سفر به اروپا برای مقاصد تجاری با ویزای شنگن تجاری امکان‌پذیر است. ویزای تجاری مجوزی است از کشورهای عضو اتحادیه اروپا که شامل 26 کشور است. به افرادی که شرایط ویزا تجاری از منطقه شنگن را دارند این امکان داده‌ می‌شود تا در منطقه شنگن سفر کنند.

 این ویزا با هدف تجارت در اتحادیه اروپا صادر می‌شود. دارنده ویزای شنگن تجاری برای سفر تجاری خود نیاز به داشتن شهروندی کشور تعیین‌شده را ندارد، اما در نظر داشته ‌باشید این نوع ویزا محدودیت‌هایی نیز دارد. این ویزا فقط برای اقامت کوتاه‌مدت است، به این معنی که دارنده‌ آن مجاز است در یک دوره 90 و حداکثر 180 روزه در منطقه شنگن بماند.

ویزای شینگن تجاری برای چه شغل‌هایی مجاز است؟

ویزای شنگن تجاری برای ملاقات‌های کاری به دارنده این امکان را می‌دهد که برای فعالیت‌های تجاری از آن استفاده کند. اما هر فعالیتی که کار کردن تلقی شود را ممنوع می‌کند. یعنی فرد برای کار کردن نمی‌تواند ویزای شنگن تجاری دریافت کند.

فعالیت‌های مجاز می‌تواند بسته به کشور متفاوت باشد. اما به‌طورکلی شامل شرکت در کنفرانس‌ها، سمینارها، بازدید از منطقه و انعقاد قرارداد می‌شود. اما در بعضی مواقع شامل خدمات در ارتباط با خرید، تأمین یا نگهداری تجهیزات نیز می‌شود.

ویزای شنگن تجاری را کجا درخواست دهیم؟

شما باید درخواست برای ویزای شنگن تجاری خود را به کنسولگری یا سفارت کشور مقصدی که قصد سفر به آن را دارید ارسال کنید. اگر قصد دارید فقط به یک کشور سفر کنید، باید به سفارت یا کنسولگری کشور مقصدی که قصد سفر به آنجا را دارید درخواست بدهید.

اما اگر قصد سفر به چند کشور را دارید در این صورت به تعداد روزهایی که در هر یک از کشورهایی که در آن سپری می‌کنید بستگی دارد و براساس آن باید درخواست بدهید. باید اول از طریق کشوری که مدت‌زمان بیشتری از اقامت خود را در آن سپری می‌کنید اقدام کنید. یا اگر مدت‌زمان مساوی اقامت دارید ابتدا به کشوری که اول قرار است سفر کنید، درخواست بدهید.

برای درخواست ویزای شنگن تجاری چه چیزهایی نیاز است؟

باید توانایی مالی خود را ثابت کنید ارائه مدارکی مبنی بر اینکه شما پول کافی در طول مدت سفر کاری خود دارید. باید یک صورت‌حساب بانکی که بیش از سه ماه از زمان افتتاح آن گذشته باشد یا یک حمایت نامه مالی برای افرادی که قرار است شخص دیگری بودجه سفر آنان را تأمین کنند همراه داشته ‌باشید. در این صورت باید یک صورت‌حساب مالی از حامی خودتان به‌عنوان مدرک ارائه دهید.

کارمندانی که برای کارهای شرکتی سفر می‌کنند باید نامه‌ای از کارفرمای خود ارائه دهند که هدف از سفر را توضیح داده باشند. در حالی‌که افرادی که توسط یک شرکت در منطقه شنگن دعوت شده‌اند باید دعوتنامه‌ای را ارسال کنند که هدف و دلایل بازید و سفر ذکر شده باشد و از طریق ایمیل یا فکس به سفارت کشوری که قصد سفر به آن را دارید ارسال کنند.

افرادی که برای سفر کاری شخصی قصد سفر دارند و خود اشتغال هستند باید یک کپی از مجوز کسب‌وکار و صورت‌حساب بانکی آن‌ها طی شش ماه گذشته و اظهارنامه مالیات بر درآمدشان را ارائه دهند.

آیا می‌توان با ویزای شنگن تجاری کار کرد؟

چیزی به‌نام ویزای کاری شنگن وجود ندارد؛ شما فقط در صورتی می‌توانید برای مدت طولانی در کشورهای شنگن کار کنید که ویزای کار ملی نوع D داشته ‌باشید که توسط کشوری که قصد کار در آن را دارید صادر می‌شود و به شما حق کار در کشورهای دیگر را نمی‌دهد. از پایان سال 2022 شهروندان کشورهایی که بدون ویزا می‌توانند اقدام کنند باید از طریق سیستم  ETIAS برای سفرهای کاری کوتاه‌مدت درخواست کنند، اما اگر قصد سفر طولانی دارید باید برای ویزای ملی درخواست بدهید.

مدارک مورد نیاز برای ویزای شنگن تجاری

علاوه بر لیست و مدارکی که برای ویزای شنگن لازم است برای درخواست ویزای شنگن تجاری باید مدارکی را ارائه دهید که اطلاعات مربوط به هدف شما از بازدید تجاری و اطلاعات مربوط به کسب‌وکاری را که قصد انجام آن در منطقه شنگن دارید و همچنین ارتباط تجاری بین دو نهاد را ارائه کنید. لیست مدارک مورد نیار ویزای شنگن تجاری به شرایط فرد بستگی دارد، اما به‌طور کلی لیستی از اسنادی که مورد نیاز است در زیر ذکر شده ‌است:

برای افراد خود اشتغال چه مدارکی مورد نیاز است؟

برای افراد خود اشتغال علاوه بر مدارک ذکر شده در بالا، موارد زیر هم مورد نیاز است:

چگونه برای ویزای شنگن تجاری اقدام کنیم؟

مراحلی که باید طی کنید شامل موارد زیر است:

هزینه ویزای شنگن تجاری

هزینه ویزای تجاری هر کشور را وزارت امورخارجه و سفارت آن کشور تعیین می‌کند و بسته به کشور مورد نظر متفاوت است. هزینه ویزای شنگن تجاری برای بزرگسالان 80 یورو و خردسالان 40 یورو است. ممکن است در طول زمان به‌دلیل تورم‌ها و سایر هزینه‌ها یا تغییر سیاست این ارقام تغییر کند.

چه زمانی برای ویزای شنگن تجاری اقدام کنیم؟

توصیه می‌شود سه ماه قبل از سفر شنگن تجاری برای ویزای شنگن تجاری خود درخواست دهید زیرا تا 6 هفته ممکن است طول بکشد تا کارمندان سفارت درخواست شما را بررسی کنند. حداقل زمانی که می‌توانید اقدام کنید 15 روز قبل از سفر به منطقه شنگن برای اهداف تجاری است. اما بهتر است که زودتر اقدام کنید.

اعتبار ویزای شنگن تجاری چه مدت است؟

مهر ویزا نشان‌دهنده اعتبار و مدت اقامتی است که می‌توانید داشته ‌باشید. ویزای تجاری معمولاً برای اقامت بیشتر از 90 روز اعتباری ندارد. اگر قصد دارید به چند کشور شنگن سفر کنید و مدت سفر شما طولانی است، توصیه می‌شود قسمت” ورودی چندگانه” را در فرم درخواست پر کنید. در این صورت می‌توانید طی مدت‌زمانی که ویزا اعتبار دارد به منطقه شنگن ورود و خروج داشته‌ باشید.

چه مدت زمانی طول می‌کشد تا ویزای شنگن تجاری دریافت کنید؟

به‌طور معمول زمان پردازش ویزای شنگن تجاری 15 روز کاری است. در طول این مدت به متقاضی اعلام می‌شود که با درخواست ویزای آن موافقت شده ‌است یا خیر. اما در موارد کمی بسته به شرایط سفارت کشور مقصد ممکن است بین 30 تا 60 روز طول بکشد تا در مورد درخواست تصمیم بگیرند. این نکته را توجه کنید که زمان درخواست برای ویزای شنگن تجاری مهم است و در زمان‌های شلوغ‌تر مثل تابستان سخت‌تر است. توصیه می‌شود از 3 ماه قبل از تاریخ سفر اقدام کنید.

جمع‌بندی

ویزای شنگن این امکان را برای شما فراهم می‌کند که برای ملاقات‌های کاری بتوانید به کشورهای عضو اتحادیه اروپا سفر کنید. اعتبار این ویزا حداکثر 90 روز بوده و بهتر است برای درخواست ویزا از سه ماه قبل درخواست بدهید تا بررسی آن انجام شود. قبل از درخواست ویزا باید مدارک شما و تمکن نامه مالی شما آماده باشد. هزینه ویزای تجاری شنگن 80 یورو است. سپس فرم درخواست ویزای تجاری را پر کنید و وقت سفارت بگیرید. امیدوارم این مطلب به شما در درخواست ویزای تجاری شنگن کمک کرده باشد.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها