امروزه افراد زیادی هستند که قصد دارند برای ادامه تحصیل به خارج از کشور بروند. تحصیل در خارج از کشور به دلیل مزایای فراوانی که دارد به دغدغه بسیاری از دانشجویان تبدیل شده است. در این بین، اگر دانشجویان فارغ التحصیل یا در حال تحصیل بخواهند برای مهاجرت اقدام کنند، ابتدا باید مدرک دانشگاهی خود را آزاد کنند.

نحوه آزادسازی مدرک از دانشگاه دولتی یکی از مسائل مهمی است که این دسته از افراد با آن مواجه خواهند شد. این افراد باید ابتدا مدرک خود را آزاد کنند و سپس آن را برای ترجمه به یکی از دفاتررسمی ترجمه اراائه کنند.

آزادسازی مدرک به چه معناست؟

اگر در یکی از دانشگاه های دولتی تحصیل کرده اید، باید بدانید که برای دریافت مدارک خود باید هزینه ای پرداخت کنید. از آنجایی که تحصیل در دانشگاه های دولتی رایگان است، در صورتی که می خواهید در کشور دیگری ادامه تحصیل دهید، باید توجه داشته باشید که در سال هایی که در دانشگاه خود تحصیل کرده اید، موظف به خدمت به دولت هستید و در ازای تحصیل رایگان، باید پرداخت مبلغی برای دریافت مدارک تحصیلی  خودتان پرداخت کنید وبا پرداخت این هزینه می توانید مدارک خود را دریافت کنید

راه های آزادسازی مدرک

آزادسازی مدرک تحصیلی با پرداخت شهریه

آزادسازی مدرک از طریق استخدام

آزادسازی مدرک تحصیلی با سابقه بیمه

آزادسازی مدرک دانشگاهی بر اساس پرداخت نقدی

سریع ترین و در عین حال پرهزینه ترین راه برای انتشار مدارک تحصیلی، پرداخت نقدی است. در این روش پس از تسویه حساب با دانشگاه باید به سامانه جامع امور دانشجویی مراجعه و نسبت به پرداخت و آزادسازی مدارک خود اقدام نمایید. هزینه انتشار مدارک با توجه به سهمیه ورودی، مناطق، تعداد ترم تحصیلی، رشته و سال ورود هر فرد متفاوت است.

عوامل موثر بر هزینه آزادسازی مدرک تحصیلی

کارشناسان وزارت علوم به منظور تعیین میزان سرمایه مورد نیاز به عنوان هزینه صدور مدرک تحصیلی تصمیم می گیرند. اما فرمول های خاصی برای تعیین هزینه هر ترم تحصیلی و همچنین واحدهای گذرانده در نظر گرفته شده است. ازجمله عواملی که بر هزینه آزادسازی مدرک تاثیر گذار است میتوان به سال ورودی،رشته تحصیلی،تعداد ترم های تحصیلی و همچنین دانشگاهی که در آن تحصیل کرده اید و… اشاره کرد.

افزایش هزینه آزاد سازی مدرک تحصیلی مانعی برای مهاجران‌ دانشجو

در این روزهای پرتلاطم،طبق ابلاغیه جدید سازمان امور دانشجویان،هزینه آزادسازی مدرک یا لغو تعهد آموزش رایگان به صورت نجومی و غیرطبیعی بالا رفته و تقریبا میتوان گفت ۶۰۰ درصد افزایش یافته است.

طبق این ابلاغیه و اعداد و ارقام آن به زبان ساده میتوان گفت دانشجوی مهندسی در مقطع کارشناسی با گذراندن هشت ترم درسی  و پاس کردن تمامی واحدهای تحصیلی باید رقمی حدود پنجاه و شش  میلیون تومان،یک دانشجوی رشته ی انسانی در مقطع کارشناسی با گذراندن هشت ترم باید رقمی حدود چهل و هفت میلیون، دانشجوی علوم پایه  به ازای هر ترم مبلغی حدود شش میلیون،دانشجوی هنر به ازای هر ترم‌مبلغی حدود هشت میلیون،دانشجوی فنی مهندسی به ازای هر ترم مبلغی حدود هفت میلیون پرداخت کند.

لازم است بدانید در مقطع ارشد یک دانشجوی رشته انسانی با در نظر گرفتن چهار ترم مبلغی حدود چهل و دو میلیون یا به زبان دیگر یک دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد در ازای هر ترم باید مبلغی حدود دوازده میلیون پرداخت کند و همچنین یک دانشجوی مقطع دکتری به طور مثال رشته انسانی با در نظر گرفتن هشت ترم مبلغی حدود صد و سی و نه میلیون یا به زبان دیگر ترمی بیست و سه میلیون پرداخت کند.

دانستن این نکته نیز حائز اهمیت است که این افزایش درصد به قدری غیرطبیعی و زیاد است که اگر دانشجویی قصد ادامه تحصیل مقطع دکتری در خارج از کشور داشته باشد و به طور مثال ورودی ۹۱ کارشناسی و ورودی ۹۵ مقطع ارشد بوده باشد،تا قبل از این بخشنامه و ابلاغیه با پرداخت مبلغی حدود ۲۰ میلیون میتوانست اقدام به آزاد سازی مدرک تحصیلی خود کند و برای ادامه تحصیل خود به خارج از کشور برود اما در حال حاضر این فرد متقاضی برای آزاد سازی مدرک تحصیلی کارشناسی و ارشد خود باید مبلغی حدود صد میلیون پرداخت کند.

با توجه به وضعیت اقتصادی و و مبلغ بالای دلار که به ۳۶ تومان نیز رسیده است باید هزینه های هنگفتی را متقبل خواهد شد.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها