چگونه می‌توان ویزای تحصیلی ایتالیا را به دست آورد؟ آیا با شرایط مدارک و نحوه اخذ ویزای تحصیلی در این کشور آشنا هستید؟ این نوع ویزا به دو دسته تقسیم می‌شود : ویزای بلند مدت D و ویزای کوتاه مدت C ، به این ترتیب شما جهت ادامه تحصیل در ایتالیا و طی کردن دوره‌های آموزشی کوتاه ابتدا باید ویزای کوتاه مدت را به دست بیاورید که طول این دوره‌ها نهایتاً ۹۰ روز می‌باشد، اما برای طی کردن دوره تحصیلی و آموزشی بلند مدت حتماً باید ویزای بلند مدت داشته باشید. دریافت ویزای تحصیلی ایتالیا نیز مانند دیگر کشورها طبق قوانین و شرایطی انجام می‌شود که این کشور تعیین کرده است. در این مقاله ویزای تحصیلی در ایتالیا را بررسی می‌ کنیم.

آشنایی با ویزای تحصیلی ایتالیا

آن دسته از دانشجویانی که ملیت یکی از کشورهای اتحادیه اروپا را دارند، نیازی به ویزای تحصیلی در ایتالیا نخواهند داشت، اما دانشجویان دیگر کشورها جهت ادامه تحصیل در ایتالیا ملزم هستند که نسبت به اخذ ویزا اقدام کنند. نوع بلند یا کوتاه مدت ویزا نیز متناسب با دوره‌های آموزشی فرد مشخص می‌شود. در این زمینه یک استثنا وجود دارد، یعنی دانشجویانی که از کشورهای غیر اتحادیه اروپا مانند استرالیا، ایالات متحده آمریکا، هنگ کنگ، نیوزلند و اوکراین برای طی کردن دوره‌های کوتاه مدت که معمولاً از ۹۰ روز کمتر هستند، نیازی به دریافت کردن ویزا نخواهند داشت.

ویزای تحصیلی در ایتالیا دو نوع کوتاه مدت یا سی و بلند مدت یا دی می‌باشد که برای دوره‌های کوتاه نوع اول و برای دوره‌های بلند مدت آموزشی نوع دوم صادر می‌شود. طول دوره‌ های کوتاه آموزشی نیز کمتر از ۹۰ روز می‌باشد، اما برای طی کردن دوره‌ های آموزشی بلند مدت حتماً باید ویزای بلند مدت داشته باشید، چون این دوره‌ها بیشتر از ۹۰ روز هستند. برای دریافت کردن این نوع ویزا نیز در ابتدا باید از طرف یک کالج یا دانشگاه نامه پذیرش دریافت کرده باشید. دوره آموزشی نیز باید به گونه‌ای باشد که شما در طول هفته ۲۰ ساعت یا در طول ماه ۸۰ ساعت مشغول به تحصیل باشید.

مراحل دریافت ویزای تحصیلی ایتالیا

مراحل دریافت ویزای تحصیلی ایتالیا

پس از آنکه شرایط ذکر شده در بالا را برای دریافت ویزای تحصیلی ایتالیا داشتید، تمامی آنها بررسی شده و مورد تایید قرار گرفتند، حال باید نسبت به دریافت این نوع ویزا مطابق با مراحل زیر اقدام کنید:

آماده سازی مدارک : تمامی مدارکی که سفارت یا کنسولگری این کشور از شما درخواست کرده است را آماده کنید. معمولاً مدارکی از جمله فرم درخواست ویزا، پذیرش تحصیلی، اثبات امکان مالی، پاسپورت، عکس‌های رنگی، بیمه سفر، و مدارک دیگر مربوطه مورد نیاز است.

تماس با سفارت : وقتی از آماده بودن کلیه مدارک خود اطمینان حاصل کردید، حال باید به سفارت یا کنسولگری مراجعه کرده و مطابق با شرایط و قوانین دریافت ویزا اقدام کنید، یعنی ابتدا از کنسولگری یک وقت رزرو کرده و برای به دست آوردن اطلاعات دقیق‌ تر با کنسولگری تماس بگیرید، در نهایت نیز فرم‌های مورد نیاز را تکمیل کرده و آنها را با مدارک خودتان مطابقت دهید.

مراجعه به سفارت : سفارت تاریخ مشخصی را به شما اعلام می‌ کند که شما باید مطابق با همان تاریخ مراجعه کرده و کلیه مدارک خودتان هزینه‌ های درخواست و درخواست کتبی را ارائه دهید. معمولاً هزینه‌ها متفاوت بوده و بسته به کشور شما متغیر است.

پردازش درخواست : در این مرحله تنها مدارک شما مورد بررسی دقیق قرار گرفته و اگر مورد تایید باشند، به شما اعلام خواهد شد که شما این موضوع را می‌ توانید از طریق وب سایت پیگیری کنید.

مصاحبه : برخی از کشورها ممکن است شما را برای مصاحبه دعوت کنند تا اطمینان حاصل شود که شما واجد شرایط و مستعد برای تحصیل در ایتالیا هستید.

دریافت ویزا: پس از آنکه سفارت با درخواست شما موافقت کرد، حال می‌ توانید مجدد به آنجا مراجعه کرده و نسبت به اخذ این نوع ویزا اقدامات لازم را انجام دهید.

ویزای دانش آموزی ایتالیا

به علت وجود سیستم آموزشی خوب و پیشرفته در کشور ایتالیا همواره خانواده‌ های زیادی ترجیح می‌دهند کودکانشان دوران تحصیل را در مدارس مختلف این کشور سپری کنند که برای این کار نیز ما باز به ویزای تحصیلی دانش‌آموزی نیاز خواهید داشت و البته فرزند شما حتماً باید کمتر از ۱۸ سال باشد، از طرفی نیز خانواده‌ ها باید توانایی تمکن مالی را برای دریافت چنین ویزایی داشته باشند.

اقامت ایتالیا از طریق تمکن مالی به این صورت است که بتوانند حساب بانکی خودشان را به کنسولگری این کشور رائه داده و تضمین کنند که می‌ توانند از پس مخارج تحصیل و زندگی فرزندشان بر بیایند که برای اثبات چنین موضوعی باید صورت حساب بانکی را ارائه دهند. از دیگر شرایط مهم نمرات خوب طی فعالیت‌ های علمی یا سال‌های تحصیلی قبلی دانش آموز می‌باشد، سپس والدین باید پذیرش فرزند خودشان را در یکی از مدارس این کشور انجام دهند که البته این مدارس انواع مختلفی مانند خصوصی، دولتی، کاتولیک و بین‌ المللی هستند.

مدارک لازم برای اخذ ویزای تحصیلی ایتالیا

مدارک لازم برای اخذ ویزای تحصیلی ایتالیا

برای ادامه تحصیل در ایتالیا و یا آن دسته از افرادی که بورسیه تحصیلی ایتالیا را به دست آورده‌اند، نیاز است که مدارک درخواست شده را تکمیل کرده و بدون هیچ گونه نقصی آنها را به کنسولگری ارائه دهند، چون هر وجود هر گونه نقص از جمله مخدوش بودن، کامل نبودن یا جعل مدارک می‌ تواند مانع دریافت ویزای تحصیلی شما شود که البته این قانون برای دریافت ویزاهای دیگر از جمله ویزای اقامت کانادا، ویزای شنگن و غیره نیز می‌ شود. به نوعی مهم‌ ترین مرحله جهت به دست آوردن ویزای تحصیل در ایتالیا آماده کردن مدارک می‌ باشد. این مدارک مهم برای ارائه به کنسولگری عبارتند از:

فرم درخواست ویزا

اولین مدرک و اولین مرحله برای دریافت ویزای تحصیلی تکمیل کردن فرم درخواست ویزا می‌باشد که باید به صورت دقیق و خوانا تکمیل شده و سپس آن را امضا کنید.

پاسپورت معتبر

جهت مهاجرت و یا تحصیل در ایتالیا شما باید پاسپورتی داشته باشید که حداقل دارای سه ماه اعتبار بوده و دو صفحه خالی در داخل آن وجود داشته باشد.

عکس

برای دریافت کردن این نوع از ویزا حتماً باید شما عکس پرسنلی جدید با پس زمینه سفید و در سایز پاسپورت داشته باشید.

نامه پذیرش از موسسه ایتالیایی

نامه پذیرش نیز باید از دانشگاه یا موسسه ایتالیایی باشد که مدت زمان تحصیل شما را جهت دریافت ویزا مشخص کند.

اظهارات مالی

لازم است که دانشجو بتواند تمکن مالی خودش را برای طی کردن دوره تحصیلی به اثبات برساند که این اثبات به صورت ارائه دادن حساب بانکی خودش یا یکی از اعضای خانواده‌اش می‌ باشد و در صورت نیاز نیز باید اسناد و مدارک مرتبط با وام‌ های دانشجویی یا دریافت بورسیه را ارائه دهد.

مدارک تحصیلی

لازم است که دانشجو بتواند کارنامه‌ ها، گواهینامه‌ ها و دیگر مدارکی که در ارتباط با سوابق تحصیلی وی می‌باشد را ارائه دهد.

بیمه سلامت

هزینه‌ ای که برای این نوع بیمه پرداخت می‌ کنید معادل با ۱۵۰ یورو است، اگر بیمه‌های درمانی به وسیله دانشگاه مورد نظر ارائه می‌شوند، برای استفاده از آن باید در نامه پذیرش قید شده باشد.

رسید پرداخت شهریه

در این مرحله شما باید میزان شهریه که دانشگاه یا موسسه مورد نظر مشخص کرده است پرداخت کرده و رسید آن را به همان موسسه ارائه دهید، چون برای رسیدگی کردن به درخواست ویزای شما مورد نیاز می‌ باشد.

مدرک زبان

کنسولگری ایتالیا از شما مدارک زبان را درخواست می‌کند. در صورتی که مدرک معتبری در این زمینه نداشته باشید، برخی از دانشگاه‌های این کشور احتمالاً پذیرش شما را مشروط اعلام می‌کنند. این به این معناست که شما باید تا موعد مشخصی مدارک خود را آماده کرده و ارائه دهید، که مورد تایید دانشگاه‌های ایتالیایی باشد. پس از آن، بلیط رفت و برگشت را برای نوع ویزای کوتاه مدت که به مدت سه ماه صادر می‌شود، آماده کنید. سپس، مدارک اثبات اقامت خود را آماده کرده و آدرس دقیق محل سکونت خود را به سفارت ارائه دهید.

ویزای همراه تحصیلی ایتالیا

ویزای همراه تحصیلی ایتالیا

آن دسته از افرادی که توانسته اند ویزای تحصیلی در ایتالیا را دریافت کنند، می‌توانند نسبت به اخذ ویزا برای خانواده و همسر خود نیز اقدام کنند. این ویزا مختص اعضای درجه یک مانند فرزندان زیر ۱۸ سال، پدر و مادر تحت تکلف و یا همسر می‌باشد. این ویزا مختص افرادی می‌باشد که از اتحادیه اروپا خارج هستند.

نکته مهم دیگر درباره این نوع از ویزاها این است که پیش از آنکه برای دریافت ویزا اقامت اقدام کنید حتماً باید مجوز Nulla osta را داشته باشید، پس از به دست آوردن این مجوز که در واقع مجوز ورود به ایتالیا می‌ باشد برای درخواست ویزا نیز می‌ توانید اقدام کنید. البته کلیه این روش‌ ها به صورت الکترونیک و مجازی انجام می‌شود و شما در ابتدا باید کلیه مدارک هویتی خودتان را به عنوان شهروندی غیر اروپایی اثبات کنید.

برای این کار نیز وارد وب سایت وزارت این کشور شده و شناسه الکترونیکی خودتان را دریافت خواهید کرد. پس از آن نیز نسبت به اخذ ویزای همراه و آوردن خانواده خود اقدام می‌کنید. برای به دست آوردن ویزای همراه نیز ابتدا باید اثبات کنید می‌توانید مخارج آنها را تامین کنید که این موضوع با ارائه دادن برخی از اسناد مبنی بر توانایی مالی می‌ باشد. همچنین باید مدارک شناسایی ارائه دهید که دال بر نسبت خانوادگی شما باشد.

نتیجه‌ گیری

در نتیجه، ویزای تحصیلی ایتالیا یک مرحله مهم و ضروری برای دانشجویان خارجی است که می‌خواهند در این کشور تحصیل کنند. این ویزا فرصتی عالی برای دسترسی به آموزش‌های بین‌المللی با کیفیت و همچنین تجربه فرهنگی بی‌نظیر است.

با اخذ ویزای تحصیلی، دانشجو می‌تواند به راحتی و با اطمینان به ایتالیا سفر کند و مسیر تحصیلی خود را آغاز کند. این فرایند البته ممکن است نیازمند صبر و پیگیری باشد، اما با رعایت مراحل موردنیاز و همکاری با مراجع مربوطه، می‌توان به صورت موفقیت‌آمیز این ویزا را دریافت کرد و از فرصت‌های آموزشی و فرهنگی ایتالیا بهره مند شد.

در این مقاله ویزای تحصیلی ایتالیا، مدارک لازم برای این کار و هم چنین شرایط و مقررات جاری کشور ایتالیا در خصوص دانشجویان عضو اتحادیه اروپا یا خارج از اتحادیه اروپا را بررسی کردیم.

 

 

برای اطلاعات و جزئیات بیشتر در زمینه مهاجرت، می‌توانید با اپلای 118 در تماس باشید.

تیم ما از کارشناسان و مشاوران با تجربه آماده است که به شما در ارائه اطلاعات دقیق و کاربردی، مشاوره‌ی مورد نیاز و راهنمایی در کلیه مسایل مرتبط با اعزام دانشجو، اخذ اقامت تحصیلی ، اخذ ویزای سرمایه گذاری و ثبت شرکت، و سایر موارد مرتبط کمک خواهند کرد.

برای تماس با ما، می‌توانید از راه‌های ارتباطی موجود در وبسایت ما استفاده کنید و یا از طریق ایمیل یا تلفن زیر با ما در ارتباط باشید .

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها