظور سرمایه گذاری و ثبت شرکت در اسلواکی، اول طی یک مسافرت توریستی به اتحادیه اروپا بروید و در این سفر کارهای ثبت شرکت تان را از طریق وکلای خبره در این کشور به انجام برسانید. هزینه های ثبت شرکت در کشور اسلواکی حدود 12000 یورو به دست آماده است.

بعد از طی کردن تمامی مراحل قانونی و اداری متقاضی قادر است ویزای سرمایه گذاری این کشور را با اقامت موقت یک ساله اسلواکی، دریافت کند. در طول این یک سال، شرکت به ثبت رسیده باید مشغول به کار بوده باشد و مالیات خود را هم به موقع پرداخت کند. با تمدید سالانه اقامت و پرداخت دائم مالیات، امکان گرفتن اقامت دائم برای سرمایه گذار فراهم خواهد آمد. در ضمن با اخذ کارت اقامت کشور اسلواکی، فرد دارنده این کارت آزاد است در هر کدام از کشورهای عضو اتحادیه اروپا کار و تحصیل کند. البته باید این را هم در نظر بگیرید تنها شخص ثبت کننده ی شرکت بایستی سالی دو تا سه بار برای انجام کارهایی قانونی، امور مالياتي، تمدید اقامت خود و خانواده و… به کشور اسلواکی سفر بفرماید.

شرایط اخذ ویزای کاری

پیش از برداشتن نخستین گام خود برای گرفتن ویزای کاری کشور اسلواکی، خوب است ابتدا به یک مطالعه ی دقیق، تحقیق و یا بررسی درباره کشور مقصد و ویژگی های مرتبط به آن، مخصوصا شرایط کاری و اشتغال و میزان حقوق و… بپردازید.

برای اخذ ویزای کار کشور اسلواکی باید مدارک و فرم های مورد نیازتان را آماده سازی کنید و به نهاد مربوطه ارائه نمایید. بعد منتظر باشید تا کلیه مدارک و فرم های درخواستی شما مورد بررسی قرار بگیرد. در نهایت نتیجه درخواست شما بعد از گذشت یک مدت زمانی به شما اعلام می شود.

شرایط دریافت ویزای کاری تا حدودی فرق می کند.

حتما به شروط قید شده توجه داشته باشید.

۱)گرفتن پیشنهاد کاری از سوی کارفرمای اهل اسلواکی

۲)برخوردار بودن از تجربه و سابقه کاری مربوط

۳)داشتن مدارک تحصیلی موثق و به همراه ترجمه آن

۴)داشتن تمکن مالی برای کار و اقامت در کشور اسلواکی

۵)تسلط داشتن به زبان اسلواکی یا انگلیسی

۶)داشتن سن 18 به بالاتر

مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای کار

۱)فرم درخواست تکمیل شده و هم چنین امضا شده برای یکی از انواع ویزای کاری در کشور اسلواکی

۲)اصل پاسپورت دارای اعتبار به همراه کپی

۳)عکس پرسنلی که با ویژگی های در نظر گرفته شده سفارت اسلواکی مطابقت داشته باشد

۴)اصل شناسنامه به همراه کپی اش

۵)نامه پیشنهاد شغلی، یا همان جاب آفر از سوی کارفرمای معتبر اهل کشور

۶)سندی برای اثبات مناسب بودن وضعیت مالی فرد متقاضی

۷)گواهی سلامت که ثابت می کند هیچ گونه بیماری ندارید و از سلامت کامل برخوردار هستید

۸)سند نشان دهنده عدم سوء پیشینه برای شما

۹)رسید پرداخت هزینه برای اخذ ویزا

۱۰)بیمه نامه سلامت بین المللی شما

هزینه های دریافت ویزا

هزینه های دریافت ویزای کاری اسلواکی طبق توجه به نوع آن دارای تفاوت می باشد. طبق تازه ترین آمار اعلام شده، هزینه ی ویزای کوتاه مدت کشور اسلواکی برای تقاضا کننده های بالای 12 سال حداقل 80 یورو تعیین شده. هزینه درخواست ویزای بلند مدت این کشور حدود 35 تا 60 یورو به دست آمده است.

شرایط عمومی و نرخ بیکاری

ویزای کار  کشور اسلواکی با توجه به این که این کشور عضو اتحادیه اروپا است؛ خواه ناخواه تحت تأثیر قوانین اتحادیه اروپا است. جهت کار در این کشور اسلواکی بایستی کارفرمای معتبری داشته باشید تا به راحتی ویزای کار اسلواکی را اخذ نمایید. حداکثر ساعات کاری در اسلواکی 40 ساعت در یک هفته است، در مشاغلی که 2 شیفت کار می‌کنند 38.75 ساعت هفتگی و در مشاغل 3 شیفته 37.5 ساعت در هفته بوده است. این ساعات با توافق کارفرما انجام می شود و اضافه کاری در این کشور مثل باقی کشورهای دنیا مجاز است. درخواست جواز کار جهت کار در کشور اسلواکی باید 90 روز قبل از شروع دوره کاری انجام بپذیرد. حدود 2،310،200 نفر نیروی کار در اسلواکی هم اکنون مشغول به کار هستند که از این تعداد 25.9٪ در قسمت صنعت، 11.1٪ در قسمت ساختمان، 7.1٪ در قسمت آموزش، 6.8٪ در قسمت سلامت و 3.2٪ در قسمت کشاورزی مشغول به کاراند. در این میان سهم زنان 50.8٪ از افراد شاغل در اسلواکی است و زنان حدود 25 درصد حقوق کم تری نسبت به مردان دریافت می کنند. برای کار در کشور اسلواکی بایستی زبان این کشور را که زبان اسلواک می باشد را بلد باشید. در بعضی از مشاغل خاص داشتن علمی درباره زبان انگلیسی هم  احتیاج است و یا در معدود شغل هایی تسلط بر زبان انگلیسی کافی است اما باز هم در این موقعیت باید اطلاعاتی هر چند کم و ناچیز از زبان اسلواکی بلد باشید.

ویزای کار این کشور زمانی ارزش پیدا خواهد کرد که از نرخ بیکاری در این کشور آگاهی کافی داشته باشید و از این مولفه مهم می توانید از شرایط کار در اسلواکی بیشتر و کافی تر اطلاعات کسب نمایید. نرخ بیکاری در کشور اسلواکی از سال 2000 تا 2019 مقایسه شده و ارزش متوسط این مسئله مهم در این برهه مشخص شده 13.63٪ بوده است که بیشترین نرخ ثبت شده در ژانویه 2001 با عدد 20.2٪ بوده است و کمترین نرخ  بیکاری در اسلواکی 5.04٪ در دسامبر 2018 گزارش شده. با توجه به روند نزولی این درصد ها و نرخ بیکاری در حال حاضر می توانیم پی ببریم که اسلواکی از شرایط کاری نسبتاً خوب در حال حاضر برخوردار است.

مشاغل مورد نیاز اسلواکی در سال2019

عمده صنایع کشور اسلواکی که ظرفیت زیادی برای پذیرش نیروهای خارجی دارد؛ صنعت ماشین سازی می باشد که به صورت کاملا وابسته به کشور آلمان کار می کنند.

صنایع مهم بعدی صنایع غذایی و کشاورزی و صنایع شیمیایی ازجمله شرکت بزرگ اسلوونفت ، صنایع نظامی و… می باشند که تقاضا کننده های دارای تحصیلات عالی و با مهارت تخصصی را بسيار آسان تر قبول می‌کنند.

مشاغلی که در آن کمبود حس می‌شده در اسلواکی بیشتر در رشته های فنی و مهندسی مخصوصا در صنعت آی تی بوده است. علاوه بر این افرادی که به زبان انگلیسی مسلط بوده باشند و قادر باشند در خصوص تدریس زبان انگلیسی فعالیت کنند؛ بی شک شرایط کاری خوبی در اسلواکی خواهند داشت. علاوه بر این‌ها، شغل های افرادی که در خصوص مهندسی سازه و برنامه نویسی کامپیوتری فعالیت می‌کنند، دارای شرایط شغلی بهتری در این کشور می باشد. هم چنین شغل های دیگری که انتظار می رود تا سال 2030 بیشترین فرصت های شغلی را در اسلواکی داشته باشد به شرح زیر است:

۱)دستیار متخصص و حرفه ای

۲)متخصصین حقوقی و اجتماعی

۳)ارائه خدمات شخصی

۴)راننده ها و اپراتورهای خودرو

۵)کارگران فلز یا ماشین آلات

۶)مهندسی فناوری و برنامه نویسی در انواع گرایش های مهندسی به ویژه برق

۷)روزنامه نگاری

۸)حساب داری

۹)طراحی صنعتی

۱۰)طراحی مد و لباس

۱۱)آرایش‌گر

۱۲)مشاغل مربوط با صنایع چاپ

۱۳)انواع مدیریت

ویزای کار و مؤسسات کاریابی در کشور اسلواکی

جهت کاریابی در کشور اسلواکی بایستی از طریق مؤسسه های کاریابی در این کشور اقدام نمایید تا بتوانید درخواست ویزای کار اسلواکی را ارائه کنید. براتیسلاوا پایتخت اسلواکی شاید از نظر پهناوری یکی از کوچک ترین پایتخت های اروپا بوده باشد؛ اما بنگاه های کاریابی زیادی را در خود جای داده. برای کاریابی در اسلواکی می توانید از طریق صفحه های اجتماعی مانند فیسبوک اقدام کنید. در این رسانه صفحاتی وجود دارد که در خصوص کاریابی در اسلواکی فعال هستند، اما بهترین روش برای کاریابی در این کشور جستجوی شغل در اینترنت و از طریق سایت های مختلف می باشد. اینجا چندین سایت برای معرفی برای شما عزیزان وجود دارد:

_Profesia.sk

_Career Jet

_DK Recruitment Services

_Adecco

_Index Noslus

_Man Power

_Trenkwalder

_IQVIA Careers

_Amazon.Jobs

_Glassdoor

_Eures.sk

_Topjobs.sk

_Trhprace.sk

_Ponuky.sk

علاوه بر موسسات گفته شده در سه شهر براتیسلاوا و…

_ Banska Bystrica

_ Kosice

بنگاه های کاریابی فعال می باشد که تنها برای همان منطقه اقدام به خدمات کاریابی می کنند.

فسخ قرارداد کاری در کشور اسلواکی

قرارداد کاری در کشور اسلواکی به صورت های ذیل برای هر دو طرف فسخ خواهد شد:

۱)توافق دو طرف

۲)فسخ فوری و بدون اتلاف

۳)فسخ در دوره‌های آزمایشی

در بخش فسخ فوری؛ کارفرما بایستی ظرف مدت حداقل دو ماه از آگاهی از زمینه ی فسخ فوری قرارداد و حداکثر ظرف مدت یک سال از روزی که این دلایل ایجاد شده ، کار خود را به پایان برساند. این روشی برای پایان دادن به رابطه کار تنها در شرایط استثنایی مقرر شده در قانون کار قابل استفاده می باشد.

فسخ در دوره آزمایشی به واسطه هر دو کارفرما یا کارمندی که در طول دوره آزمایشی بدون ارائه دلیلی برای تمام کردن با اخطار کتبی کار خود را فسخ می کند ، در این حالت هر دو طرف کارفرما و کارمند می توانند با اخطار کتبی قرارداد کار خود را فسخ نمایند.

کارمند به هر دلیل یا بدون ذکر دلیل قادر است قرارداد کار را فسخ بکند اما از طرفی دیگر ، کارفرما تنها در شرایطی که در قانون کار مشخص شده ، می تواند قرارداد کار را فسخ نماید.

علاوه بر موارد فوق ذکر ، قرارداد کار با گذشت زمان، عقد قرارداد کار برای مدتی معین و هم‌چنین انقضا اجازهٔ اقامت در صورت ورود به کشور هم فسخ خواهد شد.

شغل هایی که به زبان انگلیسی نیاز دارند

۱)نماینده ی میز خدمات داخلی

۲)مدیر کیفیت توسعه ی شرکت

۳)توسعه دهنده‌ی وب برای سیستم عملکرد بیمارستان ها

۴)معمار طراحی خدماتی

۵)متخصص اطلاعات فنی

۶)کارآموزی امنیت اطلاعاتی

۷)توسعه دهنده ی وب و موبایل

۸)مدیر فناوری و اطلاعات

۹)مدیر مهندسی نرم افزاری

۱۰)مهندسی سیستم

چشم انداز اقتصادی اسلواکی بسیار خوب می باشد، حقوق در حال افزایش می باشد و موقعیت جغرافیایی این کشور به ویژه برای اقتصاد آن کشور مفید می باشد.

هم اکنون، متوسط دستمزد در براتیسلاوا تقریبا ۱۱۵۰ یورو در ماه می باشد، این دستمزد به میزان قابل توجهی بیشتر از حد دستمزد ملی تا سال ۲۰۲۱ می باشد.

سوال پرتکرار…

سن بازنشستگی در کشور اسلواکی چند سالگی می باشد؟

سن بازنشستگی معتبر در اسلواکی 62 سال و 139 روز خواهد بود ولی برای زنان دارای فرزند سن بازنشستگی کاهش پیدا می کند؛ به عنوان مثال یک زن با پنج فرزند یا بیشتر قادر است در سن 59_75 سالگی بازنشسته بشود.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها