کشور اتریش اخیرا مورد توجه بسیاری از افرادی قرار گرفته است که قصد دارند به یکی از بهترین ‌کشورهای خارجی مهاجرت کنند. در حقیقت و همان طور که در طی مقاله های قبلی برای شما شرح داده ایم برای مهاجرت به کشور اتریش راه های گوناگونی وجود دارد که دریافت ویزای کار اتریش از بهترین شیوه ها به حساب می آید به این دلیل که این کشور از جمله معدود کشورهایی است که دارای اقتصادی با ثبات است و همچنین می توان گفت که نرخ تورم و درصد بیکاری بسیار کمی دارد و مردم ساکن در اتریش به خوبی از پس تمامی هزینه های زندگی خود بر می آیند.

به همین دلیل امروزه افراد زیادی علاقمند به دریافت ویزای کاری اتریش هستند و بنابراین لازم دانستیم که به طور مفصل در مورد انواع ویزای کاری کشور اتریش و چگونگی دریافت آن ها و یا به عبارتی کلی در مورد ویزای کار در اتریش و بررسی کلی آن توضیحاتی را برای شما بیان کنیم، امیدوارم که این مقاله برای شما کمک کننده و مفید باشد.

ویزای کار اتریش و شرایط عمومی

قبل از هر اقدامی و حتی پیش از آن که به فکر گرفتن ویزای کار کشور اتریش باشید بهتر است که از شرایط عمومی این کشور و نحوه ی عملکرد و کار مردم در اتریش اطلاعاتی را داشته باشید، در واقع شما باید در مورد ویزای کار اتریش و شرایط عمومی آن اطلاعات کاملی داشته باشید و سپس اقدام کنید. در این قسمت شما را به طور کلی با شرایط عمومی کشور اتریش آشنا خواهیم کرد و سپس مهم ترین اطلاعاتی را که باید در مورد اخذ ویزای کاری اتریش بدانید را در ادامه برای شما شرح خواهیم داد.

اسم کشور اتریش در اصل از کلمه ی آلمانی austro که به معنی شرق است، گرفته شده است و پرچم آن نیز از جمله قدیمی ترین پرچم های موجود در سراسر دنیا به حساب می آید. همچنین لازم است بدانید که شهر وین بزرگترین شهر و پایتخت این کشور است و دارای یکی از قدیمی ترین باغ وحش های موجود در دنیا است که قدمتی حدود 1752 سال دارد.

دیگر نکته ای که جالب است در مورد این کشور بدانید و احتمالا برای بسیاری از افرادی که قصد گرفتن ویزای کاری این کشور را دارند مهم خواهد بود این است که شهر وین دارای جمعیت یک چهارم کشور اتریش است و همچنین باید بدانید که موسس کارخانه آلمانی ماشین پورش نیز اساسا اهل اتریش است.

به طور کلی می توان گفت که کشور اتریش قوانین بسیار سر سختی در جهت حمایت کردن از حق و حقوق کارمندان دارد و برخی از این قوانین ریشه ای در دهه ی 1950 میلادی دارد. اگر چه این کشور تغییرات گسترده ای را در جهت ایجاد یک فضای سالم و رقابتی کاری کرده است اما به جرات می توان‌ گفت که اتریش دارای شرایط کلی بسیار خوبی در زمینه ی کاری است. کارمندان عمدتا حدود 8 ساعت در طول روز و 5 روز در هر هفته کار می کنند و در صورتی که نیاز باشد یک کارمند بیشتر از این کار کند باید به آن حقوق بیشتری نیز تعلق بگیرد.

 همچنین کارمندان معمولا به وقت و زود در محل کار خود حضور پیدا می کنند به طوری که ساعت 7 صبح اغلب در محل کار خود حاضر می شوند و مدیران آن ها نیز نهایتا تا ساعت 8 به محل کار خود می روند، البته این نکته را نیز باید بدانید که این ساعت ها به طور کلی بیان شده اند و با توجه به نوع کار ممکن است تفاوت هایی وجود داشته باشد. اکنون که تا حدودی با شرایط عمومی کشور اتریش آشنا شدید در ادامه شما را با ویزای کار اتریش آشنا خواهیم کرد.

ویزای کار اتریش و راه های اخذ آن

اگر شما نیز جزو افراد علاقمند به مهاجرت کردن به کشور اتریش آن هم از طریق کار هستید پس باید در ابتدا با روش های مختلفی که می تواند شما را به دریافت ویزای کاری و یا مشغول شدن به کار مورد نظر می شود، مطلع شوید. در ادامه شما را با انواع ویزای کار اتریش و راه های اخذ آن آشنا می‌کنیم.

به طور کلی دو راه برای گرفتن ویزای کاری وجود دارد. راه و روش اول این است که شما از طرف یک کارفرمای اتریشی معتبر job offer پیشنهاد کاری داشته باشید که البته یک سری شرایط نیز باید داشته باشید. راه دیگر این است که از طریق job seeker و یا به عبارتی جستجوی کار اقدام به اخذ و گرفتن ویزای کاری اتریشی کنید.

 به طور کلی سیستم ویزای job seeker یا همان جستجوی کار معروف به point based است به این معنی که یک فرد برای داشتن ویزای کاری از طریق جستجوی کار باید بتواند امتیازات لازم را به دست آورد. همچنین فردی که بتواند از طریق جستجوی کار اقدام به گرفتن ویزا کند می تواند به کشور اتریش برود و به مدت 6 ماه به دنبال کار باشد و یا مصاحبه های لازم با کارفرماهای اتریشی را انجام دهد.

ویزای کار اتریش و مدارک مورد نیاز

نکته ی دیگری که باید آن را مورد توجه قرار دهید فراهم کردن مدارک مورد نیاز مهاجرت است. دقت کنید در صورتی که مدارک کامل نباشند ممکن است این امر مشکلات زیادی در امر مهاجرت کردن برای شما به وجود آورد. بنابراین در ادامه مدارک مورد نیاز را برای شما معرفی خواهیم کرد.

¤ مدارک مسافرتی همانند پاسپورت

¤ شناسنامه و یا هر مدرک دیگر مشابه

¤ عکس با ابعاد 4*3 که حتما باید در مدت 6 ماه اخیر تهیه شده باشد

¤ مدارکی که تایید کننده رزرو محل اقامت باشد همانند سند اجاره، ملک و مواردی از این قبیل

¤ مدارک بیمه

¤ مدارکی که دال بر تمکن ‌مالی شما است

دقت‌ کنید که در صورت به دست آوردن امتیازات لازم و کامل بودن مدارک مورد نیاز اگر که ویزای شما ریجکت شود شما حتی می توانید بر روی پرونده ی خود اعتراض بزنید. بنابراین بهتر است که از قبل تمامی موارد مورد نیاز را آماده کرده باشید.

ویزای کار اتریش و کارت قرمز سفید قرمز ( red white red card )

اگر شما نیز مدتی است که به دنبال کارهای مهاجرتی خود هستید قطعا تا کنون اسم کارت قرمز سفید قرمز را بارها شنیده اید در این قسمت از مقاله قصد داریم آن را برای شما معرفی کنیم. در واقع کشور اتریش از سال 2011 یک سیستم ویژه ای را معرفی کرده است که به کمک آن بتواند به کارکنان خارجی که مایل به کار کردن و یا اقامت در کشور اتریش هستند و تابعیت کشورهای عضو اتحادیه اروپا را نداشته باشند، اجازه ی اقامت دهد.

البته دقت کنید که کارت قرمز سفید قرمز به هر فردی داده نمی شود و فرد باید دارای یک سری ویژگی ها و امتیازات باشد. پس می توان گفت که این کارت در اصل یک نوع مجوز اقامت در کشور اتریش به حساب می آید و اگر که شما جزو افراد علاقمند به کشور شناسی و یا جغرافیا باشید نیز قطعا متوجه شده اید که نام گذاری این کارت ها اشاره ای است به رنگ پرچم کشور اتریش که به شکل قرمز سفید قرمز است.

 در صورتی که شما موفق به دریافت این کارت از کشور اتریش شوید به این معنی است که مجوز اقامت خود و حتی خانواده تان را دریافت کرده اید. اما شاید برای شما سوال باشد که چگونه می‌توان این کارت را بدست آورد که در ادامه آن را برای شما بیان خواهیم کرد.

همان طور که در قسمت های قبلی نیز اشاره کردیم برای دریافت ویزای کاری اتریش دو راه وجود دارد که یکی از آن پیشنهاد شغلی یا همان Job Offer است. در واقع اگر فردی مایل باشد ویزای کاری از این راه را دریافت کند باید در ابتدا یک پیشنهاد کاری از کارفرمای خارجی داشته باشد و سپس باید صلاحیت اقامت در کشور اتریش را به اثبات برساند. در مورد چگونگی به اثبات رساندن صلاحیت فرد می توان گفت از آنجایی که کشور اتریش ویزای خود را بر اساس یک سری امتیازات به افراد اعطا می کند، چناچه یک فرد بتواند امتیاز 55 را به دست بیاورد می تواند کارت قرمز سفید  قرمز را نیز به دست آورد و در این کشور به مدت 2 سال اقامت داشته باشد و پس از این مدت می تواند آن را تمدید کند.

اما در مورد راه دیگر برای دریافت ویزا که به آن اشاره کردیم و به جست و جوی کار یا همان Job Seeker معروف است که در این روش متقاضی باید در ابتدا امتیازات لازم را کسب کند تا بتواند ویزای جستحوی کار را در یافت نموده و به مدت 6 ماه اقدام به جستجوی کار در اتریش کند. در این روش فرد در حالتی می تواند کارت قرمز سفید قرمز را دریافت کند که طبق سیستم امتیاز بندی 70 امتیاز آن را به دست آورد. البته در برخی از کارها می توان با امتیاز 65 نیز اقدام به گرفتن ویزا و اقامت کنند. در این روش نیز فرد در صورت اخذ این کارت می تواند به مدت 2 سال اقامت در اتریش داشته باشد اما پس از آن در صورت داشتن شرایط لازم می تواند دوباره اقدام به تمدید آن کند.

در مورد شرایط سیستم امتیاز بندی برای دریافت ویزای کاری اتریش ادامه ی مقاله را حتما مطالعه کنید.

ویزای کار در اتریش و کارت قرمز سفید قرمز پلاس  red white red card plus

همان طور که ذکر کردیم در اصل کارت قرمز سفید قرمز به نیروی کاری که شرایط لازم را داشته باشد و یا به عبارتی مهارت مورد نیاز را داشته باشد اعطا می شود‌. در حقیقت کسانی که این‌ کارت را دارا هستند می توانند در اتریش مشغول به کار شوند که مدت این کارت به صورت 24 ماه است. پس از 24 ماه شما می توانید اقدام به تمدید این کارت کنید و یا اینکه آن را با نوع دیگری از کارت به نام کارت قرمز سفید قرمز پلاس جایگزین کنید.

در واقع کارت قرمز سفید قرمز به دو صورت معمولی و پلاس به متقاضیان داده می شود. می توان گفت که تفاوت این دو نوع کارت در این است که نوع معمولی صرفا برای زمینه ی ویژه و تحت نظر کارفرما برای شما مقدور خواهد بود در حالی که نوع پلاس آن که بهترین نوع این‌ کارت ها است به شما این اجازه را می دهد بدون هیچ قید و شرطی در هر منطقه ی کشور ساکن شوید و مشغول به کار شوید.

ویزای کار در اتریش و امتیازدهی نیروی کار ماهر و متخصص

در قسمت های قبلی برای شما به طور مفصل در مورد نحوه ی اخذ ویزای کاری و همینطور کارت قرمز سفید قرمز توضیح داده ایم و همان طور که گفتیم اعطای یک ویزای کاری در کشور اتریش بر اساس سیستم امتیاز بندی انجام می شود. در ادامه ویزای کار در اتریش و امتیازدهی نیروی کار ماهر و متخصص قصد داریم که شما را با نحوه امتیاز بندی این کشور آشنا کنیم تا شما بتوانید امتیازات لازم را کسب کنید.

بخش تخصص

¤ مدرک کارشناسی : 20 امتیاز

¤ داشتن توانایی در زمینه های ریاضی، انفورماتیک، علوم طبیعی و تکنولوژی : 30 امتیاز

¤ مدرک دکتری و یا بالاتر : 40 امتیاز

¤ پیشنهاد کاری که دارای حقوقی به میزان 50 هزار الی 60 هزار یورو در هر سال باشد : 20 امتیاز

¤ پیشنهاد کاری که دارای حقوقی به میزان 60 هزار الی 70 هزار یورو در سال باشد : 25 امتیاز

¤ پیشنهاد کاری که دارای حقوقی بیشتر از 70 هزار یورو در هر سال باشد : 30 امتیاز

¤ داشته سابقه تحقیقات : 20 امتیاز

¤  سابقه دریافت جایزه های : 20 امتیاز

بخش سابقه کاری

¤ هر سال تجربه کاری : 2 امتیاز

¤ داشتن سابقه کاری به مدت 6 ماه در اتریش : 10 امتیاز

بخش مهارت های زبان

¤ داشتن مدرک سطحA1  زبان انگلیسی و یا آلمانی : 5 امتیاز

¤ داشتن مدرک سطح A2 زبان انگلیسی و یا آلمانی : 10 امتیاز

بخش شرایط سن و سال

¤ 35 سال : 20 امتیاز

¤ 40 سال : 15 امتیاز

¤ 45 سال : 10 امتیاز

بخش تحصیلی در اتریش

¤ داشتن مدرک فنی از دانشگاه های اتریش : 5 امتیاز

¤ داشتن مدرک کارشناسی و یا ارشد از دانشگاه های اتریش : 10 امتیاز

به طور کلی در یکی از روش های اخذ ویزای کاری شما باید بتوانید امتیاز 70 را از 100 امتیاز کسب کنید تا به عنوان نیروی کار ماهر و متخصص ویزای کاری را دریافت کنید.

ویزای کار در اتریش و امتیازدهی نیروی کار متخصص در مشاغل خاص و کمیاب

به طور کلی اتحادیه اروپا برای صادر کردن ویزای کاری قوانینی دارد که تمامی کشورهای عضو اتحادیه باید از آن پیروی کنند. شاید برای شما سوال باشد که ویزای کار در اتریش و امتیازدهی نیروی کار متخصص در مشاغل خاص و کمیاب چگونه انجام می شود؟ همان طور که اشاره کردیم یک فرد باید در ابتدا کارفرمای خارجی پیدا کند و این کارفرما کار مورد نظر را به مدت سه ماه در کشور مقصد که اتریش است آگهی می کند و اگر کسی برای کار در این نوع مشاغل داوطلب نشد کارفرما باید این کار را این بار در سطح اروپا به مدت سه ماه آگهی کند و اگر دوباره کسی برای پذیرش این کار اقدامی نکند در این هنگام کارفرما برای فردی که خارج از اتحادیه است دعوت نامه بفرستد تا شخصی که متقاضی این کار است و شرایط لازم را دارد ویزای کاری را دریافت نماید.

ویزای جستجوی کار اتریش برای نیروی کار در مشاغل کلیدی

باید دقت کنید که در اتریش ویزای جستجوی کار اتریش برای نیروی کار در مشاغل کلیدی وجود دارد به این معنی که در این کشور نیاز بسیار زیادی به برخی رشته ها و کارها وجود دارد و در صورتی که شما در این رشته ها و کارها تخصص دارید توصیه می کنیم که اتریش را حتما برای مهاجرت کاری انتخاب کنید چرا که به دلیل وجود نیاز در اتریش به این رشته پذیرش شما نیز راحت تر خواهد بود. به طور کلی مشاغلی که در سال 2022 جزو مشاغل مورد نیاز کشور اتریش است در ادامه برای شما معرفی شده است البته این آمار ممکن است متغیر باشد و نیاز است که شما به طور مداوم اخبار و اطلاعیه ها را پیگیری کنید.

مهندس مکانیک_ پرستار و دستیاران پرستاری _ مهندس برق _ پزشک _ مهندس تجهیزات کشاورزی _ مهندس عمران _ مهندس شیمی _ مهندس پردازش داده ها (IST) _ مهندس ارتباطات _ بینایی سنجی _ تکنسین برق قوی _ راننده و قطار و لوکوموتیو _ کارگر دستگاه های بتن _ مبلمان ساز _ جوشکار _ حسابدار _ نجار _ قلع ساز _ اتصالات بتونی _ کاشی کار _ مکانیک وسایل نقلیه موتوری _ آهنگر

ویزای کاری اتریش برای کارگران ماهر

کارگران نیز می توانند ویزای کاری دریافت کنند اما باید دقت کنند که شرایطی که در ادامه ذکر می کنیم را دارا باشند.

¤ داشتن مهارت در یکی از کارهای مورد نیاز کشور اتریش

¤ پیشنهاد شغلی را دریافت کرده باشند.

¤ حداقل دارای امتیاز 55 از سیستم امتیاز دهی باشند

اگر که کارگران بتوانند شرایط گفته شده را مهیا کنند به ویژه بتوانند امتیازات لازم را کسب کنند می توانند موفق به دریافت کارت قرمز سفید قرمز شوند.

ویزای کاری اتریش برای فارغ التحصیلان

علی رغم اینکه فارغ التحصیلان دانشگاه های کشورهای دیگر می توانند برای دریافت ویزای کاری اتریش اقدام کنند اما توصیه می کنیم که اگر هنوز فارغ التحصیل نشده اید اقدام به ادامه تحصیل در دانشگاه های اتریش کنید چرا که فارغ التحصیلان از دانشگاه های اتریش شانس بسیار زیادی در فرصت های کاری این‌ کشور دارند و می توانند راحت تر کارت قرمز سفید قرمز را دریافت کنند. برای مثالی دیگر اگر که شما از دانشگاه موجود در اتریش فارغ التحصیل شده باشید می توانید اقامت تحصیلی خود را به مدت 12 ماه تمدید کرده و به دنبال فرصت کاری مناسبی باشید.

میزان در آمد در اتریش

میزان درآمد در اتریش از جمله دیگر موارد مهمی است که هر فردی باید با اطلاع کامل از آن اقدام به مهاجرت کند. در واقع لازم است که درآمد مشاغل مختلف موجود در اتریش بررسی شوند تا شما بتوانید با اطمینان کامل تصمیم خود را بگیرید. به طور کلی گفته می شود که میانگین درآمد در اتریش به صورت سالانه 42.823 یورو است البته قطعا این میانگین با توجه به نوع کار می تواند بیشتر و یا کمتر شود. در ادامه به درآمد چند مورد از مشاغل اشاره خواهیم کرد.

¤ توسعه دهنده نرم افزار 46.069 یورو

¤ مهندسین 61.094 یورو

¤ مدیران 79.288 یورو

¤ مدیران پروژه 74.247 یورو

¤ مدیران آی تی 72.900 یورو

¤ مدیران پروژه در بخش آی تی 62.169 یورو

¤ توسعه دهنده جاوا 44.183 یورو

¤ مدیر بازاریابی 71.583 یورو

¤ مدیر عامل 133.363 یورو

¤ مدیر ریسک 76.636 یورو

در این مقاله ی ویزای کار در اتریش و بررسی کلی آن سعی بر آن بود که شما را با انواع ویزا و نحوه ی دریافت آن ها آشنا کنیم، از این که تا انتهای این مقاله همراه ما بودید بسیار سپاس گذارم.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها