وقتی می‌خواهید به اروپا سفر کنید، حتماً باید ویزای شینگن را برای ورود به کشورهای اروپایی گرفته باشید. برای اخذ این ویزا، مدارکی لازم است که باید آن‌ها را به سفارتخانه ها ارسال کنید.

کشورهای شینگن لیستی از مدارک موردنیاز برای ورود به این محدوده‌ها را ارائه کرده‌اند و شرایط اقامت در همه این کشورها یکسان است. در این مطلب با ویزای شینگن، انواع مختلف این ویزا و مدارک لازم برای گرفتن ویزای شینگن آشنا می‌شوید.

ویزای شینگن چیست؟

در سال 1985، کشورهای بلژیک، فرانسه، هلند، آلمان و لوکزامبورگ با یکدیگر برای آزادی جنبش شهروندان خود پیمانی بستند که به‌مرور کشورهای لیتوانی، اتریش، دانمارک، استونی، فنلاند، ایسلند، اسلوونی، ایتالیا، لتونی، مالت، لهستان، پرتغال، نروژ، اسلواکی، اسپانیا، سوئد، جمهوری چک و سوئیس نیز به این کشورها اضافه شدند.

امروزه 26 کشور به‌عنوان کشورهای شینگن نامیده می‌شوند که با اخذ ویزای شینگن می‌توانید به‌تمامی این کشورها سفر کنید. ویزای شینگن انواع مختلف با کاربردهای متفاوت دارد که ممکن است مدارک لازم برای گرفتن ویزای شینگن در هر کدام متفاوت باشد.

انواع ویزای شینگن

همان‌طور که گفته شد، ویزای شینگن انواع متفاوتی دارد که به شرح زیر هستند:

ویزای شینگن نوع A

این ویزا یک ویزای ترانزیت برای ورود به فرودگاه‌های کشورهای شینگن است؛ یعنی نمی‌توانید از فرودگاه این کشورها خارج و وارد شهر شوید. به‌عبارت دیگر، اگر کشورهای اروپایی واسطه‌ای برای سفر هوایی شما به کشورهای دیگر است، این نوع ویزا برای شما صادر می‌شود.

ویزای شینگن نوع B

این ویزا نوعی دیگر از ویزای ترانزیت شینگن است؛ با این تفاوت که با این ویزا می‌توانید کشورهای شینگن را واسطه سفرهای زمینی و هوایی به کشورهای دیگر قرار دهید. در ویزای نوع A، تنها می‌توانستید برای سفرهای هوایی به فرودگاه این کشورها سفر کنید.

توجه کنید که با اخذ ویزای شینگن نوع B، می‌توانید چند کشور اروپایی را واسطه سفرهای خارجی قرار دهید و نمی‌توانید بیش‌تر از 5 روز در کشورهای شینگن اقامت داشته ‌باشید.

ویزای شینگن نوع C

این نوع ویزا برای سفرهای کاری و توریستی کوتاه‌مدت صادر می‌شود. ویزای نوع C به سه نوع متفاوت تفکیک می‌شود:

ویزای یکبار ورود به کشورهای شینگن

با این ویزا تنها اجازه یک‌بار ورود به‌کل محدوده شینگن را دارید و اگر زودتر از مهلت ویزا از محدوده شینگن خارج شوید، دیگر نمی‌توانید به این کشورها سفر کنید.

ویزای دوبار ورود به کشورهای شینگن

با این ویزا می‌توانید یک‌بار از محدوده شینگن خارج شوید و دوباره به این کشورها سفر کنید. این ویزا اجازه دو بار ورود به کشورهای شینگن را به شما می‌دهد.

ویزای چندبار ورود به کشورهای شینگن

با این ویزا می‌توانید چندین‌بار به کشورهای شینگن سفر کنید اما این ویزا برای همه صادر نمی‌شود. خود این ویزا نیز به چند نمونه یک‌ساله، سه‌ساله و پنج‌ساله تفکیک می‌شود که به شرح ذیل هستند:

اگر چندین‌بار به محدوده شینگن سفر کرده‌اید و در گذشته ویزای دوبار ورود را نیز گرفته‌اید، می‌توانید ویزای چندبار ورود یکساله را درخواست کنید. برای گرفتن این ویزا باید ثابت کنید که قصد مهاجرت ندارید؛ همچنین به همراه مدارک لازم برای گرفتن ویزای شینگن باید دلیل خود را برای سفر و درخواست این ویزا را نیز باید به سفارت ارائه دهید.

با این ویزا می‌توانید 90 روز در کشورهای شینگن اقامت داشته ‌باشید. اگر نیاز به اقامت بیش از 90 روز را دارید، می‌توانید طی یکسال یک‌بار از محدوده شینگن خارج و دوباره به این ناحیه وارد شوید.

برای گرفتن ویزای سه‌ساله هم باید اثبات شود که چندین ‌بار به کشورهای شینگن سفر داشته‌اید؛ همچنین این ویزا هم مانند ویزای یک‌ساله نیاز به ثابت کردن دلایل الزام سفر و قانع کردن سفیران کشورهای محدوده شینگن برای سفرهای متعدد به این کشورها دارد. با داشتن این ویزا نیز می‌توانید تنها 90 روز در محدوده شینگن اقامت داشته ‌باشید.

این ویزا بیشتر برای تاجران صادر می‌شود و نیازمند اثبات دلایل برای سفرهای پیاپی به محدوده شینگن است. اگر درخواست این ویزا را دارید باید دفعات بسیاری به کشورهای شینگن سفر کرده باشید و مدارک لازم برای گرفتن ویزای شینگن و شواهد محکمی را به سفارت ارائه دهید. با اخذ این ویزا نیز تنها 90 روز می‌توانید در محدوده شینگن اقامت داشته ‌باشید.

با توجه به نیاز خود و مدت‌زمان اقامت، می‌توانید یکی از این ویزاها را درخواست کنید. تفاوت این سه ویزا تنها برای راحتی و عدم نیاز درخواست دوباره ویزای شینگن است و تفاوتی در مدت‌زمان اقامت ندارند.

ویزای LTV

این نوع ویزای شینگن اضطراری برای سفر به نقاط خاصی از کشورهای شینگن است که این نقاط در ویزا نیز ذکر می‌شود. این نوع ویزا برای همگان صادر نمی‌شود؛ به همین دلیل میان درخواست کنندگان ویزای شینگن کم‌تر شناخته‌ شده است.

با این ویزا نمی‌توانید کشورهای شینگن را واسطه سفرهای هوایی خود قرار دهید. این نوع ویزا برای افراد خاصی مانند پناهندگان در این کشورها برای مشخص شدن نتیجه پناهندگی و یا افرادی که فقط قصد سفر به یک کشور خاص را دارند صادر می‌شود. این ویزا برای سفرهای بشردوستانه نیز کاربرد دارد.

ویزای نوع D

ویزای نوع D یا ویزای ملی شینگن برای افرادی که قصد اقامت در مدت مشخص، مانند دانشجویان در این کشورها یا افرادی که برای کار به این کشورها سفر می‌کنند صادر می‌شود. این ویزا نیز در دو نوع یک‌بار ورود یا چند بار ورود صادر می‌شود و برای افرادی که برای یک هدف به این کشورها سفر می‌کنند یا قصد اقامت در مدت‌زمان مشخصی در این محدوده را دارند کاربرد دارد.

اکثر متقاضیان این نوع ویزای شینگن ورزشکاران حرفه‌ای، افرادی که قصد کار یا تحصیل در این کشورها را دارند و کسانی‌که برای درمان بیماری خود به این کشورها سفر می‌کنند هستند.

مدارک مورد نیاز ویزای شینگن

برای اخذ ویزای شینگن مدارک لازم برای گرفتن ویزای شینگن متفاوتی نیاز است که به شرح زیر هستند:

برای متقاضیان ویزای شینگن مدارک شخصی مورد نیاز عبارتند از:

مدارک شغلی مورد نیاز

برای هر شغل مدارک لازم برای گرفتن ویزای شینگن  متفاوتی نیاز است که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم:

مدارک مخصوص مورد نیاز برای انواع مختلف ویزای شینگن

در صورتی که یک ویزای به‌خصوص شینگن را درخواست کنید، مدارک لازم برای گرفتن ویزا شنگن بیش‌تر می‌شوند که باید آنها را باید به سفارت ارائه دهید. این مدارک به شرح زیر هستند:

مدارک بیشتر برای ویزای ترانزیت

ویزای معتبر کشور مورد نظر، بلیط هواپیما یا کشتی به مقصد دوم، قرارداد کاری کشتیرانی برای کارکنان کشتیرانی.

مدارک اضافی برای ویزای توریستی

دعوت‌نامه، اثبات روابط دوستانه یا خانوادگی با میزبان و اگر هزینه‌های شما را می‌پردازند در دعوت‌نامه ذکر شده باشد.

مدارک اضافی برای ویزای تحصیلی

پر کردن دو فرم مجزای شینگن، نامه پذیرش در دانشگاه یا کالج در کشور مربوطه که باید در این نامه پذیرش تمامی اطلاعات فردی و مدت‌زمان تحصیل ذکر شده باشد، مدارک تحصیلی با گواهی معادل‌سازی آن‌ها.

مدارک اضافی برای اخذ ویزاهای تجاری

نامه اثبات هدف شما برای کار یا تجارت در این کشورها، مشخصات محل اشتغال، دعوت‌نامه از محل کار در این کشور و مدارک اثبات‌کننده برای اشتغال شما در کشور مربوطه.

مدارک اضافی برای ویزای پزشکی

تاییدیه پزشک یا بیمارستان برای ادامه درمان و اثبات اینکه درمان در کشور فرد ممکن نیست، دعوت‌نامه از بیمارستان یا پزشک مربوطه در کشور شینگن.

ترجمه مدارک مورد نیاز ویزای شینگن

تمامی مدارک مدارک لازم برای گرفتن ویزای شینگن برای اخذ انواع مختلف این ویزا از جمله تجاری، تحصیلی یا توریستی باید در مراکز رسمی ترجمه شوند و دارای مهر و تاییدیه دادگستری و وزارت امور خارجه باشند. در غیر این صورت ترجمه این مدارک فاقد اعتبار بوده و مورد تایید سفارت ها نیستند و در نتیجه، مدارک شما مورد قبول نخواهد بود و ویزا برای شما صادر نخواهد شد. بنابراین، برای ترجمه به مراکز مورد تایید وزارت ‌خارجه مراجعه کنید.

دلایلی که امکان دارد درخواست شما برای اخذ ویزا رد شود چیست؟

ممکن است به دلایلی سفارت درخواست شما را قبول نکند و برای شما ویزا صادر نشود. اگرچه که ریجکت شدن درخواست شما ممکن است دلایل پیچیده و متعددی داشته‌ باشد؛ اما از رایج‌ترین دلایل رد درخواست ویزا موارد زیر هستند:

امکان دارد دلیل ریجکت شدن درخواست خود را متوجه نشوید؛ زیرا معمولاً سفارت دلایل کلی را برای رد درخواست شما ذکر می‌کند و جزئیات به شما ارائه نمی‌شود. معمولاً اعتراض به ریجکت شدن نتیجه را زیاد عوض نمی‌کند؛ مخصوصاً اگر اطلاعات دقیق در این مورد را نداشته ‌باشید.

نکات مهم در درخواست ویزای شینگن

مواردی وجود دارند که در هنگام ارائه مدارک لازم برای گرفتن ویزای شینگن باید به آن‌ها توجه داشته ‌باشید. از جمله این نکات عبارتند از:

نتیجه‌گیری

همان‌طور که گفته شد، ویزای شینگن ویزایی است که با آن می‌توانید به 26 کشور اروپایی که عضو این اتحاد هستند سفر کنید. این ویزا انواع مختلفی دارد که باید با توجه به هدف خود از سفر و آگاهی کامل برای اخذ یکی از آن‌ها اقدام کنید. بهتر است برای گرفتن این ویزا، از مراکز مسافرتی یا شرکت‌های مهاجرتی معتبر کمک بگیرید؛ زیرا این مراکز و شرکت‌ها دارای تجربه و آگاهی کافی از روند کار و مدارک لازم برای گرفتن ویزای شینگن هستند و می‌توانند شما را در اخذ ویزای شینگن در مدت‌زمان کم‌تر و همچنین، با احتمال ریجکتی کم‌تر یاری دهند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها