رومانی کشوری در جنوب اروپای شرقی و در همسایگی دریای سیاه و کشورهای بلغارستان، صربستان، مجارستان، اوکراین و مولداوی است. این کشور عضو اتحادیه اروپا بوده و برای سفر و اقامت در این کشور، نیاز به ویزا خواهید داشت. هر فرد خارجی برای اینکه بتواند بیش‌تر از 90 روز در رومانی اقامت داشته ‌باشد، باید اجازه اقامت رومانی را دریافت کند.

البته قبل از درخواست برای اقامت رومانی، باید چندین مورد را رعایت کنید. شما فقط پس از اینکه به این کشور سفر کردید، می‌توانید اجازه اقامت دریافت کنید؛ به این معنی که در وهله اول پیش‌نیازهایی برای سفر به رومانی وجود دارد. این مطلب راهنمای نحوه درخواست یک تبعه خارجی برای اقامت طولانی مدت در رومانی است و شما را برای این هدف یاری می‌کند.

چه کسانی نیاز به اجازه اقامت رومانی دارند؟

هر فردی که با هدف اقامت بیش از 90 روز چه برای زندگی و چه برای تحصیل، وارد رومانی می‌شود باید اجازه اقامت دریافت کند؛ حتی شهروندان اتحادیه اروپا، منطقه اقتصادی اروپا یا سوئیس به اجازه اقامت نیاز دارند، اگرچه فرآیند دریافت آن بسیار ساده‌تر از شهروندان غیر اتحادیه اروپا است.

فرآیند کسب ویزای اقامت کمی زمان‌بر و ملزم رعایت چند پیش‌نیاز خواهد بود که در ادامه مطلب به آن‌ها می‌پردازیم.

نحوه کسب ویزای رومانی

به طور کلی روند دریافت مجوز اقامت رومانی تا حدودی به‌دلیل سفر شما بستگی دارد. نحوه درخواست یا فرآیند کسب اقامت در موارد مختلف به شرح زیر هستند:

توجه: اگر با ویزای کوتاهمدت وارد رومانی شده باشید، نمیتوانید برای اقامت درخواست کنید.

روند درخواست اقامت طولانی مدت رومانی

پس از اینکه با ویزای طولانی مدت به رومانی سفر کردید، باید برای اجازه اقامت در اداره بازرسی کل محلی برای مهاجرت اقدام کنید. مقامات مهاجرت رومانی همچنین به شما این امکان را خواهند داد که مدارک خود را قبل از ارسال حضوری به‌صورت آنلاین ارسال کنید و زمان کم‌تری را در انتظار بمانید. همچنین، می‌توانید درخواست خود را برای بررسی نیز به‌صورت آنلاین ارسال کنید. در ادامه، مدارک لازم برای هر نوع ویزای اقامت را توضیح می‌دهیم.

مدارک لازم برای درخواست ویزای رومانی

مدارک لازم برای اقامت رومانی به دلایل مختلف، با یکدیگر متفاوت هستند. در ادامه، مدارک مورد نیاز برای کسب انواع ویزای اقامت رومانی را توضیح خواهیم داد:

مدارک لازم برای دریافت ویزای کاری

اگر برای کار نیاز به ویزای اقامت رومانی دارید، باید مدارک زیر را برای کسب ویزا ارائه دهید:

 اگر به‌دلیل دریافت ویزای کاری رومانی به رومانی سفر می‌کنید، باید مدارک زیر را ارائه دهید:

مدارک مورد نیاز برای اقامت تحصیلی در رومانی

اگر برای تحصیل به این کشور سفر می‌کنید، نیاز به کسب ویزای اقامت رومانی دارید که به این منظور، باید مدارک زیر را ارائه دهید:

مدارک مورد نیاز برای پیوستن به خانواده در رومانی و اقامت در این کشور

مدارکی که برای پیوستن به اعضای خانواده خود در رومانی نیاز دارید عبارتند از:

آیا ویزای اقامت رومانی قابل تمدید است؟

می‌توانید برای تمدید مجوز اقامت رومانی خود اقدام کنید؛ شما باید حداقل سه ماه قبل از انقضای مجوز فعلی خود برای تمدید در دفتر محلی سازمان بازرسی کل مهاجرت درخواست دهید. روند درخواست تمدید ویزای اقامت برای هر نوع ویزا متفاوت است و مدت‌زمان مجوز اقامت رومانی بستگی به نوع آن دارد.

چگونه می‌توان مجوز اقامت طولانی مدت رومانی را کسب کرد؟

شما می‌توانید پس از حداقل پنج سال اقامت در رومانی با دریافت اقامت موقت، برای اقامت طولانی مدت رومانی درخواست دهید. در طول این پنج سال، نمی‌توانید بیش از شش ماه خارج از رومانی باشید.

با این حال، همه انواع مجوزهای اقامت موقت واجد شرایط تبدیل به اقامت طولانی مدت رومانی نیستند. اگر برای یکی از اهداف زیر در رومانی زندگی کرده‌اید، نمی‌توانید برای دریافت اقامت طولانی مدت رومانیایی درخواست دهید، حتی اگر پنج سال در رومانی زندگی کرده باشید:

اگر درخواست شما برای کسب اقامت رومانی تایید شد، باید مدارک زیر را ارائه دهید:

توجه کنید که این مطلب تنها یک راهنما برای درخواست ویزا و تهیه مدارک مورد نیاز است. ممکن است در هر زمان روند درخواست و مدارک لازم برای درخواست اقامت رومانی دچار تغییراتی شود؛ بنابراین، بهتر است که قبل از ارسال درخواست و مدارک، شرایط درخواست ویزا و مدارک لازم را بررسی کنید.

نتیجه‌گیری

اگر قصد سفر به کشور رومانی و درخواست اقامت در این کشور را دارید، بهتر است قبل از ارسال مدارک و درخواست هرگونه ویزای اقامت رومانی در مورد شرایط و روند درخواست این کشور آگاهی داشته ‌باشید. آگاهی کامل در مورد نحوه درخواست و کسب مجوز اقامت هر کشور، به شما کمک می‌کند که در زمان کوتاه‌تری موفق به کسب ویزا شوید و همچنین، احتمال رد شدن درخواست شما کم‌تر خواهد شد. این مطلب، با هدف یاری‌ رساندن به شما در مورد هر گونه ویزای کشور رومانی و کوتاه‌تر شدن زمان انتظار شما برای کسب اقامت آماده‌ شده است.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها