در ابتدا باید گفت که یکی از راحت ترین راه های  مهاجرت به کشورهای اروپایی این هست که از طریق تحصیل اقدام به اقامت کرد. کشور اسلوکی یکی از کشورهای اروپایی و عضو شینگن هست که در صورتی که فرد اقامت در این کشور داشته باشد می تواند به راحتی به کشورهای دیگر عضو شینگن مهاجرت کند. این کشور دارای 413000 نفر جمعیت است. همچنین واحد پول این کشور یورو هست.

شهر براتیسلاوا در اسلواکی

این شهر به تعدد دانشگاه ها، موزه ها و کافه های شلوغ معروف است. این شهر از لحاظ امکانات هم رده کشورهای اروپایی بوده و همچنین تاریخی غنی را در خود جای داده است که مقاصد بسیاری از توریست های کشورها مختلف است. همچنین کسب و کار در این شهر بسیار پر رونق است و افرادی به راحتی به کار مشغول میشوند. بسیاری از شرکت ها به همین دلیل در این کشور شعباتی را دارا میباشند. این شهر بزرگترین شهر کشور اسلواکی است که رود دانوب را در خود جای داده است. عبور رود در میان شهر باعث به وجود آمدن آب و هوای معتدل در این کشور شده است. همچنین بارندگی بطور مساوی در این کشور تقسیم شده است و بصورت ملایم در طول ایام سال این بارندگی ادامه پیدا خواهد کرد. همچنین این شهر در بین شهر های کشور اسلواکی دارای آب و هوای خشک و گرم ترین شهر اسلواکی محسوب میشود.

دانشگاه های کشور اسلوکی

دانشگاهای پزشکی این کشور جزو بهترین دانشگاه های کشورهای اروپایی محسوب میشود. همچنین این دانشگاه ها شرایط راحت تری برای پذیرش نسبت به کشورهای دیگر دارد. این دانشگاه ها به زبان انگلیسی هست. برای دانشجویانی که به زبان انگلیسی مسلط نیستند در این دانشگاه ها دوره های زبان انگلیسی برگزار میشود. همچنین در این دانشگاه ها میشود بدون مدرک زبان و بدون دیپلم پذیرش گرفت. کلاس های دانشگاه های پزشکی اسلواکی در دو ترم پاییز و بهار شروع میشود که ترم پاییز از سپتامبر و ترم بهار از فوریه شروع میشود. هچنین مدت هر ترم به اندازه ی 5 ماه طول میکشد. دانشگاه های اسلواکی در مقطع کارشناسی به زبان اسلواکی و در مقطع دکترا و ارشد علاوه بر زبان اسلواکی زبان انگلیسی نیز تدریس میشود.

برای تحصیل در مقطع کارشناسی  ارشد باید رنج سنی بین 18 تا 24 را داشته باشید، همچنین برای تحصیل در کارشناسی ارشد باید سن کمتر از 30 سال را داشت ولی برای تحصیل در مقطع دکترا محدودیت سنی نداریم . مدرک مورد نیاز برای تحصیل در رشته های زبان انگلیسی آیلتس 5.5 است و در کارشناسی باید فرد دارای  مدرک دیپلم باشد. 

حال در زیر تعدادی از بهترین دانشگاه های پزشکی  اسلواکی را برای شما معرفی می کنیم:

این دانشگاه یکی از قدیمی ترین دانشگاه های پزشکی اسلواکی هست که طول  دوره ی پزشکی آن نیز به مدت 6 سال هست و همچنین در رشته های  دامپزشکی داروسازی و دندان پزشکی نیز دانشجو می پذیرد. مدرک این دانشگاه در کل اتحادیه اروپا مورد تایید است.

دانشگاه برتیسلاوا در  اسلواکی تنها دانشگاهی در این کشور است که تحصیلات تکمیلی را برای در سه زمینه ی مراقبت های بهداشتی  در تمام این سه رشته ی تحصیلی فراهم می کند. این دانشگاه یک موسسه آموزش عالی  است که زیر نظر وزارت بهداشت جمهوری اسلواکی فعالیت می کنند. این دانشگاه دارای 3 دانشکده ی  مختلف است که در زیر آورده شده است:

یکی دیگر از بهترین دانشگاه های پزشکی اسلواکی که 16 سال سابقه دارد و در رشته های پزشکی و دندان پزشکی دانشجو میگیرد دانشگاه ذکر شده در بالا هست.

این دانشگاه در سال 1961 بنا شده و در شهر شمالی مارتین اسلواکی واقع شده است. دانشگاه کمینوس در بین دانشگاه های ذکر شده، مدارکی که ارائه میدهد مورد تایید دانشگاه های ایرانی در داخل است. این دانشگاه به نام پزشک سرشناس این شهر که نام آن جیسنیوس است نام گذاری شده است.

دوره پریمدیکال در کشور اسلواکی

این دوره به شما این امکان را میدهد که یک مرور کلی به موضوعات پزشکی داشته باشید. در واقع این دوره دید بهتری نسبت به رشته های پزشکی به شما میدهد. در این دوره ها یکسری اصول نظری و عملی را به شما آموزش میدهند که این امر باعث افزایش دانش فرد در تصمیم گیری نهایی او دارد. موضوعات که در این دوره ها مورد بررسی قرارداده میشود شامل،  آناتومی و فیزیولوژی انسان ها ، بیوفیزیک ، زیست شناسی ، شیمی و فیزیک و بیوشیمی است که به دو زبان انگلیسی و اسلواکی برگزار میگردد. این دوره مانند یک دوره ی پیش دانشگاهی هست که درصورت گذراندن آن افراد می توانند به گرفتن یک پوزیشن در دانشگاه های پزشکی مطمئن باشند.

دوره پریمدیکال در خارج از کشور اسلواکی

برخی از متقاضیان که نمی خواهند در کشور اسلواکی این دوره را بگذرانند می توانند در کشورهای دیگر مثل مجارستان، درصورتی که مدارک آن دوره برای دانشگاه مورد نظر در اسلواکی قابل قبول باشد، شرکت کنند و خود را برای تحصیل در رشته ی پزشکی آن دانشگاه و همچنین شرکت در آزمون ورودی آن دانشگاه آماده کنند.

انتظاراتی که از دانشجویان فارغ التحصیل میرود

در ابتدا باید گفت که فرد بعد از تحصیل در رشته ی پزشکی باید درک درستی از بدنه انسان و ساختار اندام های حیاتی داشته باشد. فرد باید روش معاینه بصری و فیزیکی را بشناسد و بتواند از روش های عملی نوین برای تشخیص بیماری فرد و درمان آن استفاده کند. فرد باید نسبت جامعه و بیماری هایی عفونی و ویروسی که در سطح جامعه گسترش پیدا میکند آگاهی لازم را داشته باشد تا بتواند در تشخیص بیماری و یا اقداماتی که فرد باید در سطح جامعه انجام دهد اقدامات کاربردی را انجام دهد.

ساختار تدریس و درس های ارائه شده در طول 6 سال پزشکی در اسلواکی

ساختار دروس ارائه شده در رشته ی دندان پزشکی در کشور اسلواکی

در این رشته در طول دوره درس هایی را درنظرگ گرفته اند که موجب جذب و ترقیب دانشجویان به این رشته و تحصیل در این رشته میشود، در زیر مواردی را در این زمینه بیان می کنیم :

مدارک مورد نیاز برای تحصیل در دانشگاه های پزشکی اسلواکی

 برای ورود به این دانشگاه ها در ابتدا باید به وسیله ی ایمیل مکاتبات لازم را انجام داده و بعد از  آن مدارک مورد نیاز را ارسال کنند. در صورت پذیرش باید در آزمون های ورودی این دانشگاه ها شرکت کرده که بسیار رقابتی می باشد و همچنین در دو رشته ی زیست شناسی و شیمی سوالات مطرح میشود. مدارک لازم برای گرفتن پذیرش  از دانشگاه به صورت زیر است:

شرایط آزمون های ورودی دانشگاه های پزشکی اسلواکی

در زیر نکاتی را در مورد آزمون ورودی دانشگاه های پزشکی بیان می کنیم:

درصورتی که فرد در آزمون کتبی مورد پذیرش قرار گرفت برای مصاحبه ی حضوری نیز باید اماده شود که در این مرحله میزان تسلط به زبان انگلیسی بسیار مورد توجه است.

اسنادی مورد نیاز برای شرکت در آزمون ورودی دانشگاه های پزشکی

به صورت موردی هر کدام را توضیح مختصری می دهیم:

نتایج آزمون ورودی دانشگاه های پزشکی

بعد از آزمون هر فرد یک کد دریافت کرده که نشان دهنده ی برگه های امتحان و نتایج آزمون او هست. آزمون ها به وسیله ی کامپیوتر تصحیح شده و نتایج در سایت قرار داده میشود. فرد با داشتن کد مذکور می تواند نتایج خود را در سایت مشاهده کند.

مزایا و معایت تحصیل پزشکی در اسلواکی

تحصیل در هر کشوری دارای مزایا و معایب خود هست که فرد با آن روبرو میشود. در زیر تعدادی از آنها را نام میبریم :

حال تعدادی از معایت تحصیل در این رشته و کشور را بیان می کنیم:

هزینه ی تحصیل در اسلواکی

هزینه تحصیل در رشته های پزشکی اسلواکی در مدت 6 سال به صورت تخمینی در هر سال بین 8000 تا 9000 یورو هست که برای رشته های دندان پزشکی این هزینه از 9000 تا 10000 تا متغییر هست. هزینه های زندگی در اسلواکی برای دانشجویان در طول ماه بین 800 تا 1000 یورو هست که حدود 300 تا 500 یورو از این مبلغ برای هزینه های اجاره خانه میرود که برای دانشجویانی که در خوابگاه قرار دارند این هزینه به مقدار 150 تا 250 یورو کاهش پیدا میکند. همچنین دانشجویان مجبور به پرداخت هزینه ی بیمه ی درمانی به مقدار 100 یورو در ماه هستند.

در مجموع باید گفت که هزینه های تحصیل در این کشور کمتر از دیگر کشورهای اروپایی  هست. دانشگاه های این کشور به دلیل اینکه مورد تایید تمام کشورهای اتحادیه اروپا هست. به همین دلیل بهتر است با هزینه هایی که هر دانشگاه دارد آشنا شویم:

Pavol Jozef Šafárik University in Košice Faculty of Medicineپزشکی 10،500 یورو (سالانه)
دندان پزشکی 11،000 یورو( سالانه)
Comenius University Faculty of Medicine in Bratislavaپزشکی 9،500 یورو (سالانه)
دندان پزشکی 11،000 یورو (سالانه)
Comenius University Jessenius Faculty of Medicine in Martinپزشکی 9،900 یورو (سالانه)

هزینه های  زندگی در اسلواکی

در جدول زیر مختصری از هزینه های موارد مصرفی را در طول یک ماه ارائه میدهیم:

اقلامقیمتاقلامقیمت
شیر 1 لیتر70 یوروسینه مرغ 1 کیلو4.85 یورو
نان سفید 500 گرم87 یوروگوشت گاو 1 کیلو7.50 یورو
برنج 1 کیلو1.08 یوروسیب 1 کیلو1.48 یورو
تخم مرغ 12 عدد1.86 یوروسیب زمینی81 یورو
پیاز 1 کیلو 70 یوروآب 1.5 لیتری60 یورو
بلیط 1 طرفه حمل و نقل عمومی70 یورواجاره آپارتمان 1 خوابه مرکز شهر468.40 یورو
بنزین 1 لیتر1.35 یورواجاره آپارتمان 1 خوابه خارج شهر359.49 یورو

شرایط دریافت خوابگاه دانشجویی

خوابگاه های داشنجویی برای دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی این کشور موجود میباشد که براساس امکاناتی که در این خوابگاه ها موجود است. در این کشور خوابگاه بصورت 2 نفره یا 3 نفره تعلق میگیرد. امکانات ارائه در بعضی از خوابگاه های دانشجویی  شامل: باشگاه بدن سازی، استخر شنا، اینترنت، خدمات خشکشویی و سایر موارد دیگر است که به هزینه های خوابگاه می افزاید.

هزینه های  بیمه ای درکشور اسلواکی برای دانشجویان

تمام دانشجویان این کشور مشمول بیمه درمانی هستند که برای گرفتن این بیمه مدارک مورد نظر را باید به مراکز آموزش عالی و دانشگاه های خود ارائه دهند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها