اتحادیه اروپا کشور اتریش را به عنوان یکی بهترین کشور ها از نظر وضع اقتصادی و شرایط اقتصادی حاکم به این کشور میداند. دلایل متعددی برای اینکه اتریش را جزو بهترین کشور های جهان بدانیم وجود دارد که امنیت اجتماعی، امنیت اقتصادی، نرخ بیکاری پایین، برخورداری از طبیعت فوق العاده و..‌. تنها جزئی از این دلایل هستند. موضوعی که ما در این مقاله قصد داریم به آن بپردازیم قوانین و شرایط کار در کشور اتریش است. در رابطه با این موضوع شما ممکن است با سوالات متفاوتی روبرو شوید و ما نیز سعی داشته ایم که با در نظر داشتن تمامی جنبه های مهاجرت کاری به اتریش به این سوالات شما پاسخگو باشیم. پس حتما تا انتهای مقاله ما را همراهی کنید.

شرایط کار در اتریش برای ایرانیان

نرخ بیکاری مطلوب در این کشور باعث شده است که این کشور برای افرادی که مایل هستند در اتریش کار کنند شرایط و امکان کار را فراهم کند البته که برای استخدام و شروع به کار در این کشور شرایطی در نظر گرفته شده است که شخص باید دارای این شرایط باشد. شرایطی از قبیل تحصیلات متقاضی، سن شخص ممتقاضی، سابقه کاری متقاضی و… از جله این شرایط هستند. شایان به ذکر است که ویزای کار اتریش دارای امتیاز بندی است و داشتن هر کدام از شرایط ذکر شده میتواند برای شما امتیاز محسوب شود. کسب کردن امیتاز از پیش تعیین شده توسط قوانین این کشور شرط کار در کشور اتریش است. اگر شما خواننده گرامی یک شهروند ایرانی هستید و قصد دارید برای کار به کشور اتریش سفر کنید، تمامی موارد ذکر شده برای شما نیز صدق میکند و شما هم طی شرایطی توانایی کار در این کشور را دارا هستند. برای آگاهی بیشتر از شرایط کار در کشور اتریش تا انتهای مقاله ما را همراهی کنید.

کار در کشور اتریش و ویزای کاری اتریش

موضوع دومی که لازم به مطرح کردن آن در این مقاله دانستیم ویزای کاری اتریش می‌باشد. این ویزا با میتوان به دو دسته تقسیم کرد. اولین دسته که اغلب ویزا های اتحادیه اروپا نیز پیرو همین ویزا هستند اینگونه است که کارفرمایی در کشور اتریش شغلی پیشنهاد کرده است و شما دارای یک پیشنهاد شغلی هستید. شرایط این ویزا اینگونه است که کارفرمای اتریشی در ابتدا بایستی که این شغل و سمت شغلی را به مدت ۳ ماه آگهی داده باشد، علاوه بر آگهی کارفرما اتحادیه اروپا هم ۳ ماه آگهی این شغل را داده باشد و اگر شخصی مورد تایید کارفرما در اتحادیه اروپا پیدا نشد در آن صورت کارفرما میتواند شخص مشخصی را از خارج از اتحادیه اروپا استخدام کند.
دسته دوم را که ویزای جستجوی کار گفته میشود طرفدار های زیادی در سراسر دنیا دارد. دلیل محبوبیت این نوع از ویزا هم شرایط این ویزا است که بسیار مناسب و ساده است. این ویزا علاوه بر کشور اتریش در دیگر کشور های اروپایی نظیر آلمان نیز ارائه میشود‌. این ویزا شرایطی را برای متقاضی فراهم میکند که به وسیله آن شخص بتواند به کشور اتریش مهاجرت کرده و به دنبال شغل مناسبی برای خود باشد. این ویزا همانطور‌ که در پیشتر گفتیم دارای امتیاز بندی است و مجموع امتیاز ها از 100 می‌باشد درصورتی که شخص متقاضی بتواند رتبه 70 را کسب کند قادر به درخواست برای این ویزا خواهد بود. لازم به بیان میدانیم که ویزای جستجوی کار اتریش دارای 6 ماه اعتبار است.
این کشور برای جلوگیری از بروز هرگونه خطایی در سیستم امیتاز دهی امکان اعتراص به امتیازی که شخص متقاضی کسب کرده است را داده است. برای این منظور اگر شخص متقاضی ادعا کند که افسر پرونده او به غلط امتیاز پایین تری به او داده است، آن متقاضی امکان طرح دعوی دارد و میتواند با استخدام وکیل از دادگاه درخواست رسیدگی به پرونده خود را خواستار باشد. در این مواقع پس از بررسی های لازم اگر صحت ادعای متقاضی ثابت شود دادگاه به نفع او رای خواهد داد‌.

دسته اول:‌ ویزای کاری کشور اتریش از طریق پیشنهاد کار یا همان Job Offer

در پیشتر درباره این ویزای کاری توضیحات لازم را ارائه دادیم، همانطور که گفتیم در ابتدا بایستی که شغل مد نظر به مدت 6 ماه ( 3 ماه توسط کارفرما و 3 ماه توسط اتحادیه اروپا ) آگهی شود، درصورت نبودن شخص مورد نظر در اتحادیه اروپا میتوان شخصی را خارج از اتحادیه اروپا استخدام کرد. مدت اعتبار ویزای کاری اتریش از طریق پیشنهاد کار 2 سال است. متقاضی در صورت دارا بودن شرایط از پیش مطرح شده میتواند که میتواند که کارت قرمز سفید قرمز ( red_blue_red ) اتریش را کسب کند.

دسته دوم: ویزای کاری کشور اتریش از طریق جستجوی کار یا همان Job Seeker

دسته دوم که همان ویزای جستجوی کار است به شخصی داده میشود که امتیاز لازم را کسب کرده باشد. امتیاز کامل این ویزا 100 است که متقاضی با کسب امتیاز 70 نیز میتواند برای درخواست این ویزا اقدام کند. در ابتدا این ویزا تنها 6 ماه اعتبار دارد که درصورتی که در این مدت متقاضی قادر به یافتن کار شده باشد میتواند درخواست کارت قرمز سفید قرمز کند که دو سال نیز اعتبار دارد. شایان به ذکر است که پس از پایان اعتبار کارت قرمز سفید قرمز میتوانید دوباره آنرا تمدید کنید.

کار در اتریش و مدارک مورد نیاز ویزای کار در اتریش

برای اینکه شخصی بتواند که ویزای کار اتریش را کسب کند نیاز به مدارک و شرایطی است، ما در ادامه این مقاله لازم دانستیم که نگاهی به مدارکی که شخص متقاضی باید برای دریافت ویزای کار اتریش به مقامات مربوطه ارائه کند بیاندازیم‌:
1. پاسپورت متقاضی
2. شناسنامه و کارت ملی متقاضی
3. عکس 3*4 که در 6 ماه اخیر گرفته شده باشد.
4. آدرس محل زندگی شخص‌ متقاضی در کشور اتریش
5. ارائه مدارک تحصیلی متقاضی
6. ارائه مدرک زبان
7. اثبات اینکه شخص توانایی مالی دارد
8. اثبات بیمه درمانی متقاضی
9. فرمی که برای درخواست ویزا باید ارائه کند
10. گواهی اشتغال به کار
11. پرینتی از حساب بانکی متقاضی
12. فیش حقوقی

کار در اتریش و بررسی ویزای همراه

شخص متقاضی که برای کار در کشور اتریش به این کشور مهاجرت کرده است درصورتی که موفق به کسب ویزای کاری اتریش شود و بتواند در این کشور شغل مربوطه را پیدا کند میتواند که با ارائه قرارداد شغلی خودش که با کارفرما منعقد کرده است به مقامات مربوط به امور مهاجرت، برای الحاق خانواده اش نیز اقدامات لازم را انجام دهد. مدارکی که متقاضس میبایست برای این امر ارائه کند قرارداد کاری خود، قرارداد مکانی که در آن زندگی میکند و تمامی اسناد و مدارک مربوط به ازدواج است. ارائه مدرک زبان آلمانی A1 نیز برای شخص همراه اجبار است. لازم به ذکر است که این مدرک باید از آموزشگاه ها و موسسات از پیش تعیین شده ای همچون Telc GMBH, goethe-institute و… باشد. حال آنکه این روند الحاق خانواده نیز پروسه ای است که حداقل 5 ماه و حداکثر 7 ماه به طول خواهد انجامید. یکی از مزیت های قوانین کشور اتریش این است که شخص همراه میتواند از تحصیل رایگان بهره مند شود و نیز حتی اجازه کار در این کشور را دارد.

کار در کشور اتریش و نرخ بیکاری در کشور اتریش

یکی از مزیت های کشور اتریش را نرخ بیکاری پایین آن میتوان دانست. اگر کشور اتریش را با دیگر‌کشور های اروپایی مقایسه کنید متوجه خواهید شد که موقعیت اقتصادی برتری نسبت به دیگر کشور ها دارد و همین امر باعث شده است که متقاضیان از تمامی کشور ها برای کار در این کشور تمایل خود را نشان دهند. در سال 2017 مطالعات صورت گرفنه نرخ بیکاری کشور اتریش را تنها 5 درصد تخمین زدند. این درحالی است که نرخ بیکاری در دیگر کشور های اروپایی نظیر‌ اسپانیا ۲۵ درصد می‌باشد.‌ با مقایسه این نرخ بیکاری متوجه میشویم که کشور اتریش از بسیاری از دیگر کشور های اروپایی پیشی میگیرد. این نرخ بیکاری پایین نشان دهنده این است که در کشور اتریش شخص بیکاری وجود ندارد و در اضای هر نیروی کار شغلی مناسب وجود دارد.‌ 5 درصد نیروی بیکار‌ هم میتوان افرادی دانست که در میان شغل های موجود به دنبال مناسب ترین شغل برای خود هستند. یکی از مزیت های حائز اهمیت در رابطه با نرخ بیکاری پایین این است که شخص از میان شغل های موجود بهترین را انتخاب میکند و قدرت انتخاب دارد. با نگاهی به نرخ بیکاری در سال های اخیر در اتریش میتوان به این نتیجه رسید که با گذشت سال نرخ بیکاری کمتر و کمتر میشود و نیز همین امر موجب شده است که مهاجرت کاری‌ به یکی از مهم ترین راه های مهاجرت به اتریش تبدیل شود.

میزان حقوق در اتریش

یکی از مهم ترین و حائز اهمیت ترین مسائلی که در رابطه با کار های اتریش همواره مهاجران به آن توجه داشته اند میزان حقوق پرداختی است. ما در ادامه این مقاله لازم میدانیم که نگاهی به مشاغل محبوب و پرطرفدار کشور اتریش بیاندازیم.

• میانگین حقوق سالانه مهندس در کشور اتریش 73 هزار دلار آمریکا می‌باشد.
• میانگین حقوق توسعه دهنده نرم افزار در کشور اتریش 55 هزار دلار آمریکا می‌باشد.
• میانگین حقوق مدیر در کشور اتریش 98 هزار دلار آمریکا می‌باشد.
• میانگین حقوق مدیر پروژه IT در کشور اتریش 77 هزار دلار آمریکا می‌باشد.
• میانگین حقوق مدیریت خطر در کشور اتریش 96 هزار دلار آمریکا می‌باشد.
• میانگین حقوق معمار در کشور اتریش 48 هزار دلار آمریکا می‌باشد.

لیست مشاغل مورد نیاز اتریش 2021

یکی از مواردی که متقاضی مهاجرت به اتریش بایستی که در نظر داشته باشد این است که چه شغل هایی در این کشور پر تقاضا هستند و باید که باتوجه به مهارت های خود آنرا تطابق دهد و بهترین و پردرآمد ترین شغل ممکن را انتخاب کند. شخص متقاضی باید این امر را بسنجد که بازار کار مهارتی که دارد در کشور اتریش چگونه است. حال آنکه مدت زمان پیدا کردن کار در کشور اتریش تنها 6 ماه است و برای همین امر نیز باید که پیش از مهاجرت به اتریش شغل مد نظر خود را پیدا کند و با لیست شغل های کشور اتریش آشنایی داشته باشد. در اینجا ما لیستی از مشاغل تازه رشد کرده که محبوبیت بالایی دارد و بازار کار فوق العاده آن در اتریش داغ است را آورده ایم.
• برق و مهندسی برق
• تجارت عمده فروشی و خرده فروشی
• سیستم عامل و IT
• مددکار اجتماعی
• بهداشت عمومی
• ساخت و ساز
• مهندس مکانیک
• پردازشگر داده
• مهندس قدرت
• و…

کار در کشور اتریش و نحوه کاریابی در کشور اتریش

شخص مهاجری که به کشور اتریش سفر میکند و قصد کار در این کشور را دارد با قوانین و شرایط این کشور آشنایی آنچنانی ای ندارد و نمیداند که چگونه میتواند شغل مورد نظر را پیدا کند و چه روش هایی را برای پیدا کردن شغل بایستی که امتحان کند. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا با مهارت ها و روش های پیدا کردن شغل در کشور اتریش آشنا شویم.
• در ابتدا بهترین و کلیدی ترین مهارت برای پیدا کردن هرچه سریع تر کار در اتریش تسلط به زبان آلمانی است. گرچه از آنجایی که اتریش کشوری توسعه یافته است و زبان انگلیسی به طور گسترده در این کشور صحبت میشود اما باز هم با دانستن زبان بومی اتریش، که همان آلمانی است شانس استخدام افزایش میابد. دانستن زبان آلمانی برای مشاغلی که با مردم در ارتباط هستند از الزامات است.
• مورد بعدی که بایستی در این مقاله یادآور شود تقاضانامه های الکترونیکی است. درباره چیستی این تقاضانامه باید بگوییم امروزه این تقاضانامه ها در حال افزایش هستند. به کمک آنها شخص متقاضی رزومه خود را به کارفرمای مربوطه به وسیله ایمیل میفرستد. پس اولین ارتباط آنها به وسیله ایمیل می‌باشد. سپس شخص متقاضی باید که مدارک مورد نیاز بعلاوه رزومه کامل را به زبان انگلیسی و یا آلمانی به کارفرمای خود تحویل دهد. لازم به ذکر است که خوب است مخاطب رزومه شما صرفا یک کارفرما باشد و در روزمه خود نام کارفرما را نیز یادآور شوید.
• ارائه مدارک خاصی همچون یک عکس پرسنلی به کارفرما لازم است. در جلسه اول شخص مصاحبه شونده باید که درباره شغلی که قصد دارد در آن مشغول به کار شود اطلاعاتی جمع آوری کند. همچنین دانستن اطلاعاتی درباره همان‌ کمپانی از دیگر سمت های شغلی همان شرکت لازم و ضروی است. در آخر نیز خوب است که بیان کنیم که پوشیدن لباس رسمی برای مصاحبه و نیز حضور به موقع از اهمیت بالایی برخوردار است.

کار در کشور اتریش و مؤسسات کاریابی در کشور اتریش

ما در مقاله درباره انواع گوناگون ویزا کار به طور مفصل صحبت کردیم و یادآور شدیم که اخذ ویزای اتریش هم از طریق پیشنهاد کار انجام میشود و هم جستجوی کار. درصورتی که قصد دارید از روش دوم یعنی جستجوی کار در این کشور صاحب شغل شوید خوب است که با نحوه کار یابی در اتریش و منابعی که نیاز به مراجعه به آنها را دارید آشنا شوید. این روش ها و منابع عبارتند از :
1. روزنامه
یکی از رایج ترین و راحت ترین راه های یافتن شغل در اتریش مطالعه آگهی های روزنامه می‌باشد. در کشور اتریش اینگونه است که روزنامه را میتوان مهم ترین منبع کاریابی دانست و شما میتوانید به راحتی با مطالعه چند روزنامه از بسیاری از آگهی های کاریابی مطلع شوید. روزنامه هایی همچون kurier, derstandard, diepresse, krone, nachrichten از جمله این روزنامه هایی هستن که به کمک آنها شما میتوانید کار مورد نظر خود را پیدا کنید.


2.وب سایت ها کاریابی
امروزه با گسترش و فراگیر شدن اینترنت، یافتن شغل از طریق وبسایت های اینترنتی نیز امری بسیار رایج شده است. در این روش شما با مراجعه به وبسایت هایی نظیر ec.europa.eu ، jobnet.at ، karriere.at ، stepstone.at و austria.xpatjobs.com میتوانند شغل مورد نظر خود را پیدا کنید. حال آنکه درباره وبسایت ec.europa.eu باید گفت که این وبسایت درباره کشور اتریش هم اطلاعات مفیدی در اختیار شما قرار خواهد داد. درباره وبسایت jobnet.at باید گفت که منبع خوبی برای کاریابی برای دانشجویان میباشد.
3. سایر منابع
یکی دیگر از منابعی که میتوانید به کمک آنها شغل مورد نظر خود را پیدا کنید ادارات کاریابی که در سطح شهر میباشند هستند. این ادارات کاریابی شعبه هایی را در دانشگاه ها تاسیس کرده اند که برای سهولت هرچه بیشتر دانشجویان در یافتن شغل مورد نظر خود است.


کار در کشور اتریش و وضعیت اقامت و اخذ تابعیت در کشور اتریش
شما با مهاجرت کاری به کشور اتریش در حقیقت اقامت موقت این کشور را گرفته اید اما به راحتی در صورت تمایل پس از مدت کوتاهی میتوانید این اقامت موقت را به اقامت دائم تبدیل کنید و شهروندی اتریش را بگیرید. در رابطه با نحوه گرفتن اقامت دائم باید گفت که شما در دو صورتی که پیشتر در مقاله نیز گفتیم میتوانید کارت قرمز سفید قرمز را بگیرید. پس از مدت ۲ سال که اعتبار این کارت تمام میشود اگر به مدت ۲۱ ماه سابقه کاری در اتریش را داشته باشید برای تمدید دوباره این کارت به شما کارت قرمز سفید قرمز پلاس تعلق میگیرد که با این کارت شما میتوانید برای هر کارفرمایی که مایل باشد کار کند و یا به عبارت دیگری با این کارت بازار کار شخص محدود به یک کارفرما نمیباشد‌. اعتبار کارت قرمز سفید قرمز به مدت سه سال میباشد که پس از این مدت شخص در مدت 5 سال است که در اتریش اقامت موقت دارد و میتواند به راحتی برای اقامت دائم درخواست کند و درصورتی که با درخواست او موافقت کنند شخص میتواند پس از یک سال پاسپورت اتریشی نیز بگیرد.
لازم به ذکر است که اگر شخص بتواند که میانگین درآمد سالانه ای که از پیش تعیین میکند را در حرفه خود کسب کند قادر خواهد بود که کارت آبی یا همان blue card  را بگیرد که با این کارت شخص میتواند در تمامی اتحادیه اروپا مشغول به کار شود.

پاسخ به سوالات متداول در زمینه کار در کشور اتریش

✔ میانگین حقوق شغل های پر درآمد در اتریش چقدر است؟
در اتریش شغل هایی نظیر مدیریت که از جمله شغل های پر درآمد اتریش هستند به طور میانگین ماهانه 17 هزار یورو درآمد دارند.

✔ بهترین ویزای کاریابی در کشور اتریش کدام است؟
برای ایرانیان و حتی به طور کلی بهترین ویزای کاریابی در کشور اتریش ویزای جستجوی کار است با توجه به نرخ بیکاری پایین در این کشور شما طبیعتا قادر خووهید بود که در 6 ماه مهلت تعیین شده در این کشور شغل مورد نظر خود را پیدا کنید‌.

✔ اهمیت مدرک زبان برای کار کردن در اتریش چقدر است؟
در حقیقت برای کار در کشور اتریش رتبه بندی از پیش تعیین شده ای هست که شما باید از 100 حداقل رتبه 70 را کسب کنید و لازم به ذکر است که داشتن مدرک زبان یکی از معیار های امیتاز دهی است.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها