ویزای تحصیلی آلمان چیست؟ چه افرادی می‌ توانند ویزای تحصیلی این کشور را دریافت کنند؟ ویزای تحصیلی آلمان برای دانشجویانی صادر می‌شود که قصد ادامه تحصیل در دانشگاه‌های این کشور را دارند. این ویزا به دانشجوها اجازه می‌دهد تا به آلمان برای ثبت‌نام و شروع مراحل قانونی برای درخواست ویزا در دانشگاه‌ها سفر کنند. اما تنها با داشتن این نوع ویزا، دانشجوها اجازه تحصیل در آلمان را نمی‌گیرند؛ به بیانی، این ویزا تنها مجوزی برای مراجعه به دانشگاه مورد نظر است و دارای اعتبار سه ماه است.

این نوع ویزا جزو مراحل لازم برای تحصیل در آلمان محسوب می‌شود و دانشجوها باید پس از ورود به آلمان، مراحل بعدی را برای اخذ ویزای تحصیلی بلندمدت انجام دهند. در کل، ویزای تحصیلی آلمان برای شروع مراحل قانونی و درخواست ویزا در دانشگاه‌ها صادر می‌شود، ولی دانشجوها برای واقعی کردن اقامت و تحصیل خود باید مراحل بعدی را انجام دهند.

آشنایی با ویزای تحصیلی آلمان

کشور آلمان از جمله کشورهایی است که همواره جهت ادامه تحصیل مورد توجه دانشجویان بین‌المللی بوده است، چون ویژگی‌های جذابی جهت پذیرش دانشجو در سیستم آموزشی خودش دارد و به نوعی می‌توان گفت که کیفیت بالای سیستم آموزشی، تنوع در دوره‌های ارائه شده، فرصت‌های تحقیقاتی و غیره از دلایل مهم برای جذب دانشجو بوده است؛

از طرفی تحصیل در آلمان نیز در مقایسه با برخی دیگر از کشورهای اروپایی هزینه‌های کمتری دارد. این کشور برای دانشجویان بین‌المللی یا داخلی هیچ گونه شهریه ای در نظر نگرفته است. بنابراین اگر به دنبال بورسیه تحصیلی آلمان هستید، این کشور می‌تواند انتظارات شما را جهت تحصیل در دانشگاه‌ های برتر جهانی برآورده کند.

انواع ویزای تحصیلی آلمان

انواع ویزای تحصیلی آلمان

انواع ویزاهایی که برای تحصیل در آلمان صادر می‌شوند، بسته به مدت تحصیل، متنوع هستند. بنابراین، اگر قصد دارید تنها سه ماه در این کشور تحصیل کنید، نیاز به ویزای شینگن دارید. این نوع ویزا برای مشارکت در دوره‌های غیر دانشگاهی یا پیش دانشگاهی صادر می‌شود. برای تحصیلات بیشتر از سه ماه، ویزای ملی این کشور لازم است. علاوه بر این، برای اقامت در آلمان، باید مجوز اقامت نیز دریافت کنید. به جز این انواع ویزا، ویزای تبادل دانشجو، ویزای کارشناسی و ویزای فارغ التحصیلان نیز موجودند که آلمان این‌ها را صادر می‌کند.

این نوع از ویزا تنها جهت مراجعه حضوری دانشجو در دانشگاه‌ های کشور آلمان صادر خواهد شد و برای طی کردن مراحلی می‌ باشد که شما نسبت به پذیرش یا ویزای دانشگاه نیاز دارید، یعنی دانشجو با استفاده از این نوع از ویزا حق ادامه تحصیل در آلمان را ندارد و دارای سه ماه اعتبار است و می‌ توان مدت آن را تا ۶ ماه تمدید کرد.

با استفاده از این نوع ویزا شما می‌ توانید در این کشور حضور داشته و درخواست خودتان را به دانشگاه‌های آنجا اعلام کنید، به بیانی ویزای متقاضی دانشجو ۶ ماه اعتبار قابل تمدید دارد و در پایان این مدت اگر شما نتوانید با دانشگاه مورد نظر خودتان به توافق رسیده و نسبت به ادامه تحصیل در آلمان تصمیم بگیرید، باید از این کشور خارج شوید، اما اگر طی این مدت بتوانید پذیرش دانشگاهی را دریافت کنید، پس از آن برای ویزای دانشجویی می‌ توانید اقدام کنید.

برای چنین شرایطی باید درخواست ویزای دانشجویی را حتماً زمانی انجام دهید که در داخل خاک آلمان هستید. ویزای دانشجو برای دانشجویان این فرصت را فراهم خواهد کرد تا بتوانند شرایط خودشان را با شرایط پذیرش در دانشگاه‌ ها وفق دهند، حتی ممکن است شما برای ورود به دانشگاه مورد نظر نیاز به شرکت در آزمون ورودی، مصاحبه و یا حتی شرکت در آزمون‌ های زبان آلمانی داشته باشید.

در چنین حالتی متقاضی مدرک رسمی جهت پذیرش از طرف دانشگاه مورد نظر را ندارد، بنابراین اجازه استفاده کردن از ویزای دانشجویی را نخواهد داشت. ویزای متقاضی دانشجویی گزینه خوبی جهت تشریفات پیش از ورود به دانشگاه است، اگر شما دارای چنین ویزایی هستید، پس از آن می‌توانید جهت مجوز اقامت آلمان و دریافت ویزای دانشجویی اقدام کنید.

همان طور که در بالا به این موضوع اشاره شد، این نوع از ویزا در واقع نوعی ویزای تحصیلی بسیار معتبر می‌ باشد که دانشجو با استفاده از آن می‌ تواند تحصیل در آلمان را به طور تمام وقت پشت سر بگذارد. این نوع ویزا هنگام پذیرش دانشجوی بین‌ المللی در دانشگاه مورد نظر و شروع تحصیل وی اعطا خواهد شد.

شرایط اخذ ویزای تحصیلی

شرایط اخذ ویزای تحصیلی

برای اخذ ویزای تحصیلی در آلمان شما باید شرایط آن را داشته باشید، یعنی در ابتدا نامه تایید پذیرش را از دانشگاه مورد نظر دریافت کنید، به بیانی زمانی می‌ توانید جهت دریافت این نوع ویزا درخواست دهید که از طرف دانشگاه پذیرش شده باشید.

موضوع دیگر این است که شما بودجه و تمکن مالی کافی جهت زندگی در آلمان و هزینه‌های تحصیل این کشور را ارائه دهید، اگر با دریافت بورسیه تحصیلی آلمان وارد آنجا شده باشید، اما هنوز گواهی خودتان را مشتمل بر بورسیه به دست نیاورده باشید، در چنین مواقعی حتماً باید بر مبنای مقدار پول و یا موجودی حساب تان نسبت به درخواست ویزای تحصیلی اقدام کنید، یعنی گرفتن این نوع ویزا همواره باید جزو اولویت‌ های شما جهت تحصیل در آلمان باشد، چون پروسه دریافت ویزای تحصیلی زمانبر است.

لازم است که برای اخذ ویزای تحصیلی شما دارای دو شرط لازم یعنی شرط تمکن مالی کافی بوده و بتوانید با ارائه دادن صورت حساب بانکی یا هر راه دیگری توانایی خودتان در این راه را ثابت کنید. علاوه بر آن که باید شرط سنی لازم در این خصوص را نیز داشته باشید، مثلاً اگر قصد دارید همسرتان را نیز با خود همراه کنید، باید ازدواج شما پیش از زمان درخواست ویزا ثبت شده باشد و همسرتون کم تر از ۱۸ سال نباشد.

والدین شما نیز تنها در زمانی می‌ توانند همراه شما باشند که شما سن تان زیر سن قانون باشد. فرزندان تان نیز باید سن شان زیر ۱۶ سال بوده و مطابق با قوانین و مقررات به مراقبت نیاز داشته باشند که در این خصوص حتماً باید دارای مدرک زبان آلمانی یا انگلیسی باشند.

مراحل اخذ ویزای تحصیلی آلمان

اخذ ویزای تحصیلی در آلمان مسئله‌ای پیچیده و گیج‌کننده است که با دیگر کشورها کاملاً متفاوت است. نخستین گام برای دریافت چنین ویزایی، مراجعه به کنسولگری یا سفارت این کشور است، اما می‌توانید از وب‌سایت‌های مرتبط نیز استفاده کنید تا اطلاعات و جزئیات مهم در خصوص مراحل اخذ ویزای دانشجویی و همچنین اطلاعاتی مانند شماره تلفن و آدرس سفارت آلمان را بدست آورید.

وقتی وارد وب‌سایت مورد نظر شوید، در ابتدا شرایط اخذ ویزای دانشجویی را مطالعه کنید، سپس برای تنظیم قرار ملاقات برای دریافت ویزا، باید کلیه مدارک لازم را در دست داشته باشید.

مدارک لازم اخذ ویزای تحصیلی در آلمان

مدارک لازم اخذ ویزای تحصیلی در آلمان

مدارکی که جهت اخذ ویزای تحصیلی در آلمان ارائه می‌ دهید، شامل چند بخش تحصیلی، هویتی و مالی هستند که عبارتند از:

مدارک هویتی:

شناسنامه و کارت ملی
گذرنامه (حداقل با 6 ماه اعتبار)
فرم درخواست ویزا با امضای اصلی و کامل
عکس‌های پاسپورتی با ابعاد استاندارد

مدارک تحصیلی و مالی:

مدرک پذیرش از دانشگاه موردنظر در آلمان
گواهی تمکن مالی، که نشان دهد می‌توانید هزینه‌های زندگی و تحصیل در آلمان را تامین کنید.

مدارک اضافی:

ویزای شنگن قبلی متقاضی (اگر دارید)
مجوز اقامت سابق یا فتوکپی از عنوانهای اقامت گذشته در آلمان (اگر مربوط است)
در هر صورت، بهتر است با مشاورین اپلای 118 تماس بگیرید تا مطمئن شوید که همه مدارک مورد نیاز را در اختیار دارید و همچنین ممکن است نیاز به مدارک اضافی داشته باشید.

ویزای تحصیلی آلمان

مدت زمان صدور ویزای تحصیلی

سفارت یا کنسولگری آلمان برای پردازش و بررسی ویزای دانشجویی شما به مدت حدود ۲۵ روز نیاز دارد. البته این زمان ممکن است برای هر فرد یا کشوری متفاوت باشد، با حداقل زمان تقریبی سه هفته و حداکثر زمان ۱۲ هفته در دوره سه ماهه. این دو ویزا اساساً یک ویزای استاندارد برای دانشجویان بین‌المللی است که می‌توانند از آن برای تحصیل در آلمان استفاده کنند. حتی با این ویزا، می‌توانید دوره‌های پیش‌آموزی مربوط به مهارت‌های لازم یا آکادمیک را نیز پیش بگیرید.

 

این دوره‌ها به دانشجو کمک می‌کنند تا با روش‌های آموزشی و سیستم آموزشی کشور آلمان بیشتر آشنا شوند و باید حتماً در همان دانشگاه یا موسسه ای برگزار شوند که دانشجو در آنجا پذیرش شده است. نکته دیگر این است که دانشجو می‌تواند با دریافت ویزای تحصیلی آلمان در هر یک از مقادیر تحصیلی شرکت کرده و اجازه تحصیلات به صورت تمام‌وقت را خواهد داشت. از همین رو، پیشنهاد می‌کنیم که برای دریافت آن حداقل ۴ ماه قبل از شروع سال تحصیلی اقدام کنید. این دوره برای دانشجویانی است که برای ادامه تحصیل در دوره‌های دانشگاهی آمادگی دارند، اما هنوز به طور کاملاً رسمی پذیرش نشده‌اند، بنابراین در چنین حالتی زمان کافی برای اخذ ویزا را دارند.

نتیجه‌ گیری

ویزای تحصیلی آلمان از راه‌هایی است که برای دستیابی به تحصیلات بین‌المللی در کشور آلمان اساسی است. این ویزا به دانشجویان اجازه می‌دهد تا در آلمان به صورت قانونی تحصیل کنند و حق کار کوتاه مدت را نیز به آن‌ها می‌دهد. با توجه به مراحل پیچیده ای که دریافت ویزا ممکن است داشته باشد، توصیه می‌شود که دانشجویان به موقع و با دقت کافی مدارک مورد نیاز را آماده کرده و از تسهیلات موجود برای راهنمایی در فرآیند دریافت ویزا بهره گیرند. همچنین، پس از ورود به آلمان، دانشجویان باید توجه داشته باشند که الزامات قانونی مربوط به اقامت و تحصیل خود را رعایت کنند تا بتوانند از تجربه تحصیلی خود بهره مند شوند.

در این مقاله نحوه دریافت ویزای تحصیلی آلمان، شرایط لازم برای ادامه تحصیل در این کشور و غیره را بررسی کردیم، بنابراین اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که به دنبال دریافت بورسیه تحصیلی آلمان می‌ باشید و این کشور را برای ادامه تحصیل خود انتخاب کرده‌اید می‌ توانید اطلاعات لازم را از سایت اپلای 118 به دست بیاورید.

 

 

برای اطلاعات و جزئیات بیشتر در زمینه مهاجرت، می‌توانید با اپلای 118 در تماس باشید.

تیم ما از کارشناسان و مشاوران با تجربه آماده است که به شما در ارائه اطلاعات دقیق و کاربردی، مشاوره‌ی مورد نیاز و راهنمایی در کلیه مسایل مرتبط با اعزام دانشجو، اخذ اقامت تحصیلی ، اخذ ویزای سرمایه گذاری و ثبت شرکت، و سایر موارد مرتبط کمک خواهند کرد.

برای تماس با ما، می‌توانید از راه‌های ارتباطی موجود در وبسایت ما استفاده کنید و یا از طریق ایمیل یا تلفن زیر با ما در ارتباط باشید .

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها