اتریش به دلیل داشتن استاتید مجرب و همچنین انتخاب راحت آنها به عنوان اساتید راهنما، و همچنین داشتن دانشگاه های معتبر با سیستم آموزشی با کیفیت و خدمات رفاهی مناسب  مقصد بسیاری از دانشجویان بین المللی  از جمله دانشجویان متقاضی دکترا در ایران است. در حدود 88000 دانشجوی بین لمللی در اتریش هستند که بسیاری از انها موفق به دریافت فاند شده اند.

شرایط عمومی تحصیل دکترا در اتریش

هزینه ی تحصیل در اتریش در مقطع دکترا

تحصیل در مقطع دکترا در دانشگاهای دولتی اتریش به دلیل اینکه منابع مالی دولت را دریافت می کنند، بصورت رایگان است. البته این شرایط برای دانشجویان بین المللی وجود ندارد و آن ها باید برای هر ترم حدودا 720 یورو پرداخت کنند.  هزینه های تحصیل از دانشجویان اتحادیه اروپا EEA دریافت نمی شود. درصورتی که دوره ی دکترا برای دانشجویان اروپایی بیشتر از 4 سال طول بکشد هزینه ی  هر ترم تحصیل به میزان 363.36 یورو خواهد. تحصیل در  دانشگاه های  خصوصی به طبع نیازمند پرداخت شهریه در هر ترم درسی است. این میزان به صورت تخمینی  5000 یورو پیش بینی میشود.

حداقل هزینه های زندگی در اتریش را در نمودار زیر میتوانیم مشاهده بکنیم:

یافتن یک سوپروایزر مناسب برای ادامه تحصیل در مقطع دکترا در اتریش

در ابتدا باید دانست به دلیل نیاز به مصاحبه با دانشجویان متقضی  دکترا و دعوت آنها برای انجام پروژه های علمی نیاز به سوپروایزر هست. برای گرفتن پذیرش  تایید سوپروایزر یا استاد راهنما نیاز هست. به صورت کلی  نیاز به یک استاد راهنما برای تحصیل در مقطع دکترا هست. در برخی از دانشگاه ها علاوه بر یک استاد راهنما ،یک استاد راهنمای دیگر برای کمک به دانشجو در نظر میگیرند.

نامه عدم منع تحصیل برای تحصیل در اتریش در  مقطع دکترا

دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل در مقطع دکتری در دانشگاه های اتریش را دارند باید یک گواهی در خصوص عدم منع تحصیل از دانشگاه های دولتی ایران که مورد تایید کشور اتریش هستند، را در مدارکشان برای تحصیل در مقطع دکترا دراتریش ارائه کنند. در صورتی که دوران کارشناسی و کارشناسی ارشد خود را در ایران و دانشگاه های دولتی گذرانده باشید میتوانید یک نامه از دانشگاه محل تحصیل سابق خود در خصوص عدم منع تحصیل را از آنجا دریافت نمایید. لازم به ذکر است که گواهی عدم منع تحصیل از دانشگاه های آزاد ایران مورد قبول نمی باشد.

مدارک مورد نیاز برای تحصیل دکترا در اتریش

مدارکی که بصورت عمومی مورد نیاز است:

برای دانشجویانی که در کشورهای غیر  از اتحادیه اروپا هستند مانند ایران، باید ویزای اقامت D از سفارت اتریش  دریافت کنند. این ویزا 6 ماه هست و در  این مدت دانشجویان باید ویزای اقامت دانشجویی خود را دریافت کنند. همچنین برای  اینکه مدارک ویزا و پرونده ی  وی مورد بررسی قرار بگیرد باید حدودا مبلغ 160 یورو پرداخت شود.

بورسیه تحصیلی  اتریش  در  مقطع دکتری

بطوره کلی شرایط مورد نیاز برای بدست آوردن بورس تحصیلی  استفاده از معدل بالای 14 و مدارک زبان انگلیسی و یا آلمانی است.  بباید توجه داشت که بسیاری از  افراد می توانند با توجه به شرایط خود و شرایط دانشگاه خود درخواست بورسیه بدهند. برای این منظور فردی که متقاضی  دکترا در  رشته ای خاص هست باید براساس الزامات زیر  درخواست خود را بدهد:

1- نیاز مالی 

2- رزومه ای معتبر  از پروژه ها و پیشرفت های مطالعاتی در  زمینه کاری 

در  این زمینه متقاضیانی که 1 ترم در مقطع دکترا در دانشگاهای اتریش  تحصیل کرده اند به دلیل اینکه ناگزیر  به انجام پروژه های  مطالعاتی  وعلمی  در رشته ی خود هستند رزومه و شواهد قوی تری از پیشرفت های علمی خود دارند. از رو شرایط ویژه ای نسبت به بقیه برای پذیرش بورسیه تحصیلی دارند.

فاند و  یا بورسیه در مقطع دکترا ممکن است اشکال خاصی داشته باشد. برای  مثلا در بیشتر دانشگاه های دولتی این کشور دانشجوی دکترا طی قراردادی به عنوان یک کارمند دانشگاه در امر  تدریس  و یا کارهای آزمایشگاهی در دانشگاه مشغول فعالیت میشود که این ممکن از  حجم کاری دانشجو را زیاد کند ولی یک روزمه بسیار مناسب را علاوه بر دریافت حقوق برای  دانشجو به دنبال دارد.

همچنین در صورتی که دانشجو دارای روزمه قوی و شرایط ایده آلی باشد، بوسیله ی  برخی از دانشگاه های خصوصی نیز امکان دریافت فاند را دارد. برای اطلاعات دقیق باید به سایت دانشگاه مورد نظر مراجعه کرد.

از این رو بورسیه هایی که برای مقطع دکترا در دانشگاه های مختلف وجود دارد را بیان می کنیم:

دانشگاه های برتر اتریش در مقطع دکتری 

تحصیل دردانشگاه های دولتی اتریش به زبان آلمانی است که مدارک زبان آلمانی را نیازمند است که اغلب شامل. همچنین دانشگاهای خصوصی اتریش با مدارک زبان انگلیسی (اغلب آیلتس بالای 7) دانشجویان متقاضی را مورد پذیرش قرار میدهد. چندتا از بهترین دانشگاه های اتریش را در زیر آورده شده است:  

نام دانشگاهTHE 2021QS 2022ARWU 2020
دانشگاه وین164151151-200
دانشگاه پزشگی گراتس201-250401-500
دانشگاه پزشکی اینسبروک201-250501-600
دانشگاه پزشکی وین201-250201-300
دانشگاه کلاگنفورت301-350501-510801-900
دانشگاه اینسبروک351-400201-300
دانشگاه فنی وین401-500180301-400
دانشگاه فنی گراتس501-600277601-700
دانشگاه گراتس601-800401-500
دانشگاه یوهانس کپلر لینز601-800354901-1000

به همین منظور مختصری به توضیح در مورد یکی از بهترین دانشگاه های اتریش میپردازیم:

دانشگاه وین

دانشگاه وین با رتبه ی ۱۵1 در رتبه بندی QS برترین دانشگاه در اتریش می باشد. همچنین به دو زبان آلمانی و انگلیسی مدرک ارائه می کند. تقریبا ۹۴۰۰۰ دانشجو دارد و جزء یکی از پر جمعیت ترین هایِ قاره اروپا به حساب می آید. این مرکز ۱۵ جایزه ی نوبل دریافت کرده. پردیس های دانشگاهی دانشگاه وین در ۶۰ کشور دنیا قرار دارد.

دانشگاه وین، مانند تمام دانشگاه‌ها و آکادمی‌ها در اتریش، یک ویژگی از سیستم دموکراتیک را در دانشگاه های خود ارائه می‌کند. قدرت در دانشگاه های وین به‌طور مساوی بین سه گروه: دانشجویان (بزرگترین گروه)، استادان جوان و استاد تمام‌ها تقسیم می‌شود. تمام این گروه‌ها حق فرستادن نماینده های خود به هیئت مدیره را خواهند داشت و می توان گفت تقریباً در هر اموری حق رای دارند. دانشجویان دانشگاه های وین می‌توانند ۱۸۱ برنامه را در مقاطع مختلف که عبارتند از :۵۵ برنامه در کارشناسی، ۱۱۰ برنامه در کارشناسی ارشد و ۱۳ برنامه در دکترا و ۳ گواهی نامه تحصیلی می‌باشد را انتخاب کنند.

شرایط کار پس از  تحصیل دکتری  در اتریش 

با توجه به نرخ بیکاری در اتریش در  سال 2021 در حدود 11 درصد میباشد که این بدان معنا است که تقریبا در  همه ی زمینه ها اتریش با کمبود نیروی کار مواجه است بنابراین می توان گفت فارغ التحصیلان در مقطع دکترا فرصت های شغلی مناسبی را دارا میباشند.  در مقطع دکترا امکان کار بصورت پاره وقت به مدت 20 ساعت وجود دارد، ولی این میزان کار برای  مقدار خرجی که یک دانشجو دارد، ناچیز است.

سوالات متداول در  خصوص تحصیل در اتریش در مقطع دکترا

در حال حاضر، پذیرش تحصیلی اتریش با مدرک دانشگاه آزاد برای متقاضیان ایرانی امکان پذیر نبوده و فقط دانشجویان دانشگاه های دولتی این امکان را دارند. این دانشجویان با تحصیل در دانشگاه های دولتی ایران می توانند شانس خودرا برای پذیرش در مقاطع بالاتر در  کشور اتریش  امتحان کنند.

مدارکی زبان آلمانی برای دانشگاه های دولتی B1 و یا C1 و برای  دانشگاه های خصوصی که مدارک زبان انگلیسی مورد پذیرش هست آیلتس حداقل  6.5 یا 7.

بله این شرایط بستگی به رزومه و دانشگاه مورد نظر فرد دارد.

با توجه به اهمیت این موضوع توضیحاتی را در این باره میدهیم:

برای اینکه متقاضی از این طریق بتواند اقامت دریافت کند باید به سفارت اتریش اثبات کند که تمکن مالی لازم برای تامین هزینه های زندگی را دارد. میزان تمکن مالی بر اساس سرمایه نقدی موجود و درآمد ماهیانه قابل اثبات است. میزان سرمایه مورد نیاز برای این شیوه به شرح زیر است:

کشور اتریش به منظور حمایت از بانوان در سراسر دنیا و همچنین ارتقای  سطح علمی آنان، اخذ بورسیه برای بانوان را به صورت متفاوتی تعریف کرده است.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها