در حال حاضر تحصیل در کشورهای خارجی و رسیدن به موفقیت به دغدغه‌ای برای دانشجویان تبدیل شده است. درواقع با تحصیل در خارج از کشور می‌توانید زندگی در دنیایی جدید را تجربه کنید. به بیان دیگر با تحصیل در کشوری دیگر با فرهنگ، آداب و رسوم و… مردم آنجا آشنا خواهید شد.

کشور رومانی یکی از کشورهای عضو اتحادیه است که با توجه به شرایط بسیار عالی که برای دانشجویان فراهم کرده، سالانه افراد بسیاری را جذب خود می‌کند. ممکن است قبل از مهاجرت به کشور رومانی سوالاتی مانند هزینه تحصیل در رومانی چقدر است؟ هزینه زندگی در آن کشور چگونه است؟ ذهن شما را به خود مشغول کند. برای گرفتن پاسخ این سوالات ادامه مطلب را از دست ندهید.

بررسی هزینه تحصیل در کشور رومانی؛ هزینه اقامت و هزینه‌های عمومی زندگی

هزینه‌های پایین تحصیل و  زندگی، کشور رومانی را به یکی از ارزان‌ترین مقاصد اروپایی برای دانشجویان تبدیل کرده است. در این قسمت سعی داریم به بررسی هزینه‌‌ها در این کشور بپردازیم:

هزینه تحصیل در رومانی

شهریه دانشگاه در رومانی بین 600 تا 5000 رونی بوده که در سال متغیر است و دانشجویان در سال اول شهریه پرداخت می‌کنند، اما از سال دوم با توجه به وضعیت تحصیلی بورسیه می‌شوند. ناگفته نماند که هزینه تحصیل در رشته‌های پزشکی و مهندسی بالاتر از رشته‌های دیگر خواهد بود. دانشجویان اتحادیه اروپا همان هزینه‌ای را که دانشجویان رومانیایی پرداخت می‌کنند را می‌پردازند. درصورتی‌که دانشجویان بین‌المللی باید هزینه بالاتری را پرداخت کنند.

پرداخت شهریه در کشور رومانی با توجه به نیاز به اخذ ویزای آن نیز متفاوت خواهد بود. به عبارت دیگر دانشجویانی که به اخذ ویزا نیاز دارند، باید شهریه یک سال خود را قبل از درخواست ویزا پرداخت کنند. دانشجویانی که نیازی به اخذ ویزا ندارند، می‌توانند شهریه را به صورت یکجا در یک سال یا به صورت پرداخت در 2 ترم و یا در 3 قسط پرداخت کنند.

هزینه اقامت در کشور رومانی

بیشتر دانشگاه‌ها برای دانشجویان بین‌المللی خود، خوابگاه‌هایی را در نظر می‌گیرند که دانشجویان باید به صورت ماهیانه هزینه‌ای را برای اجاره آن اتاق مشترک پرداخت کنند. برای گرفتن خوابگاه باید با دانشگاه تماس بگیرید تا چگونگی اجاره خوابگاه برای اقامت را به شما توضیح دهند.

اگر قصد اقامت در خوابگاه‌های خصوصی را دارید، باید هزینه بیشتری پرداخت کنید؛ زیرا هزینه اقامت در خوابگاه‌های خصوصی بالاتر است. برای اقامت در خوابگاه‌های خصوصی می‌توانید به دفتر روابط بین‌الملل دانشگاه مراجعه کنید تا توصیه‌ها و راهنمایی‌های لازم را به شما ارائه دهند.

هزینه‌های عمومی زندگی

به‌طورکلی هزینه زندگی در کشور رومانی نسبت به سایر کشورهای اروپایی بسیار پایین‌تر است. برای زندگی در این کشور، دانشجویان ماهیانه بین 300 تا 500 رونی نیاز دارند. برای اجاره آپارتمان خصوصی بین 150 تا 300 رونی نیاز است. برای خرید غذا و مواد غذایی موردنظر در یک ماه حدود 150 رونی لازم دارید.

به بیان دیگر زندگی در شهر بخارست که پایتخت کشور رومانی است، حدود 50 درصد ارزان‌تر از زندگی در لندن بوده و اجاره آپارتمان در آن 87 درصد نسبت به شهر نیویورک کمتر است. ناگفته نماند که در این کشور به دانشجویان یک کارت حمل و نقل رایگان داده می‌شود که هزینه زندگی را مقرون به‌صرفه‌تر کرده و جابه‌جایی را راحت‌تر می‌کند. به‌طورکلی هزینه تحصیل در رومانی و هزینه زندگی در آنجا بسیار مناسب است.

بورسیه‌ها و جوایز

دولت رومانی کمک‌های مالی بسیاری (مانند معافیت کامل دانشجویان از پرداخت هزینه‌ها) به آنها ارائه می‌دهد. معمولا قبل از اعطای مدرک این کمک‌ها آغاز می‌شود، اما در رومانی به دانشجویانی که بهترین عملکرد را در تحصیل دارند، هزینه‌های سال‌های بعد در هر گروه، برای آنها پوشش داده می‌شود.

دانشجویان رومانیایی مانند همه دانشجویان اتحادیه اروپا از کمک هزینه‌های مالی برخوردار می‌شوند، اما به دانشجویان غیراتحادیه اروپا کمک‌های مالی به صورت خاصی ارائه می‌شود. معمولا کمک‌های مالی با توجه به شایستگی تحصیلی یا موقعیت اجتماعی دانشجو به او اعطا می‌شود. لیست بورسیه دانشجویان اتحادیه اروپا و غیراروپا را می‌توانید در دانشگاه موردنظر خود مشاهده کنید.

در کشور رومانی برای دانشجویان وامی وجود ندارد، پس بیشتر دانشجویان یا وام‌های بانکی دریافت می‌کنند یا به پول‌هایی که از قبل داشته‌اند، متکی هستند. توجه داشته باشید که دولت رومانی به جای پرداخت وام دانشجویی، تعداد زیادی بورسیه برای دانشجویان در نظر می‌گیرد. دانشجویانی که به خوبی برنامه‌های خود را انجام می‌دهند و در رشته‌های خود موفق‌تر هستند، مشمول این بورسیه‌ها خواهند شد.

کار کردن در حین تحصیل

افرادی که از اتحادیه اروپا یا کشورهای دیگر به کشور رومانی برای ادامه تحصیل مهاجرت می‌کنند، حق زندگی و کار کردن در این کشور را دارند. درصورتی‌که دانشجویان بین‌المللی پس از دریافت مجوز اقامت، توانایی انجام کار پاره وقت در کنار تحصیل را خواهند داشت. از مشاغلی که برای دانشجویان وجود دارد، می‌توان کار در کافه‌ها و رستوران‌ها و یا تدریس و پرستاری کودک را نام برد. لازم به ذکر است که برخی از دانشگاه‌ها به دانشجویان در بخش‌های اداری خود نیز کار ارائه می‌دهند.

هزینه‌های اضافی برای دانشجویانی که نیاز به اخذ ویزا دارند

دانشجویان بین‌المللی برای مهاجرت به کشور رومانی و ادامه تحصیل به اخذ ویزا نیاز دارند. یکی از شرایط اخذ ویزا، ارائه مدرک تمکن مالی توسط دانشجویان است. دانشجویان غیراتحادیه اروپا برای زندگی در این کشور به حداقل پولی در حدود 2400 یورو در سال نیاز دارند. به‌طورکلی به روش‌های زیر می‌توانید ثابت کنید که توانایی تامین این هزینه را دارید:

همچنین احتمال دارد بتوانید از صورت‌حساب‌های بانکی خود استفاده کنید، اما این کار در صورتی امکان‌پذیر است که قبلا پول را در حساب بانکی خود داشته‌اید. اگر از صورت‌حساب بانکی خود استفاده می‌کنید، باید سالیانه حدود 11250 رونی در حساب شما پول باشد.

حداقل هزینه تحصیل در رومانی با توجه به رشته تحصیلی

به‌طورکلی شهریه دانشگاه‌ها با توجه به برنامه‌های ارائه‌شده در هر سال بین 2000 تا 5000 یورو در سال متفاوت است. این مبلغ با توجه به دانشکده، کشور مبدا دانشجویان بین‌المللی متغیر بوده و می‌تواند هر سال برای دانشجویان جدید تغییر کند. به‌طورکلی حداقل هزینه تحصیل در رومانی به صورت زیر است:

رشته تحصیلی                 کارشناسی، کارشناسی ارشد (یورو، سال)              فوق لیسانس،دکتری

دوره زبان رومانیایی                                      2700- 1980                             2700- 1980

فنی، زراعت، ریاضیات، علوم و ورزش                 2700- 2430                             2900- 2610

معماری                                                    3500- 3150                             3700- 3330

مطالعات اجتماعی، روانشناسی و اقتصاد              2200- 1980                            2400 – 2160

پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، دامپزشکی و…    5000 -3200                               7000- 3800

موسیقی و هنر                                           4200- 3780                               4400- 3960

تئاتر و تفسیر موسیقی                                 7500- 6750                                7700- 6930

فیلم                                                       9500- 8550                                9700- 8730

نکاتی که درباره شهریه و هزینه تحصیل در رومانی که باید بدانید

شهریه در برخی از رشته‌های دانشگاه‌های کشور رومانی به صورت زیر است:

هزینه زندگی دانشجویی در کشور رومانی چقدر است؟

هزینه زندگی دانشجویی در کشور رومانی در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی مانند انگلستان، آمریکا و… چندان گران نیست؛ اما هزینه ماهانه با توجه به سبک زندگی هر دانشجو بین 300 تا 500 یورو در ماه خواهد بود. به‌طورکلی دانشجوی بین‌المللی می‌تواند زندگی بسیار راحت و تحصیلات مقرون به‌صرفه‌ای را در کشور رومانی داشته باشد. هزینه زندگی تقریبی هر دانشجو در ماه به صورت زیر است:

سخن پایانی

مسلما تحصیل در کشورهای خارجی و رسیدن به موفقیت، دغدغه بسیاری از دانشجویان است. کشور رومانی یکی از بهترین و مناسب‌ترین مقاصد تحصیلی به شمار می‌آید؛ زیرا علاوه بر اینکه عضو اتحادیه اروپاست، تحصیل در آن، قیمت مقرون به صرفه‌ای نیز دارد. درواقع تحصیل در کشور رومانی نسبت به سایر کشورهای اروپا هزینه پایین‌تری دارد و سطح آموزش عالی دانشگاه‌های این کشور بالا است. به همین علت سالیانه دانشجویان بین‌المللی بسیاری را از سراسر دنیا جذب خود می‌کند.

همچنین معمولا دانشجویان در سال‌ اول شهریه دانشگاه را پرداخت می‌کنند و سپس با توجه به وضعیت تحصیلی دانشجویان، بورسیه تحصیلی به آنها ارائه می‌شود. به‌طورکلی هزینه تحصیل در رومانی مقرون‌به‌صرفه بوده و دانشجویان بین‌المللی می‌توانند زندگی عالی و بدون دغدغه را در این کشور تجربه کنند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها