برای اطلاع از شرایط و صلاحیت های تحصیل در مقطع کارشناسی در ایتالیا با این مطالب همراه باشید تا بتوانید در ایتالیا تحصیل کنید. بسیاری از کسانی که در مسیر مهاجرت تحصیلی به ایتالیا برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی گام بر می دارند با دریافت مدرک بین المللی از یکی از دانشگاه های معتبر ایتالیا سعی در ورود به بازار کار جهانی دارند و یا از این فرصت به عنوان دروازه ورود به دوره تحصیلات تکمیلی در برترین دانشگاه های جهان استفاده میکنند.

در دهه گذشته تعداد دانشجویان خارجی که در ایتالیا ادامه تحصیل داده اند هر ساله افزایش یافته است. ایتالیا به دلیل فضای چند فرهنگی، مقرون به صرفه بودن و وجود برترین دانشگاه های دولتی و خصوصی، یکی از محبوب ترین مقاصد بین المللی برای دانشجویان سراسر جهان از جمله ایرانیان است. به عنوان مثال دانشگاه بولونیا در این کشور را می توان یکی از خاستگاه های اصلی توسعه علم و آموزش عالی در جامعه غربی و قدیمی ترین موسسه آموزش عالی در اروپا دانست.

در سیستم آموزش عالی ایتالیا هیچ محدودیتی وجود ندارد و شما می توانید برای تحصیل در مقطع لیسانس، فوق لیسانس یا دکترا در اکثر رشته ها وارد دانشگاه های این کشور شوید، اما بسیاری از دانشجویان بین المللی برای تحصیل در مقطع لیسانس ایتالیا را انتخاب می کنند زیرا این کشور در مقایسه با بسیاری از کشورهای دیگر اروپایی، شرایط نسبتا آسان تری برای اخذ پذیرش در مقطع کارشناسی دارد و می تواند پلی برای ورود به موسسات آموزشی برتر جهان در سایر کشورهای توسعه یافته باشد.

چرا ایتالیا را برای تحصیل کارشناسی انتخاب کنید؟

ایتالیا به دلیل وجود استانداردهای بالا در زمینه های مختلف از جمله آموزش عالی یکی از کشورهای سطح اول اتحادیه اروپا محسوب می شود. علاوه بر سطح بالای سیستم آموزشی، اعتبار و قدمت دانشگاه های ایتالیا و شاخص علمی بالای آنها در جهان باعث شده است تا دانشجویان زیادی از اروپا و سایر نقاط جهان در مقطع کارشناسی در ایتالیا تحصیل کنند.

در کنار این موارد می توان به مزایای دیگر تحصیل در ایتالیا اشاره کرد:

تحصیل در مقطع لیسانس در ایتالیا تقریبا رایگان است. امکان دریافت بورسیه تحصیلی در دانشگاه های ایتالیا بسیار زیاد است. در بسیاری از رشته ها، در مقاطع مختلف، آموزش به دو زبان ایتالیایی و انگلیسی ارائه می شود. دانشجویان مقطع کارشناسی مجاز به 20 ساعت کار در هفته هستند. با وجود کمک هزینه ها و وام های دانشجویی ارائه شده توسط دانشگاه، هزینه های زندگی برای دانشجویان بسیار پایین است

شرایط تحصیل کارشناسی در ایتالیا

تحصیلات لیسانس در ایتالیا سه یا چهار سال به طول می انجامد. هر سال تحصیلی برای مقاطع کارشناسی در ایتالیا شامل دو ترم است که اولین ترم از سپتامبر شروع می شود و در فوریه به پایان می رسد. نیمسال دوم سال تحصیلی از فوریه تا جولای طول می کشد.

تحصیل در مقطع کارشناسی در دانشگاه های این کشور به زبان های ایتالیایی و انگلیسی امکان پذیر است. زبان رسمی در ایتالیا ایتالیایی است به همین دلیل بهتر است در دوره های تحصیلی در ایتالیا ثبت نام کنید تا بتوانید با این زبان آشنا شوید. علاوه بر این، برنامه های تبادل و انتقال دانشجو نیز برای دانشجویان مقطع کارشناسی در دسترس است

به طور کلی برای دریافت پذیرش در مقطع کارشناسی از دانشگاه های ایتالیا و تحصیل در مقطع کارشناسی باید شرایط زیر را داشته باشید:

شرایط سنی: حداقل شرط سنی برای پذیرش در مقطع کارشناسی 18 سال و حداکثر سن 28 سال است (احتمال افراد زیر 25 سال بسیار زیاد است).

مدرک زبان: دانشجویان ملزم به ارائه مدرک زبان انگلیسی آیلتس با حداقل نمره 6 یا مدرک زبان ایتالیایی بی دو  هستند.

آزمون ورودی: متقاضیان تحصیل در مقطع کارشناسی در ایتالیا در اکثر رشته ها ملزم به شرکت در آزمون ورودی دانشگاه های ایتالیا هستند. از جمله آزمون های ورودی ایتالیا می توان به موارد زیر اشاره کرد:

تست های تی او ال سی

امتحان آیامت

تست آلفا

مدارک مورد نیاز برای تحصیل در کارشناسی ایتالیا

دانشجویانی که قصد تحصیل در ایتالیا را دارند باید مدارک مورد نیاز را به دانشگاه مورد نظر ارسال و سپس منتظر تایید دانشگاه باشند. پس از دریافت پذیرش برای دریافت ویزای تحصیلی ایتالیا باید مدارک خود را به همراه نامه پذیرش به سفارت ایتالیا تحویل دهند.

مدارک مورد نیاز برای پذیرش در مقطع کارشناسی در ایتالیا شامل موارد زیر است:

مدارک هویتی مانند پاسپورت

عکس شخصی

مدارک مربوط به سوابق تحصیلی از قبیل دیپلم و پیش دانشگاهی

فرم درخواست دانشگاه

رزومه تحصیلی

توصیه نامه (در صورت لزوم)

انگیزه نامه

مدرکی که نشان دهنده مهارت زبان انگلیسی یا ایتالیایی باشد

 آزمون آلفا، آزمون آیمت و آزمون تی او ال اسی

نمونه کار (برای متقاضیان رشته‌های معماری، برنامه‌ریزی شهری یا هر برنامه طراحی)

دوره تحصیل کارشناسی در ایتالیا

معمولاً دوره لیسانس در ایتالیا 3 سال طول می کشد. تحصیل در مقطع کارشناسی در دانشگاه های ایتالیا به طور کلی به زبان ایتالیایی است تحصیل در برخی از رشته ها در مقطع کارشناسی به زبان انگلیسی می باشد. در دوره لیسانس دانشجو دانش تخصصی خاص را همراه با آموزش روش های علمی فرا خواهد گرفت. در رابطه با دوره های تلفیقی کارشناسی و کارشناسی ارشد، دانشجویان برای دریافت مدرک باید 360 واحد آموزشی را تکمیل کنند.

هزینه تحصیل کارشناسی در ایتالیا

هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی در ایتالیا در دانشگاه های دولتی بین 900 تا 4000 یورو در سال می باشد. به طور متوسط، یک دانشجو باید سالانه حدود 1500 یورو برای مدرک لیسانس در ایتالیا هزینه کند. اگر دانشگاه های خصوصی ایتالیا را انتخاب کنید، هزینه ها افزایش می یابد. یک دانشجوی بین المللی معمولاً باید سالانه بین 6000 تا 20000 یورو برای تحصیل در دانشگاه های خصوصی ایتالیا هزینه کند.

با این حال، بورسیه تحصیلی ایتالیا برای دانشجویان بین المللی از جمله ایرانیان در دسترس است. به عنوان مثال، برنامه بورسیه بین المللی دانشگاه پادوآ به دانشجویان انگلیسی زبان در مقطع کارشناسی ارائه می شود. با دریافت این بورسیه، دانشجویان می توانند تقریبا به صورت رایگان در ایتالیا تحصیل کنند. این بورس تحصیلی 8000 یورو در هر سال تحصیلی به دانشجویان ارائه می دهد. گزینه های زیادی برای دانشجویان بین المللی برای تامین هزینه تحصیل و زندگی در ایتالیا وجود دارد.

مدرک زبان برای تحصیل کارشناسی در ایتالیا

شاید شنیده باشید که تحصیل در مقطع لیسانس در دانشگاه های ایتالیا نیازی به مدرک زبان ندارد. آیا این درست است؟ نه اینطور نیست. به طور کلی برای تحصیل در مقطع لیسانس در دانشگاه های ایتالیا باید مدرک زبان انگلیسی یا ایتالیایی ارائه دهید. اگر برنامه آموزشی شما به زبان انگلیسی ارائه می شود، ارائه مدرک آیلتس با حداقل نمره 6 برای متقاضیان الزامی است، همچنین اگر دوره آموزشی به زبان ایتالیایی برگزار می شود، در اکثر موارد دانشگاه از متقاضی می خواهد که گواهی بی دو را ارائه دهد.

در برخی موارد، شرایط اعلام شده از سوی دانشگاه ها به این صورت است که برای تحصیل در مقطع کارشناسی، دانشجو نیازی به ارائه مدرک زبان در زمان پذیرش ندارد، اما باید یک دوره زبان انگلیسی یا ایتالیایی را در ابتدای دوره تحصیلی ارائه دهد.

آزمون های زبان پذیرفته شده توسط دانشگاه های ایتالیا برای تحصیل در مقطع کارشناسی عبارتند از:

سی آی ال اس و سی ای ال آ برای زبان ایتالیایی

آیلتس،تافل و…برای زبان انگلیسی

کار دانشجویی برای دانشجویان ایتالیا

برای بسیاری از دانشجویان بین المللی، حتی کسانی که توانسته اند بورسیه تحصیلی دریافت کنند، تامین هزینه های زندگی دانشجویی دشوار است و نیاز به داشتن شغل دانشجویی همزمان با تحصیل دارند. تحصیل در مقطع لیسانس در ایتالیا به شما اجازه می دهد تا 20 ساعت در هفته کار کنید که در تعطیلات افزایش می یابد. درآمد شغلی دانشجویی بسته به نوع کاری که انجام می دهید متفاوت خواهد بود، اما به طور کلی حداقل دستمزد برای شغل دانشجویی در ایتالیا 7 یورو در ساعت است.

بورسیه تحصیلی در مقطع کارشناسی در ایتالیا

دولت ایتالیا هم به شهروندان خارجی و هم به شهروندان ایتالیایی مقیم خارج از کشور برای تحصیل در ایتالیا بورسیه می دهد. بورسیه های تحصیلی برای انواع برنامه های کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری ارائه می شود. این بورسیه ها عموما شامل شهریه، بیمه درمانی و کمک هزینه ماهانه می باشد.

در ایتالیا، همه دانشجویان بین‌المللی بر اساس شرایط مالی یا شایستگی‌های مشابه، از خدمات کمک مالی مشابهی برخوردار هستند. بورسیه های دولتی ملی و منطقه ای وجود دارد که دانشجویان بین المللی می توانند برای آنها درخواست دهند. علاوه بر این، برخی از دانشگاه های ایتالیا بورسیه های مختلفی را برای دانشجویان بین المللی ارائه می دهند.

فرایند دریافت ویزای تحصیلی مقطع کارشناسی در ایتالیا

برای دریافت ویزای تحصیلی در مقطع کارشناسی در ایتالیا باید مراحل زیر را به ترتیب طی کنید:

مرحله اول: ترجمه مدارک تحصیلی، تکمیل فرم درخواست پذیرش و ارسال کلیه مدارک به دانشگاه ایتالیا

 مرحله دوم: بررسی درخواست مدارک و صدور نامه پذیرش توسط دانشگاه ایتالیا

 مرحله سوم: هماهنگی با سفارت ایتالیا و گرفتن وقت مصاحبه (این مرحله 2 ماه طول می کشد)

 مرحله چهارم: حضور در جلسه مصاحبه در سفارت

مرحله پنجم: اخذ ویزا در صورت داشتن مدارک تایید شده و جلسه مصاحبه اگر مثبت باشد

شرایط بیمه درمانی برای دانشجویان کارشناسی ایتالیا

 هنگام شروع تحصیل در مقطع لیسانس در ایتالیا باید بیمه بخرید. هزینه بیمه دانشجویان مقطع کارشناسی در ایتالیا بین 110 تا 200 یورو در سال می باشد.

 در مورد بیمه دانشجویی در ایتالیا به این نکات مهم توجه کنید:

داشتن بیمه برای تمدید ویزای تحصیلی الزامی است. دو نوع بیمه عمومی و اس ال در ایتالیا وجود دارد که می توانید یکی از آنها را انتخاب کنید

دانشگاه های برتر ایتالیا

اکثر دانشگاه های ایتالیا جزو برترین دانشگاه های دنیا هستند. از جمله معتبرترین دانشگاه های این کشور می توان به دانشگاه پلی تکنیک میلان، دانشگاه پلی تکنیک رم، دانشگاه بولونیا، دانشگاه فلورانس، دانشگاه تورین و دانشگاه پیاچنزا اشاره کرد.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها