آیا می دانستید از طریق خرید ملک در اسلواکی می توانید اقامت این کشور را دریافت کنید؟

برای پاسخ به این سوال که آیا خرید ملک در اسلواکی برای ما ایرانیان ممکن است یا خیر جواب مثبتی خواهیم داد. بله، ایرانیان امکان خرید ملک در این کشور اروپایی را دارند؛ نه فقط برای ما بلکه برای اتباع خارجی دیگر کشورها این شرایط امکان پذیر می باشد، گرچه جالب است بدانید کشورهایی که از راه خرید ملک تابعیت خود را به افراد خارجی تقدیم می کنند محدود خواهند بود. کسانی که اقامت یا تابعیت سایر کشورها را دارا می باشند و همچنین کسانی که برای اشتغال و تحصیل در کشور اسلواکی هستند امکان خرید ملک و سرمایه گذاری در این کشور را از طریق خرید ملک دارند، ولی نکته مهم اینجاست که افراد با خرید ملک در اسلواکی امکان گرفتن اقامت این کشور را ندارد. در صورتی که شما قصد هزینه برای خرید ملک در اسلواکی و اقامت در اروپا را دارید، بایستی از سایر کشورهایی که خرید ملک در آنها باعث اخذ اقامت هم می شود استفاده کنید، کشورهای مطرح دنیا از جمله اسپانیا؛ قبرس؛ ترکیه؛ پرتغال و یونان و… از این کشورها هستند که با خرید ملک می توانید به راحتی اقامت خود را دریافت کنید که این اقامت را به اتباع خارجی می دهند.

اسلواکی کشوری است محصور شده در خشکی که در اروپای مرکزی واقع شده. پایتخت آن براتیسلاوا و واحد پول آن یورو می باشد. این کشور در سال 2004 به اتحادیه اروپا وارد شد و از سال 2007 به حوزه شنگن ملحق شده است که در نتیجه کسانی که اقامت دائم اسلواکی را دریافت کرده باشند به هرجای اروپا می توانند مسافرت کنند. اگر پاسپورت اسلواکی را هم بگیرند امکان دارند به راحتی در هر نقطه اروپا زندگی خود را آغاز کنند. از موقعی که اسلواکی به اتحادیه اروپا ملحق شد خرید ملک در اسلواکی برای هر شخصی در این کشور امکان پذیر بوده است. کشور اسلواکی بین شهروندان این کشور و افراد خارجی که اقامت اسلواکی را دارا می باشند تفاوت و تبعیضی قائل نمی شود. خرید ملک در اسلواکی همچنین یک گزینه بسیار عالی جهت سرمایه گذاری است. ملک های کشور اسلواکی با داشتن موقعیت استراتژیک و با توجه به تقاضای زیاد آن دارای ارزش بالایی می باشد. بهترین نقطه برای خرید ملک در اسلواکی پایتخت اسلواکی براتیسلاوا می باشد، گرچه خیلی مهم نیست که خریدار در کدام یک از شهرهای این کشور اقدام به خرید ملک کند. در قسمت حومه یا کوهستانی… تنها استثناء موجود برای خرید غیربومیان، زمین های کشاورزی و جنگلی می باشد. بر طبق قانون حفاظت و استفاده از ثروت های معدنی، افراد غیر اسلواکیایی تحت شرایط خاصی باید نسبت به خرید زمین های کشاورزی و جنگلی اقدام کنند.

خرید ملک ، اخذ اقامت ، سرمایه گذاری

کسانی که قصد مهاجرت به اسلواکی و گرفتن اقامت اسلواکی را دارند از طریق خرید ملک را می توانند این پروسه را طی کنند؛ آنها بایستی اطلاعاتی راجب استانداردهای سرمایه گذاری در این کشور اروپایی را به دست بیاورند. در صورتی که در یک کشوری استاندارد های سرمایه گذاری رعایت نشود بی شک یک سرمایه گذار خارجی برای سرمایه گذاری در این کشور با مشکلات زیادی روبه رو خواهد شد. منظور ما از استانداردهای سرمایه گذاری: نرخ بیکاری کشور، شرایط مصادره اموال آن، شاخص کیفیت نظارت و شاخص پیشگیری فساد در آن کشور می باشد. در ادامه به طور مختصر پیرامون هر کدام از این مؤلفه هارا بررسی می کنیم.

نرخ بیکاری = همیشه نرخ بیکاری در یک کشور نشان‌دهنده ی اقتدار اقتصادی آن کشور است بدون شک کشورهایی که نرخ بیکاری بسیار بالایی دارند از پویایی اقتصادی کمی برخورداراند و بالعکس… کشورهایی که نرخ بیکاری آنها کاهش یافته است مشخص کننده فرصت طلایی برای سرمایه‌گذاری در آن کشور خواهد بود. به موجب ایجاد شغل در این کشورها است. نرخ بیکاری کشور اسلواکی شش و شش دهم درصد می باشد.

مصادره اموال= شاید باید گفت مهمترین استاندارد یک سرمایه گذاری که تقاضا کننده سرمایه گذاری در اسلواکی از طریق خرید املاک بایستی به آن توجه داشته باشد نرخ مصادره اموال در این کشور خواهد بود. منظور ما از نرخ مصادره اموال امکان مصادره اموال اشخاص خارجی به واسطه دولت مقصد است. برای بررسی دقیق نرخ مصادره اموال می آییم کشور ها را به هفت رتبه تقسم بندی می کنیم. کشور هایی که رتبه بالایی داشته باشند پر ریسک تر و کشور هایی که رتبه پایین تری دارند کم ریسک ترین هستند. نرخ مصادره اموال در کشوری مانند اسلواکی در رتبه یک قرار دارد!

شاخص کیفیت نظارت = قدرت و امکان دولت در قدرتمند کردن و خصوصی سازی اقتصاد کشور و بزرگ نمایی کردن نسبت به سرمایه گذاران قسمت خصوصی شاخص کیفیت نظارتی را تعیین می کند. این در سال های مختلف در اسلواکی رتبه متفاوت تری دارد که در سال های اخیر روبه کاهش بوده.

شاخص کنترل فساد = یکی از استاندارد های سرمایه گذاری مورد توجه، شاخص کنترل یا پیشگیری از فساد می باشد. به این گونه که افراد پرنفوذ دولتی قادر هستند در نظام مالیاتی اقتصادی و یا سیاست کشور خود تاثیر گذار باشند…

شاخص های سرمایه گذاری اسلواکی

موارد دیگری که یک متقاضی سرمایه گذاری در اسلواکی از طریق خرید ملک باید به آن ها توجه نشان دهد شاخص های اقتصادی مهم در اسلواکی است. این شاخص های مهم که پایه آن نرخ رشد اقتصادی، نرخ مالیات کشور  و نرخ تورم سالیانه است تاثیر مستقیمی در موفقیت یک سرمایه گذاری خارجی خواهد داشت. در ادامه این شاخص ها را بررسی می کنیم.

نرخ اقتصادی = این نرخ بر اساس به وجود آمدن ثروت ناشی از سرمایه گذاری، به وجود آوردن اشتغال و فرصت های شغلی جدید در کشور ها تعیین می شود. به طور کلی برای به دست آوردن نرخ رشد اقتصادی کشوری موارد ذکر شده را بین دو سال متوالی مورد بررسی قرار می دهند. نرخ رشد اقتصادی کشور اسلواکی درسال 2018 به صورت افزایشی بوده است.

نرخ تورم = تازه ترین شاخص اقتصادی تاثیر آفرین بی شک نرخ تورم کشور است. نرخ تورم درصدی بین دو سال متوالی را موردبررسی قرار می دهد. کشور هایی مانند اسلواکی و دیگر کشور های موفق اروپایی که نرخ تورم کمتر از سه درصد را به خود اختصاص داده اند، عالی ترین موقعیت را به لحاظ تورمی تجربه می کنند چون که بر روی قیمت املاک در اسلواکی تاثر مستقیمی می گذارد.

شرایط خرید ملک در اسلواکی

کسانی که قصد گرفتن اقامت اسلواکی از طریق خرید ملک درآن کشور را دارند بایستی واجد شرایط هم باشند! خرید ملک در کشور های خارجی تبار درواقع یکی از راه های سرمایه گذاری محسوب می شود. همانطور که برنامه های مختلف و سرمایه گذاری مثل خرید ملک در کشور اسلواکی تحت تاثیر قوانین داخلی کشورهاست، در بعضی از کشورها ازجمله اسپانیا، پرتغال و یونان خرید ملک منجر به گرفتن اقامت برای خریدار می شود، اما در برخی دیگر از کشورها که اسلواکی هم از جمله این کشورها است و در یک مجموعه هستند خرید ملک به تنهایی در آن منجر به اخذ اقامت برای شما نخواهد بود. حائز اهمیت است توجه به اینکه قیمت املاک در اسلواکی یا این کشور ها  تفاوتی چندان ندارد، افراد می‌توانند در این کشور ملک خريداری کنند و تنها اقامت موقت اسلواکی را هم از این روش به دست بیاورند.

این روش نه فقط برای کسانی که در خارج از این کشور مقیم هستند ممکن است حتی برای افرادی که برای تحصیل و اشتغال در اسلواکی حضور پیدا می کنند این شرایط فراهم بیاید تا ملکی را در این کشور خریداری کنند. در این زمینه  نکته مهمی که وجود دارد این می باشد که اشخاص توانایی این را دارند در این کشور املاک خریداری کنند، املاک خود را به اجاره بدهند و ثابت بکنند که خرید و اجاره ملک یا خرید و فروش ملک تجارت و کار آنها در این کشور است، تنها از این راه می شود با خرید ملک اقامت اسلواکی را به دست آورد. نکته مهم دیگر که باید به آن اشاره کرد خرید و فروش در زمینه اراضی جنگلی_کشاورزی در اسلواکی است که شدیدا ممنوع است.

مراحل خرید ملک در اسلواکی

 مراحل خرید املاک در این کشور بایستی با دقت و با رعایت تمامی اصول قانونی این کشور به علاوه پرداخت صحیح هزینه خرید ملک صورت بگیرد.

شما بعد از اینکه یک ملک انتخاب کردید و به پرس و جو درباره هزینه خرید خانه در اسلواکی پرداختید به کمک یک وکیل مشاوره املاک در خارج از کشور نیاز دارید، طبق قانون کشور اسلواکی خریدار باید 10 درصد از هزینه خرید ملک را به سپرده برای تأمین امنیت ملک بپردازد و مراحل قانونی را شروع کند. در این برهه ، معاهده پیش خرید بین طرفین امضا خواهد شد. در صورتی که خریدار بعد از سپرده گذاری نظر خود را تغییر بدهد؛ او هزینه های خود را از طریق نماینده پرداخت خواهد کرد. این کار با کسر شدن هزینه های خرج شده توسط نماینده از سپرده صورت می گیرد و باقی مانده آن به خریدار بازپرداخت خواهد شد. در صورتی که فروشنده نظر خود را تغییر بدهد، او مسئول پرداخت هزینه های صرف شده توسط نماینده است و مبلغ واریزی به طور کامل به خریدار بازگردانده خواهد  شد.

مرحله بعد پروسه آماده کردن گزارش ملک به واسطه یک نقشه بردار می باشد که بعد از آن نسخه ای را به وکالت ارائه خواهد داد تا این شخص بتواند قرارداد نهایی را تهیه بفرماید. سپس قرارداد مذکور توسط هر دو طرف به امضا می رسد و خریدار مابقی پول را هم به فروشنده می پردازد.

قیمت املاک در اسلواکی

هزینه ملک برای خرید در پایتخت اسلواکی براتیسلاوا از 120,000 یورو شروع و تا 400,000 یورو تخمین زده شده است، البته در ملاک های بزرگ تر قیمت بالاتر هم می رود. کشور اسلواکی به اشخاص خارجی ازجمله سایر کشورهای اروپایی وام های خرید مسکن می دهد. سود این وام ها بین 5 تا 7 درصد است. این وام ها کمک بسیاری به خریداران ملک در اسلواکی می کند.

قيمت های خرید ملک در اسلواکی به شرح زیر است:

_قیمت هر یک متر مربع آپارتمان در مرکز شهر اسلواکی حداکثر 2878 یورو

_قیمت هر یک متر مربع آپارتمان در خارج از مرکز شهر اسلواکی حداقل 2065 یورو

_قیمت هر یک آپارتمان 70 یا 80 متری در نقطه خوب شهر پایتخت( براتیسلاوا) 150,000 یورو است

_قیمت هر یک آپارتمان 70 یا 80 متری در حومه شهر براتیسلاوا 70,000 یورو

_قیمت هر یک متر مربع زمین در خارج از شهر بین 100 تا 500 یورو با توجه به موقعیت مکانی

خریدار علاوه بر هزینه ملک باید هزینه های دیگر خرید خانه در اسلواکی را نیز در نظرش داشته باشد. هزینه هایی که شامل قرارداد فروش، هزینه آژانس های املاک، هزینه ثبت مالیات اجرایی، مالیات بر دارایی و مالیات انتقال سند است.

خرید خانه ارزان قیمت در اسلواکی ممکن است؟

قابل ذکر است قیمت ملک در اسلواکی خیلی ارزان تر از دیگر نقاط و کشورهای اروپا است. در بین همه این موارد این نکته حائز اهمیت تر است که شما از طریق اجاره دادن املاک توانایی این را دارید که درآمد یورویی دریافت نمایید. اسلواکی سالانه تعداد بسیاری دانشجوی بین المللی دریافت می کند. براتیسلاوا شهری دانشجویی و توریستی می باشد و اجاره دادن ملک در اسلواکی راحت و بدون دردسر می باشد.

شرایط خرید ملک در اسلواکی

هیچ محدودیت قانونی برای خریداران املاک در اسلواکی موجود نیست. گفتنی است که ملک مورد نظرتان را باید قبل از خرید به طور کامل بررسی کنید. توصیه ما این است با اخذ یک ویزای توریستی خوب به کشور مورد نظر رفته باشید و ملک را از نزدیک خیلی کامل و دقیق مشاهده نمایید. وقتی که خانه مورد نظر منتخب شد  و مورد پسندتان بود به عنوان خریدار باید 10 درصد از قیمت ملک را به عنوان سپرده ای برای تامین اموال و به عنوان فرآیند قانونی و شروع پرداخت کنید. در این برهه زمان، قرارداد پیش خرید هم بین طرفین معاهده به امضا خواهد رسید. نکته دیگری که قبلا به آن اشاره کردیم در صورتی که خریدار بعداز دادن مبلغ پیش پرداخت تصمیم خودش را عوض بکند، مسئول هر هزینه ای که صاحب ملک انجام داده به عهده خریدار متغییر می شود. هم‌چنین اگر این مسئله در مورد فروشنده ملک هم اتفاق بیاوفتد، یعنی فروشنده ملک تصمیم خودش را به طور ناگهانی و از قبل پیش بيني نشده تغییر بدهد، او مسئول پرداخت هر هزینه ای می شود که به صورت قانونی پرداخت شده و ودیه مقرر شده به طور کامل بی کسری به خریدار بازگردانده خواهد شد. گام بعد، پروسه تهیه گزارش توسط یک نقشه بردار می باشد که بعد از آن یک کپی به وکیل ارائه خواهد شد تا او بتواند قرارداد آخر را آماده ارائه کند.

در این مرحله، خریدار باقی مانده قیمت مشخص شده را به فروشنده پرداخت می کند. حتما توصیه خواهد شد خریدار پیش از پرداخت بقیه قیمت ملک از آژانس املاکی تقاضای سند کاداستر کند. گواهی یا همان سند کاداستر نشان دهنده این است که زمین با وام های مسکن و  انواع محدودیت های قانونی تضمین شده و صاحب ملک از وام های دولتی برای ملک مورد نظر معاف می باشد. نحوه مالکیت ملک و هر ملکی اعم از زمین، ویلا، آپارتمان و ملک های تجاری و اداری طبق قانون کشور اسلواکی صد در صد می باشد. این حق مالکیت قطعی می باشد که به لحاظ حقوقی مدنی و همچنین اطمینان در سرمایه گذاری حائز اهمیت ترین موضوع برای سرمایه گذار های خارجی به حساب می آید.

توصیه ما این است که خریدار از املاک مورد سلیقه خود به واسطه یک نقشه‌بردار مستقل که دارا باشد کارهای اداری اش را آغاز کند. این گزارش بعدا به نماینده املاک ارسال می شود و به همین صورت قرارداد فروش تهیه خواهد شد. ***

هزینه های متفرقه مربوط به خرید ملک در اسلواکی:

۱_بسته به آژانس املاک یا وکیلی که استخدام می کنید، هزینه‌ی قرارداد فروش شما ممکن است بین ۵۰۰ و ۶۰۰ یورو متغیر بوده باشد.

۲_دفتر كاداستر امکان دارد هزینه‌های اداری در حدود ۳۰۰ يورو را براي قلمداد کردن جزئيات در كاداستر و هم ارائه ی سند مالكيت پرداخت بكند.

۳_ثبت‌نام در دفاتر مالیاتی و پرداخت مالیات محلی یا بومی ممکن است سالانه به ۱۰۰ یورو برسد.

۴_مالیات بر دارایی ها و مالیات‌های موجود دیگر تقریباً ۳۰ یورو سالانه حساب می شود.

۵_اگر ملک بعد از ساخت در حدود ۵ سال به فروش برسد، مالیات بر ارزش‌افزوده ۱۹ درصد اعمال خواهد شد.

۶_اگر قصد کنید بعد از خرید ملک را واگذار کنید، بایستی در هزینه‌های عامل قرار بگیرید. این خواهد توانست سالانه حدود ۲۰۰ یورو باشد… گرچه مالیات ۱۹٪ بر سود اجاره نیز موجود می باشد.

۷_در اسلواکی احتیاجی به پرداخت مالیات نقل‌وانتقال نیست؛ ولی مالیات بر درآمد ۱۹٪ قابل‌استفاده می باشد. مبلغ به‌عنوان متغییر بین قیمت ملک در زمان تملک و هزینه فروش محاسبه خواهد شد. قابل ذکر است گزینه‌هایی برای کاهش بار مالیاتی طبق قانون اسلواکی مالیات بر درآمد هم موجود است و فروشنده ها از این موارد بسیار بهره می گیرند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها