مهاجرت تحصیلی یکی از دغدغه‌های دانشجویانی است که به هر دلیلی قصد ادامه تحصیل در خارج از کشور را دارند. تحصیل در برخی کشورهای جهان فرصت مناسبی برای پیشرفت و موفقیت فراهم می‌کند. رومانی یکی از کشورهایی است که مهاجرپذیری تحصیلی مطلوبی دارد. تحصیل در رومانی با توجه به وضعیت علمی مناسب این کشور، فرصت مناسبی برای دستیابی به موفقیت محسوب می‌شود.

این کشور ویژگی‌های بسیار زیادی دارد که آگاهی از آنها باعث شگفتی شما خواهد شد. اگر شما هم قصد ادامه تحصیل در کشور رومانی را دارید، ادامه این مطلب را از دست ندهید. در این مقاله، به بررسی مزایای تحصیل در رومانی، شرایط پذیرش، هزینه‌ها و بورسیه‌های تحصیلی می‌پردازیم.

درباره رومانی بیشتر بدانید

برای تحصیل در رومانی، بهتر است ابتدا با این کشور آشنا شوید. رومانی کشوری که در جنوب قاره سبز قرار دارد و پایتخت آن بخارست است. مساحت این کشور معادل 238.400 کیلومتر مربع بوده و از این نظر در رده 9 کشورهای اروپایی قرار دارد. بخارست هم ششمین شهر بزرگ در اتحادیه اروپا شناخته می‌شود. این کشور یکی از اعضای اتحادیه اروپا و ناتو هم به شمار می‌آید. در این کشور مردم به زبان رومانیایی صحبت می‌کنند و دین اکثریت آنها مسیحیت است. همچنین دارای واحد پول لئوی هستند.

رومانی از نظر اقتصادی وضعیت مطلوبی دارد و صادرات را می‌توان بخش مهمی از این اقتصاد دانست. بیشتر صادرات این کشور را پاپوش‌ها و منسوجات تشکیل داده‌اند. نرخ بیکاری در این کشور 5.7 است. با این حال بخش زیادی از مردم این کشور، زیر خط فقر محسوب می‌شوند. در این کشور برای ساخت‌ و ساز مجوزهای لازم به راحتی اعطا می‌شود. همچنین وضعیت بهداشتی و درمانی بسیار مطلوبی هم دارد. رومانی در زمینه جذب سرمایه‌گذاری خارجی هم بسیار خوب عمل کرده و رتبه این کشور در بخش فروش محصولات خرد 12 ام دنیاست. در این کشور فضا برای کسب و کارها هم مهیاست و زیرساخت‌های لازم برای رشد صنایع مختلف فراهم شده است.

رشد فضای امنیتی از دیگر مسائلی است که در این کشور به چشم می‌خورد. تمام این مسائل در کنار هم نشان از فضای تحصیلی مناسب در رومانی دارند. به این ترتیب تحصیل در رومانی مزایای بسیار زیادی خواهد داشت. این کشور در لیست کشورهای کاملا توسعه یافته قرار ندارد، اما روند رو به رشد آن امیدوارکننده به نطر می‌رسد. به همین دلیل می‌توان به آینده این کشور و تحصیل در آن امیدوار بود.

تحصیل در رومانی

چرایی انتخاب رومانی برای تحصیل

دلایل زیادی برای انتخاب رومانی به عنوان مقصد تحصیلی وجود دارد. کشور رومانی یکی از کشورهای اتحادیه اروپاست و وضعیت مناسبی از نظر سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و .. دارد. حال سوال اینجاست که چرا رومانی را باید برای تحصیل انتخاب کنیم؟ در ادامه دلایل محکمی برای این پرسش مطرح خواهیم کرد.

مقرون به‌صرفه بودن هزینه‌های تحصیل

هزینه تحصیل در رومانی و به طور کلی هزینه‌های مربوط به آموزش عالی در این کشور، یکی از ارزان‌ترین‌ها در کل اتحادیه اروپا محسوب می‌شود. هزینه زندگی یک محصل یا دانشجو در این کشور بسیار پایین‌تر از برخی کشورهای دیگر اروپایی است. در این کشور شهریه‌ها بسیار معقول هستند و از طرف دیگر امکانات آکادمیک درجه یکی در اختیار دانشگاه‌ها قرار گرفته است.

همچنین در این کشور می‌توانید در کنار تحصیل به شغل نیمه وقت هم مشغول شوید. این کار باعث می‌شود هزینه‌های تحصیل ارزان‌تر هم بشود و از مطالعه هم بیشتر لذت ببرید. با این اوصاف و باتوجه به اقتصادی بودن هزینه‌های تحصیل و امکان اشتغال نیمه‌وقت، تحصیل در این کشور تصمیم آگاهانه‌ای به نظر می‌رسد.

بالا بودن کیفیت آموزش

رومانی از نظر آکادمیک و آموزش عالی قرن‌هاست که وضعیت مطلوبی دارد. میراث آکادمیک این کشور، اکثر علوم بشری را شامل می‌شوند. بیشتر موسسات آموزش عالی رومانی از این میراث بهره می‌برند. شما به عنوان دانشجو در رومانی، می‌توانید از ترکیب سنت و مدرنیته نهایت لذت را ببرید. پردیس‌های دانشگاه به صورت سنتی و مدرن در کنار یکدیگر، دانشگاه‌های این کشور را به مقصدی جذاب برای دانشجویان بین‌المللی تبدیل کرده است.

بین‌المللی بودن فضای حاکم بر رومانی

فرقی نمی‌کند شهروند اروپایی یا غیراروپایی باشید، محیط زندگی در این کشور برای تحصیل بسیار عالی است. تنوع فرهنگی در این کشور بسیار گسترده بوده و امکان دسترسی راحت به اغلب کشورهای اروپایی وجود دارد. شما به راحتی می‌توانید وارد اجتماع شده و از ملاقات با مردم رومانی و مردمی که از سراسر جهان آمده‌اند لذت ببرید.

مطلوب بودن آب و هوا

تحصیل در رومانی با آب و هوای معتدل، برای هر کسی وسوسه‌انگیز خواهد بود. در این کشور آب و هوای معتدل قاره‌ای حاکم است که ویژگی اصلی بیشتر کشورهای مرکزی در اروپاست. به این ترتیب زندگی در این کشور هم بسیار جذاب به نظر می‌رسد. در زمستان شاهد بارش برف در بیشتر بخش‌های این کشور خواهید بود. با سفر به بیشتر شهرهای رومانی با آب و هوای یکسانی مواجه می‌شوید.

تنوع رشته‌های تحصیلی

رومانی یکی از کشورهایی است که تنوع زیادی در رشته‌های تحصیلی ارائه می‌دهد و به دانشجویان بین‌المللی فرصتی برای انتخاب از بین گستره‌ای از رشته‌های مختلف را می‌دهد. از علوم انسانی و اجتماعی گرفته تا علوم پایه، مهندسی، علوم پزشکی، علوم کشاورزی و محیط زیست، هنر و معماری، علوم اقتصادی و اجتماعی، تا علوم کامپیوتر و فناوری اطلاعات، رومانی برنامه‌های تحصیلی متنوعی را ارائه می‌دهد که به نیازها و علایق دانشجویان انطباق دارد.

این تنوع، به دانشجوان امکان می‌دهد تا براساس هدف‌های شخصی و حرفه‌ای خود، رشته‌ی مناسب برای تحصیل خود را انتخاب کنند و تجربه‌ی آموزشی متنوع و پرباری را در رومانی داشته باشند.

امکان کار حین تحصیل در رومانی

در رومانی، دانشجویان بین‌المللی معمولاً امکان کار حین تحصیل را دارند، برخی از دانشجویان ممکن است به عنوان کارمند پاره وقت در زمینه‌هایی مانند رستوران‌ها، فروشگاه‌ها یا خدمات مشابه کار کنند. همچنین، برخی از دانشگاه‌ها ممکن است برنامه‌هایی برای کارآموزی یا فرصت‌های مشابه دیگر ارائه کنند که به دانشجویان اجازه دهند تا در زمینه‌های مرتبط با رشته ی تحصیلی خود تجربه کاری کسب کنند.

فرصت‌های شغلی

رومانی یک کشور با فرصت‌های شغلی متنوع و جذاب است که به دانشجویان و فارغ التحصیلان از دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی این کشور ارائه می‌شود. با وجود رشد اقتصادی و توسعه ی صنایع مختلف، فرصت‌های شغلی در رومانی در حال افزایش هستند. بخش‌های مختلفی از اقتصاد این کشور از جمله صنایع ساختمانی، فناوری اطلاعات، خدمات مالی، گردشگری و صنایع تولیدی فرصت‌های شغلی بسیاری را ارائه می‌ دهند.

همچنین، وجود یک بازار کار پویا و تنوع شغلی، به دانشجویان امکان می‌دهد تا در زمینه‌های مختلفی از تخصص‌های خود فعالیت کنند و مسیر حرفه‌ای خود را شکل دهند. و برنامه‌های کارآموزی، فرصت‌های استخدامی و شبکه‌های حرفه‌ای موجود در رومانی به دانشجویان کمک می‌کند تا به راحتی و با اطمینان به دنبال فرصت‌های شغلی مطلوب بگردند و در بازار کار این کشور موفقیت آمیز باشند.

امنیت

رومانی یک کشوری است که امنیت و آرامش عمومی در آن به عنوان یکی از اولویت‌های اصلی محسوب می‌شود. با وجود مشکلات معمولی که در هر جامعه‌ای وجود دارد، رومانی یکی از کشورهای اروپایی با سطح امنیتی نسبتاً بالا است. نیروهای انتظامی و پلیس در سراسر کشور فعالیت دارند تا حفظ نظم و امنیت در جامعه را تضمین کنند.

علاوه بر این، رومانی یکی از کشورهایی است که در سطح قانونی دارای استقرار مناسبی است و قوانین کارآمدی برای مقابله با جرایم و تخلفات ارائه کرده است. این تدابیر، به دانشگاه‌ها، شهرها و مناطق مسکونی اعتماد بیشتری می‌دهد و به دانشجویان و سایر افراد جامعه احساس امنیت و آرامش در زندگی روزمره خود را می‌بخشد.

فرهنگ غنی

رومانی از یک تاریخ و فرهنگ بسیار غنی و متنوع برخوردار است که از تأثیرات مختلف فرهنگ‌های اروپایی، شرقی و بالکانی برخوردار است. این کشور دارای میراث‌های فرهنگی بی‌نظیری است که از جمله‌ی آنها می‌توان به معماری تاریخی، هنرهای مردمی، موسیقی محلی، رقص و فولکلور مردمان رومانی اشاره کرد. همچنین، رومانی دارای جوامع متنوعی از نظر زبان، مذهب و فرهنگ است که این تنوع و تفاوت‌ها باعث شده تا تجربه‌ی فرهنگی در این کشور بسیار جذاب و دلچسب باشد.

از جمله فرهنگ‌های معروف مردمان رومانی می‌توان به رقص‌های سنتی مانند “هورا”، موسیقی بخش‌هایی از جهان مانند موسیقی گیجه، و معماری تاریخی شهرها و روستاها اشاره کرد که هر یک از آنها نماینده‌ی بخشی از غنای فرهنگی این کشور هستند و تجربه‌ی زندگی در رومانی را به یک سفر فرهنگی شگفت‌انگیز تبدیل می‌کنند.

بورسیه تحصیلی در رومانی

بورسیه تحصیلی در رومانی چگونه است؟

در این کشوره به دانشجویان بین‌المللی بورسیه 50 درصدی تحصیل در دانشگاه‌ها اعطا می‌شود. با این حال برای دانشجویانی که رتبه یا مدرک تحصیلی فوق‌العاده‌ای کسب کرده‌اند، امکان استفاده از بورسیه بیشتری هم فراهم شده است. همچنین دانشجویانی که در طول دوران تحصیل در رومانی، میانگین نمرات قابل توجهی کسب کرده باشند هم مشول قوانین بورسیه تحصیلی می‌شوند. البته این بورسیه به صورت ترمی تمدید می‌شود و دانشجو باید هر ترم نمرات خوبی کسب کند.

برای اخذ بورسیه تحصیلی هر دانشگاه میانگین نمرات متفاوتی در نظر می‌گیرد. با این حال دانشجویانی که به طور مداوم پیشرفت مناسبی داشته‌اند، اولویت اصلی دریافت بورسیه، کمک‌هزینه‌های تحصیل، فرصت‌های شغلی و .. قرار می‌گیرند. همچنین بورسیه‌های مختلف ورزشی برای دانشجویان در نظر گرفته می‌شود. به همین دلیل اگر دستاوردهای ورزشی و قهرمانی خاصی دارید، باید آن را با مقامات دانشگاه خود در میان بگذارید تا مشمول بورسیه شوید.

چگونگی دریافت ویزای تحصیل در رومانی

اگر قصد دریافت ویزای تحصیلی این کشور را دارید، باید پذیرش تحصیلی از دانشگاه‌های رومانی دریافت کرده باشید. بعد از این که نامه پذیرش را دریافت کردید، باید به سفارت رومانی مراجعه کنید. لازم به ذکر است که دانشجویان منطقه اقتصادی اروپا، اتحادیه اروپا، ژاپن، کانادا، سوئیس، کرواسی، آمریکا، کره جنوبی، مولداوی و صربستان، برای تحصیل در رومانی به دریافت ویزا احتیاجی ندارند. با این اوصاف باقی دانشجویان بین‌المللی برای تحصیل در این کشور، باید اقدام به اخذ ویزای تحصیلی کنند.

مراحل دریافت ویزای تحصیلی رومانی چقدر طول می‌کشد؟ به طور کلی نمی‌توان زمان دقیقی برای دریافت ویزا مشخص کرد، اما ممکن است پردازش و دریافت ویزای رومانی بین 2 روز تا 2 ماه به طول بیانجامد. البته مشروط بر این که نامه پذیرش شما از وزارت آموزش و پرورش رومانی صادر شده باشد. دانشجویانی که دارای ویزای اقامت طولانی مدت هستند، می‌توانند نسبت به تمدید اقامت خود اقدام کنند. دریافت ویزای طولانی مدت رومانی هم برای کارآموزی، دانش‌آموزی یا دانشجویی امکان‌پذیر است.

اخذ ویزای تحصیلی و اقامت در رومانی چه شرایطی دارد؟

پرواضح است که برای دریافت ویزا در هر کشوری باید مدارکی را ارائه دهید. کشور رومانی هم از این قاعده مستثنی نیست و برای تحصیل در رومانی، باید مدارک زیر را ارائه دهید:

علاوه بر این موارد، شما برای اقامت در این کشور هم به مدارکی نیاز دارید. به همین دلیل بعد از اخذ ویزای تحصیلی و ورود به کشور رومانی، باید برای دریافت اقامت اقدام کنید. مدارک لازم برای اقامت در این کشور عبارتند از:

بررسی هزینه‌های زندگی و تحصیل در رومانی

همانطور که اشاره کردیم، هزینه‌های تحصیل در این کشور به نسبت سایر کشورهای اروپایی بسیار ارزان محسوب می‌شود. شاید این ذهنیت در شما وجود داشته باشد که تحصیل و زندگی در خارج از کشور بسیار گران تمام خواهد شد. با این حال بهتر است بدانید که هزینه‌های شهریه دانشگاه‌ها و به طور کلی زندگی در این کشور بسیار پایین است. به همین دلیل گزینه‌ای جذاب برای دانشجویان بین‌المللی به شمار می‌آید.

بیشتر مدارس و دانشگاه‌های ممتاز در سطح این کشور، کلاس زبان خارجی، آموزش خصوصی، معلمان زبده و فعالیت‌های فوق برنامه ارائه می‌دهند. در ادامه با برخی از هزینه‌های تحصیل در این کشور آشنا می‌شوید:

علاوه بر این موارد، هزینه زندگی عادی هم در این کشور بسیار مناسب است. هزینه زندگی یک شهروند در بخارست نسبت به سایر شهرهای معروف اروپایی مثل پاریس، وین، برلین و لندن بسیار ارزان‌تر است. این هزینه‌های کم در کنار هزینه‌های ارزان تحصیل در رومانی، جذابیت این کشور را برای دانشجویان بین‌المللی افزایش داده است. در ادامه با برخی از هزینه‌های زندگی در این کشور آشنا می‌شوید:

اخذ ویزای تحصیلی در رومانی

بررسی وضعیت زبان برای اخذ ویزای تحصیلی در رومانی

همانطور که اشاره کردیم، زبان رسمی این کشور، رومانیایی است. با این حال برخی اقلیت‌های دیگر که به رسمیت شناخته می‌شوند شامل آلمانی، فرانسوی و لهستانی هستند. در دوره‌های دانشگاه‌های رومانی، بیش از یک زبان ارائه می‌شود. محبوب‌ترین زبان‌های تحصیل در این کشور، رومانیایی، انگلیسی، فرانسوی، آلمانی و مجارستانی است.

به هر حال برای تحصیل در رومانی، باید مدارکی دال بر تسلط به زبانی غیر از زبان مادری خود ارائه دهید. اگر این مهارت را کسب نکرده‌اید، باید در دوره‌های زبان شرکت کرده و مدرک معتبر دریافت کنید. حتی اگر تسلط کافی روی زبان انگلیسی هم داشتید، بهتر است تا حد امکان زبان رومانیایی را هم یاد بگیرید. به این ترتیب فرصت مغتنمی برای یادگیری چند زبان دیگر فراهم می‌شود. برای تمرین هم می‌توانید با افراد عادی که روزانه با آنها سروکار دارید مکالمه کنید.

تحصیل مقطع کارشناسی در رومانی

تحصیل در مقطع کارشناسی در رومانی یک تجربه مهم و مفید برای دانشجویان بین‌المللی است. دانشگاه‌های این کشور ارائه برنامه‌های تحصیلی گسترده‌ای در رشته‌های مختلف از جمله علوم انسانی، علوم پایه، مهندسی، علوم پزشکی، علوم کشاورزی و محیط زیست، هنر و معماری، و علوم اجتماعی و اقتصادی دارند. دانشجویان در این مقطع می‌توانند از تسهیلات آموزشی و تحقیقاتی بهره مند شوند و با استفاده از دوره‌های عملی و کارآموزی، مهارت‌های عملی مورد نیاز برای ورود به بازار کار را کسب کنند.

علاوه بر این، فرصت‌هایی برای شرکت در پروژه‌های تحقیقاتی و همکاری با اساتید متخصص در زمینه‌های مختلف فراهم می‌شود که این امر به دانشجویان کمک می‌کند تا مهارت‌ها و دانش خود را گسترش دهند و آمادگی لازم برای ورود به بازار کار را به دست آورند.

مدت زمان این مقطع باتوجه به نوع رشته تحصیلی شما متفاوت خواهد بود. رشته‌های علوم انسانی و اجتماعی به طور متوسط 3 سال زمان می‌برند. رشته‌های مهندسی و علوم پایه حدودا 4 سال و رشته‌های دندان‌پزشکی و پزشکی بیش از 4 سال به طول می‌انجامند. تحصیل در این مقطع هم به مدارک خاصی نیاز دارد که عبارتند از:

وضعیت آموزش عالی این کشور وضعیت نسبتا مطلوبی دارد. به طوریکه در بین 1500 دانشگاه برتر جهان، 13 دانشگاه رومانیایی هم حضور دارند. این رتبه‌بندی بر اساس رنکینگ QS انجام شده است.

تحصیل مقطع کارشناسی ارشد در رومانی

در مقطع کارشناسی ارشد، اجباری برای حضور تمام وقت در دانشگاه وجود ندارد. شما می‌توانید به صورت تمام وقت، پاره وقت یا غیرحضوری در این مقطع مشغول به تحصیل شوید. این مقطع در دانشگاه‌های رومانی حدود 2 سال به طول می‌انجامد. بیشتر دوران تحصیل در این مقطع با برگزاری سمینارهای آموزشی و انجام پروژه‌های مختلف سپری می‌شود. همچنین واحدهای درسی مقطع کارشناسی ارشد به صورت اجباری یا اختیاری ارائه می‌شوند.

امتحان‌های پایان ترم در ماه‌های فوریه و مه برگزار می‌شوند. در این کشور هم در پایان دوره کارشناسی ارشد باید پایان نامه ارائه دهید. بعد از دفاع موفقیت‌آمیز از پایان نامه، مدرک کارشناسی ارشد خواهید گرفت. برای تحصیل در رومانی و کارشناسی ارشد، باید به یکی از زبان‌های مورد تایید این کشور مسلط باشید. هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد حدود 2000 یورو تمام می‌شود. برای تحصیل در این مقطع، باد مدارک زیر را ارائه دهید:

تحصیل مقطع دکتری در رومانی

به هر حال باید با شرایط تمام مقاطع تحصیلی در این کشور آشنایی داشته باشید. مقطع دکتری در رومانی حدودا 3 سال به طول می‌انجامد. در پایان این مدت و برای اتمام دوره دکتری، باید پروژه تحقیقاتی تحویل دهید. برای این کار باید از استاد راهنما کمک بگیرید. در پایان هم باید از پروژه تحقیقاتی خود در حضور سایر اساتید دفاع کنید. همچنین باید مقالات معتبری در نشریات مربوط با رشته خود منتشر کنید. برای تحصیل دکتری در رومانی، باید مدارک زیر را ارائه دهید:

تحصیل در رومانی

بررسی شرایط تحصیل پزشکی در رومانی

شاید به جرات بتوان گفت که دانشگاه‌های پزشکی در رومانی، شرایط بسیار مناسبی برای تحصیل دارند. دلایل زیادی برای این ادعا وجود دارد که در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم.دانشگاه های رومانی برای تحصیل پزشکی و دندانپزشکی مورد تائید وزارت بهداشت ایران هستند و بعد از فارغ التحصیل شدن در رومانی میتوانید مدرک پزشکی خود را در ایران تائید کرده و جواز مطب یا طبابت دریافت کنید.

کیفیت بالای آموزش

یکی از مهم‌ترین دلایل مناسب بودن رومانی برای تحصیل پزشکی، آموزش بر اساس استانداردهای روز اروپاست. همچنین مدارکی که در دانشگاه‌های پزشکی رومانی اعطا می‌شوند دارای اعتبار بین‌المللی هستند. پزشکی عمومی در دانشگاه‌های این کشور 3 سال به طول می‌انجامند.

بورسیه دانشجویان

در دانشگاه‌های پزشکی رومانی دو نوع بورسیه وجود دارد. یک بورسیه بر اساس آزمون ورودی و دیگری بر اساس شایستگی است:

هزینه تحصیل ارزان پزشکی

برای تحصیل در رومانی به ویژه رشته پزشکی، متحمل هزینه‌های گزاف نخواهید شد. هزینه‌های دانشگاه‌های پزشکی در رومانی به نسبت سایر کشورهای اروپایی بسیار کمتر است.

برای تحصیل پزشکی در رومانی چه مدارکی موردنیاز است؟

برای پذیرش در دانشگاه‌های پزشکی رومانی، باید ابتدا مدرک معتبر یکی از بان‌های فرانسوی، انگلیسی یا رومانیایی را ترجمه و ارائه دهید. علاوه‌بر این وجود مدارک زیر هم ضروری است:

شرایط پذیرش در دانشگاه‌های پزشکی رومانی چیست؟

برای این که در رشته‌های پزشکی مورد پذیرش قرار بگیرید، باید شرایطی داشته باشید. ابتدا باید حتما مدرک B2 زبان انگلیسی، فرانسوی یا رومانیایی داشته باشید. از طرف دیگر پذیرش هم براساس سوابق تحصیلی و مدارک ارسالی توسط داوطلبان انجام می‌گیرد.

برای اخذ ورودی به دانشگاه‌های رومانی، باید در آزمون زیست‌شناسی یا شیمی شرکت کنید. همچنین بعد از آزمون باید دوره مصاحبه را بگذرانید. برای درخواست پذیرش هم مهلت خاصی وجود دارد که معمولا از 1 مارس تا 20 جولای و 1 سپتامبر تا 10 دسامبر است.

شرایط تحصیل در دانشگاه های پزشکی رومانی

آشنایی با بهترین دانشگاه‌های پزشکی در رومانی

همانطور که اشاره کردیم زبان تحصیل در رشته‌های پزشکی، انگلیسی، رومانیایی و فرانسوی است. همچنین باید مدت زمان 6 سال به تحصیل در رشته‌های پزشکی بپردازید. ناگفته نماند که همه دانشگاه‌های پزشکی در رومانی دارای دانشکده‌های پزشکی، دندان‌پزشکی و دامپزشکی هستند. در ادامه با برترین دانشگاه‌های رومانی آشنا خواهید شد.

دانشگاه پزشکی ایاسی رومانی

برای تحصیل در رومانی و رشته‌های پزشکی، یکی از بهترین دانشگاه‌ها، دانشگاه ایاسی است. در این دانشگاه برای آزمون ورودی، محدودیت سنی خاصی در نظر گرفته نشده است. با این حال کلیه استانداردهای تحصیلی اروپا و جهان در این دانشگاه تدریس می‌شوند. در این دانشگاه رشته‌های پزشکی عمومی، تغذیه، پرستاری، داروسازی و … تدریس می‌شوند.

دانشگاه پزشکی کلوژ رومانی

یکی از مزیت‌های این دانشگاه برای ایرانیان، مورد تایید بودن مدرک تحصیلی آن توسط وزارت بهداشت ایران است. در این دانشگاه کلیه سرفصل‌ها با توجه به استانداردهای تحصیل پزشکی در اروپا تدریس می‌شوند. اگر تمایل به شرکت در دوره‌های تحصیلات تکمیلی و مقاطع بالاتر را دارید، باید حتما یک سال دوره زبان رومانیایی را پشت سر بگذارید. برای پزشکی عمومی در این دانشگاه، باید 6 سال زمان بگذارید. همچنین مدت زمان تحصیل پزشکی تخصصی حدود 3 تا 6 سال است.

دانشگاه پزشکی ویکتور بابش رومانی

یکی از دانشگاه‌های دولتی رومانی محسوب می‌شود که در شهر تیمیشوارای واقع شده است. مدرک این دانشگاه هم مورد تایید وزارت بهداشت ایران است. در دانشگاه ویکتور بابش رشته‌هایی ازجمله پزشکی، پرستاری، داروسازی و دندان‌ پزشکی تدریس می‌شوند.

دانشگاه پزشکی کارول داویلا رومانی

یکی دیگر از دانشگاه‌های دولتی برای تحصیل در رومانی است که در شهر بخارست قرار دارد. یکی از مزیت‌های این دانشگاه، ارتباط داشتن با اکثر بیمارستان‌های شهر بخارست است. همچنین مدرک این دانشگاه از سوی وزارت بهداشت ایران مورد تایید است.

بررسی محل اقامت و خوابگاه‌های دانشجویی رومانی

طبیعی است که مسئله اقامت از اهمیت بالایی برخوردار باشد. شما بعد از مشغول تحصیل شدن، باید محلی را برای اقامت خود در نظر بگیرید. برای این کار می‌توانید خوابگاه‌های دانشجویی یا آپارتمان‌های شخصی را در این کشور انتخاب کنید. نوع و هزینه اجاره‌ها هم بستگی به سبک زندگی خودتان دارد. شما می‌توانید از یک اتاق معمولی تا یک واحد اختصاصی برای خودتان داشته باشید. باید توجه داشته باشید که قیمت مسکن در این کشور در فصل تابستان ارزان‌تر است.

قوانین متفاوتی در خصوص بستن قرارداد ملک در این کشور وجود دارد. یکی از این قراردادها حق کمیسیون بنگاه‌های املاک است. شما باید نیمی از اجاره بهای ماه اول خود را به عنوان کمییسون به مشاور املاک بدهید. قیمت اتاق در پردیس‌های دانشجویی هم قیمت‌های متفاوتی دارد که بین 300 تا 500 یورو است. البته تمامی دانشگاه‌های رومانی دارای خوابگاه هستند. با این حال اولویت با دانشجویان بومی رومانی است و بعد نوبت به دانشجویان بورسیه و بین‌المللی می‌رسد.

محل اقامت و خوابگاه‌های دانشجویی رومانی

بررسی وضعیت کار حین و بعد از تحصیل در رومانی

یکی از مزیت‌های مهمی که کشور رومانی برای تحصیل دانشجویان دارد، امکان داشتن شغل نیمه وقت حین تحصیل است. شما می‌توانید رزومه خود را به سایت‌های کاریابی ارسال کرده و در شغل مورد نظر خود مشغول کار شوید. اگر به زبان رومانیایی مسلط باشید، شانس مشغول به کار شدن شما بیشتر هم می‌شود. این موضوع اهمیت زیادی دارد. چرا که با وجود هزینه‌ها کم تحصیل در این کشور، می‌توانید پس‌انداز بیشتری هم داشته باشید.

شما می‌توانید به عنوان کارآموز هم در برخی شرکت‌ها مشغول به کار شوید. برای این کار کافیست در دروه‌های آن شرکت حضور داشته باشید. البته باید این نکته را هم بدانید که حقوقی بابت کارآموزی دریافت نخواهید کرد. بعد از اتمام دوران تحصیل هم می‌توانید از طریق کسب مجوزهای لازم، مشغول به کار شوید.

منظور از بورسیه فول فاند وزارت امور خارجه دولت رومانی چیست؟

دولت رومانی برای تشویق دانشجویان بین‌المللی، اقدام به ارائه دوره‌های زبان رومانیایی در سطوح کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا کرده است. همانطور که اشاره کردیم، تحصیل در رومانی با زبان رومانیایی بسیار ساده‌تر خواهد بود. برای دریافت بورسیه فول فاند وزارت امور خارجه رومانی، دانشجویان حداقل باید مدرک B2 زبان رومانیایی را دریافت کنند. این بورسیه مزایایی دارد که عبارتند از:

حال شاید این سوال ایجاد شود که بورسیه فول فاند برای چه رشته‌هایی ارائه می‌شود؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که همه رشته‌ها به جز پزشکی، دندان‌ پزشکی و داروسازی، واجد شرایط دریافت بورسیه فول فاند وزارت خارجه رومانی هستند.

منظور از دوره فاندیشن در رومانی چیست؟

به دوره‌های پایه یا مقدماتی در رومانی، برای ادامه تحصیل در دانشگاه، دوره فاندیشن گفته می‌شود. این دوره یک ساله، برای دانشجویان بین‌المللی در نظر گرفته شده است. درواقع این دوره پیش درآمدی برای حضور در سطح کارشناسی ارشد است. دوره‌های فاندیشن برای تحصیلات تکمیلی حدود 6 ماه به طول می‌انجامد. در این دوره‌ها زبان‌های انگلیسی و رومانیایی آموزش داده می‌شود.

دوره فاندیشن در 2 ترم برگزار می‌شوند. در ترم اول تمرکز روی یادگیری زبان رومانیایی گذاشته می‌شود. در ترم دوم هم بیشتر روی دروس پایه رشته تحصیلی مرتبط تاکید می‌شود.

معرفی 7 مورد از بهترین دانشگاه‌های رومانی

همانطور که تا اینجا متوجه شدید، وضعیت آموزش عالی در رومانی بسیار مطلوب است. این کشور از نظر علمی هم رتبه خوبی در جهان دارد. رومانی این وضعیت علمی خوب را مدیون دانشگاه‌های معتبر خود است. تحصیل در رومانی و دانشگاه‌های خوب این کشور، گام بلندی برای موفقیت دانشجویان خواهد بود. در ادامه با برخی از معتبرترین دانشگاه‌های این کشور آشنا می‌شوید.

1. دانشگاه بابش- بولیایی

در شهر ترانسیلوانیای رومانی واقع شده و قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین دانشگاه روانی محسوب می‌شود. این دانشگاه دارای جامعه آکادمیک 5000 نفری است. دانشگاه بابش- بولیایی که به اختصار UBB خوانده می‌شود، برنامه‌های تحصیلی در سطح کارشناسی ارشد به زبان‌های ایتالیایی، اسپانیایی و ژاپنی ارائه می‌دهد. از ماموریت‌های اصلی این دانشگاه، می‌توان به ترویج مولفه‌های فرهنگی این کشور در سطح بین‌المللی اشاره کرد.

2. دانشگاه ملی مطالعات سیاسی و مدیریت دولتی

این دانشگاه در سال 1991 تاسیس شده است. هدف از تاسیس این دانشگاه تربیت متخصصان حوزه‌های سیاسی و اجتماعی است. این دانشگاه دولتی محسوب می‌شود و آموزش عالی آن را در سه سطح کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا ارائه می‌دهد. دانشگاه ملی مطالعات سیاسی و مدیریت دولتی با توجه به استقبال دانشجویان برای تحصیل در آن، پروژه موفقی به نظر می‌رسد.

تحصیل در بهترین دانشگاه های رومانی

3. دانشگاه رومانیایی- آمریکایی

این دانشگاه هم تازه تاسیس بوده و در سال 1991 فعالیت خود را آغاز کرده است. دانشگاه رومانیایی- آمریکایی یکی ازجذاب‌ترین دانشگاه‌ها برای تحصیل در رومانی محسوب می‌شود. در این دانشگاه برنامه‌های گسترده و متنوعی از کارشناسی تا دکترا ارائه می‌شود. این برنامه‌های متفاوت و متنوع فرصت مناسبی برای موفقیت دانشجویان فراهم می‌کنند. دانشگاه رومانیایی- آمریکایی توانسته جایگاه خود را در سطح آموزش عالی این کشور تثبیت کند و وجود آن برای رشد علمی رومانی ضروری است.

4. دانشگاه بخارست

همه پایتخت‌های بزرگ دنیا، دارای دانشگاه‌های مطرحی هستند. بخارست رومانی هم از این قاعده مستثنی نیست. دانشگاه بخارست دومین دانشگاه قدیمی رومانی محسوب می‌شود. در این دانشگاه تحصیلات با کیفیت عالی به دانشجویان بومی و بین‌المللی ارائه می‌شود.

5. دانشگاه واسیل گلدیس (Vasile Goldis)

این دانشگاه در سال 1990 تاسیس شده است. دانشگاه واسیل گلدیس یکی از معتبرترین و مدرن‌ترین دانشگاه‌ها برای تحصیل در رومانی محسوب می‌شود. در این دانشگاه دوره‌های متعدد بین‌المللی را برای دانشجویان تدارک می‌بینند. این دوره‌ها معمولا به زبان انگلیسی برگزار می‌شوند.

6. دانشگاه ترانسلوانیا براشوف

دانشگاه براشوف بزرگ‌ترین دانشگاه در قلب کشور رومانی محسوب می‌شود. این دانشگاه جامع است و همه رشته‌ها را در بر می‌گیرد. برنامه‌های تحصیلی در این دانشگاه در 43 حوزه مختلف ارائه می‌شوند. همچنین این دانشگاه دارای موسسه تحقیقاتی چندرشته‌ای است. از این نظر دانشگاه منحصربه‌فردی محسوب می‌شود.

7. دانشگاه فنی مهندسی عمران بخارست

یکی دیگر از دانشگاه‌های نسبتا قدیمی رومانی که در سال 1948 فعالیت خود را آغاز کرده است. این دانشگاه معتبر در زمینه‌های مختلف موفقیت‌های خوبی کسب کرده و جایگاه مناسبی دارد. در این دانشگاه متخصصانی در زمینه‌های مهندسی عمران، مهندسی زمین شناسی، مهندسی مکانیک، مهندسی محیط‌زیست و … تربیت می‌شوند.

بررسی نحوه دریافت تابعیت و اقامت پس از تحصیل در رومانی

یکی از دغدغه‌های اصلی دانشجویان، اخذ تابعیت و اقامت پس از پایان دوران تحصیلی است. بعد از اتمام دوران تحصیل، باید درخواست خود را مبنی بر اقامت طولانی مدت در رومانی ارائه دهید. یکی از نکات دریافت این اقامت طولانی مدت، خارج نبودن از رومانی به مدت 6 ماه در اقامت کوتاه مدت است. به بیان دیگر شما نباید در طول اقامت 5 ساله و موقت تحصیلی خود، بیش از 6 ماه از این کشور دور بمانید.

در صورت داشتن شرایط فوق، باید درخواست اقامت طولانی مدت خود را به اداره کل بازرسی مهاجرت در کشور مبدا خود ارسال کنید. اگر این درخواست تایید شود، باید مدارک زیر را ارائه دهید:

طبق قوانین جدید اتحادیه اروپا کشور رومانی وارد محدوده کشورهای عضو شینگن یا شنگن شده است و دانشجویان رومانی میتوانند به راحتی در حین تحصیل و یا پس از فارغ التحصیلی به کشورهای عضو شینگن رفت و آمد کنند و فرصتهای عالی در کشورهای عضو شنگن را برای خود فراهم کنند

بعد از دریافت اقامت طولانی مدت و داشتن حداقل 8 سال سابقه اقامت در این کشور، می‌توانید تابعیت و شهروندی رومانی را دریافت کنید. البته ارائه مدارک عدم سوءپیشینه و مدارک زبان برای اخذ شهروندی این کشور ضروری است. همچنین باید اطلاعات کافی در خصوص قانون اساسی این کشور داشته باشید. بعد از تحصیل در رومانی و برای اخذ شهروندی این کشور، باید مدارک زیر را ارئه دهید:

تحصیل در رومانی

بهترین رشته‌های تحصیلی در رومانی کدامند؟

بعد از تصمیم به تحصیل در رومانی، نوبت به انتخاب رشته تحصیلی مناسب می‌رسد. شاید چیزی به نام بهترین در ماهیت خود رشته‌ها وجود نداشته باشد، اما به هر حال وضعیت برخی رشته‌ها در هر کشوری نسبت به بقیه کمی بهتر است. در این کشور آموزش عالی را دانشگاه‌ها، موسسات، هنرستان‌ها و آکادمی‌ها تشکیل می‌دهند که 8 دانشگاه خصوصی و 49 دانشگاه دولتی وجود دارند.

و رشته‌های متنوعی در این دانشگاهها تدریس می‌شوند. برخی از بهترین رشته‌های تحصیلی در این کشور شامل معماری، دامپزشکی، پیراپزشکی، پزشکی عمومی، کشاورزی، جنگلداری، ورزش، هنرهای زیبا، دندانپزشکی، مهندسی، علوم سیاسی، حقوق، اقتصاد، علوم اجتماعی و علوم انسانی می‌شوند.

نگاهی گذرا به برخی شهرهای مهم رومانی

برای تحصیل در رومانی، فقط داشتن اطلاعات در خصوص اخذ ویزا و دانشگاه‌ها کافی نیست. به هر حال شما قصد دارید برای مدتی در این کشور زندگی کنید؛ بنابراین بهتر است اطلاعاتی هم در خصوص شهرهای مهم این کشور داشته باشید. در ادامه نگاهی اجمالی به شهرهای رومانی خواهیم داد:

بهترین شهرهای رومانی

نگاهی به وضعیت آداب و رسوم در رومانی

همانطور که اشاره کردیم، برای تحصیل در رومانی، بهتر است نکاتی را در مورد وضعیت کلی زندگی در این کشور بدانید. در ادامه با برخی از آداب و رسوم و در کل فرهنگ این کشور بیشتر آشنا خواهید شد.

دین و مذهب مردم رومانی

در این کشور بیش از 86 درصد مردم ارتدکس، 7 درصد پروتستان و 4 درصد هم کاتولیک هستند. نکته مهم در مورد رومانی این است که انتخاب دین در این کشور آزادانه است.

تفریحات در رومانی

در این کشور مراسم‌های سنتی از جایگاه خاصی برخوردارند. یکی از تفریحات جالب مردم این کشور، سفر به شهر مارامورس است. در این شهر روستای تاریخی بسیار پررونق و زیبا وجود دارد. همچنین کلیسای جامع رومانی از دیگر مناطقی است که نقاشی‌های بسیار زیبا و چشم‌نوازی دارد. گشت و گذار در شهرهایی مثل براشوو که فضایی تاریخی دارند هم خالی از لطف نیست. یکی دیگر از تفریحات مهم مردم در رومانی، شکار است.

فرهنگ مردم رومانی

همانطور که اشاره کردیم، دین قالب در این کشور ارتدکس و نژاد قالب هم رومانیایی است. مردم این کشور بسیار شوخ‌طبع و مهمان‌نواز هستند. در این کشور دست دادن و خونگرم بودن، بخشی از فرهنگ جامعه محسوب می‌شود. در رومانی کشیدن سیگار بسیار رایج است. به همین دلیل فندک و سیگار هدیه بسیار ارزشمندی هستند. یکی از نکات جالب در خصوص مردم رومانی، دیر اعتماد کردن آنها به افراد مختلف است. همچنین در غذاهای خود سیر فراوان استفاده می‌کنند.

معضلات اجتماعی در رومانی

طبیعی است که وقتی برای تحصیل در رومانی وارد کشوری غریبه می‌شوید در ابتدا کمی دلتنگی و ناراحتی داشته باشید. به همین دلیل باید به خودتان، برای کنار آمدن با شرایط فرصت بدهید. یکی از معضلاتی که باید حواستان به آن باشد، کیف قاپی است. در این کشور برخی مشاغل هم بسیار خطرآفرین هستند که باید به آنها توجه داشته باشید.

هنر در رومانی

هنر و تاریخ در این کشور جایگاه ارزشمندی دارند. یکی از مهم‌ترین و محبوب‌ترین هنرها در رومانی، معماری است که توجه زیادی به آن می‌شود. از دیگر هنرهای رایج در این کشور، می‌توان به کشیدن نقوش برجسته روی چوب اشاره کرد. به همین دلیل محصولات چوبی در این کشور از جایگاه خاصی برخوردار هستند. ساخت شیشه‌های چندبخشی هم در این کشور بسیار رایج است. به طور کلی وضعیت هنر و صنایع دستی در این کشور بسیار مطلوب ارزیابی می‌شود. موزه ملی این کشور دارای آثار هنری بسیار زیبا و ارزشمندی است.

کلام پایانی

تحصیل در رومانی یک فرصت ناب برای پیشرفت و ترقی محسوب می‌شود. دانشگاه‌ها و به طور کلی آموزش عالی در این کشور وضعیت بسیار مطلوبی دارد. بسیاری از دانشگاه‌های رومانی در میان دانشگاه‌های برتر جهان قرار دارند. هزینه‌های تحصیل و زندگی در این کشور بسیار ارزان‌تر از سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا محسوب می‌شود. در دانشگاه‌های رومانی دروس به زبان‌های انگلیسی، رومانیایی، فرانسوی و … تدریس می‌شوند. شما می‌توانید در سه سطح کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری مشغول به تحصیل شوید. همچنین برای همه این سطوح بورسیه وجود دارد که برای دریافت آنها باید شرایط خاصی داشته باشید.

شما می‌توانید حین تحصیل به کارهای نیمه وقت هم مشغول شوید. برای این کار کافیست رزومه خود را به سایت‌های کاریابی این کشور ارسال کنید. داشتن درآمد در کشوری که هزینه‌های زندگی و تحصیل ارزانی دارد به شما در کسب درآمد و پس‌انداز بیشتر کمک زیادی می‌کند. بعد از تحصیل هم در صورت تایید شدن رزومه شما توسط شرکت‌های فعال در این کشور، می‌توانید مشغول به کار شوید.

 

برای اطلاعات و جزئیات بیشتر در زمینه مهاجرت، می‌توانید با اپلای 118 در تماس باشید.

تیم ما از کارشناسان و مشاوران با تجربه آماده است که به شما در ارائه اطلاعات دقیق و کاربردی، مشاوره‌ی مورد نیاز و راهنمایی در کلیه مسایل مرتبط با اعزام دانشجو، اخذ اقامت تحصیلی، اخذ ویزای سرمایه گذاری و ثبت شرکت، و سایر موارد مرتبط کمک خواهند کرد.

برای تماس با ما، می‌توانید از راه‌های ارتباطی موجود در وبسایت ما استفاده کنید و یا از طریق ایمیل یا تلفن زیر با ما در ارتباط باشید .

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها