اخذ بورسیه تحصیلی یک فرصت بی‌نظیر برای دانشجویان است که به آن‌ها اجازه می‌دهد تا به تحصیل در دانشگاه‌ها یا مؤسسات آموزشی بین‌المللی بپردازند بدون اینکه نگران هزینه‌های تحصیلی باشند. بورسیه‌های تحصیلی می‌توانند از طرف دولت‌ها، سازمان‌های بین‌المللی، دانشگاه‌ها، یا حتی از موسسات خصوصی ارائه شوند. این بورسیه‌ها می‌توانند شامل هزینه‌های تحصیلی، هزینه‌های زندگی، هزینه‌های پروژه تحقیقاتی، و حتی مخارج سفر باشند.

برای دریافت بورسیه تحصیلی، دانشجو باید معمولاً فرم درخواست مربوطه را پر کرده، مدارک مورد نیاز را ارائه داده، و در برخی موارد، در مصاحبه‌ها شرکت کند. موفقیت در اخذ بورسیه تحصیلی نیازمند داشتن عملکرد تحصیلی برتر، تجربه و فعالیت‌های خلاقانه، و نیز توانایی ارتباطی برجسته است. بورسیه‌های تحصیلی فرصتی عالی برای دانشجویان است تا به رویاهای تحصیلی خود برسند و دانش خود را در یک محیط بین‌المللی گسترش دهند. بسیاری از آن‌ها می‌پرسند چطور می‌توانند بورسیه دریافت کنند؟ با ما همراه باشید تا به شما در این مورد توضیح دهیم.

بورسیه تحصیلی چیست؟

انواع مختلفی از بورسیه تحصیلی وجود دارد. دانشجویان برای به دست آوردن فرصت‌های تحصیلی در خارج از کشور و تأمین هزینه‌های خود به بورسیه تحصیلی نیاز دارند. هر کدام از دانشجویان بین‌المللی در صورت اخذ بورسیه تحصیلی مبلغی را از دولت برای هزینه‌های تحصیل خود دریافت می‌کند. این مبلغ برای تحصیل بی‌دغدغه در یک دانشگاه یا مؤسسه آموزشی تخصصی متوسطه دریافت می‌شود. فاند یا بورسیه تحصیلی یک نوع کمک مالی است که دانشجوها هنگام مهاجرت به خارج از کشور برای تحصیل دریافت می‌کنند تا هزینه‌های تحصیل خود را تا حدی تأمین کنند.

این کمک‌های مالی ممکن است برخی از هزینه‌های دانشگاهی را از جمله شهریه، هزینه‌های ثبت‌نام، کتب و موارد دیگر پوشش دهد. فاندهای تحصیلی می‌توانند به دو صورت فول فاند (تمامی هزینه‌ها را پوشش می‌دهد)، پارشال فاند (بخشی از هزینه‌ها)، یا سلف فاند (با شرایط مشخصی) ارائه شوند.

برخی از این فاندها نیاز به انجام فعالیت‌های خاص از سوی دانشجو دارند؛ در حالی که برخی دیگر بدون نیاز به فعالیت خاصی ارائه می‌شوند.

معرفی برخی از بورسیه های تحصیلی کشورهای مختلف

در ادامه چند نمونه از بورسیه‌های تحصیلی معروف در برخی از کشورهای مختلف آورده شده است:

اخذ بورسیه تحصیلی ایتالیا

بورسیه تحصیلی ایتالیا

بورسیه‌های تحصیلی در ایتالیا از جمله فرصت‌های مالی مهم برای دانشجویان بین‌المللی است که به دنبال تحصیل در این کشور هستند. ایتالیا یکی از کشورهایی است که دارای تاریخ و فرهنگ غنی در زمینه آموزش عالی و تحقیقات علمی است. بورسیه‌های تحصیلی در ایتالیا از منابع مختلفی مانند دولت، دانشگاه‌ها، مؤسسات علمی و فرهنگی ارائه می‌شوند.

برخی از بورسیه‌های تحصیلی در ایتالیا شامل بورسیه‌های دولتی ایتالیا، بورسیه‌های ارائه شده توسط دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، بورسیه‌های تحقیقاتی در قالب پروژه‌های تحقیقی، بورسیه‌های اتحادیه اروپا مانند بورسیه Erasmus Mundus و بورسیه‌های ارائه شده توسط سازمان‌های غیرانتفاعی و بنیادهای خصوصی می‌باشند.

بورسیه‌ تحصیلی ایتالیا معمولاً شامل پوشش شهریه، هزینه‌های زندگی، هزینه‌های کتب و مواد درسی، هزینه‌های سفر و غیره می‌شوند. برای اطلاعات دقیق‌تر در مورد بورسیه‌ تحصیلی در ایتالیا، دانشجوان می‌توانند به وبسایت‌ها و راهنمای‌های مختلف مراجعه کنند که اطلاعات جامعی در این زمینه را ارائه می‌دهند.

این کشور به دلیل آسان کردن شرایط اخذ بورسیه تحصیلی برای دانشجویان بسیار مورد توجه این قشر قرار گرفته است. شما برای تحصیل در ایتالیا به یاد گرفتن زبان ایتالیایی نیازی ندارید؛ زیرا دروس دانشگاهی به زبان انگلیسی ارائه می‌شوند و شما با داشتن آیلتس 7 قادر به تحصیل در این کشور خواهید بود.

بورسیه ایتالیا برای هر کدام از دانشجویان رشته‌های مختلف فرق دارد. بهتر است پس از مشخص شدن دانشگاه موردنظر خود بورسیه‌ها، شرایط، مبلغ و مدارکی که لازم است را نیز بررسی کنید.

اخذ بورسیه تحصیلی آلمان

بورسیه تحصیلی آلمان

بورسیه‌های تحصیلی در آلمان به شیوه‌ها و منابع مختلفی ارائه می‌شوند. یکی از مهم‌ترین منابع بورسیه‌ها در آلمان سازمان تبادل فرهنگی آلمان یا DAAD است که بورسیه‌های مختلفی از جمله بورسیه‌های کارشناسی، ارشد، دکتری، تحقیقاتی و تدریسی را ارائه می‌دهد. علاوه بر DAAD، دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی در آلمان نیز بورسیه‌های خود را ارائه می‌دهند، که برای دانشجویان داخلی و بین‌المللی در مراحل مختلف تحصیلی در نظر گرفته می‌شوند.

همچنین، برخی از بورسیه‌ها توسط صنایع، سازمان‌های غیرانتفاعی و حتی دولت‌های ایالتی آلمان ارائه می‌شوند که معمولاً به دانشجویان با عملکرد برتر و تخصص در زمینه‌های خاص اختصاص می‌یابند. این بورسیه‌ها می‌توانند شامل تحمل هزینه‌های تحصیلی، هزینه‌های زندگی و حتی کمک به هزینه‌های سفر و اقامت باشند.

خبر خوب این است که آلمان از دانشجویان ارشد و دکتری هیچ هزینه تحصیلی دریافت نمی‌کند و شما باید تنها هزینه‌های زندگی و سایر موارد را تأمین کنید.

شرایط برای اخذ بورسیه تحصیلی آلمان این است که معدل بالا داشته باشید، در رزومه شما سابقه نگارش یک یا چند مقاله وجود داشته باشد، به زبان آلمانی مسلط باشید و بتوانید توصیه‌نامه قابل‌توجهی نیز ارائه کنید.

بورسیه تحصیلی کانادا

بورسیه‌های تحصیلی در کانادا از جمله مهم‌ترین و پرطرفدارترین فرصت‌های مالی برای دانشجویان بین‌المللی محسوب می‌شوند. این بورسیه‌ها توسط دولت فدرال و دولت‌های استانی، دانشگاه‌ها، مؤسسات تحصیلی و بنیادهای خصوصی ارائه می‌شوند. بورسیه‌های مختلفی مانند بورسیه‌های دولتی، بورسیه‌های تحصیلی دانشگاهی، بورسیه‌های پژوهشی و بورسیه‌های مبتنی بر شایستگی وجود دارد.

به‌طور کلی، بورسیه‌ برای تحصیل در کانادا در هر مرحله تحصیلی از کارشناسی تا دکترا، در تمام زمینه‌های تحصیلی ارائه می‌شوند. این بورسیه‌ها ممکن است شامل پوشش شهریه، هزینه‌های زندگی، کتب و مواد درسی، هزینه‌های سفر و حتی هزینه‌های تحقیقاتی و پروژه‌های تحصیلی باشند.

برای اخذ بورسیه‌ تحصیلی در کانادا، دانشجویان باید به موعد و شرایط اعلام شده توسط دانشگاه‌ها یا مؤسسات مربوطه توجه کنند و مدارک مورد نیاز را به دقت تهیه و ارائه کنند. همچنین، بسیاری از بورسیه‌های تحصیلی کانادایی معمولاً به دانشجویانی با عملکرد تحصیلی برتر و تخصص در زمینه‌های خاص اختصاص می‌یابند.

اخذ بورسیه تحصیلی

معرفی انواع بورسیه های تحصیلی کانادا

ایرانی‌ها کانادا را برای تحصیل مقصد جذابی می‌دانند و اغلب حتی با هزینه‌های زیاد هم برای درخواست بورسیه آن اقدام می‌کنند. تنوع بورسیه‌های تحصیلی در کانادا از زوایای مختلف بر پایه نیازها و شایستگی‌ها ارائه می‌شود. در زیر انواع مختلف بورسیه‌های تحصیلی کانادا را معرفی می‌کنیم.

1- بورسیه‌های شایستگی (Scholarships)

این بورسیه‌ها بر اساس شایستگی تحصیلی دانشجویان ارائه می‌شوند و منابع دولتی، شرکت‌های خصوصی یا دانشگاه‌ها ممکن است این نوع بورس‌ها را فراهم کنند. صلاحیت‌های علمی مانند معدل بالا، مقاله و نمره زبان انگلیسی یا GRE ممکن است به عنوان معیارهای انتخاب مدنظر باشد.

2- گرنت و برسری (Grants و Bursaries)

مختص مواقعی است که دانشجو نیاز مالی دارد و نیازمند کمک مالی از منابع مختلف است. در این حالت،  صلاحیت‌های علمی دانشجو مد نظر نیست و تمرکز روی نیازهای مالی است. این نوع بورسیه تحصیلی کانادا بیشتر برای دانشجویان داخلی تعریف می‌شود؛ اما در برخی موارد برای دانشجویان بین‌المللی نیز قابل درخواست است.

3- دستیار تدریس (Teaching Assistants – TA)

بورسیه دستیار تدریس فرصتی برای دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری به عنوان دستیار تدریس درس‌هاست. در این نقش، دانشجوها به اساتید در فرایند آموزش و یادگیری کمک می‌کنند و مقابل این خدمات هزینه دریافت می‌کنند.

4- دستیار تحقیق (Research Assistantships – RA)

دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری می‌توانند در فعالیت‌های پژوهشی شرکت کرده و کمک‌هزینه دریافت کنند. این فعالیت‌ها معمولاً مرتبط با پایان‌نامه نیستند و توسط دپارتمان یا دانشکده مربوطه انتخاب می‌شوند.

اخذ بورسیه تحصیلی کانادا

چه مدارکی برای اخذ بورسیه تحصیلی نیاز است؟

توصیه می‌شود تمام مدارک ترجمه شده و توسط یک مترجم رسمی انجام شود. باید به یاد داشت که این مدارک باید همواره همراه با اسناد اصلی باشند. برای درخواست بورسیه تحصیلی یا فاند، لازم است مدارک زیر را حاضر کنید.

مدارک لازم برای اخذ بورسیه تحصیلی

توضیحات

فرم درخواست

فرم درخواست بورسیه یا فاند را به دقت تکمیل کرده و تمام بخش‌های آن را به درستی پر کنید.

کپی گذرنامه

گذرنامه باید حداقل شش ماه پس از عزیمت شما معتبر باشد. تنها یک نسخه از صفحه اصلی گذرنامه که شامل عکس و اطلاعات شخصی شماست کافی است.

کپی مدارک تحصیلی

رونوشت سوابق تحصیلی خود از آخرین مدرسه یا دانشگاهی که فارغ‌التحصیل شده یا در حال حاضر در آن شرکت می‌کنید، ارسال کنید.

اثبات تسلط به زبان انگلیسی یا زبان مورد نظر

این اثبات ممکن است شامل نمرات IELTS، TOEFL یا سایر مدارک معتبر مرتبط با زبان شما باشد.

انگیزه‌نامه

یک بیانیه که دلایل انتخاب دوره و رشته تحصیلی خود را و ارتباط آن با اهداف شغلی و آیندة تحصیلی‌تان توضیح دهید.

CV

یک رزومه کوتاه شامل تحصیلات، سرگرمی‌ها، دستاوردها و مهارت‌های شما.

نمرات آزمون

نمرات مهم از جمله SAT، ACT، GRE، GPA و سایر نمرات آزمون‌های مرتبط با رشته تحصیلی شما.

توصیه‌نامه (1 یا 2 مورد)

توصیه‌نامه‌ها باید توسط اساتید یا افرادی که بر کار شما نظارت داشته‌اند، به طور صادقانه و مفصل نوشته شود.

مدارک اضافی

برخی موارد مانند مقاله، نمونه کار (پورتفولیو) برای رشته‌های هنری، فرم پزشکی و اطلاعات مالی والدین که شامل اظهارنامه مالیاتی است.

شرایط اخذ بورسیه تحصیلی

برای اخذ بورسیه‌های تحصیلی یک دانشجو باید چه شرایطی داشته باشد؟

برای اخذ بورسیه تحصیلی، افراد باید به شرایط و معیارهای مختلفی توجه کنند که در زیر توضیح داده شده‌اند.

داشتن مدرک زبان

مدرک زبان انگلیسی برای دانشگاه‌ها بسیار مهم است. داوطلبان باید نمرات موردنیاز در آزمون‌های معترف به آن دانشگاه را کسب کنند (مانند TOEFL یا IELTS) تا تسلط خود بر زبان انگلیسی را اثبات کنند.

دانشگاه مبدأ

آگاهی از اعتبار دانشگاه مبدأ نیز اهمیت زیادی دارد. دانشگاه مبدأ باید بتواند مفید و پربازده بودن دانشجو را تضمین کند تا تحصیل در آنجا منجر به تولید علم و افزایش درآمد دانشگاه گردد.

مقاله و کار تحقیقاتی دانشجو

مقالات چاپ‌شده در ژورنال‌های معتبر و انجام کارهای تحقیقاتی و نوآورانه می‌توانند در رزومه دانشجو نقش بسزایی ایفا کنند و تصمیم‌گیری دانشگاه مقصد را برای پذیرش دانشجویان تسهیل کنند.

 ثبت اختراع دانشجو

داشتن اختراعات یا ایده‌های نوآورانه که ثبت شده باشند، نیز به شدت ارزشمند است و می‌تواند در پذیرش دانشجو تأثیرگذار باشد.

ارتباط با استاد

درخواست حمایت یا توصیه‌نامه از یک استاد در دانشگاه مقصد نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این ارتباط می‌تواند به دانشگاه نشان دهد که دانشجوی احتمالی فرد موفق و پرتلاشی است.

معدل دانشجو

اگرچه معدل مهمی است، اما برخی دانشگاه‌ها اهمیت کمتری به معدل می‌دهند و بیشتر بر روی تجربه‌های تحقیقاتی و مقالات تمرکز می‌کنند.

سن و شرایط دیگر دانشجو

به عنوان مثال، برخی دانشگاه‌ها ممکن است درخواست‌ها را از افراد جوان‌تر ترجیح دهند. همچنین، شرایط عمومی دیگری مانند ارتباط با برنامه تحصیلی موردنظر نیز ممکن است در پذیرش تأثیرگذار باشد. اجتناب از نقصان در هر یک از این شاخص‌ها و توسعة رزومه در جهت تأثیرگذار بودن آن، می‌تواند احتمال قبولی و اخذ بورسیه تحصیلی را افزایش دهد.

فرم درخواست بورسیه تحصیلی

چگونه و از کجا بورسیه تحصیلی پیدا کنیم؟

در حال حاضر، اینترنت پلتفرم‌های فراوانی را برای جستجوی بورسیه‌های تحصیلی ارائه می‌دهد. از میان وب‌سایت‌های مطرح در این حوزه می‌توان به

Scholarships.com، Fastweb.com، Cappex.com، Niche.com، Chegg.com، Peterson’s.com، Unigo.com، Scholly.com، The College Board.org، ScholarshipOwl، Bold.org و Scholarships360Scholarships.com اشاره کرد که این وب‌سایت‌ها به دانشجویان و متقاضیان بورسیه امکانات متنوعی را فراهم می‌کنند.

Scholarships.com، با تاریخچه طولانی از سال 1999، با بیش از 3.7 میلیون بورسیه به ارزش تقریبی 19 میلیارد دلار، از بزرگترین و جامع‌ترین وب‌سایت‌ها در این زمینه محسوب می‌شود. ثبت‌نام رایگان در این سایت به افراد این امکان را می‌دهد تا با اطلاعات فردی خود، به راحتی بورسیه‌های تحصیلی متناسب با نیازهایشان را جستجو کنند.

همچنین، Fastweb.com یک وب‌سایت دیگر است که بیش از 1.5 میلیون بورسیه به ارزش تقریبی 3.5 میلیارد دلار را در اختیار کاربران قرار داده است. این وب‌سایت نیز ثبت‌نام رایگان را ارائه می‌کند و علاوه بر بورسیه‌های تحصیلی، اطلاعات مرتبط با فرصت‌های شغلی، دوره‌های کارآموزی، و مقایسه کالج‌ها را نیز فراهم می‌سازد.

سخن پایانی

در نتیجه، اخذ بورسیه‌های تحصیلی یک فرصت بسیار مهم و موثر برای دانشجویان است که به آنها امکان می‌دهد تا هزینه‌های تحصیلی خود را کاهش دهند یا حتی کاملاً تحصیل رایگان کنند. مثل تحصیل رایگان در اتریش، تحصیل رایگان در کانادا، و حتی تحصیل رایگان برای افغان ها در کشورهای مختلف؛ این بورسیه‌ها می‌توانند بر اساس عملکرد تحصیلی، توانمندی‌های تحقیقاتی، نیازهای مالی یا شایستگی‌های دیگر ارائه شوند.

با دریافت بورسیه، دانشجویان فرصتی را برای دستیابی به آرمان‌های تحصیلی خود و توسعه حرفه‌ای فراهم می‌آورند و همچنین از فشارهای مالی کاسته می‌شود. بنابراین، اهمیت اطلاعات دقیق و آگاهی از انواع بورسیه‌ها و شرایط لازم برای درخواست آنها بسیار بالاست، زیرا این می‌تواند به دانشجویان کمک کند تا به بهترین نتایج و موفقیت در مسیر تحصیلی خود دست یابند.

امروزه تقریباً همه دانشجویان با بورسیه برای تحصیلات خود در خارج از کشور راهی می‌شوند. در این مطلب توضیح داده شد که از طریق چه سایت‌هایی برای دریافت بورسیه می‌توانید اقدام کنید و این که برای این کار به چه مدارکی نیاز دارید.

 

 

برای اطلاعات و جزئیات بیشتر در زمینه مهاجرت، می‌توانید با اپلای 118 در تماس باشید.

تیم ما از کارشناسان و مشاوران با تجربه آماده است که به شما در ارائه اطلاعات دقیق و کاربردی، مشاوره‌ی مورد نیاز و راهنمایی در کلیه مسایل مرتبط با اعزام دانشجو، اخذ اقامت تحصیلی ، اخذ ویزای سرمایه گذاری و ثبت شرکت، و سایر موارد مرتبط کمک خواهند کرد.

برای تماس با ما، می‌توانید از راه‌های ارتباطی موجود در وبسایت ما استفاده کنید و یا از طریق ایمیل یا تلفن زیر با ما در ارتباط باشید .

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها