ایتالیا را می‌توان از جمله کشورهای اروپایی دانست که مهد علم و دانش از زمان‌های بسیار دور بوده‌است. دانشگاه‌های معتبر دلیلی شده تا بسیاری از متقاضیان تحصیلی ایتالیا را به عنوان مقصدی برای تحصیل و اقامت انتخاب کنند.

کیفیت آموزش، هزینه‌های کم امرارمعاش و شهریه‌ی مناسب از جمله ویژگی‌های تحصیل در ایتالیا می‌باشد.

دانشگاه‌های ایتالیا در سطح اروپا و همچنین در سطح جهان از اعتبار بسیار بالایی برخوردار هستند. این دانشگاه‌ها با روش‌های نوینی که برای آموزش و تسریع در پیشرفت برگزیده‌اند، دانشجویان را در سطح جهان به طرف خود جذب می‌نمایند. از معتبرترین دانشگاه‌های ایتالیا می‌توان موارد  زیر را نام برد:

_ university of padua

_ university of Bolonga

_ university of Florence

_university of pisa

_ university of Trento

_ university of Naples

دلایل انتخاب ایتالیا به عنوان محل تحصیل و اقامت

به طور کلی‌می‌توان از بین کشورهای اروپایی ایتالیا را به عنوان کشوری با زندگی و امرارمعاش باصرفه نام برد. کیفیت بالای زندگی و هزینه‌های کم از دلایل اصلی انتخاب ایتالیا به عنوان محل تحصیل و اقامت پس از آن می‌باشد. به طور تقریبی می‌توان گفت هزینه‌ی تحصیل در ایتالیا به طور متوسط 900 تا 1000 یورو و هزینه‌ی زندگی 12000 یورو در سال می‌باشد.

وجود دانشگاه‌های معتبر مذکور و همچنین موسسات علمی پژوهشی فراوان ایتالیا را به عنوان مقصدی تحصیلی جذاب برای دانشجویانی که به دنبال کسب علم هستند تبدیل کرده‌است.

از طرف دیگر بورسیه‌های اعطایی از جانب آموزشگاه‌ها و موسسات و شرایط خاص آن دانشجویان را به مهاجرت تحصیلی رایگان در این کشور تشویق می‌کند.

از عوامل تأثیرگذار دیگر بر انتخاب این کشور توسط دانشجویان خارجی می‌توان فراهم نمودن شرایط کار در حین تحصیل را مثال زد.

دولت ایتالیا مجوز کار در حین تحصیل به طور متوسط 20 ساعت در هفته را به دانشجویان داده‌است. دانشجویان با ویزای تحصیلی ایتالیا می‌توانند در روز حداکثر 4 ساعت کارکنند.

اقامت ایتالیا بعد از تحصیل

یکی از مهمترین مشکلات و دغدغه‌های دانشجویان بین‌المللی در بیشتر کشورها، اشتغال به کار بعد از تحصیل است. ایتالیا از اولین کشورهای تاریخی است که در آن دانشگاه تاسیس شد و پس از آن‌ نیز زمینه‌های ایجاد اشتغال را برای مردم فراهم آورد. با مرور زمان و افزایش جمعیت این کشور سطح اشتغال‌زایی ایتالیا نیز پیشرفته‌تر شد؛ این افزایش کار و اشتغال باعث شد که این کشور به عنوان یکی از مقاصد مهم تحصیلی و کاری برای مهاجرین از سراسر جهان تبدیل بشود.

در واقع بیشتر افرادی که تحصیل در ایتالیا را برمی‌گزینند، از این کشور به عنوان مکانی برای جابه‌جایی و انتقال خود به سایر کشورها انتخاب می‌کنند.

از طرف دیگر کشور ایتالیا با روش‌های مختلفی به دانشجویان و فارغ‌التحصیلان بعد از اتمام تحصیلات، به آنها انواع اقامت را اعطا می‌کند.

برای مثال می‌توان مجوز اقامت از طریق کار در ایتالیا، مجوز اقامت از طریق ازدواج در ایتالیا، مجوز اقامت از طریق سرمایه‌گذاری در ایتالیا، مجوز اقامت از طریق کارآفرینی درایتالیا، مجوز اقامت از طریق ادامه تحصیل در دوره‌های بالاتردر ایتالیا، مجوز اقامت یکساله بعد از تحصیل در ایتالیا

 و اقامت ایتالیا از طریق درخواست پناهندگی را نام برد.

اقامت ایتالیا بعد از تحصیل مقاطع مختلف

اقامت ایتالیا بعد از تحصیل در دوره‌ی کارشناسی

در ایتالیا فارغ‌التحصیلان می‌توانند بعد از اتمام دوره‌ی کارشناسی در این کشور بمانند و مشغول به کار شوند. همینکه این افراد موفق به یافتن شغل بشوند اقامت آنها تمدید می‌شود. برای پیداکردن کار در کمترین فرصت شما ابتدا باید  با زبان این کشور آشنا شوید. این امر به منظور ارتباط گیری درست با کارفرمای شما می‌باشد.

اقامت ایتالیا بعد از تحصیل در دوره‌ی کارشناسی تکمیلی

بعد از گذراندن دوره‌ی کارشناسی دانشجویان وارد دوره‌ی تحصیلات تکمیلی می‌شوند که طول این دوره 2 سال است. فارغ‌التحصیلان می‌توانند بعد از اتمام این دوره نیز وارد بازار کار شوند و متناسب با شاخه‌ی تحصیلی خود شغل مناسب خود را انتخاب کنند. 

اقامت ایتالیا بعد از تحصیل در دوره‌ی دکتری

ازآنجایی که دوره‌ی دکترا یک دوره‌ی کاملا علمی و پژوهشی است به تناسب فرصت شغلی موجود و مرتبط با آن نیز افزایش می‌یابد. در دوره‌ی پس از دکترا در بیشتر موارد شما میتوانید به صورت رايگان نامه‌ی پذیرش دریافت کنید.

اقامت ایتالیا بعد از تحصیل از طریق ازدواج

یکی از راه‌های متداول و دریافت اقامت دائم در ایتالیا ازدواج با اتباع این کشوراست. بعد از ازدواج با اتباع ایتالیایی می‌توان علاوه بر اقامت دائم، تابعیت این کشور را هم به‌دست آورد.

لازمه‌ی اینکه تابعیت و اقامت دائم از این طریق را به‌دست بیاورید ازدواج حقیقی می‌باشد. یعنی زوجین باید در مدت مشخصی باهم زندگی کرده باشند. از این طریق افراد خارجی می‌توانند بعد از 2 سال از زمان ازدواج خود تابعیت کشور ایتالیا را به‌دست بیاورند. از طرف دیگر تا این زمان این افراد اجازه‌ی تحصیل و کار را دارند.

اقامت ایتالیا بعد از تحصیل از طریق اشتغال

از دیگر روش‌های متداول بین افراد خارجی برای کسب اقامت

دائمی ایتالیا، یافتن کار و اشتغال در این کشور می‌باشد.

یکی از قوانین اتحادیه‌ی اروپا این است که دانشجویان خارجی می‌توانند بعد از اتمام تحصیلات به مدت 6 ماه در کشورهای عضو اقامت داشته‌باشند و شغل مورد نظر خود را بیابند. از آنجایی که کشور ایتالیا نیز یکی از اعضای این اتحادیه می‌باشد این قانون نیز در این کشور مجری است.

در نظر بگیرید که شغل شما باید یک کار قانونی و مطابق مقررات کشور ایتالیا باشد و باید در ضمن آن مالیات مشخصی را به دولت ایتالیا بپردازید.

بعد از یافتن شغل مورد نظر ویزای شما به مدت یکسال تمدید می‌شود که در سال‌های بعد نیز قابل تمدید است. تسلط به زبان و ارائه‌ی رزومه قوی از شرایط مهم یافتن کار در ایتالیا می‌باشد.

از جمله رشته‌های محبوب و پرطرفدار در ایتالیا می‌توان مدیریت مالی، طراح گرافیک، علوم ارتباطات، کارشناسی تحلیل داده، مطالعات ایتالیایی، مهندسی برنامه‌ریزی و طراح مد و لباس را نام برد.

تبدیل اقامت تحصیلی به اقامت کاری نیازمند مدارک زیر است:

_ باید شرایط استخدام مورد نظر کارفرما را دارا باشید.

_ ارائه‌ی آخرین اظهارنامه مالیاتی

_ آدرس و تلفن و ایمیل

_ ایمیل و تلفن کارفرما

_ اسناد مربوط به محل سکونت شما

_ سابقه‌ی عملکرد محل اشتغال

_ ارائه‌ی ترازنامه تجاری کارفرما

اقامت ایتالیا پس از تحصیل از طریق سرمایه‌گذاری و ثبت شرکت

 

یکی از روش‌های موجود برای کسب اقامت بعد از تحصیل در ایتالیا سرمایه‌گذاری در این کشور است.

این روش ارتباط زیادی با رشته و تحصیلات فارغ‌التحصیلان ندارد و فقط یکی از روش‌هایی است که افراد برای کسب اقامت بدون توجه به علاقه‌ی خود انتخاب میکنند.

دانشجویان همچنین ضمن تحصیل می‌توانند با راه‌اندازی و ثبت ی‌ شرکت کسب درآمد و اشتغال‌زایی کنند.

در کشور ایتالیا از طرف دولت زمینه‌های بسیار زیادی برای سرمایه‌گذاری در نظرگرفته شده‌است که برای افراد خارجی محدودیتی ندارد.

از زمینه‌های ایجاد شده به منظور سرمایه‌گذاری می‌توان صنایع غذایی، بازرگانی، توریسم، تجارت و ماشین آلات را نام برد.

در واقع شما برای ثبت شرکت خود ابتدا باید یک طرح تجاری داشته باشید که مورد تایید کشور ایتالیا باشد. در صورت قبول این طرح و ارائه‌ی مدارک لازم از جانب شما شرکت مورد نظرتان ثبت می‌شود و پس از 3 سال سرمایه‌گذاری شما یک شهروند ایتالیایی محسوب و از حقوق و تکالیف یه تبعه ایتالیا بهره‌مند خواهید شد.

اقامت ایتالیا از طریق ادامه تحصیل

 

ادامه تحصیل در ایتالیا از جمله راحتترین و موفقیت آمیزترین روش‌های کسب اقامت در ایتالیا می‌باشد.

در نظر بگیرید که دریافت اقامت بعد از تحصیل در ایتالیا از دریافت اولیه اقامت در ایتالیا آسان‌تر است. از آنجایی که شخص به عنوان یک دانشجوی مقیم در ایتالیا شناخته شده است به راحتی می‌تواند اقامت دوره‌ی بعد را نیز کسب کند.

بنابراین دانشجویان مقطع کارشناسی بعد از اتمام این دوره سعی می‌کنند تا تحصیلات خود را در دوره‌ی کارشناسی ارشد ادامه دهند تا به مراتب اقامت ایتالیا را نیز به‌دست آورند. دانشجویان دوره‌ی کارشناسی ارشد نیز با قبولی در آزمون دکترا اقامت خود را در ای دوره تضمین می‌دهند.

نکته‌ی قابل توجه این است که یک دانشجوی خارجی برای آنکه بتواند اقامت کشور ایتالیا را دریافت کند باید حداقل 5 سال در کشور ایتالیا اقامت موقت داشته باشد.

از طرف دیگر دانشجویان کشورهای خارج از اتحادیه اروپا به منظور تحصیل در ایتالیا باید ویزا دریافت کنند. ویزای دریافتی ایتالیا شامل دو نوع میشود:

۱) ویزای نوع C: این ویزا شامل آن دانشجویانی است که برای مقطع آموزشی کوتاه مدت (تا 90) روز اقدام به اقامت در ایتالیا میکنند.

۲) ویزای نوع D: ویزای تحصیلی بلندمدت ایتالیا را شامل می‌شود که دانشجویان خارجی برای دوره‌های لیسانس، فوق‌لیسانس و دکترا دریافت می‌کنند.

این نکته را هم در نظر داشته باشید که دانشجویان بین‌المللی می‌توانند ضمن تحصیل در کشور ایتالیا به صورت پاره‌وقت کار کنند. تعداد ساعت کاری در هفته و ماه بسته به دانشگاه و رشته‌ی دانشجو متفاوت است.

اقامت خود حمایتی ایتالیا

یکی دیگر از انواع اقامت اعطایی کشور ایتالیا اقامت خود حمایتی این کشور است. این نوع اقامت بدون توجه به سطح تحصیلات و زبان به شما مجوز ورود به ایتالیا و دریافت اقامت آن را می‌دهد. روش خود حمایتی بدین شکل است که فرد خارجی با استفاده از اموال و دارایی‌های خود می‌تواند اقامت ایتالیا را کسب کند. میزان مبلغ مد نظر این کشور برای دریافت اقامت خود حمایتی تقریبا 31 هزار یورو است. در این اقامت فرد باید به ازای خود و همسرش 38 هزار یورو و بهوازای هر فرزند 2 هزار یورو سالانه تامین کند.

در واقع دانشجو می‌تواند بعد از تحصیل با توجه به مبلغ‌ مذکور از این روش اقامت ایتالیا را دریافت کند. اگر متقاضی مدت 3 ماه در سال در کشور ایتالیا سکونت داشته باشد می‌تواند  به گرفتن تابعیت و اقامت اقدام کند.

به طور کلی می‌توان گفت کشور ایتالیا در سده‌ی اخیر با توجه به پیشرفت شرایط اقتصادی اجتماعی و رشد در زمینه‌ی آموزش و  از طرف دیگر با کاهش جمعیت این کشور زمینه‌ی اقامت افراد را از طرق مختلف فراهم کرده‌است.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها