معرفی کشور اتریش

اتریش کشوری است که در قاره اروپا واقع شده و بخش مرکزی آن از شمال با آلمان و جمهوری چک، از شرق با اسلواکی و مجارستان، از جنوب با ایتالیا و اسلوونی و از غرب با سوئیس و لیختن اشتاین همسایه است.

گراتس، اینسبروک از دیگر شهرهای مهم اتریش هستند. جمعیت این کشور تقریباً 8 میلیون و 500 هزار نفر است

زبان رسمی اتریش آلمانی و واحد پول آن یورو است.

اتریش مهد هنرمندان و نوازندگان بسیاری بوده است و حتی در معماری شهری و تاریخی  کشور آثار هنری زیادی به چشم می خورد و به دلیل شرایط مساعد اقتصادی، رفاهی، آموزشی و … چشم بسیاری متقاضیان به سمت اتریش هدایت می شود.

دراین مقاله میخوانیم:

۱.چه افرادی میتوانند برای اقامت هنرمندی اتریش اقدام کنند؟

۲. انواع اقامت هنرمندان در اتریش کدام است؟

۳.شرایط اخذ اقامت هنرمندان در اتریش

۴.تمکن مالی لازم برای اقامت هنرمندان در اتریش

۵.مدارک لازم برای مهاجرت هنرمندان به اتریش

۶.مزایای اخذ ویزای هنرمندان در اتریش

۷.اخذ ویزای همراه هنرمند در اتریش

۸.آینده ی شغلی در انتظار هنرمندان مهاجر به اتریش

۹.سوالات متداول

۱. چه افرادی میتوانند برای اقامت هنرمندی اتریش اقدام کنند؟

شاید فکر کنید که فقط به خاطر اینکه صدای خوبی دارید یا در جمع های خانوادگی می نوازید یا حتی چند قطعه موسیقی را در اینترنت منتشر می کنید، می توانید خودتان را هنرمند بدانید! اما باید بپذیرید که هنر در عرصه بین المللی و مهاجرت معنایی کاملا متفاوت دارد. از این منظر، خروجی کار یک هنرمند باید در بازار قیمت پیدا کند و مانند محصول تولیدی منبع ارزش آفرینی باشد. اگر آثار هنری شما نیز چنین معیارهایی را داشته باشد، شانس زیادی برای دریافت ویزای هنرمند اتریش خواهید داشت.

۲.انواع اقامت هنرمندان  در اتریش کدام است؟

اقامت اتریش به دو گروه از هنرمندان خوداشتغال یا هنرمندانی که برای یک کارفرمای اتریشی کار می کنند اعطا می شودهنرمندانی که توسط شرکت ها و کارفرمایان اتریشی استخدام می شوند باید به خلق آثار هنری مشغول شوند. سایر شرایط و مراحل اخذ اقامت برای این هنرمندان مشابه فرآیند اخذ کارت قرمز، سفید و قرمز است. اقامت در اتریش نیز برای هنرمندان خوداشتغال در صورتی امکان پذیر است که از فعالیت های هنری خود درآمد کسب کنند و امکان تامین بودجه و هزینه های لازم را از این طریق داشته باشند. اخذ اقامت هنری اتریش در ابتدا موقت بوده و پس از گذشت چند سال و تحت شرایطی منجر به اقامت دائم این کشور می شود. . افرادی که موفق به اخذ اقامت اتریش می شوند پس از 5 سال اقامت در این کشور می توانند اقامت هنری خود را به اقامت دائم اتریش تبدیل کنند. اخذ اقامت دائم اتریش مقدمه ای برای اخذ پاسپورت اتریش می باشد. بنابراین پس از گذشت مدت زمان لازم از دریافت اقامت دائم و در صورت ادغام با فرهنگ جامعه اتریش و تسلط بر زبان این کشور، هنرمندان دارای اقامت اتریش می توانند برای دریافت پاسپورت اتریش اقدام کنند

 ۳.شرایط اخذ اقامت اتریش برای هنرمندان

بررسی شرایط صلاحیت مهمترین نکته در رابطه با قوانین اخذ ویزا و اقامت برای هنرمندان اتریشی است.

قبل از هر اقدامی ابتدا باید مطمئن شوید که آیا واجد شرایط مهاجرت هنری به اتریش هستید یا خیر؛استفاده از این گزینه مستلزم داشتن دو شرط اصلی است که عبارتند از:

• اثبات هنرمند بودن

• اثبات تمکن مالی

برای استفاده از گزینه مهاجرت هنری به اتریش دو راه برای اثبات هنرمند بودن شما وجود دارد:

راه اول ارائه آثاری است که قبلا خلق کرده اید. آلبوم های موسیقی، مجسمه ها، فعالیت های سینمایی، نقاشی، برگزاری نمایشگاه و نمونه هایی از این دست بخشی از رزومه شما و بهترین نماینده شما هستند.

راه دوم دریافت گواهی رسمی از یک یا چند موسسه هنری معتبر در ایران است که تایید کننده «هنرمندی» شما باشد.

توجه داشته باشید که در هیچ یک از دو روش اثبات هنرمند بودن، ارائه مدارک تحصیلی در رشته های هنری الزامی نیست.

۴.تمکن مالی لازم برای اقامت هنرمندان در اتریش

همانطور که گفته شد یکی دیگر از شرایط مهاجرت هنری به اتریش، اثبات توانایی مالی خود به دولت این کشور است. در واقع برای ورود و اقامت در اتریش باید ثابت کنید که علاوه بر صلاحیت هنری از کفایت مالی نیز برخوردار هستید. بهترین حالت این است که منشأ این کفایت مالی، فعالیت های هنری شما باشد و بتوانید از هنر خود درآمد کافی داشته باشید. صرف نظر از منبع مالی، باید نشان دهد که حداقل برای 2 سال آینده 2-3 هزار یورو درآمد ماهانه دارید. بنابراین به هنرمندانی که قصد اخذ اقامت اتریش را دارند توصیه می کنیم درآمدی در حدود مبلغ ذکر شده داشته باشند زیرا پس از ورود به اتریش درآمد و حمایتی از سمت دولت نخواهند داشت و امرار معاش آنها از طریق عرضه و فروش آثارهای هنریشان خواهد بود و لازم به ذکر است دولت اتریش درآمد این هنرمند مهاجر را تا 2 سال پس از ورودش بررسی می کند تا مطمئن شود که او درآمد کافی برای تأمین هزینه زندگی خود دارد و سربار دولت نخواهد بود.

۵.مدارک لازم برای مهاجرت هنرمندان در اتریش

اخذ ویزای هنری اتریش و مهاجرت به این کشور از این طریق نیازمند داشتن شرایط و ارائه مدارک و سوابق جهت اخذ ویزای اقامت اتریش میباشد.

این مدارک باید دقیق و مستند باشد تا توسط سفارت تایید شود، در غیر این صورت ممکن است پرونده رد شود و در نتیجه ویزا رد شود.

مدارک مورد نیاز برای ویزای هنرمند اتریش عبارتند از:

●ارائه قراردادهای کاری و گواهی تمکن مالی

●مدارک هویتی مثل پاسپورت معتبر،شناسنامه،عکس و…

●نامه برای سوابق حرفه ای در گالری ها و شرکت های هنری و…

●اثبات درآمد ماهانه حدود 2000-3000 یورو برای 2 سال آینده

●اثبات هنرمند بودن متقاضی با ارائه نمونه آثار خلق شده یا فروخته شده

●ارائه سوابق کاری درخشان و شناخته شده در صورت وجود

۶.مزایای مهاجرت و اخذ ویزای هنرمندان در اتریش

در ابتدا، به افرادی که واجد شرایط اقامت هنرمند در اتریش هستند، اقامت بین 1 تا 3 سال اعطا می شود. اما یکی از مزیت های اصلی اقامت هنری اتریش این است که این افراد می توانند پس از 5 سال اقامت دائم اتریش را دریافت کنند و پس از 6 سال پاسپورت اتریش را دریافت کنند. یکی دیگر از مزایای اقامت هنری اتریش این است که طبق قوانین این کشور مالیات پرداختی به هنرمندان بازگردانده می شود. یکی دیگر از مزایای اقامت هنری اتریش بیمه درمانی و بیمه بازنشستگی است  که از سمت دولت اتریش به هنرمندان مهاجر در اتریش تعلق میگرد.

از مزایای دیگر آن میتوان به موارد زیر اشاره نمود:

با اخذ ویزای هنرمندی فرد می‌تواند در این کشور مشغول به کار شده و یا به ادامه تحصیل بپردازد.

پروسه دریافت ویزای هنرمندی در مقایسه با سایر ویزاها کوتاه‌تر خواهد بود

امکان تحصیل فرزندان به صورت رایگان در مدارس اتریش

امکان سفر به کشورهای عضو اتحادیه اروپا بدون‌محدودیت و …

۷.اخذ ویزای همراه هنرمند در اتریش

پس از اینکه فرد ثابت کرد که واقعا هنرمند است و سابقه هنری دارد و در این زمینه به درآمد خود رسید یعنی اثبات کرد که به راحتی می تواند از پس هزینه های زندگی در اتریش برآید و برای تامین این هزینه ها نیازی به کمک دولت اتریش ندارد برای او ویزای هنری اتریش صادر خواهد شد ونکته ی بسیار مهم این است که طبق قوانین مربوط به صدور ویزای هنری اتریش، خانواده هنرمند نیز اجازه اقامت در اتریش را دارند. خانواده این هنرمند شامل همسر قانونی و فرزندان زیر 18 سال این هنرمند است

حال اگر فردی بتواند ویزای هنرمندان اتریش را کسب نماید و به اتریش مهاجرت نماید نه تنها به خودش اجازه ی کار و تحصیل داده خواهد شد و وی میتواند از خدمات عمومی استفاده نماید بلکه، به همسر هنرمند نیز اجازه کار و تحصیل در اتریش داده میشود و حتی فرزندان هنرمند میتوانند به طور رایگان در این کشور به تحصیل بپردازند. لازم است این را بدانید که همراهان هنرمند ایرانی و خارجی یعنی همسر و فرزندان زیر ۱۸ سال می توانند اقداماتی در خصوص دریافت ویزای همراه انجام داده و به طور همزمان با شخص اصلی وارد محیط این کشور و یا وارد محیط یکی از شهرهای آن شوند. به دلیل این که همراه دوست دارد کار در اتریش را تجربه کند، معمولا بعد از مهاجرت به اتریش به دنبال یافتن کار می‌ رود. این امکان فراهم شده که همراه متقاضی در صورت داشتن مدارک لازم و سابقه کار با کارفرمای اتریشی همکاری نماید. همچنین این امکان فراهم شده که فرزند هنرمند بتواند بعد از ثبت نام در مدارس رایگان به شکوفایی استعدادها بپردازد

۸.آینده ی شغلی در انتظار هنرمندان مهاجر به اتریش

برای افرادی که از طریق ویزای هنری اتریش مجوز مهاجرت دریافت کرده اند، پس از ورود به اتریش دو سناریو اتفاق می افتد.

در حالت اول، فرد به صورت شخصی یا خوداشتغالی به فعالیت های هنری می پردازد و از این راه کسب درآمد می کند. فعالیت هنرمندانی که در کشور خودشان از چهره های شناخته شده به حساب می آیند معمولاً این گونه است. اکثر آنها به محض ورود به اتریش چندین گزینه برای فعالیت حرفه ای دارند و افراد یا شرکت های زیادی به دنبال عقد قرارداد با آنها هستند. طبیعتاً هر چه شهرت و اعتبار هنرمند بیشتر باشد زمینه فعالیت حرفه ای برای او مساعدتر خواهد بود

در حالت دوم، فرد خوداشتغال نیست بلکه توسط یک کارفرمای خارجی در اتریش استخدام شده و در تولید محصولات هنری ایفای نقش می کند.

۹.سوالات متداول

۱.دو شرط مهم اقامت هنرمندان در اتریش کدام است؟

اثبات هنرمند بودن و اثبات تمکن مالی از دو شرط مهم اقامت در اتریش است.

۲.فرد متقاضی چگونه میتواند ثابت کند که هنرمند است؟

فردی که قصد مهاجرت به اتریش به عنوان یک هنرمند را دارد با ارائه آثاری که خلق کرده است و یا با دریافت گواهی رسمی از یک یا چند موسسه معتبر در ایران میتواند هنرمند بودن خودش را اثبات کند.

۳.هزینه های زندگی در اتریش برای یک هنرمند به چه میزانی است؟

برخلاف سطح بالای کیفیت زندگی در اتریش،هزینه ها قابل قبول و حدود ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰یورو در ماه میباشد.

۴.آیا برای اخذ ویزای هنرمندی نیاز به اثبات تمکن‌مالی میباشد؟

بله ویزای هنرمندی به افرادی تعلق میگیرد که بتوانند حساب بانکی خود،اسناد ملکی و…را ارائه دهند.

۵.آیا با ویزای هنرمندی میتوان اقامت دائم‌گرفت؟

بله،هنرمندان خوداشتغال و هنرمندانی که در ادارات و موسسات اتریش  و… به فعالیت مشغول هستند درصورت دارا بودن مدارک لازم و شرایط کافی،قادر به اخذ اقامت اتریش میباشند.

کلام آخر

همانطور که گفته شد اتریش کشوری است با دیرینه هنری بسیار غنی که می‌تواند مقصد مناسبی برای افرادی باشد که به‌گونه‌ای زندگی خود را گره‌خورده باهنر می‌بینند. هنرمندان برای مهاجرت باید مقصد مناسبی را برگزینند تا بتوانند هنر خود را بیش‌ازپیش تقویت نموده و تجارب عالی تری را بدست ییاورند. آنچه خواندید، مروری جامع بر موضوع مهاجرت هنری به اتریش بود که در آن تلاش کردم به مهم‌ترین ملاحظات مربوط به این روش مهاجرتی اشاره کنم.چنانچه پیش تر اشاره کردم هنرمندانی که دارای سابقه کاری کافی بوده و توانایی کار در کشور اتریش در حوزه هنری خود داشته باشند می توانند ویزای هنرمندی اتریش دریافت کنند و مشمول شرایط اقامت هنرمندان در اتریش می باشند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها