اگر شما هم قصد سفر به کشور‌های اروپایی را دارید و می‌خواهید وارد اتحادیه شینگن شوید، باید برای اخذ ویزا شینگن اقدام کنید. این تنها راهی است که شما می‌توانید با استفاده از آن وارد کشورهای اروپایی و جزو اتحادیه شینگن شوید.

در حالت کلی انواع ویزای شینگن به 4 نوع اصلی تقسیم می‌شود که شما می‌توانید بر اساس هدف خود برای اخذ یک نمونه از آن اقدام کنید. با توجه به روند طولانی دریافت ویزا و تنوع زیاد آن‌ها توصیه می‌کنیم که قبل از هر اقدامی به خوبی هدف خود را از سفر مشخص کنید.

آگاهی از تفاوت ویزاها زمانی بیشترین اهمیت را پیدا می‌کند که هدف شما نیازمند نوع خاصی از ویزا باشد که برای صادر شدن به مراحل کمتری نیاز دارد، اما شما ممکن است برای ویزایی اقدام کنید که به سختی صادر می‌شود و به مدارک بیشتری برای اثبات نیاز دارد.

با توجه به تفاوت‌هایی که ویزاها با یکدیگر دارند، قصد داریم در این مطلب به خوبی تفاوت آن‌ها را بررسی کنیم و مروری بر مدارک مورد نیاز هر نوع داشته باشیم. برای آگاهی از تفاوت آن‌ها و رفع ابهامات خود پیشنهاد می‌کنیم در ادامه مطلب همراه ما باشید.

انواع ویزای شینگن و بررسی تفاوت‌های آن

همانطور که گفتیم ویزای شینگن به 4 نوع اصلی تقسیم می‌شود:

  1. ویزا نوع A
  2. ویزا نوع B
  3. ویزا نوع C
  4. ویزا نوع D

و ویزا نوع LTV.

رایج‌ترین ویزایی که برای مسافرین خارجی صادر می‌شود، همین ویزای شینگن یونیفرم (uniform) یا به عبارتی دیگر ویزای شینگن اتحادیه است که شامل انواع دسته‌های A و B و C می‌شود.

زمانی که این ویزاها صادر می‌شوند به شما این اجازه داده می‌شود که وارد فرودگاه شوید و علاوه بر این شما این اجازه را خواهید داشت که به مدت 6 ماه بعد از صادر شدن ویزا، به مدت حداکثر 90 روز در هر یک از کشورهای عضو اتحادیه شینگن اقامت داشته باشید.

·       نوع A ویزای شینگن

این نوع ویزا به ویزای ترانزیت فرودگاهی معروف است که به شخصی که این نوع ویزا را دارد، اجازه می‌دهد که از راه فرودگاه‌های بین‌المللی نواحی شینگن سفر کند، اما به این شرط که مسافر اجازه خروج از فرودگاه و وارد شدن به کشورهای عضو اتحادیه شینگن را نداشته باشد.

به همین دلیل از میان انواع ویزای شینگن، این نوع ویزا برای افرادی کاربرد دارد که هم کشور مبدا و هم کشور مقصد آن‌ها جزو اتحادیه شینگن نباشد، اما لازم است که در میان راه پرواز خود را در یکی از کشورهای حوزه شینگن تغییر دهند.

مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای شینگن نوع A

برای دریافت این نوع ویزا نیاز دارید که مدارک زیر را ارائه کنید:

چه افرادی به ویزای شینگن نوع A احتیاج ندارند؟

به طور کلی افراد زیر به این نوع ویزا احتیاجی ندارند:

·       نوع B ویزای شینگن

این نوع ویزا که طرفداران زیادی در میان انواع ویزای شینگن دارد، برای کسانی صادر می‌شود که قصد دارند از یکی از کشورهای جزو اتحادیه شینگن به یک کشور دیگر که در منطقه شینگن قرار دارد سفر کنند. درواقع نوع B ویزای شینگن به شما این امکان را می‌دهد که بتوانید در بیش از یک کشور عضو اتحادیه شینگن با استفاده از هواپیما یا ماشین سفر کنید.

به عبارت دیگر یک ویزای شینگن نوع B برای چندین گذر صادر می‌شود، اما لازم است بدانید که تعداد گذر‌ها نباید از عدد 5 بیشتر شود.

·       نوع C ویزای شینگن

از میان انواع ویزای شینگن این نوع ویزا مخاطبان بیشتری را به خود اختصاص می‌دهد؛ چون ویزای شینگن نوع C برای اقامت کوتاه مدت در هر یک از کشورهای عضو اتحادیه شینگن صادر می‌شود، حتما می‌توانید تصور کنید که مسیر دریافت این نوع ویزا چقدر می‌تواند پیچیده باشد.

در این ویزا مدت زمانی که می‌توانید در کشور مورد نظر حضور داشته باشید، ثبت می‌شود. لازم است بدانید که این نوع ویزا خود به سه دسته دیگر تقسیم می‌شود که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم:

  1. ویزای نوع C تک بار ورود

این نوع ویزا همانطور که از اسمش پیدا است، به شما تنها یکبار اجازه ورود به کشور جزو اتحادیه شینگن را در زمان بازدید مجازی که در ویزا ثبت شده است را می‌دهد؛ حتی در زمانی که ویزا هنوز اعتبار دارد اگر از کشور حوزه شینگن خارج شوید، باطل می‌شود و اعتبار خود را از دست می‌دهد.

این نوع ویزا به صاحبان خود این اجازه را می‌دهد که دوبار اجازه ورود به کشورهای عضو اتحادیه شینگن را داشته باشند. در ویزای نوع C دوبار ورود هم اگر دوبار از کشورهای عضو اتحادیه شینگن خارج شده باشید و هنوز اعتبار داشته باشد، باطل می‌شود و دارنده ویزا دیگر مجاز به ورود در این کشورها نیست.

ویزای نوع C مولتیپل تعداد ورود به کشورهای عضو اتحادیه شینگن را محدود نمی‌کند، اما اعتبار آن محدود است. اعتبار این نوع ویزا محدود به 90 روز در 6 ماه شده است. به عبارتی دیگر اعتبار ویزا از اولین روز ورود به محدوده شینگن حساب می‌شود. در صورتی که اقامت شما کوتاه مدت باشد و مجددا به مناطق عضو اتحادیه شینگن ورود کنید، تعداد کل روزهای اقامت شما باید حداکثر 90 روز باشد.

مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای شینگن نوع C

از میان انواع ویزای شینگن برای اخذ این نوع ویزا باید مدارک زیر را ارائه کنید:

·       نوع D ویزای شینگن

این نوع ویزا یکی از بهترین انواع ویزای شینگن است، چون برای افراد خاصی صادر می‌شود که در یکی از کشورهای عضو اتحادیه شینگن به تحصیل و کار مشغول هستند و یا اقامت دائمی دارند. درواقع ویزای ملی به عنوان یک ورودی واحد عمل می‌کند برای اشخاصی که نیاز دارند در کشورهای حوزه شینگن برای رسیدن به هدف مشخصی حضور داشته باشند و بعد از آن به کشور خود بازگردند.

از طرفی هم ویزای چند ملیتی برای افراد خاصی صادر می‌شود و به آن‌ها اجازه را می‌دهد که بدون هیچ محدودیتی در کشورهای عضو اتحادیه شینگن و دیگر کشورها بدون دریافت ویزای دیگری رفت‌وآمد کنند.

بررسی شرایط دریافت ویزای نوع D

اگر متقاضی دریافت ویزای نوع D هستید، باید دارای هر یک از شرایط زیر باشید:

·       نوع LTV ویزای شینگن

یکی دیگر از انواع ویزای شینگن، ویزای نوع LTV است. این نوع ویزا تنها این امکان را می‌دهد که فرد دارنده آن فقط در کشورهایی رفت‌وآمد کند که نام آن کشور در ویزا ثبت شده باشد، در غیر این صورت فرد اجازه ورود به کشورهای دیگر اتحادیه شینگن را نخواهد داشت.

با در نظر نگرفتن دیگر قوانین کشورهای عضو اتحادیه شینگن این نوع ویزا تنها این امکان را فراهم می‌کند که فرد دارنده فقط اجازه تردد در کشورهای ثبت شده را داشته باشد، حتی از این نوع ویزا نمی‎‌توان برای ترانزیت در فرودگاه هم استفاده کرد.

ویزای LTV در موارد بسیار خاصی صادر می‌شود، دلایلی مثل یک اقدام بشر دوستانه و یا به خاطر الزامات بین‌المللی. این نوع ویزا حتی ممکن است برای افرادی صادر شود که مدارک معتبر وکافی ندارند، اما نیاز دارند که در یک شرایط اضطراری به یکی از کشورهای عضو اتحادیه شینگن سفر کنند.

سخن پایانی

یکی از مهم‌ترین گام‌های اخذ ویزای شینگن قبل از هر اقدامی این است که هدف خود را به خوبی از سفر مشخص کنید؛ چون ویزا‌های شینگن دارای انواع مختلفی هستند و هر کدام از آن‌ها برای رسیدن به یک هدف متفاوت صادر می‌شوند.

با توجه به انواع ویزای شینگن شما باید با در نظر گرفتن هدف مشخص خود برای اخذ هر کدام از آن‌ها اقدام کنید. ویزاها به 4 دسته کلی نوع A و B و C و D و یک دسته دیگر ویزای LTV تقسیم می‌شوند. تنوع در ویزاها باعث می‌شود که شما راحت‌تر بتوانید ویزای مورد نیاز خود را دریافت کنید و در برخی موارد در وقت خود صرفه‌جویی کنید، چون برخی از ویزا‌ها زودتر از دیگر انواع ویزا صادر می‌شوند.

فراموش نکنید که روند اخذ ویزای شینگن بسیار طولانی است و شما نیاز دارید که حتما برای دریافت این نوع ویزا به یک موسسه و سازمان مهاجرتی معتبر مراجعه کنید؛ پس با تحقیقات فراوان برای طی کردن این مسیر طولانی و طاقت فرسا قدم بردارید.

در برخی موارد پیش می‌آید که موسسات مهاجرتی با تبلیغ فراوان و ارائه انواع مختلف تضمین‌ها بعد از اینکه مبلغ زیادی را دریافت کردند، خدمات مناسبی را ارائه ندهند. پس توصیه می‌کنیم که در برخورد با اینگونه موارد حتما دقت بسیار بالایی داشته باشید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها