به دلیل ارزان بودن سیستم آموزشی و اعطای بورسیه تحصیلی به ایرانیان، ایتالیا مورد تقاضای بسیاری برای تحصیل پزشکی در ایتالیا بوده است.

در ایتالیا علاوه بر دانشگاه های دولتی، برخی از دانشگاه های خصوصی در رشته پزشکی نیز به زبان انگلیسی و ایتالیایی دانشجو جذب می کنند.

اگرچه تعداد دانشگاه های خصوصی ارائه دهنده آموزش پزشکی به زبان انگلیسی کم است، اما آموزش پزشکی در این دانشگاه ها از کیفیت قابل توجهی برخوردار است.

با توجه به مقرون به صرفه بودن سیستم آموزشی و اعطای بورسیه تحصیلی به ایرانیان، تحصیل پزشکی در ایتالیا با استقبال زیادی مواجه شده است.

بررسی شرایط تحصیل پزشکی در ایتالیا

یکی از راه های مهاجرت به خارج از کشور تحصیل در خارج از کشور است. یکی از مناسب ترین و پرطرفدارترین کشورها برای تحصیل، ایتالیا است که به دلیل قرار گرفتن بسیاری از برترین دانشگاه های جهان در این کشور مانند دانشگاه پلی تکنیک میلان، دانشگاه فلورانس، دانشگاه تورین و… هزینه تحصیل این دانشگاه ها در این کشور و وجود بورسیه های مختلف در این کشور از محبوبیت خاصی برخوردار است.

یکی از رشته های پر تقاضا برای تحصیل پزشکی رشته پزشکی است و در این مقاله قصد داریم به مواردی مانند شرایط تحصیل پزشکی در ایتالیا، هزینه های تحصیل پزشکی در ایتالیا و اخذ بورسیه پزشکی در ایتالیا بپردازیم. در زیر  توضیحی در مورد آزمون IMAT آورده شده است.

آزمون IMAT

 رشته پزشکی (IMAT) در ایتالیا

آزمون IMAT هر ساله در اواسط شهریور ماه برگزار می شود و پذیرش در دانشگاه های ایتالیا در رشته پزشکی از این طریق انجام می شود. اولین شرط شرکت در این آزمون این است که دانش آموزان 12 سال درس خوانده باشند.

کشورهایی که در ایتالیا امتحانات پزشکی برگزار می کنند

این آزمون به جز ایتالیا در 16 کشور دیگر نیز برگزار می شود که از جمله کشورهای نزدیک به ایران می توان به ترکیه، امارات، قطر، قبرس و عربستان سعودی اشاره کرد. سایر کشورهای میزبان آزمون IMT عبارتند از:

آلمان، پرتغال، فلسطین، فرانسه، چین، آمریکا، لهستان، یونان، هند، برزیل

مباحث امتحان پزشکی در ایتالیا

این آزمون دارای 60 سوال و زمان آزمون 100 دقیقه می باشد. برای هر پاسخ صحیح 1.5 نمره مثبت و برای هر پاسخ اشتباه 0.4 نمره منفی محاسبه می شود. بنابراین حداکثر امتیاز کسب شده توسط متقاضی معادل 90 خواهد بود.

سرفصل های امتحان عبارتند از:

ریاضی

فیزیک

علم شیمی

زندگی

منطق و استدلال و اطلاعات کلی

چرا در ایتالیا پزشکی بخوانیم؟

تمام مدارک پزشکی در ایتالیا در سراسر اتحادیه اروپا به رسمیت شناخته شده است.

ایتالیا کشوری مهاجرپذیر است و در عین حال بسیاری از دانشگاه های معتبر بین المللی در این کشور قرار دارند.

به عنوان مثال، دانشگاه بولونیا، به عنوان قدیمی ترین دانشگاه اروپا، یک موسسه معتبر است که دستور کار سیستم آموزش عالی فعلی اروپا را تعیین می کند.

یکی از مهم ترین دلایل انتخاب ایتالیا برای ادامه تحصیل، هزینه بسیار مناسب دانشگاه ها در کنار کیفیت بالای تحصیل آنها می باشد.

شرایط سنی برای تحصیل پزشکی در ایتالیا

هنگام در نظر گرفتن مقاصد تحصیلی در خارج از کشور، ایتالیا خود را به عنوان یکی از قوی ترین مدعیان معرفی می کند. این به این دلیل است که دارای قدیمی ترین دانشگاه های تاسیس شده به ویژه در زمینه پزشکی است. یکی از مهم ترین نکاتی که باید به آن توجه کرد شرط سنی برای تحصیل پزشکی در ایتالیا می باشد. اکثر دانشگاه های ایتالیا شرایط سنی برای متقاضیان تحصیل پزشکی در ایتالیا ندارند، اما توجه داشته باشید که شرط سنی برای تحصیل پزشکی در ایتالیا برای اخذ ویزای تحصیلی در این کشور بسیار مهم است، به این معنی که ممکن است بتوانید برای یکی از این موارد اقدام کنید. دانشگاه های این کشور پذیرفته شدند. اما به دلیل سن شما نمی توانید ویزای تحصیلی ایتالیا را دریافت کنید، بنابراین رعایت شرایط سنی تحصیل پزشکی در ایتالیا برای دریافت ویزا بسیار مهم است. متقاضیان بین 18 تا 25 سال شانس بسیار خوبی برای دریافت ویزای تحصیلی ایتالیا دارند.

شرایط تحصیل پزشکی در ایتالیا

دانشجویانی که قصد تحصیل پزشکی در ایتالیا را دارند باید 2 شرایط زیر را دارا باشند:

1. متقاضی باید 12 سال تحصیلات خود را گذرانده باشد.

 2. داوطلب باید آزمون IMAT یا آزمون دانشگاه خصوصی خود را برای پذیرش پزشکی قبول کند.

 متقاضیانی که این دو شرط را داشته باشند، واجد شرایط تحصیل پزشکی در ایتالیا خواهند بود.

برای تحصیل پزشکی در ایتالیا 2 مسیر وجود خواهد داشت که عبارتند از:

تحصیل به زبان ایتالیایی

تحصیل پزشکی در ایتالیا به زبان انگلیسی

تحصیل پزشکی به زبان ایتالیایی

اگر قصد دارید در رشته پزشکی به زبان ایتالیایی تحصیل کنید، باید بدانید که قادر خواهید بود در ۴۰ دانشگاه مختلف در ایتالیا تحصیل کنید. ظرفیت پذیرش برای دانشجویان غیر اتحادیه اروپا در این دانشگاه ها متفاوت است و ظرفیت پذیرش سالانه توسط وزارت علوم ایتالیا منتشر می شود.

اگر علاقه مند به تحصیل پزشکی به زبان ایتالیایی هستید، ابتدا باید مدرک زبان ایتالیایی (ESTERNI) را دریافت کنید. برای این منظور پس از ثبت نام در موسسه ایتالیایی باید دوره آموزش زبان ایتالیایی موسسه را که شامل 3 ترم کلاس زبان ایتالیایی می باشد در مجموع 9 ماه در موسسه گذرانده و سپس در آزمون زبان ایتالیایی شرکت نمایید. سفارت ایتالیا که هر ساله در ماه دسامبر برگزار می شود. .

پس از قبولی در آزمون زبان ایتالیایی سفارت ایتالیا، مدرک زبان ایتالیایی (ESTERNI) از سفارت ایتالیا دریافت خواهید کرد.

پس از دریافت مدرک زبان ایتالیایی صادر شده از سفارت ایتالیا (ESTERNI) و دریافت ویزای تحصیلی ایتالیا، تمامی متقاضیان پزشکی باید در آزمون ورودی پزشکی به زبان ایتالیایی در دانشگاه مورد نظر خود در ایتالیا شرکت کنند.

تحصیل پزشکی به زبان انگلیسی

سیزده مدرسه دولتی در ایتالیا آموزش پزشکی را به زبان انگلیسی ارائه می دهند. این دانشکده های پزشکی که جزو 500 دانشکده برتر در رتبه بندی جهانی هستند، امکان تحصیل در نقاط مختلف کشور را برای دانشجویان فراهم می کند.

دانشگاه های مختلف ایتالیا دوره های پزشکی را به زبان انگلیسی برای دانشجویان بین المللی ارائه می دهند. همانطور که گفته شد برای تحصیل پزشکی در ایتالیا به زبان انگلیسی باید در آزمون AIMET شرکت کنید. علاوه بر این؛ شما به آیلتس با حداقل نمره 6 و تافل با حداقل نمره 78 نیاز دارید.

از آنجایی که در طول فرآیند آموزش بالینی با بیماران در تماس خواهید بود، باید ایتالیایی بدانید. برای جلوگیری از مشکلات ارتباطی در طول آموزش بالینی، به دانشجویانی که در ایتالیا پزشکی به زبان انگلیسی تحصیل می کنند، دوره رایگان زبان ایتالیایی نیز در سال های اول ارائه می شود.

تحصیل پزشکی در ایتالیا بدون مدرک زبان

برای تحصیل در ایتالیا و همچنین تحصیل پزشکی در ایتالیا بدون مدرک زبان، فرد باید بتواند ثابت کند که قبلاً تحصیلات خود را در مدارس انگلیسی زبان به پایان رسانده یا زبان مادری آنها انگلیسی است. اگر فردی دانش زبان انگلیسی نداشته باشد می تواند در دوره های زبان در کشورهای اروپایی شرکت کند و پس از گذراندن این دوره ها برای حضور در دانشگاه های ایتالیا اقدام کند. اگر متقاضی نتواند مدرک زبان انگلیسی را ارائه دهد، باید دانش خود را به زبان ایتالیایی ثابت کند. ارائه مدرک زبان ایتالیایی اخذ شده برای پذیرش در مدارس ایتالیا امکان پذیر است.

مدارک لازم جهت درخواست تحصیل پزشکی در ایتالیا

متقاضیان تحصیل پزشکی در ایتالیا برای اخذ پذیرش از دانشگاه های این کشور باید مدارک زیر را به دانشگاه های مربوطه ارائه دهند.

لازم به ذکر است کلیه مدارک ذکر شده در زیر باید توسط مترجم رسمی زیر نظر دادگاه ترجمه و تایید شود.

این اسناد شامل موارد زیر است:

مدارک تحصیلی (سوابق تحصیلی)

رونوشت

شناسنامه

گذرنامه

تصویر

یک کپی از تمام مدارک

اثبات مهارت های زبانی

هزینه تحصیل پزشکی در ایتالیا

برای تحصیل پزشکی در ایتالیا با توجه به میزان موفقیت در آزمون IMAT امکان تحصیل در دانشگاه های دولتی و خصوصی ایتالیا وجود دارد. خوشبختانه 10 سال است که امکان تحصیل در بسیاری از دانشگاه های دولتی به زبان انگلیسی وجود دارد، برخی از این دانشگاه ها عبارتند از: دانشگاه باری، دانشگاه بولونیا، دانشگاه مسینا، دانشگاه تورین، دانشگاه پادوآ. و … فقط دانشگاه ها سطح بالایی دارند ولی شهریه آنها نسبتا پایین است. شهریه دانشگاه های دولتی ایتالیا حدود 1200 یورو در سال و شهریه دانشگاه های خصوصی این کشور حدود 15000 یورو در سال می باشد. بنا به شرایط زندگی متفاوت در حداقل ترین حالت حدود 600 یورو در ماه نیاز است.

تحصیل پزشکی در ایتالیا با بورسیه

ایتالیا یکی از کشورهایی است که در صورت احراز شرایط، بورسیه های تحصیلی مختلفی را به دانشجویانی که از کشورهای جهان سوم می آیند ارائه می دهد. در ایتالیا با ارائه مدارکی مانند فرم قیم قانونی و مدارک مربوط به شرایط زندگی شما در ایران امکان دریافت بورسیه ادامه تحصیل در ایران وجود دارد. بورسیه های تحصیلی زیادی در ایتالیا وجود دارد که اصلی ترین آنها بورسیه استانی ایتالیا است. ارزش این بورسیه 10000 یورو (یورو) است که پس از کسر مالیات، پرداخت هزینه خوابگاه و شهریه دانشگاه، مابقی مبلغ به صورت نقدی به دانشجویان پرداخت می شود. علاوه بر این دانشجو امکان فعالیت در شغل های نیمه وقت را هم دارد.

تخصص پزشکی در ایتالیا

برای تخصص پزشکی در ایتالیا، ابتدا باید شش سال تحصیلات پزشکی را بگذرانید و تمام دوره های کارآموزی خود را بگذرانید. پس از فارغ التحصیلی، عنوان MD و مدرکی از دانشکده پزشکی به شما اعطا می شود. پس از اخذ مدرک، نیازی به انجام وظایف اجباری نیست. اگر قصد ادامه تحصیل تخصصی در رشته پزشکی در ایتالیا را دارید کافی است در آزمون تخصص شرکت کنید.

آزمون لیسانس پزشکی اصلی ترین معیاری است که در هنگام درخواست برای مدرک لیسانس به آن توجه می شود. این آزمون به زبان ایتالیایی و شامل سوالات چند گزینه ای می باشد. با توجه به نمره ای که از آزمون می گیرید، امکان درخواست برای بیمارستان های دانشگاهی در ایتالیا وجود دارد و مدت زمان تحصیل تخصصی شما بسته به منطقه ای که برای آن درخواست می دهید می تواند بین 4 تا 5 سال باشد.

 شما باید در طول آموزش تخصصی خود نقش فعالی در کلینیک داشته باشید. اگرچه تخصص در پزشکی یک فرآیند آموزشی است، اما از شما انتظار می رود که مسئولیت های خاصی را بر عهده بگیرید و به عنوان یک پزشک شاغل در بیمارستانی که شما را می پذیرد، حضور داشته باشید.

همانطور که در این مقاله خواندید، در مورد آموزش پزشکی و نحوه درخواست پزشکی ایتالیایی صحبت کردیم. تمامی دانشجویان خارجی تنها در صورت پذیرش می توانند برای ویزای پزشکی ایتالیا اقدام کنند و در یکی از بهترین دانشگاه های دنیا تحصیل کنند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها