ویزای تحصیلی شنگن یکی از روش های اصلی برای دانشجویانی است که قصد تحصیل در کشورهای عضو اتحادیه اروپا را دارند. با اخذ این ویزا، دانشجویان می‌توانند به مدت معینی در کشورهایی مانند آلمان، فرانسه، اسپانیا، و غیره، به تحصیل بپردازند. این ویزا، فرصتی عالی برای دستیابی به سطح بالاتری از آموزش و فرهنگ بین‌المللی است، همچنین فرصتی برای تجربه‌ی زندگی در یک محیط جدید و آشنایی با فرهنگ و زندگی اجتماعی کشور میزبان را فراهم می‌آورد. با این حال، فرآیند درخواست ویزای تحصیلی شنگن پیچیده و زمان‌بر است و نیازمند تدارکات مختلفی از جمله مدارک تحصیلی، اقتصادی و سلامتی است.

همچنین شنگن به منطقه‌ای در اروپا می‌گویند که شامل 29 کشور می‌شود. در این مناطق هیچ محدودیت مرزی وجود ندارد. یعنی اگر اتباع این کشورها قصد سفر به کشورهای شنگن را داشته باشند، نیازی نیست پاسپورت بگیرند درست مانند سفر درون مرزی که بدون محدودیت است. اما افراد خارجی برای ورود به این منطقه باید ویزای شنگن بگیرند. یکی از راه های ورود به این کشورها گرفتن ویزای تحصیلی شنگن است.

مزایای ویزای تحصیلی شنگن

ویزای تحصیلی، یکی از زیر مجموعه‌های ویزای ملی شنگن (Natinal Visa)  محسوب می‌شود که به افراد این اجازه را می‌دهد که مدت طولانی‌تری در این مناطق بمانند. ویزای ملی شنگن را می‌توان به دو دسته یکبار ورود (Single Entry) و چند بار ورود (Multi Entry) تقسیم کرد که ویزای تحصیلی شنگن را می‌توان در دسته چند بار ورود قرار داد.

با اخذ ویزای ملی افراد می‌توانند خیلی راحت و بدون هیچ محدودیتی در تمام کشورهای حوزه شنگن سفر کنند. البته ویزای تحصیلی شنگن در ابتدا 3 تا 6 ماه صادر می‌شود و باید آن را تمدید کنید و تفاوت‌هایی با ویزای ملی دارد. یکی از مزیت های اخذ ویزای تحصیلی شنگن این است که شما با گرفتن آن می‌توانید بدون نیاز به ویزا به تمام کشورهای حوزه شنگن سفر کنید.

این موضوع شاید در ابتدا بی‌اهمیت باشد؛ اما وقتی بخواهید هنگام تحصیل به سایر کشورهای اروپایی بروید یا بنا به شرایط خاصی مجبور به سفر شوید و برای دیدار اقوام و دوستان چندین بار در سال این کشورها را ترک و دوباره به آنها بازگردید به اهمیت آن پی می‌برید؛ چون در صورت داشتن این ویزا مشکلی برای مسافرت و ورود و خروج ندارید.

شرایط ویزای تحصیلی شنگن چگونه است؟

شرایط ویزای تحصیلی شنگن چگونه است؟

برای گرفتن ویزای تحصیلی شنگن یا هر ویزای دیگر پس از ارائه مدارک، شرایط فرد بررسی می‌شود. داشتن برخی از شرایط الزامی است و روند اخذ ویزا را سریع‌تر می‌کند. برخی از شرایط اخذ ویزا که اهمیت زیادی دارند، به شرح زیر است:

ارائه دلیل قانع‌کننده برای بازگشت به کشور مبدأ، یکی از اولین شرایط اخذ ویزا است. یعنی فرد باید ثابت کند که پس از اتمام مهلت ویزا به کشور مبدأ باز می‌گردد.

داشتن تمکن مالی، یکی دیگر از شرایط اخذ ویزا است. یعنی شما باید ثابت کنید که در طول سفر و اقامت خود در کشورهای شنگن می‌توانید تمام هزینه‌های خود را تأمین نمایید و هیچ بار مالی برای کشور محل اقامتتان ندارید.

باید سابقه سفر به کشورهای اروپایی را داشته باشید. شرایط سنی هم از جمله امتیازاتی است که باعث سهولت روند اخذ ویزا می‌شود. مثلاً افراد بالای 30 سال راحت تر می‌توانند ویزای شنگن بگیرند.

هزینه ویزای تحصیلی شنگن

هزینه ویزا به نوع آن، کشوری که از طریق آن اقدام می‌کنید و سن فرد درخواست‌دهنده بستگی دارد. اما این هزینه برای ویزاهای بلندمدتی که بیشتر از 90 روز هستند به 90 یورو می‌رسد؛ زیرا این نوع ویزا بلند مدت محسوب می‌شود.البته درصورتی که درخواست ویزای تحصیلی شنگن دهید و هزینه‌ای پرداخت کنید، این مبلغ به‌هیچ‌وجه قابل‌بازگشت نیست. یعنی شما بعد از پرداخت دیگر نمی‌توانید آن را پس بگیرید.

پرداخت هزینه ویزای تحصیلی شنگن به دو روش نقدی در سفارت یا به‌صورت پرداخت اینترنتی با کارت اعتباری انجام می‌شود. البته باید به این موضوع توجه کنید که سفارت بعضی از کشورها پرداخت هزینه ویزا با کارت اعتباری را نمی‌پذیرند؛ پس پرداخت به‌صورت حضوری، بهترین گزینه برای این کشورها است.

"</strong

مدارک موردنیاز برای ویزای تحصیلی شینگن

کشور آلمان یکی از کشورهای حوزه شنگن است که هر ساله افراد زیادی برای تحصیل در آلمان به سفارت این کشور مراجعه می‌کنند و درخواست ویزای تحصیلی شنگن می‌دهند. برای اخذ ویزای این کشور و تمام کشورهای حوزه شنگن باید مدارکی را ارائه دهید تا بررسی شوند. برخی از این مدارک کار شما را می‌توانند خیلی راحت‌تر کنند. یکی از این مدارک اثبات تمکن مالی است؛ اما اگر مشکل مالی دارید، در این باره اصلاً نگران نباشید شما می‌توانید از بورسیه تحصیلی آلمان استفاده کنید؛ چون هر ساله آلمان به دانش‌آموزان و دانشجویان زیادی بورسیه می‌دهد.

برای اخذ ویزای تحصیلی شنگن شما نیاز دارید که مدارک خود را تا قبل از زمان مصاحبه به سفارت کشور موردنظرتان که از آن درخواست داده‌اید تحویل دهید. مدارک موردنیاز برای ویزای تحصیلی شامل موارد زیر می‌شوند و ارائه آنها الزامی است:

نکته مهم: تمام مدارکی که می‌خواهید ارائه دهید باید ترجمه شوند و سپس آن را به همراه اصل مدرک به سفارت کشور موردنظر تحویل دهید. معمولاً مدارک موردنیاز برای ویزای تحصیلی شنگن به زبان انگلیسی ترجمه می‌شوند؛ اما در برخی مواقع باید دید که سفارت مورد نظر مدارک را به چه زبانی می‌خواهد.

برخی از کشورهای حوزه شنگن در ایران سفارت ندارند و باید برای دریافت ویزای آنها به سفارت موردنظر در کشور دیگری بروید. مثلاً شما می‌توانید به دبی که در همسایگی ما قرار دارد بروید و از سفارت آنجا درخواست ویزا بدهید؛ اما برای این کار هم ابتدا باید به سفارت دبی در ایران بروید و درخواست ویزای دبی بدهید.

دلایل ریجگت شدن ویزای تحصیلی شنگن

دلایل ریجکت شدن ویزای تحصیلی شنگن

ریجکت شدن ویزای تحصیلی ممکن است به دلایل مختلفی رخ دهد که یکی از این دلایل جعلی بودن مدارک است. گاهی افراد به خاطر عجله در دریافت ویزا یا مسائل دیگر، تصمیم می‌گیرند که مدارک جعلی ارائه دهند و همین مسئله باعث ریجکتی درخواست ویزای آنها می‌شود.

داشتن سو پیشینه و نداشتن توان مالی کافی از دیگر دلایل ردشدن یا ریجکتی درخواست ویزا است. بعضی‌اوقات هم ویزای شما به دلیل ارائه مدارک ناقص و یا نامعتبر رد می‌شود. افراد بدون توجه به مدت اعتبار مدارک درخواستی، ارائه ندادن مدارک کافی و آسیب دیدگی و مخدوش‌شدن، درخواست ویزای تحصیلی شان ریجکت می‌گردد.

برای رفع ریجکت ویزای تحصیلی باید چه اقداماتی انجام داد؟

گاهی ممکن است شما تمامی مدارک را تحویل دهید و مراحل را به درستی طی کنید؛ اما ویزای تحصیلی شنگن شما رد شود. در این صورت فقط شما تا 30 روز می‌توانید برای اعتراض و رفع ریجکتی اقدام کنید. دلایل ریجکتی در نامه‌ای به شما تحویل داده می‌شود.

در این نامه گزینه‌هایی وجود دارد که در صورت علامت خوردن یعنی شما در این زمینه مشکل داشتید و اکنون شما 30 روز فرصت دارید که آن را برطرف کنید و مجددا به سفارت درخواست دهید. اما اگر نتوانید این مشکل را برطرف کنید، یک امتیاز منفی برای شما محسوب می‌شود . همین امر کار شما را سخت تر می‌کند؛ پس بهتر است از افراد متخصص در این زمینه کمک بگیرید.

ویزای تحصیلی شنگن

خلاصه مطلب

در نتیجه، ویزای تحصیلی شنگن به دانشجویان فرصتی عالی برای تحصیل در کشورهای عضو اتحادیه اروپا و دسترسی به منابع آموزشی و فرهنگی بین‌المللی فراهم می‌کند. این ویزا به دانشجویان امکان می‌دهد تا به صورت قانونی و با اطمینان به کشورهای مختلف برای تحصیل مراجعه کنند و از امکانات آموزشی بین‌المللی بهره‌مند شوند.

با دریافت ویزای تحصیلی شینگن، دانشجویان می‌توانند به راحتی در کارگاه‌ها، کنفرانس‌ها، و دوره‌های آموزشی مختلف شرکت کرده و با همکاران بین‌المللی خود ارتباط برقرار کنند. این ویزا همچنین فرصتی برای ارتقای تجربه آموزشی و فرهنگی دانشجویان ارائه می‌دهد و در رشد حرفه‌ای آن‌ها تأثیرگذار است. از این رو، ویزای تحصیلی شنگن یک ابزار اساسی برای تحقق اهداف تحصیلی و حرفه‌ای دانشجویان بین‌المللی محسوب می‌شود.

همان طور که می‌دانید گرفتن ویزای تحصیلی شینگن قوانین مخصوص به خود را دارد و باید قبل از مصاحبه مدارک خود را به سفارت تحویل دهید. فراموش نکنید که اگر مدارکتان ناقص، جعلی و مخدوش باشند، درخواست ویزای شما رد می‌شود. پس سعی کنید مدارک کافی و درستی را به سفارت ارائه دهید. گاهی اوقات ممکن است درخواست ویزای شما رد شود که در این صورت نامه‌ای برای شما می‌فرستند و دلایلش را ذکر می‌کنند و شما تا 30 روز فرصت دارید که این مشکل را برطرف و مجدداً اقدام نمایید.

 

 

برای اطلاعات و جزئیات بیشتر در زمینه مهاجرت، می‌توانید با اپلای 118 در تماس باشید.

تیم ما از کارشناسان و مشاوران با تجربه آماده است که به شما در ارائه اطلاعات دقیق و کاربردی، مشاوره‌ی مورد نیاز و راهنمایی در کلیه مسایل مرتبط با اعزام دانشجو، اخذ اقامت تحصیلی ، اخذ ویزای سرمایه گذاری و ثبت شرکت، و سایر موارد مرتبط کمک خواهند کرد.

برای تماس با ما، می‌توانید از راه‌های ارتباطی موجود در وبسایت ما استفاده کنید و یا از طریق ایمیل یا تلفن زیر با ما در ارتباط باشید .

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها