چرا مهاجرت به اسلواکی؟مراحل مهاجرت به اسلواکی چیست؟شرایط تحصیل در اسلواکی چیست؟آیا اسلواکی کشور مناسبی برای سرمایه گذاری است؟در این مطلب به تمامی این سوال ها پاسخ داده شده است.با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

«جمهوری اسلواکی» که در اروپای مرکزی قرار دارد و از شمال با لهستان،از شرق با اوکراین،از جنوب با مجارستان و از غرب با جمهوری چک و اتریش همسایه است،مقصد مورد علاقه بسیاری از مهاجران است.چرا که امروزه کشور هایی که مهاجرپذیر هستند پذیرش را در سال خیلی محدود کردند و یا با شرایط خیلی سخت از سایر نقاط جهان مهاجر می پذیرند.

در نظر داشته باشید که امروزه وضعیت مهاجرتی به کشور اسلواکی پیشرفت بهتری به نسبت سال‌های گذشته داشته است آمار و ارقام نشان می دهد مهاجرانی که کشور اسلواکی را برای مهاجرت انتخاب می کنند طی سال های اخیر افزایش چشمگیری داشته اند.و با توجه به اطلاعات بدست آمده  میزان مهاجرت به کشور اسلواکی حدود ۱۰ درصد افزایش داشته است.

درباره اسلواکی

اسلواکی عمدتاً کوهستانی است که چشم‌اندازهای نفس‌گیر و مناظر دیدنی آن چشم های شما را خیره خواهد کرد. اسلواکی ازنظر اقتصادی بسیار پیشرفته است و سطح رفاه فوق العاده ای دارد، همچنین یکی از بزرگ‌ ترین تولیدکنندگان سرانه خودرو در سراسر جهان است.

مهاجرت از طریق تحصیل

کشور اسلواکی از آن دسته کشور هایی است که با اینکه تحصیل در آن رایگان نیست،اما ارزان بوده و اکثر دانشگاه های این کشور دولتی است.خبر خوب در مورد مهاجرت به این کشور این است که در ابتدا نیازی نیست افراد مدرک زبان داشته باشند و یا در آزمونی شرکت کنند.و حتی دوره هایی برای کسانی که شرایط کافی برای تحصیل در این کشور ندارند از جمله دوره زبان اسلواکی نیز برگزار میشود تا افراد به حداقل شرایط شرکت در کلاس ها برسند. افراد می‌توانند از اعتبار مدرک تحصیلی خود در تمام دنیا استفاده نمایند امکان تحصیل به صورت رایگان در صورتی که به زبان اسلواک تسلط داشته باشید وجود دارد.

در این کشور مقاطع تحصیلی به لیسانس،فوق لیسانس و دکتری تقسیم میشود.لازم به ذکر است که دوره لیسانس به زبان اسلواکی و دوره فوق لیسانس و دکتری به زبان انگلیسی ارایه می شوند.

کسانی که میخواهد از طریق تحصیل به کشور اسلواکی مهاجرت کنند باید توجه داشته باشند که ریز نمرات مقاطعی که گذراندند و ترجمه مدارک یکی از لازمه های مهاجرت تحصیلی به این کشور است.

توضیحات کارشناسی:

در این کشور دوره کارشناسی می تواند بین 3 تا 4 سال باشد.هزینه تحصیل برای افراد از سطح اروپا رایگان است و از سایر نقاط جهان بین 2000 تا 5000 یورو می باشد.

برای ورود به مقطع کارشناسی نیاز به ارایه مدرک maturita  است .

توضیحات کارشناسی ارشد:

معمولا بین 1 تا 2 سال زمان برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در اسلواکی نیاز است و لازمه اش داشتن مدرک کارشناسی است.هزینه های این دوره می تواند بین 2000 تا 8000 یورو باشد.

توضیحات دکتری:

معمولا تحصیل در رشته دکتری در اسلواکی بین 3 تا 4 سال زمان می خواهد.برای تحصیل در مقطع دکتری در این کشور محدودیت سنی وجود دارد.

دانشجویان در اسلواکی می توانند به صورت پاره وقت مشغول به کار شوند.

مهاجرت از طریق کار

یکی از بهترین روش های مهاجرت به اسلواکی از طریق کار است. تمام مهاجرانی که به قصد انجام کار به اسلواکی می آیند باید اجازه اقامت موقت در این کشور را داشته باشند.این ویزا می تواند تا دو سال هم اعتبار داشته باشد ولی معمولا برای کارگران فصلی تا 6 ماه اعتبار دارد.

گرفتن ویزای کاری کشور اسلواکی از طریق Job Offer می باشد.پیشنهاد کاری همانطور که از نامش مشخص است به این معنی است که شما باید از طرف یک کارفرما در کشور مورد نظر پیشنهاد کاری داشته باشید تا بتوانید در آن کشور کار کنید.

نکته قابل توجه دیگه ای که باید بدانید این است که پیشنهاد کاری قابلیت انتقال( از یک شغل به شغل دیگر و از یک کارفرما به کارفرمای دیگر)ندارد.

 مهم ترین مدارکی که برای اقدام به ویزای کار اسلواکی بدان نیاز است:

* پاسپورت

* دو قطعه عکس پاسپورتی

* ثبت درخواست شغل به زبان اسلواکی

مهاجرت از طریق سرمایه گذاری

یکی دیگر از روش هی مهاجرت به اسلواکی،سرمایه گذاری است.از خوشایند ترین روش های سرمایه گذاری در اسلواکی برای مهاجران ثبت شرکت است که لازم به ذکر است یکی از آسان ترین روش ها نیز هست.شخص میتواند در این روش با ریسک کم وارد اتحادیه اروپا شود و اقامت اسلواکی را بگیرد.البته توجه داشته باشید،اگر مالیات پراخت نشود اقامت تمدید نخواهد شد.

مدت زمان ثبت شرکت در این کشور حدود سه هفته به طول می کشد.اما فقط زمانی شخص میتواند اقامت خود را بگیرد که طرح تجاری اش انجام شده باشد.

سرمایه‌گذاری در املاک و مستغلات

اگر قصد خرید ملک و سرمایه‌گذاری در بخش املاک را دارید، با داشتن اقتصاد رو به رشد اسلواکی گزینه مناسبی برای این کار است. گزینه‌های زیادی در خصوص خواص ازجمله خانه، آپارتمان، ویلا و موارد دیگر وجود دارد که می‌توانید از آژانس‌های املاک و مستغلات طریق قابل‌اعتماد، ملک موردنظر خود را پیدا کنید. بازار املاک و مستغلات اسلواکی در سال ۲۰۱۱ کاملاً آزادسازی شد. اشتباه نیست اگر بگوییم مهاجران می توانند بهترین ها را در زمینه ملک و املاک در این کشور ببینند. قیمت‌ها مقرون‌به‌صرفه است و کسانی که می‌خواهند بعداً بفروشند، می‌توانند به‌راحتی و با بازده خوبی این کار را انجام دهند و نگران تورم نباشند. ازآنجاکه اسلواکی عضو اتحادیه اروپا است، به هرکسی اجازه خرید ملک در این کشور داده می‌شود. در بازار املاک در کشور اسلواکی هیچ تبعیضی برای شهروندان وجود ندارد. این امر در مورد انواع املاک، از خانه‌های حومه شهر گرفته تا آپارتمان‌های موجود در شهر صدق می‌کند. بااین‌حال، زمین‌های کشاورزی و جنگلی از این قاعده مستثنا هستند، زیرا قانون می گوید که خارجی‌ها مجاز به خرید یا دریافت چنین زمین‌هایی نیستند. بااین‌حال، اگر خریدار حداقل سه سال در زمین کارکرده باشد و همچنین دارای اقامت موقت در اسلواکی باشد، خارجی‌ها می‌توانند چنین زمین‌هایی را خریداری یا دریافت کنند.

مهاجرت از طریق ازدواج

یکی دیگر از روش های مهاجرت به اسلواکی «ازدواج» است.اگر دو شخص ( که یکی از آنها شهروند کشور اسلواکی است.)قصد ازدواج داشته باشند اول باید گواهی ازدواج آنها توسط رجیستری کشور خارجی صادر شود و سپس باید ازدواج آنها توسط یک دفتر در اسلواکی تایید و به رسمیت شناخته شود.و اما شرطی که برای ازدواج و دریافت اقامت وجود دارد این است که اشخاص باید ثابت کنند می توانند از پس هزینه های زندگی بر بیایند.

مهاجرت از طریق تولد فرزند

یکی از روش های دریافت اقامت برای فرزند مهاجران تولد فرزند در اسلواکی است.برای اینکه اقامت شامل حال فرزند شود باید حداقل یکی از والدین اقامت کشور اسلواکی را داشته باشند.

مهاجرت از طریق پناهندگی

جهت دریافت اقامت در کشور اسلواکی روش پناهندگی توصیه نمی شود زیرا پناهندگی روشی غیر قانونی برای مهاجرت به اسلواکی است.اسلواکی از آن دسته کشور هایی است که پناهنده در آن بسیار کم است.زیرا قوانین در این خصوص در کشور اسلواکی بسیار سختگیرانه می باشد.

اخذ اقامت اسلواکی

برای اخذ اقامت اسلواکی به طور کلی باید ۷ سال زندگی در نظر گرفته ‌شود و شما برای داشتن اقامت دائم این کشور می‌بایست حداقل ۵ سال در این کشور زندگی کرده باشید.

اخذ ویزای اسلواکی

بیشترین سوالی که در مورد اخذ ویزای اسلواکی پرسیده می شود در خصوص میزان زمان لازم برای گرفتن ویزا است.در نظر داشته باشید که به طور کلی شما می بایست دو ماه زودتر از زمان حرکت خود به کشور اسلواکی درخواست داده باشید تا زمان کافی برای تهیه مدارک و زمان مصاحبه داشته باشید. ویزای کاری اسلواکی در دوره های یک ساله صادر می شود، اما برای ویزای سرمایه گذاری در کمتر از دو ماه نیز صادر می شود.

اخذ پاسپورت اسلواکی

پاسپورت اسلواکی پس از گذشت ۱۰ سال صادر می‌شود و افراد برای اخذ پاسپورت این کشور باید از نظر درآمدی وضعیت خوبی داشته باشند و همینطور نیاز است که زبان این کشور تسلط داده باشند.

شهرهای مهاجر پذیر اسلواکی

شهر براتیسلاوا پایتخت کشور اسلواکی و مهمترین شهر در اسلواکی محسوب شده و در جنوب غربی این کشور قرار دارد. این شهر به نوبه خود برای زندگی بسیار عالی بوده و بسیار مهاجرپذیر است شهر پرشوف از دیگر شهرهای بزرگ و مهاجرپذیر در اسلواکی محسوب می‌شود که در بخش شرقی این کشور قرار دارد. این شهر دارای جمعیت ۹۱۶۵۰ هزار نفری است. شهر نیترا نیز از دسته شهرهای مهم در اسلواکی محسوب می‌شود اما به طور کلی جمعیت این شهر کم بوده و کمتر دیده می‌شود که مهاجران ورود به این شهر داشته باشند.

میزان اعتبار پاسپورت اسلواکی

پاسپورت اسلواکی از معتبر ترین پاسپورت های دنیا می باشد و در رنکینگ بین‌المللی پاسپورت کشورها در رتبه هفتم قرار گرفته است که این جایگاه بسیار خوبی برای یک پاسپورت در صحنه بین المللی می باشد.

خرید خانه در اسلواکی

از آپارتمان‌های کوچک گرفته تا آپارتمان‌های چند خوابه و پنت هاوس برای خرید ملک در اسلواکی باید مراحل قانونی لازم را پشت سر گذاشت. با خرید خانه درکشور اسلواکی بعد از گذشت مدتی می‌توان اقامت این کشور را گرفت.

مراحل خرید ملک در اسلواکی

خرید ملک در اسلواکی یک‌روند ساده است. پس از انتخاب یک ملک، خریدار پیشنهاد ارائه می‌دهد و به‌محض قبول فروشنده، هر دو طرف در مورد شرایط تجارت توافق می‌کنند.

یک منطقه مسکونی و یا غیرمسکونی در اسلواکی می‌تواند به دو سه شکل زیر باشد:

تحت مالکیت شخصی یا حقوقی؛

تحت مالکیت سهم مشترک توسط شخصی یا حقوقی.

تحت مالکیت مشترک همسران باشد.

شروط لازم برای دستیابی به املاک توسط ملیت‌های خارجی

یک خارجی نمی‌تواند ملکی را خریداری کند که تملک آن توسط قوانین ویژه محدودشده است (به‌عنوان‌مثال قانون تملک اراضی کشاورزی). زمین کشاورزی را نمی‌توان متعلق به یک شهروند یا ساکن کشوری دانست که سیستم قانونی آن اجازه مالکیت زمین‌های کشاورزی توسط شهروندان یا ساکنان اسلواکی را ندارد. این محدودیت در مورد:

وراثت زمین‌های کشاورزی

کشورهای عضو اتحادیه اروپا، منطقه اقتصادی اروپا، سوئیس یا کشورهایی که دارای معاهده بین‌المللی هستند و برای اسلواکی نیز الزام‌آور است.

مزایایی که اسلواکی دارد:

  1. اسلواکی از سال ۲۰۰۴ میلادی به عضویت اتحادیه اروپا درآمده است.
  2. با داشتن پاسپورت اسلواکی می‌توانید به ۱۶۱ کشور جهان بدون دریافت ویزا سفر کنید.(دارندگان اقامت اسلواکی از امکان سفر آزادانه در حوزه شینگن برخوردارند.)
  3. اقامت اسلواکی اولیه دارای اعتبار ۱۲ تا ۲۴ ماهه است.
  4. متقاضیان می‌توانند با تمدید اقامت خود پس از ۵ سال اقامت دائم اسلواکی را دریافت کنند.
  5. امکان تهیه بیمه درمانی با پوشش‌های مختلف با داشتن اقامت اسلواکی.
  6. امکان عقد قراردادهای بین‌المللی با داشتن اقامت اسلواکی.
  7. نیروی کار متخصص در اسلواکی ارزان است.
  8. از براتیسلاوا پایتخت اسلواکی تا وین پایتخت اتریش حدود ۴۰ دقیقه راه است!
  9. با مهاجرت به اسلواکی امکان تحصیل متقاضی و فرزندان در هر مقطع تحصیلی در سرتاسر اروپا امکان‌پذیر می‌باشد واین امکان بسیار جذابی برای مهاجرین را فراهم نموده است.

مشکلات زندگی در اسلواکی

دانستن مشکلات زندگی در اسلواکی برای کسانی که قصد مهاجرت به این کشور را دارنداهمیت بسیاری برخوردار بوده و باید به این مساله توجه کنند و بهترین تصمیم را بگیرند تا در آینده دچار مشکل نشوند. همانطور که قبل تر گفتیم،این کشور، در اروپای مرکزی محصور در خشکی است. کشوری با درآمد بالا و یکی از سریع ترین اقتصادهای در حال رشد اتحادیه اروپا است. به عنوان یکی از اعضای منطقه شنگن، از مهاجران استقبال می کند. این کشور علیرغم کشوری کوچک، دارای میراث فرهنگی عظیمی به همراه ثروت طبیعی بزرگ شامل کوه های شیب دار و جنگل های انبوه است. با زندگی در اینجا، سنت های عامیانه را نیز کشف خواهید کرد. فعالیت های بسیار متفاوت و جالبی وجود دارد که می توانید در این کشور انجام دهید. در این کشور، در هر منطقه چیزهای زیادی برای دیدن وجود دارد و بستگی به این دارد که چه چیزی را دوست دارید و چه چیزی می خواهید ببینید. در آبگرم استراحت کنید و لذت ببرید، یا در کوه و جنگل پیاده روی داشته باشید یا می خواهید از مکان های دیدنی این کشور دیدن کرده و غذای سنتی اسلواکی بخوریداما زندگی در این کشور علاوه بر همه خوبی هایی که دارد دارای معایب هم هست،برای مثال تعداد کمی از پزشکان متخصص واجد شرایط در این کشور حضور دارند، مغازه های این کشور در تعطیلات به هیچ عنوان کار نمی کنند، ماهیگیری رایگان ممنوع است، ماهی زنده در فروشگاه ها فروخته نمی شود، سر و صدا در آپارتمان ها پس از 9 شب پذیرفته نیست و همسایه ها اجازه شکایت از شما را دارند، بسته های مسافرتی در این کشور گران تر هستند،

پیدا کردن جای پارک دشوار است و در براتیسلاوا قیمت های غیرمنطقی بالا برای املاک و مستغلات وجود دارد .این تعدادی از معایبی بود که می تواند در آینده مشکل ساز شود.

کمبود پزشک متخصص از مشکلات زندگی در اسلواکی

با وجود سیستم عالی مراقبت های بهداشتی در این کشور کمبود پزشک متخصص وجود دارد و این یک مشکل بزرگ محسوب می شود. گاهی اوقات ممکن است طوری شود که بیمار باید چندین روز یا حتی هفته ها منتظر بماند تا به پزشک متخصص مراجعه کند.

قیمت بالای ملک در براتیسلاوا از مشکلات زندگی در اسلواکی

شما می توانید آپارتمان 2 خوابه را در براتیسلاوا از 100000یورو و حتی بالاتر خریداری کنید. اما تنها 20اگر تا 30 کیلومتر از براتیسلاوا دور شوید می توانید املاک و مستغلات را حدود 2 برابر ارزان تر تهیه کنید.بنابراین توضیحات،پایتخت کشور اسلواکی شهر گرانی برای زندگی است و این یکی از مشکلات زندگی در اسلواکی محسوب می شود.

سوالات متداول در مورد مهاجرت به اسلواکی

آیا شهروندان اسلواکی از خدمات مناسبی در زمینه‌های مختلف از جمله بهداشت برخوردارند؟

اسلواکی مانند بسیاری از دیگر کشورهای اروپایی برای افراد ملی و مهاجران امکان تحصیل رایگان، سیستم‌های مراقبت سلامتی و زیرسازی‌های کارآمد مهیا نموده است و باعث شده به یکی از مقصد های اصلی مهاجرین باشد.

آیا تحصیل برای فرزندان شهروندان در مدارس کشور اسلواکی رایگان است؟یا خیر؟

اگر فرزند شما در مدارس دولتی درس بخواند رایگان است.

آسان‌ترین کم ریسک ترین روش مهاجرت به اسلواکی کدام روش است؟

ثبت شرکت در اسلواکی یکی از آسان‌ترین و پرطرف‌دارترین روش های مهاجرت به اسلواکی محسوب می‌شود.

در صورت پرداخت نکردن مالیات در ثبت شرکت در کشوراسلواکی اقامت موقت تمدید نمی‌شود؟

در صورت پرداخت نکردن مالیات اقامت تمدید نمی شود.

آیا قیمت املاک در نقاط مختلف کشور اسلواکی متفاوت است؟

قیمت املاک به منطقه‌ای از اسلواکی بستگی دارد که شما می خواهید در آن منطقه زندگی کنید.برای مثال زندگی در پایتخت این کشور هزینه بیشتری دارد.

آیا می توانم با پاسپورت اسلواکی به حوزه شینگن سفر کنم؟

بله،شما با داشتن پاسپورت اسلواکی می‌توانید به ۱۶۱ کشور جهان بدون نیاز به ویزا سفر کنید.

بعد از گذشت پنج سال از اقامت موقت در کشور اسلواکی اقامت دائم داده می‌شود؟

بله، کلیه مهاجرین با رعایت قوانین آن کشور و پرداخت مالیات سالیانه اقامت دائم آن کشور را دریافت خواهند کرد.

آیا خرید ملک در اسلواکی انتخاب مناسبی است؟

این سوال به شرایط مالی شما بستگی دارد . برای همه یکسان نیست.

هزینه ویزای اسلواکی چقدر است؟

هزینه ویزای اسلواکی ۸۰ یورو بوده است و برای دریافت آن معمولاً نیاز به تهیه بیمه مسافرتی با پوشش ۳۰,۰۰۰ یورو خواهید داشت.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها