در سال ۱۹۸۵ طبق توافقنامه‌ای، مرزهای بین ۲۶ کشور در قاره اروپا مثل آلمان، فرانسه، هلند، سوئیس و … برداشته شد و مردم این کشورها برای رفت و آمد هیچ محدودیتی نداشتند. اما مردم سایر کشورها برای ورود به این ۲۶ کشور که منطقه شینگن نام دارد، باید دارای ویزای شینگن توریستی باشند. این ویزا انواع مختلفی مثل کوتاه‌مدت، بلند مدت، نوع A و … دارد. فردی که ویزای توریستی دارد، می‌تواند در مدت مشخص و کوتاهی به ۲۶ کشور ناحیه شینگن سفر کند و پس از آن باید به کشور خود بازگردد. اگر می‌خواهید درباره ویزای توریستی اطلاعات کاملی کسب کنید، ادامه مطلب را از دست ندهید.

ویزای شینگن چیست و برای سفر به کدام کشورها باید ویزای توریستی داشته‌باشیم؟

شخصی که ویزای توریستی داشته ‌باشد، می‌تواند به همه کشورهای منطقه شینگن (۲۲ کشور اتحادیه اروپا و ۴ کشور EFTA ) سفر کند. کشورهای منطقه شینگن شامل موارد زیر می‌شوند:

فرانسه -ایتالیا- آلمان-هلند- بلژیک- دانمارک- اتریش-جمهوری چک- استونی- فنلاند- یونان- مجارستان- ایسلند- لتونی- لیختن -اشتاین- لیتوانی- لوگزامبورگ- مالت- نروژ- لهستان-پرتغال- اسلوواکی-اسلوونی- اسپانیا- سوئد- سوئیس

زمانی که برچسب ویزای شینگن در پاسپورت شما وجود داشته‌ باشد، می‌توانید به‌راحتی در منطقه شینگن سفر کنید. البته مقصد اصلی شما کشوری است که ویزا را از آن دریافت کرده‌اید.

با ۴ نوع ویزای شینگن توریستی آشنا شوید

ویزای توریستی یا ویزای اتحادیه شینگن (USV) طبق قوانین و شرایطی به گردشگران سایر کشورها داده‌ می‌شود. اعتبار این ویزا حداکثر ۹۰ روز است و بسته به نوع ویزای توریستی، شخص می‌تواند یک‌بار یا بیشتر به منطقه شینگن سفر کند. بر اساس هدفی که متقاضی از سفر خود دارد، ویزای توریستی به ۴ دسته تقسیم می‌شود. در ادامه با انواع این ویزا آشنا شوید.

ویزای توریستی نوع A

اگر برچسب ویزای نوع A یا ویزای ترانزیت را داشته‌ باشید، می‌توانید فقط از فرودگاه یکی از کشورهای عضو شینگن برای سفر به کشوری خارج از این ناحیه استفاده ‌کنید. فردی که ویزای توریستی نوع A دارد، اجازه خروج از فرودگاه آن کشور یا ورود به آنجا را ندارد و فقط باید پرواز خود را به کشوری دیگر تعویض کند.

ویزای توریستی نوع B

این ویزا نیز به نوع A شباهت زیادی دارد. با داشتن ویزای نوع B علاوه بر اجازه استفاده از فرودگاه یکی از کشورهای شینگن، ۵ روز مهلت دارید تا از خاک کشوری در ناحیه شینگن عبور کنید و پس از آن باید آن کشور را به مقصد اصلی خود، خارج از ناحیه شینگن ترک کنید.

ویزای توریستی نوع C

اگر ویزای توریستی نوع C را داشته‌ باشید، می‌توانید در مدت زمانی کوتاه، در کشورهای ناحیه شینگن بمانید. البته مدت‌زمان این ویزا به هدف شما از این سفر بستگی دارد. ویزای نوع C با توجه به هدف شخص، به چند دسته تقسیم می‌شود که در ادامه انواع آن را توضیح خواهیم داد.

  1. ویزای سینگل یا یکبار ورود: با ویزای شینگن توریستی از نوع یک‌بار ورود، می‌توانید فقط یک‌بار و در محدوده زمانی مشخص به یکی از کشورهای ناحیه شینگن وارد شوید. اگر در طول زمانی که فرصت اقامت در آن کشور را دارید، آنجا را به مقصد کشوری دیگر ترک کنید، دیگر اجازه ورود نخواهید داشت. همچنین توجه داشته ‌باشید که با ویزای یک‌بار ورود اجازه سفر به همه کشورهای ناحیه شینگن را نخواهید داشت. مثلاً با ویزای توریستی ایتالیا، فقط اجازه سفر به این کشور را دارید.
  2. ویزای دوبار ورود: تنها تفاوت ویزای یک‌بار ورود و دوبار ورود این است که با ویزای دوبار ورود، در بازه زمانی مشخص می‌توانید تا دوبار به کشورهای منطقه شینگن سفر کنید.
  3. ویزای چندبار ورود یا مالتیپل: اگر این ویزای توریستی را داشته‌ باشید، بدون محدودیت به کشورهای منطقه شینگن می‌توانید سفر کنید. البته تنها به‌مدت ۹۰ روز و با فاصله ۶ ماه اجازه ورود به کشورهای شینگن را دارید.

ویزای توریستی نوع D

به ویزای نوع D، ویزای ملی نیز گفته ‌می‌شود. با این ویزا می‌توانید در بازه زمانی معلوم در یکی از کشورهای ناحیه شینگن حضور داشته‌ باشید و اجازه ورود به سایر کشورهای شینگن را نخواهید داشت. ویزای نوع D نیز به دو دسته یک ۸ بار ورود و چندبار ورود تقسیم می‌شود. افرادی که با توجه به شرایط و هدف سفر خود به ویزای نوع D نیاز دارند، به گروه‌های زیر تقسیم می‌شوند:

 

ویزای LTV چیست؟

ویزای منطقه محدود شینگن یا LTV تنها در شرایطی خاص به افراد داده ‌می‌شود. با این ویزا اجازه ورود به برخی کشورها و مناطق ذکر شده در ویزا را دارید. این نوع ویزا در سایر مناطق شینگن اعتبار نخواهد داشت.

 

ویزای مولتی یا چندبار ورود به چند دسته تقسیم می‌شود؟

همانطور که گفتیم، یکی از زیرمجموعه های ویزای شینگن توریستی نوع C و D، ویزای چندبار ورود یا مالتیپل است. با این ویزا چند بار در فواصل زمانی مشخص اجازه ورود به ناحیه شینگن را خواهید داشت. این ویزا یک‌ساله، دو ساله و سه‌ساله است. در ادامه با ویزای چندبار ورود بیشتر آشنا شوید.

یک‌ساله

اگر یک‌بار ویزای دوبار ورود را دریافت کرده باشید، می‌توانید ویزای چندبار ورود یک‌ساله را دریافت کنید. با این ویزا به‌مدت یک‌سال می‌توانید در هر زمان که می‌خواهید وارد منطقه شینگن شوید، اما نهایتاً تا ۹۰ روز اجازه اقامت خواهید داشت. البته برای دریافت این ویزا باید اثبات کنید که به این ویزا نیاز دارید.

سه‌ساله

 با ویزای چندبار ورود با اعتبار سه‌ساله، به‌مدت سه سال می‌توانید بدون محدودیت به کشورهای منطقه شینگن سفر کنید. البته نهایتاً تا ۹۰ روز اجازه اقامت خواهید داشت. برای دریافت ویزای چندبار ورود سه‌ساله، باید اثبات کنید که به‌دفعات مکرر به یکی از کشورهای شینگن سفر می‌کنید. همچنین باید توضیح دهید به چه علت به این ویزا نیاز دارید.

 

پنج‌ساله

اگر به‌دفعات زیاد، مخصوصاً به‌منظور تجارت، به ناحیه شینگن سفر کنید، امکان دریافت ویزای توریستی چندبار ورود با اعتبار ۵ ساله را خواهید داشت. یکی دیگر از شرایط دریافت این ویزا، عدم نقض مهلت ۹۰ روزه برای اقامت است.

پیش از اقدام به دریافت ویزای شینگن توریستی چه نکاتی را باید در نظر داشته باشید؟

اگر می‌خواهید با موفقیت مراحل دریافت ویزا را طی کنید، برخی نکات را باید در نظر داشته ‌باشید.  

بهترین زمان برای ارائه درخواست ویزای توریستی

اقدام به دریافت ویزای شینگن در زمان مناسب، یکی از نکات تأثیرگذار در قبولی یا رد درخواست شما برای ویزا است. بهترین و اولین زمان برای ارائه درخواست، سه ماه قبل از سفر او دیرترین زمانی که امکان ارائه درخواست وجود دارد، ۱۵ روز قبل از سفر است.

معمولاً چه مدتی بعد از درخواست ویزای شینگن، قبولی یا رد درخواست مشخص می‌شود؟

اگر متقاضی در زمان مناسب اقدام به ارائه درخواست کند، تا ده روز کاری به درخواست او پاسخ داده ‌می‌شود. در شرایط خاص مثل مشکلات سیاسی، زمان پاسخ‌دهی تا دو ماه نیز طول می‌کشد.

مدارک لازم برای دریافت ویزای شینگن توریستی

برای اخذ ویزا شنگن به ارائه مدارک زیر نیاز دارید.

فرم درخواست ویزا

در ابتدا فرم درخواست ویزا را دانلود و با دقت پر کنید. این فرم را باید به‌صورت چاپی و با امضا ارائه دهید.

دو قطعه عکس

دو قطعه عکس مربوط به سه ماه اخیر که مطابق با معیارهای عکس ویزای شینگن است، ارائه دهید.

پاسپورت

یکی از مدارک دیگر، پاسپورت معتبر است. پاسپورتی که ارائه می‌دهید، نباید قدیمی‌تر از ده سال و دارای سه ماه اعتبار باشد. همچنین پاسپورت شما باید حاوی دو برگ خالی برای چسباندن برچسب ویزا باشد.

بلیط رفت و برگشت

 باید بلیط رفت و برگشت یا برنامه سفر را ارائه دهید. برنامه سفر مدرکی است که تاریخ دقیق ورود و خروج شما را از منطقه شینگن مشخص می‌کند.

بیمه مسافرت

  از مدارک دیگر که برای اخذ ویزای توریستی، واجب است، بیمه مسافرتی است. بیمه‌ای که خریداری می‌کنید باید تا حداقل ۳۰۰۰۰ یورو مسائل درمانی را پوشش دهد. بیمه مسافرت را به‌صورت آنلاین می‌توانید تهیه کنید.

مدارک محل اقامت

 باید مدارکی که محل اقامت شما را در طول مدت سفر نشان‌می‌دهد، ارائه دهید. این مدارک شامل این موارد هستند:

مدارک اثبات تمکن مالی

از مدارک مهم دیگر که برای دریافت ویزای شینگن توریستی باید ارائه دهید، اسنادی است که نشان دهد شما تمکن مالی دارید و در طول سفر در رابطه با پرداخت هزینه‌های خود، دچار مشکل نخواهید شد. اسنادی که تمکن مالی را نشان می‌دهند شامل مدارد زیر هستند:

مدارکی از وضعیت شغلی

از دیگر مدارکی که باید برای دریافت ویزا ارائه داد، مدارک مربوط به شغل است. از مدارک شغلی لازم موارد زیر را می‌توان نام برد.

برنامه سفر

ارائه برنامه‌ای از سفر نیز ضروری است. این برنامه نشان‌می‌دهد هدف شما از سفر به اروپا چیست و در طول مدت اقامت خود در اروپا قصد بازدید از کدام مناطق را دارید. همچنین تمام اطلاعات شخصی خود را باید ارائه دهید.

مدارک مربوط به افراد زیر سن قانونی

گواهی تولد، گواهی فرزندخواندگی، حکم حضانت در صورت طلاق والدین، گواهی فوت والدین، رضایت‌نامه والدین، کپی پاسپورت مادر و پدر یا قیم قانونی.

افسر پرونده چه سؤالاتی از متقاضی ویزای توریستی می‌پرسد؟

اگر می‌خواهید شانستان را برای پذیرفته‌شدن درخواست ویزای شینگن توریستی، افزایش دهید، باید به سؤالاتی که افسر پرونده در روز مصاحبه از شما می‌پرسد، به‌صورت دقیق و با صداقت کامل پاسخ دهید. همچنین از مکث کردن و جواب‌های با تردید خودداری کنید. سؤالات زیر از متداول‌ترین سؤالات روز مصاحبه ویزای شینگن هستند.

  1. متاهل هستید یا مجرد، اگر متاهل هستید چند سال است که ازدواج‌کرده‌اید؟
  2. در سفری که می‌روید، تنها هستید یا همراه دارید؟
  3. آیا می‌توانم مدارک مالی شما را مشاهده کنم؟
  4. آیا از طرف محل کار خود برگه مرخصی دارید؟
  5. در طول سفر خود قصد بازدید از کدام کشورها را دارید؟
  6. درباره محل اقامت خود در طول سفر توضیح دهید.
  7. آیا درباره کشور مقصد خود اطلاعاتی دارید؟
  8. چگونه اطمینان داشته‌باشیم پس از اتمام سفر به کشور خود بازمی گردید؟
  9. آیا دارای تمکن مالی هستید و اطمینان دارید در پرداخت هزینه‌های خود دچار مشکل نخواهید شد؟
  10. در صورتی که درخواست ویزای شما رد شود، برنامه بعدی شما چیست؟

درخواست ویزای توریستی معمولاً به چه دلایلی رد می‌شود؟

پس از بررسی پرونده متقاضی و انجام مصاحبه، اگر افسر پرونده درخواست شخص را ریجکت کند، دلایل رد شدن درخواست به‌صورت نامه مکتوب به متقاضی ارسال می‌شود. دلایل متداولی که باعث ریجکت شدن درخواست ویزای شینگن توریستی می‌شوند، شامل موارد زیر هستند:

عدم‌اطمینان افسر پرونده نسبت به بازگشت متقاضی به کشورش

یکی از مهم‌ترین دلایلی که باعث رد درخواست متقاضی می‌شود، عدم‌اطمینان افسر پرونده نسبت به بازگشت متقاضی به کشورش است. اگر شخص نتواند دلایل قانع‌کننده نسبت به‌علت سفر و بازگشت حتمی خود پیش از انقضای تاریخ ویزا بدهد، درخواست او ریجکت خواهد شد.

عدم ارائه برنامه دقیق از سفر

اگر شخص نتواند برنامه‌ای دقیق از علت سفر، مدت اقامت و سایر برنامه‌های سفر ارائه کند، درخواست او برای ویزا پذیرفته نخواهد شد.

عدم داشتن تمکن مالی

اگر متقاضی تمکن مالی نداشته ‌باشد یا مدارک روشنی از وضعیت مال خود ارائه ندهد، افسر پرونده نسبت به توانایی متقاضی برای تأمین مخارج خود در سفر دچار تردید می‌شود و درخواست او را رد خواهد کرد.

سابقه کیفری

اگر متقاضی دارای سابقه کیفری کمی هم باشد، افسر پرونده با درخواست ویزای او موافقت نخواهد کرد.

عدم ارائه پاسپورت معتبر

اگر پاسپورت یا جلد آن مخدوش باشد و یا صفحه‌ای در پاسپورت گم‌شده باشد، درخواست ویزا توسط افسر پرونده، پذیرفته نخواهد شد. همچنین دو صفحه از پاسپورت باید خالی و مدت اعتبار باقی‌مانده از آن حداقل سه ماه باشد. بنابراین ارائه پاسپورت معتبر بسیار مهم است.

ارائه مدارک جعلی

ارائه مدرک جعلی از دلایلی است که باعث رد شدن صد درصدی درخواست ویزا می‌شود. سفارت‌های اروپایی در رابطه با مدرک جعلی سخت‌گیری زیادی دارند و در صورت آگاهی نسبت به مدرک جعلی، با درخواست‌های بعدی شخص متخلف نیز موافقت نخواهند کرد.

در صورت ریجکت شدن درخواست، متقاضی چه اقدامی باید انجام دهد؟

در صورتی که با درخواست شما جهت دریافت ویزای توریستی شینگن موافقت نشد، امکان اعتراض به ریجکتی وجود دارد. این اعتراض باید در قالب ایمیل باشد و در آن نسبت به‌دلایل رد درخواستتان، توضیحات کافی و قانع‌کننده ارائه دهید و در صورت لزوم مدارک لازم را نیز ارسال کنید. اگر دلایلی که افسر پرونده بر اساس آن‌ها درخواست شما را رد کرده ‌است، دلایل درستی باشند، بهتر است تا درخواست بعدی خود حداقل شش ماه صبر کنید.

در سال 2022 چه تغییراتی در نحوه اخذ ویزای شینگن توریستی اعمال شد؟

در فوریه 2022 برخی تغییرات در اخذ ویزای شینگن صورت‌گرفته است که به شرح زیر هستند:

جمع ‌بندی

از آنجایی‌که بیشتر کشورهای اروپایی عضو قرارداد شینگن هستند، هر شخصی برای سفر به این کشورها، ناچار به دریافت ویزا است. همانطور که در این مطلب ذکر کردیم، ویزای شینگن توریستی انواع مختلفی دارد که باید بر اساس هدف خود از سفر اقدام به دریافت یکی از آن‌ها کنید. اگر قصد دارید برای درخواست ویزا اقدام کنید، حتماً با متخصصان در این زمینه مشورت داشته ‌باشید تا مدارک و اقدامات لازم را به‌درستی انجام دهید.  اگر ویزا اولی هستید، مناسب‌ترین کشور را برای درخواست ویزا انتخاب کنید تا احتمال رد درخواستتان به حداقل برسد.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها