در پاسخ به این سوال داریم…

دلیل اینکه ایرانی‌های بسیاری کشور ایتالیا را برای ادامه تحصیل و بورسیه شدن انتخاب می‌کنند چیست؟ ایتالیا چه مزایایی به دانشجوهای خودش می‌دهد؟

کشور ایتالیا به سبب اینکه زیبایی و تاریخ غنی و نزدیکی به فرهنگ مردم ایران دارد؛ جزو انتخاب های ایرانیان جهت تحصیل و اقامت به حساب می‌آید که البته فقط نمی‌توانیم دلیل استقبال ایرانی‌ها را زیبایی کشور ایتالیا به حساب بیاوریم. از دیگر دلایل بسیار مهم، هزینه‌ی تحصیل در ایتالیا است که بسیار کم و به عبارتی رایگان است. ولی در کنار این‌ها، نرخ بیکاری بالا در کشور ایتالیا و شرایط سخت پیدا کردن شغل بعداز تحصیلات آکادمی باعث می شود که تقاضا کننده های بسیاری به جای تحصیل در کشور ایتالیا، کشورهای پیشرفته اروپایی دیگری مثل آلمان، اتریش، انگلستان را برای تحصیل انتخاب می‌کنند.

ایتالیا برای عده‌ای از دانشجوها که علاقه دارند در این کشور تحصیل بکنند شرایطی را فراهم آورده که هزینه های تحصیل به واسطه دولت به صورت کمک هزینه یا بورسیه پرداخت شود. این نکته بسی حائز اهمیت است. با توجه به دریافت این کمک هزینه‌ها، بخش عمده‌ای از هزینه‌ی شهریه های دانشگاه و یا هزینه زندگی دانشجویی داده می‌شود و دانشجوها کشور ایتالیا را برای پرداخت‌ها انتخاب می‌کنند. هم اکنون امکان تحصیل در هر سه مقاطع برای دانشجوها فراهم آورده شده می‌باشد.

کمک هزینه‌های تحصیلی در کشور ایتالیا بلاعوض بوده است

برای اخذ پذیرش دانشگاه‌های ایتالیا به مدرک زبان نیاز است؟ آیا برای اخذ ویزای تحصیلی در ایتالیا به مدرک زبان نیاز داریم؟

دانشگاه‌های کشور ایتالیا صرفا برای پذیرفتن شما در دانشگا‌ها مدرک زبان نخواهند خواست. ولی اخذ ویزای تحصیلی بدون داشتن مدرک زبان انگلیسی برای شما امکان پذیر نیست و دانشجو بعلاوه ارائه‌ی مدرک‌ زبان انگلیسی بایستی تا حدودی با زبان ایتالیایی هم آشنایت داشته باشد.

هم‌چنین میزان تسلط به زبان انگلیسی و ایتالیایی به دانشگاه‌های کشور هم بستگی داشته و شما بایست در بعضی از دانشگاه های این کشور مدرک زبان ایتالیایی را هم ارائه بدهید. اما اغلب دانشگاه های ایتالیا به زبان انگلیسی تدریس می‌کنند و دانشجو در مدت تحصیل خود می توانید در دوره های آموزش زبان ایتالیایی هم شرکت کنید و مدرک این زبان را هم بگیرید.

زبان چه تاثیری در مصاحبه های پذیرش دانشگاه‌های کشور ایتالیا دارد؟

بورسیه تحصیلی به دانشجوها کمک می‌نماید تا به طور رایگان در دانشگاه های ایتالیا تحصیل کنند. بورسیه‌های تحصیلی برای اشخاص کم درآمد بوده است و جهت گرفتن آن بایست فیش حقوقی خودتان و یا سرپرست خانواده را ارئه بدهید. تسلط به زبان انگلیسی و ایتالیایی سبب می شود که افرادی که با شما مصاحبه می‌نمایند بیش‌تر تحت تاثیر قرار بگیرند و آسان تر بورسیه تحصیلی شما را تایید نمایند.

شما حتی قادرید قبل از حضور در جلسات مصاحبه در کلاس های فشرده آموزش زبان انگلیسی و ایتالیایی شرکت کنید تا شانس خودتان را برای اخذ بورسیه تحصیلی ایتالیا افزایش بدهید. کشور ایتالیا دارای دانشگاه های معتبری است و قبولی در این دانشگاه ها یکی از بزرگ‌ترین پله برای ترقی است. لازم به ذکرست که جهت دریافت بورسیه کشور ایتالیا شما بایستی رزومه ای قوی داشته باشید. بورسیه تحصیلی اصولاً به مقطع کارشناسی ارشد و بالاتر تعلق گرفته می‌شود و شما گر چه برای تحصیل به زبان ایتالیایی نیاز ندارید و درس ها به زبان انگلیسی ارائه می‌شود، اما برای داشتن زندگی راحت و برقراری ارتباط با افراد بهتر این است که به زبان ایتالیایی هم مسلط باشید.

مدرک زبان در مقطع کارشناسی چه تاثیری دارد؟

جهت تحصیل در مقاطع کارشناسی در کشور ایتالیا بایست حتماً در آزمون های ورودی دانشگاه‌ها شرکت نمایید. آزمون ورودی دانشگاه‌های ایتالیا که به آزمون آی مت نیز شهرت دارد، به زبان انگلیسی برگزار می‌شود و شما حتماً قبل از برگزاری آزمون مدرک زبان خودتان را به سفارت ایتالیا باید تحویل بدهید.

در ادامه قبل از اقدام به اخذ ویزای تحصیلی بایستی در کلاس های آموزش زبان شرکت کرده باشید و مدرک آن را در هنگام ورود به دانشگاه‌ها با خود داشته باشید.

زبان تحصیل در کشور ایتالیا انگلیسی (زبان بین المللی) است یا زبان بومی ایتالیایی؟

زبانی که شما برای ورود به دانشگاه های کشور ایتالیا نیاز دارید با توجه به نوع رشته و دانشگاهی که انتخاب کردید بسیار حائز اهمیت است. شما قبل از شرکت نمودن در آزمون ورودی باید که مدرک‌ زبان خودتان را به سفارت کشور ایتالیا ارائه دهید.‌ نمره ی آیلتس مدرک شما هم باید بالای 5.5 باشد تا قبول و پذیرش کنند. جهت ورود به دانشگاه های کشور ایتالیا در مقاطع دکترا احتیاجی به ارائه‌ی مدرک زبان نمی‌باشد و برای فارغ التحصیلی سه الی پنج سال زمان لازم است. درس‌های قابل ارائه در این دانشگاه‌ها به زبان انگلیسی و زبان ایتالیایی است و شما بایست تسلط کافی به روی این دو زبان داشته باشید تا بتوانید واحدها را با موفقیت پاس کنید.

ضرورت داشتن مدرک زبان چیست؟ اگر مدرک زبان نداشته باشیم باز هم می‌توانیم به تحصیل در کشوری مثل ایتالیا فکر کنیم؟

همان طور که مستحضرید؛ تحصیل در یک کشور خارجی با چالش ها و ریسک هایی برای دانشجوهای خارجی همراه بوده است. یکی از این معضل‌ها زبان کشور مقصد است. آن دسته از دانشجوها که قبل از ورود به ایتالیا اقدام به یادگیری زبان کرده و مدرک خودشان را دریافت نموده‌اند با ریسک های کم‌تری مواجه هستند. آن دسته از اشخاصی که فاقد مدرک زبان هستند، در ایتالیا با مشکل برقراری ارتباط و در صورت موفقیت در اخذ پذیرش بدون مدرک زبان هم، با سختی موفقیت در پاس کردن درس‌ها روبرو خواهند بود. لذا پیشنهاد می‌کنیم که دانشجوها در ابتدا اقدام به یادگیری زبان و دریافت مدرک زبان بکنند و بعداً برای گرفتن پذیرش از دانشگاه های کشور ایتالیا اقدام کنند.

شرایط تحصیل در کشور ایتالیا بدون داشتن مدرک زبان انگلیسی:

دانشجوهای محترمی که تحصیلات قبلی‌شان را به زبان انگلیسی گذرانده باشند، واجد شرایط تحصیل در دانشگاه های کشور ایتالیا بدون مدرک تافل یا آیلتس هستند. دانشجوها بایست مدرک رسمی چاپ شده به روی کاغذ با کیفیت خوب، که دارای سربرگ و مهر شده باشند را به عنوان مدرک تحصیلات قبلی به زبان انگلیسی ارائه بدهند. ولی متأسفانه برای دانشجوهایی که سابقه‌ی تحصیل به زبان انگلیسی را نداشته‌اند این آپشن صدق نمی‌کند؛ گرچه آنها می‌توانند با شرکت در مصاحبه‌ای که از طرف دانشگاه برگذار می‌شود، دانش زبانی خودشان را نشان بدهند و بدون ارائه‌ی مدرک زبان، پذیرش تحصیلی دریافت کنند. بعضی از دانشگاه ها از آزمون آنلاین یا مصاحبه‌ی تصویری برای بررسی مهارت زبانی دانشجوهت استفاده می‌نمایند. بعد از ارسال درخواست‌تان، طبق برنامه‌ریزی دانشگاه جهت مصاحبه حاضر خواهید شد. این مهم می‌باشد که اشتیاق خودتان را برای ورود به دانشگاه با ذوق نشان بدهید.

 اگر قصد دارید بدون مدرک آیلتس در دانشگاه ایتالیا پذیرش دریافت کنید، بایست این مصاحبه را انجام بدهید. در صورتی که قبول شوید، دانشگاه با ارسال یک نامه‌ی پذیرش یا به عبارتی تاییدیه، به شما اطلاع رسانی خواهد کرد. این یک نامه رسمی به حساب می آید که تأییدیه شما برای تحصیل در دوره انتخابی، در دانشگاه مورد نظر است. یکی دیگر از روش های مورد علاقه‌ی دانشجوها برای تحصیل در ایتالیا بدون مدرک زبان شرکت در دوره های زبان، پیش از ورود به دانشگاه می‌باشد. این دوره ها هم صرفاً برای یادگیری زبان ایتالیایی و هم یادگیری زبان انگلیسی با هدف جذب دانشجوی بین المللی است.

در پایان، در صورت قبولی در آزمون ورودی شما می‌توانید وارد دانشگاه بشوید. توصیه می‌کنیم برای افزایش شانستان برای گرفتن پذیرش از دانشگاه مدنظر در دوره های زبانی که خود دانشگاه ها برای شما ارائه می دهند شرکت کنید. چراکه ممکن است معیارهای دانشگاه انتخابی‌تان، با دانشگاه دیگری که دوره‌ی زبان برگزار کرده متفاوت بوده باشد.

آیا بدون داشتن مدرک زبان می‌توانیم بورسیه تحصیلی شویم؟ شرط بورسیه کردن از طرف دانشگاه‌های کشور ایتالیا چیست؟ کشور ایتالیا فقط افراد بومی را بورسیه می‌کند؟ انواع بورسیه های بدون مدرک زبان کدام هستند؟

از امتیازهای اساسی تحصیل در کشور ایتالیا امکان دریافت انواع گوناگونی از بورسیه های تحصیلی می‌باشد و دانشگاه‌های کشور مذکور در این زمینه شهرت فراوانی دارند. در حقیقت بورسیه هایی که در کشور ایتالیا به علاقمندان به تحصیل برای مثال علاقمندان به تحصیل در ایتالیا بدون مدرک زبان داده شده، همه‌ی هزینه های تحصیل و زندگی شخص را پوشش می‌دهد و یا به عبارتی ضمینه‌ی تحصیل رایگان را برای دانشجوها فراهم می آورد. امکان اخذ بورسیه های گوناگون تحصیلی در ایتالیا در تمامیه مقطع‌ها وجود داشته است و البته لازم به ذکر می‌باشد که شانس اخذ بورسیه برای دانشجوهای خارجی در دوره‌ی کارشناسی ارشد و دکتری بیش‌تر از کارشناسی می‌باشد. آن دسته از دانشجوهای علاقمند به اخذ بورسیه بایست مقالات چاپ شده، رزومه تحصیلی قوی و معدل بالا داشته باشند. بعضی از بورسیه های کشور ایتالیا و کمک هزینه های گوناگون اعطایی به واسطه‌ی بعضی از دانشگاه ها به شرح زیر است:

۱_بورسیه دانشگاه پایا:

بورسیه قابل ارائه به مبلغ 8,000 یورو به دانشجوهای ممتاز که معدل بالا دارند و شایان ذکر است معدل در اولویت این دانشگاه قرار گرفته است.

بورسیه دانشگاه آی‌تی‌ان:

بورسیه ای برای دانشجوهای ممتاز به مبلغ 3 الی 4 هزار یورو است.

بورسیه دانشگاه دی‌اس یو:

بورسیه ای معادل 10 هزار یورو، به دانشجوهایی که توانایی مالی کم دارند که البته متقاضی بسیاری دارد و آن گروه از دانشجوهایی که شهروند خود ایتالیا هستند از شانس بیش‌تری برای گرفتن این نوع بورسیه برخوردار هستند.

بورسیه‌های اعطایی دولت ایتالیا:

به دانشجوهای رشته‌های هنر و موسیقی و دانشجوهای دوره‌ی دکترا زبان ایتالیایی و همچنین رشته‌ی تاریخ و فرهنگ ایتالیا تعلق می‌گیرد.

سوال‌های متداول…

۱_ آیا تحصیل در کشور ایتالیا در مقطع کارشناسی ارشد بدون مدرک زبان ممکن است؟

*خیر؛ تحصیل در دوره کارشناسی ارشد در ایتالیا بدون مدرک زبان امکان‌پذیر نمی‌باشد و دانشجوها بایست به صورت حتمی مدرک زبان انگلیسی داشته باشند و یا به ایتالیایی مسلط باشند، البته این مورد با توجه به دانشگاه انتخابی شما است.

۲_ دانشجوهای مقطع کارشناسی مجاز به کار هستند؟

*دانشجوهای دوره‌ی کارشناسی دانشگاه‌های کشور ایتالیا مجاز  به ده ساعت کار، به صورت پاره وقت هفتگی هستند که این آپشن هم‌زمان با تحصیل است.

۳_ ادامه تحصیل رایگان در دانشگاه‌های ایتالیا به چه صورت است؟

*در حقیقت دانشجوهای خارجی که مسلط به زبان ایتالیایی هستند و هم‌چنین دانشجوهایی که دریافت کننده بورسیه تحصیلی از دانشگاه های ایتالیا هستند این توانایی را دارند که رایگان در دانشگاه های ایتالیا تحصیل کنند.

۴_ هزینه‌ی تحصیل در مدارس آزاد ایتالیا چقدر است؟

*مقدار هزینه‌ی ادامه تحصیل در مدرسه های خصوصی کشور ایتالیا حداقل 6 الی 13 هزار یورو برآورد شده است.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها