تحصیل در رشته داروسازی در اسلواکی

در حال حاضر مهاجرت و راه های مخلف آن یکی از داغ ترین بحث ها در بین مردم ایران میباشد و همواره افراد زیادی به طور جدی به مهاجرت می اندیشند و راه های زیادی را بررسی میکنند.مهاجرت تحصیلی یکی از پر طرفدار ترین روش های مهاجرتی در میان مردم میباشد و هر ساله دانشجویان زیادی جهت ادامه تحصیل با دانشگاه های مخلتلف جهت دریافت پذیرش مکاتبه میکنند.

یکی از مقاصد پر طرفدار جهت مهاجرت تحصیلی در ایران همواره کشور های اروپایی میباشند.کشور های اروپایی به دلیل امکانات بالا و داشتن دانشگاه های عالی رتبه مقصد محبوبی جهت مهاجرت تحصیلی هستند.اما لازم به ذکر میباشد که هزینه تحصیل در اروپا بسیار متغیر بوده و در هنگام جست و جوی دانشگاه مناسب افراد را دچار سردرگمی می کند.خصوصا افرادی که علاقه مند به ادامه تحصیل در رشته پزشکی و علی الخصوص دندانپزشکی و دارو سازی هستند با پالش های بیشتری برای انتخاب مقصد خود روبرو خواهند شد.دانشجویان هنگام انتخاب مقصد تحصیلی خود جهت مهاجرت لازم است تا مواردی مثل رتبه علمی دانشگاه مقصد،شرایط پذیرش و ورود به دانشگاه،هزینه ی تحصیل،هزینه های زندگی در کشور مورد نظر،فرهنگ مردم کشور مورد نظر،نحوه ی برخورد مردم آن کشور با مهاجرین،شرایط اخذ ویزا و … را در نظر بگیرند.همچنین میزان معتبر بودن مدرک دانشگاه انتخابی در سایر کشور ها نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

از مقاصد پر طرفدار تحصیل در رشته پزشکی در اروپا میتوان به کشور های مجارستان،ترکیه،اسلواکی،استونی،لهستان و … اشاره کرد.همچنین فضای تحصیل در رشته پزشکی در اروپا بسیار رقابتی میباشد و اکثر دانشگاه های معتبر اروپایی آزمون های ورودی خاصی را مطابق با استاندارد های خود جهت پذیرش دانشجو برگزار میکنند.

در این مقاله قصد داریم تحصیل در پزشکی و به خصوص رشته دارو سازی در کشور اسلواکی را مورد بررسی قرار داده و اطلاعات جامعی را در مورد تحصیل در این کشور و مشکلات آن برای شما بازگو کنیم.

شروع تحصیل پزشکی در اسلواکی یک تصمیم عالی است. این کشور فرهنگ و تاریخ واقعاً جالبی دارد و چیزهای زیادی در آنجا کشف خواهید کرد. بدیهی است که می‌توانید از مکان‌های زیبای دیدنی  نیز لذت ببرید، زیرا اسلواکی در این زمینه جاذبه های زیادی برای ارائه دارد. با این حال، شاید مهم ترین دلیل برای تحصیل در کشور اسلواکی، جدای از مزیت های این کشور، سیستم آموزشی ملی آن باشد. دانشگاه های اسلواکی جزو بهترین ها هستند، بنابراین شما به مطالعات پزشکی با کیفیت بالا، امکانات بسیار مجهز و شناخت کامل اتحادیه اروپا در مورد مدارک دسترسی خواهید داشت. محیط بین المللی در دانشگاه ها برای شما آمادگی کامل برای آینده شغلی شما را فراهم می کند. هزینه زندگی بسیار پایین است و زندگی در آنجا بسیار راحت است، زیرا اسلواکی کشور امنی است که در آن احساس خوبی خواهید داشت. شهرها و همچنین شهرهای قدیمی، مانند براتیسلاوا یا کوسیسه، بسیار زیبا هستند، با خیابان های کوچک، میدان های جذاب و ساختمان های تاریخی. علاوه بر این، شما می توانید در زمانی که در اسلواکی زندگی می کنید از بسیاری از کشورهای دیگر مانند مجارستان، جمهوری چک یا لهستان دیدن کنید.

همچنین پیشرفت های علمی چشمگیر و دانشگاه های معتبر این کشور باعث تبدیل شدن آن به یک مقصد تحصیلی جذاب شده است.بنابراین تحصیل در رشته داروسازی در اسلواکی میتواند گزینه مناسبی جهت ادامه تحصیل در خارج از کشور باشد.

همچنین لازم به ذکر است که آن دسته از دانشجویانی که قصد بازگشت به ایران پس از اتمام تحصیل در اسلواکی را دارند چنانچه از دانشگاه کمنیوس فارق التحصیل شده باشند مدرک تحصیلی این دانشگاه مورد تایید وزارت بهداشت ایران بوده و این عزیزان پس از بازگشت به ایران مشکل خاصی برای کار کردن در ایران نخواهند داشت.

از دیگر مزایای تحصیل در رشته داروسازی در اسلواکی عدم نیاز به مدرک زبان میباشد و تنها تسلط داشتن به زبان انگلیسی جهت تحصیل در این کشور کافی میباشد.اکثر دانشگاه های اروپا جهت پذیرش دانشجو شرایط ارائه مدرک زبان و کسب حداقل نمره قبولی مورد نظر در آزمون  هایی مانند آیلتس را دارا میباشند که به مراتب مسیر سخت تر و پر چالش تری را پیش روی متقاضیان می گذارند و ممکن است متقاضیان زیادی به دلیل کسب نکردن حد نساب نمره قبولی در آزمون زبان فرصت تحصیل در این دانشگاه ها را از دست دهند.اما در کشور اسلواکی شرایط ارائه مدرک زبان برای متقاضیان وجود ندارد و شرایط به مراتب آسان تری جهت تحصیل در این کشور پیش روی متقاضیان میباشد که در کنار تحصیل درکشوری عضو اتحادیه اروپا و پیمان شینگن مزایای قابل توجهی برای دانشجویان میباشد.

شرایط کلی تحصیل در رشته داروسازی در اسلواکی:

در کشور اسلواکی جهت تحصیل در رشته هایی مانند پزشکی،دندان پزشکی و دارو سازی جهت ورود به دانشگاه و تحصیل در رشته های فوق دانشجویان متقاضی باید در آزمون ورودی دانشگاه ها شرکت کنند.زیرا رشته های فوق جزء رشته های پر متقاضی در این کشور بوده و بهترین راه برای ایجاد شرایط برابر پذیرش دانشجویان بر اساس نمرات کسب شده در آزمون ورودی میباشد.نام آزمون ورودی دانشگاه ها در این کشور maturity میباشد.این آزمون مانند کنکور بوده و سوالاتی از دروس شیمی و زیست شناسی میباشد.همچنین دانشجویان جهت شرکت در این آزمون ملزم به پرداخت هزینه 60 یورویی میباشند.

با تحصیل در رشته دارو سازی در اسلواکی پس از گذشت پنج سال دانشجویان موفق به دریافت مدرک کارشناسی ارشد داروسازی در این کشور خواهند شد.این دوره پنج ساله شامل 10 ترم تحصیلی خواهد بود.دانشجویان در این مدت زمان پنج ساله با فراگیری دروس تئوری،دروس آزمایشگاهی،انجام تحقیقات در مورد دارو ها و شیمی میتوانند آماده ورود به بازار کار شوند.همچنین دانشجویان میتوانند با ورود به مقاطع بالا تر در شاخه های تخصصی این رشته مانند دارو سازی شیمیایی،کلینیکی،آزمایشگاهی و… به ادامه تحصیل بپردازند.

از شرایط پایه جهت پذیرش در دانشگاه های این کشور در مقطع کارشناسی نیز داشتن مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی در یکی از رشته های ریاضی و فیزیک یا تجربی میباشد.همچنین جهت ورود به مقطع کارشناسی ارشد به مدرک کارشناسی و برای دکترا نیز به مدرک کارشناسی ارشد نیاز میباشد.همچنین متقاضیان تحصیل در کشور اسلواکی میبایست مستقیما با دانشگاه مورد نظرشان جهت اخذ پذیرش مکاتبه کرده و با پر کردن فرم تقاضا و ارسال مدارک خود در دانشگاه مورد نظر پذیرفته شوند.جهت پر کردن فرم تقاضا به دو صورت آنلاین و کتبی میتوان اقدام نمود.جهت پر کردن فرم آنلاین میباست فرم الکترونیکی را به صورت کامل پر کرده و پس از چاپ فرم و امضاء آن،با ضمیمه کردن دیگر مدارک مورد نیاز آن را به دانشگاه مربوطه پست کنند.مدارک مورد نیاز همراه با فرم مورد نظر عبارت اند از:گواهی بیمه خدمات درمانی،پیش نویس پایان نامه(صرفا برای مقطع دکترا)،مدارک آموزشی اخذ شده (دانشگاهی و غیره)،کپی رسمی از مدرک لیسانس بین المللی،خلاصه سوابق تحصیلی متقاضی،مدارک زبان،عکس،کپی پاسپورت،کپی شناسنامه تایید شده توسط دفتر اسناد رسمی

دانشجویان پس از قبولی توسط دانشگاه مورد نظر خود در اسلواکی باید قبل از ورود به دانشگاه در کالج شرکت کنند و ابتدا یک سری دروس پیش نیاز و پایه و همچنین زبان به دانشجویان تدریس میشود تا دانشجویان با دانش و معلومات قابل قبولی پا به کلاس های دانشگاه بگذارند.دوره کالج یک دوره یک ساله میباشد که در انتهای این دوره دانشجویان باید در یک آزمون جامع شرکت کرده و پس از کسب نمره قبولی میتوانند وارد دانشگاه شوند و به ادامه تحصیل و فراگرفتن دروس تخصصی خود بپردازند.

همچنین شرایطی در راستای محدودیت سنی در پذیرش دانشگاه های کشور اسلواکی وجود ندارد و کلیه متقاضیان با هر سنی در صورت داشتن دیگر شرایط ذکر شده میتوانند تحصیل در دانشگاه های این کشور را تجربه کنند.

کشور اسلواکی یکی از به صرفه ترین و کم هزینه ترین کشور های اروپایی میباشد و همچنین دانشگاه های این کشور در راستای رفاه دانشجویان خوابگاه های داشنجویی با امکانات قابل قبولی برای دانشجویان خارجی فراهم نموده اند.

هزینه تحصیل در رشته داروسازی در اسلواکی:

یکی از مهم ترین نکاتی که در مهاجرت تحصیلی همواره مورد توجه متقاضیان میباشد مسائل مربوط به هزینه های تحصیل و زندگی در کشور مقصد میباشد.براورد هزینه های تحصیلی و زندگی در کشور های دیگر بسیار پر اهمیت بوده و یکی از مهم ترین مراحل مهاجرت میباشد.زیرا براورد هزینه و سنجش توانایی تامین هزینه های پیش رو جهت اطمینان و داشتن آرامش خاطر بسیار در مسیر چند ساله پیش رو مورد اهمیت میباشد.البته دانشجویان در صورت تمایل میتوانند با انجام کار های پاره وقت در چهارچوب تعیین شده شرایط آسان تری در مدت تحصیل برای خود و خانواده خود فراهم کنند.

تحصیل در کشور اسلواکی یکی از مقرون به صرفه ترین کشور های اروپایی میباشد.زیرا همانگونه که پیشتر گفته شد هزینه های زندگی در این کشور در مقایسه با دیگر کشور های اروپایی بسیار ارزان تر میباشد.

لازم به ذکر است که چنانچه دانشجو به زبان کشور اسلواکی مسلط باشد از تحصیل رایگان در این کشور برخوردار خواهد شد.اما چنانچه دانشجو متقاضی تحصیل به زبان انگلیسی باشد باید سالانه  حدود هفت تا هشت هزار یورو به عنوان هزینه تحصیل به دانشگاه بپردازد که این مبلغ در مقایسه با دیگر کشور های اروپایی بسیار ارزان تر و مقرون به صرفه تر میباشد.همچنین هزینه اجاره ماهانه خوابگاه های دانشجویی در این کشور نیز ماهیانه از 60 یورو میباشد و به طور میانگین دیگر هزینه های زندگی یک فرد در ماه حدود 600 تا 700 یورو میباشد.همچنین اگر دانشجویان قصد اجاره خانه ی دانشجویی را داشته باشند هزینه ای در حدود 300 تا 400 یورو در ماه به هزینه های فوق اضافه خواهد شد.

شرایط کار و اقامت پس از تحصیل در رشته داروسازی در اسلواکی:

شرایط و بازار کار داروسازی در کشور اسلواکی همواره بسیار مطلوب بوده و هر ساله دانشجویان زیادی بعد از اتمام تحصیل در این کشور وارد بازار کار میشوند.علاوه بر این با توجه به معتبر بودن مدرک داروسازی اسلواکی فارق التحصیلان همچنین از فرصت های شغلی خوبی در دیگر کشور ها نیز بهره مند خواهند شد.همچنین دانشجویانی که پس از تحصیل علاقه مند به ورود به بازار کار در خود اسلواکی میباشند نیز به راحتی پس از اخذ مدرک میتوانند وارد بازار کار شده و با گذشت پنج سال نیز اقامت دائم این کشور را بدست می آورند.اما ورود به بازار کار در کشور اسلواکی منوط به تسلط به زبان اسلواکیایی و داشتن مهارت خوب ارتباطی میباشد.

برترین دانشگاه های کشور اسلواکی جهت تحصیل در رشته دارو سازی:

اعتبار و رتبه دانشگاه یکی از با اهمیت ترین و مهم ترین ملاک ها جهت انتخاب دانشگاه مناسب میباشد.اعتبار دانشگاه تاثیر مستقیم روی کیفیت آموزش،اساتید و اعتبار مدرک دانشگاه دارد.کشور اسلواکی در رشته داروسازی دارای دانشگاه های معتبری  میباشد که معتبر ترین آن ها دانشگاه کمنیوس براتیسلاوا میباشد که مدرک این دانشگاه نیز تنها مدرک تحصیلی مورد تایید وزارت علوم ایران از کشور اسلواکی در رشته داروسازی میباشد.این دانشگاه در شهر براتیسلاوا پایتخت کشور اسلواکی قرار دارد و قدیمی ترین و بزرگ ترین دانشگاه این کشور میباشد که تاسیس این دانشگاه به سال1952 برمیگردد.این دانشگاه از بدو تاسیس همواره جزء معتبرترین دانشگاه های اروپایی قرار داشته است و همواره یکی از مراکز بین المللی مطالعات علمی و پژوهشی در جهان بوده است.

از دیگر دانشگاه های داروسازی در اسلواکی دانشگاه پاول جوزف شافاریک در شهر کوشیتسه میباشد که این دانشگاه در لیست دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم ایران قرار ندارد.تدریس در این دانشگاه به هر دو زبان انگلیسی و اسلواکیایی انجام میشود و مدرک این دانشگاه در بین کشور های عضو اتحادیه اروپا دارای اعتبار میباشد.

دانشگاه کمنیوس:

در براتیسلاوا، پایتخت جمهوری اسلواکی واقع شده است.

شهر براتیسلاوا پایتخت کشور اسلواکی و بزرگترین شهر این کشور محسوب میشود.همچنین این شهر پر جمعیت ترین شهر این کشور با حدود 460 هزار نفر جمعیت میباشد.مساحت این شهر حدودا 367 کیلومتر مربع میباشد.این شهر به دلیل ارزان بودن نسبت به سایر پایتخت های اروپایی همواره گردشگرانه زیادی را به سمت خود جذب می کند.همچنین به دلیل وجود دانشگاه های معتبر همواره مورد توجه افرادی که قصد تحصیل در کشور دیگری دارند نیز قرار میگیرد.علاوه بر دانشگاه های این شهر موزه ها،کافه ها و سالن های نمایش این شهر نیز محبوبیت زیادی در بین گردشگران خارجی دارد.این شهر از نظر تاریخی نیز شهری غنی با گوناگونی فرهنگی بالا میباشد.به دلیل عدم وجود پناهندگان در این شهر،رفتار مردم این این شهر با مهاجران و گردشگران بسیار گرم و صمیمی میباشد.از نظر فضای کسب کار نیز این شهر از رونق بسیار خوبی برخوردار میباشد و شرکت ها و بیزینس های بزرگ و معتبر دنیا همواره دفاتر فعالی در این شهر داشته اند.این شهر مهاجر پذیر و توریستی به دلیل ارزان بودن و در عین حال داشتن تمامی امکانات یک شهر به روز اروپایی و داشتن جاذبه های چشم نواز طبیعی و آثار باستانی جذاب مقصدی محبوب برای گردشگران میباشد.

موقعیت جغرافیایی این شهر در جنوب غربی کشور اسلواکی و در همسایگی دو رود مراوا و دانوب قرار دارد.فاصله این شهر تا کشور اتریش و مجارستان بسیار نزدیک میباشد به گونه ای که با طی مسافت 18 کیلومتری به مجارستان و طی مسافتی حدودا 60 کیلومتری به وین پایتخت کشور اتریش میرسید.

این شهر از نظر آب و هوایی در یکی از خشک ترین و گرم ترین بخش های این کشور واقع شده است و به دلیل داشتن آب و هوای معتدل خود یکی از بهترین شهر های این کشور برای زندگی میباشد.ساکنین این شهر تابستان هایی  گرم و خشک و زمستان هایی نسبتا سردی را تجربه می کنند.میانگین سالانه  دمای این شهر حدودا 21 درجه سانتی گراد میباشد و حداقل دمای سالانه 1- درجه سانتی گراد و حداکثر دما نیز حدود 30 درجه سانتی گراد میباشد.

مردم شهر براتیسلاوا به زبان اسلواک صحبت می کنند.علاوه بر این بیشتر مردم این شهر و به خصوص نسل جوان کاملا به زبان انگلیسی تسلط دارند و همین امر باعث میشود زندگی در این شهر بدون تسلط به زبان اسلوواک امکان پذیر باشد.این شهر از نظر فرهنگی نیز مهم ترین شهر کشور اسلواکی میباشد.در این شهر جاذبه های فرهنگی بسیاری از جمله تئاتر ملی،ارکیتر فیلارمونیک اسلواک،موزه ها،نمایشگاه ها،کافه ها و گالری های رونق بسیاری دارند.

این شهر از نظر شرایط اقتصادی نیز شرایط بسیار مطلوبی دارد و پیدا کردن کار در این شهر امری نسبتا آسان بوده و همچنین برای افراد مقیم کشور های خارج از اتحادیه اروپا نیز در این شهر به راحتی مجوز کسب و کار صادر میشود.

سیستم حمل و نقل عمومی این شهر نیز شامل تاکسی،اتوبوس،تراموا و اتوبوس های برقی میباشد.این شهر از نظر سیستم حمل و نقل عمومی نیز شرایط قابل قبولی داشته و کم هزینه نیز میباشد و شهروندان این شهر میتوانند با پرداخت ماهیانه 18 یورو از تمامی امکانات حمل و نقل عمومی در این شهر برای یک ماه استفاده نمایند.

این دانشگاه در سال 1952 تاسیس شد و قدیمی ترین و معتبرترین دانشگاه داروسازی در اسلواکی است و اکثر دانشکده های این دانشگاه در شهر براتیسلاوا قرار دارد. این نام از یان آموس کومنیوس، معلم و فیلسوف چک قرن هفدهمی گرفته شده است. دانشکده پزشکی دانشگاه کامنیوس یکی از قدیمی ترین و معتبرترین دانشکده های دانشگاه کامنیوس است. این دانشکده اولین دانشکده پزشکی در اسلواکی بود و به دلیل سنت و استاندارد بالای برنامه های تحصیلی، درخشان ترین دانشجویان را از تمام مناطق اسلواکی و سراسر جهان جذب کرده است.به همین دلیل در سال 2021 در بین  700 دانشکاه برتر داروسازی در سراسر جهان قرار گرفته است.

هدف اصلی این دانشگاه ارائه سطوح آموزش درجه یک برای متخصصان داروساز آینده است. طول دوره استاندارد 5 سال (10 ترم) است.

هر سال تحصیلی از سپتامبر شروع و تا پایان آگوست سال بعد ادامه دارد. سال تحصیلی به دو ترم، ترم زمستانی (از سپتامبر تا فوریه) و ترم تابستانی (از فوریه تا آگوست) تقسیم می شود. هر سال تحصیلی 3 دوره امتحانی دارد. ترم زمستانی از اواسط دسامبرشروع میشود و تا اواسط فوریه ادامه دارد و ترم تابستانی از اواخر ماه می شروع تا شروع جولای ادامه داشته  و آخرین ترم نیز از اواسط آگوست شروع و تا پایان آگوست ادامه خواهد داشت.

 5 سال مدت زمان تحصیل:

پیش پرداخت: 7500 یورو به ازای هر سال تحصیلی

ظرفیت پذیرش دانشجو: 120 دانشجو در سال

 آزمون پذیرش: آزمون ورودی شیمی و زیست شناسی

حداقل امتیاز برای پذیرش: 500/800

امکان انتقال از دانشگاه دیگر: خیر

آزمون ورودی این دانشگاه یک آزمون آنلاین کامپیوتری است که 1 تا 2 هفته پس از ارسال درخواست می توان در آن شرکت کرد.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها