ایتالیا کشوری محبوب برای مهاجرت تحصیلی است. رتبه ی بالا و سابقه طولانی دانشگاه ها و همچنین هزینه های مناسب زندگی و تحصیل در ایتالیا نسبت به سایر کشورهای اروپایی، امکان استفاده از بورسیه های مختلف سالانه، آن را به مقصدی محبوب برای ادامه تحصیل تبدیل کرده است.

تحصیل در ایتالیا به زبان انگلیسی یکی از دغدغه های افرادی است که تحصیل در ایتالیا را انتخاب کرده اند. به منظور جذب بیشتر دانشجویان خارجی، سیستم آموزشی این کشور در سال های اخیر اقدام به صدور پذیرش تحصیلی برای دوره های تحصیلی به زبان انگلیسی کرده است.

با توجه به تکرار مکرر این سوال، در این قسمت از مقاله شرایط تحصیل در ایتالیا و اخذ پذیرش از دوره های زبان انگلیسی، هزینه تحصیل در ایتالیا به زبان انگلیسی و لیست دانشگاه های انگلیسی زبان در ایتالیا را توضیح داده ام و من شما را با نکات مهم آشنا  خواهم کرد.

شرایط تحصیل در ایتالیا به زبان انگلیسی

علاقه مندان به مهاجرت تحصیلی می توانند در تمامی مقاطع تحصیلی دانشگاه های ایتالیا به زبان های بین المللی تحصیل کنند. اکثر دوره هایی که به زبان انگلیسی در دانشگاه های ایتالیا برگزار می شود مربوط به مقطع کارشناسی است. اما تعداد برنامه های تحصیلی انگلیسی هر سال افزایش می یابد.

زبان تدریس و یادگیری در این دوره ها انگلیسی است و بسته به قوانین محل تحصیل، شرایط خاصی برای پذیرش دانشجویان خارجی در نظر گرفته می شود. بنابراین قبل از بررسی شرایط درخواست باید رشته و دانشگاه مورد نظر انتخاب شود.

توجه به رقابتی بودن درخواست برای برخی رشته ها، داشتن شرایط سنی مناسب، معدل بالا در آخرین مدرک تحصیلی و مدرک زبان انگلیسی با نمره متوسط ​​به بالا می تواند زمینه ساز تحصیل در ایتالیا و تحصیل در دوره های آموزشی  به زبان انگلیسی شود.

تحصیل در ایتالیا به زبان انگلیسی

ایتالیا مقصد محبوبی برای دانشجویان بین المللی به ویژه در زمینه های طراحی صنعتی، هنرهای تجسمی، علوم ارتباطات، اقتصاد، موسیقی و علوم پزشکی بوده است. کیفیت آموزشی و شهریه مقرون به صرفه دانشگاه های ایتالیا در مقایسه با سایر کشورهای اروپای غربی سالانه بیش از 23 هزار دانشجو را به موسسات آموزشی این سرزمین کهن جذب می کند.

در گام اول، جذب بیشتر دانشجویان بین المللی مشتاق مهاجرت تحصیلی، مزایای بسیاری برای اقتصاد این کشور دارد. به همین دلیل کشور ایتالیا که دارای یک زبان ملی مستقل است در سال های اخیر دوره های مختلفی به زبان انگلیسی برگزار کرده است تا علاقه مندان به تحصیل در رشته مورد نظرخود، ملزم به گذراندن دوره زبان ایتالیایی نباشند.

این معامله علاوه بر سود مضاعف مزایای زیادی نیز برای متقاضیان مهاجرت تحصیلی دارد. پیش از این، علاقه مندان به تحصیل در ایتالیا باید تسلط کافی به زبان ایتالیایی را کسب می کردند تا بتوانند درخواست پذیرش تحصیلی و سپس ویزای تحصیلی این کشور را ثبت کنند. شاید به همین دلیل است که پس از تصمیم گیری و اجرای این قانون با برگزاری دوره های آکادمیک به زبان انگلیسی، تعداد متقاضیان مهاجرت تحصیلی در سال های اخیر افزایش یافته است.

سابقه غنی و پیشینه عمیق این سرزمین از نظر تحصیلات عالی نیز دلیل دیگری بر محبوبیت مهاجرت تحصیلی به ایتالیا در بین علاقمندان به تحصیل در خارج از کشور شده است. از طرفی هر ساله بسیاری از دانشگاه های ایتالیا در لیست 200 دانشگاه برتر جهان قرار می گیرند.

برخی از اولین دانشگاه های اروپایی در قرون وسطی و رنسانس در ایتالیا تأسیس شدند. دانشگاه بولونیا، که در سال 1088 تأسیس شد، به عنوان قدیمی ترین دانشگاه شناخته شده در جهان شناخته می شود.

مدرک مهم و موردنیاز برای تحصیل در ایتالیا

یکی از مهمترین مدارک مورد نیاز برای تحصیل در ایتالیا به زبان انگلیسی مدرک زبان با نمره مناسب می باشد. نمره مدرک زبان بستگی به رشته تحصیلی و دانشگاه مورد نظر دارد اما طبق قوانین مهاجرت تحصیلی این کشور ارائه مدرک زبان با نمره پایین (مثلا نمره آیلتس کمتر از 5.5) با مشکلات جدی در اخذ ویزای تحصیلی روبرو خواهید شد

علاوه بر زبان انگلیسی، دانستن زبان این کشور می تواند شرایط را برای تحصیل در ایتالیا آسان کند; بسیاری از برنامه های بورسیه دانشگاه ایتالیا فقط به دانشجویانی ارائه می شود که به زبان ایتالیایی مسلط هستند

در بسیاری از دوره های کارشناسی، برنامه های درسی سال اول به زبان انگلیسی تدریس می شود تا به دانشجویان بین المللی فرصت یادگیری زبان ملی کشور را بدهد.

هزینه تحصیل در ایتالیا به زبان انگلیسی

حال سوال این است که برای تحصیل در ایتالیا به زبان انگلیسی چقدر باید هزینه کنیم؟ ایتالیا در لیست کشورهای ارزان برای تحصیل به زبان انگلیسی قرار دارد. بخشی از هزینه شما مربوط به شهریه دانشگاه و بخشی دیگر مربوط به بیمه دانشجویی است.

برای پرداخت شهریه دانشگاه می توانید قسط اول را در زمان ثبت نام پرداخت کنید و بعد از 6 ماه قسط دوم را به حساب دانشگاه واریز کنید

در مورد هزینه تحصیل در ایتالیا به زبان انگلیسی ما در مقاطع مختلف یک نظرسنجی کلی انجام داده ایم و نتیجه این است که معمولا دوره های لیسانس، فوق لیسانس و دکترا بین 1200 تا 3000 یورو ارزیابی می شود. برای بیمه دانشجویی باید حداقل 150 یورو در نظر داشته باشید و میانگین هزینه زندگی بین 400 تا 500 یورو در ماه است همچنین هزینه زندگی برای یک فرد بین 200 تا 300 یورو خواهد بود.

تحصیل رایگان در دانشگاه های ایتالیا

از آنجایی که برخی افراد در وضعیت بد مالی قرار دارند، ایتالیا سعی کرده وضعیت تحصیل در ایتالیا را به زبان انگلیسی رایگان در نظر بگیرد و یک سری از دانشگاه های این کشور نیز با این طرح موافقت کرده اند

دانشگاه پلی تکنیک تورین یکی از دانشگاه های ارزشمند ایتالیا است که بالاترین سطح تحصیلات دانشگاهی را پوشش می دهد. این دانشگاه سرمایه گذاری قابل توجهی برای تامین مالی دانشجویان دارد و شامل یک سری بورسیه های ویژه می باشد. بورسیه های این دانشگاه بیشتر برای مقطع دکترا می باشد. بورسیه سالانه 2021 در این دانشگاه 25 درصد بیشتر از سال گذشته است. این دانشگاه پذیرای افرادی است که قصد تحصیل در مقطع دکتری به زبان انگلیسی را دارند. در کل شرایط خوبی در بورسیه این دانشگاه در نظر گرفته شده است.

دانشگاه پروجا یکی از دانشگاه های دولتی انگلیسی زبان ایتالیا است.

دانشگاه کاتانیا یکی از قدیمی ترین دانشگاه های سیسیل است و در بین دانشگاه های ایتالیا در رتبه سیزدهم قرار دارد. در این دانشگاه اکثر رشته ها به زبان انگلیسی تدریس می شوند. مدارک صادر شده توسط این دانشگاه مورد تایید آمریکا و کارفرمایان می باشد. شما این فرصت را خواهید داشت که همزمان در کشورهای دیگر نیز تحصیل کنید.

پذیرش تحصیلی در دانشگاه های ایتالیا

پس از بررسی هزینه های زندگی و تحصیل در ایتالیا، باید شرایط درخواست رشته و دانشگاه مورد نظر را مطالعه کنید. در این مرحله می توانید برای ارزیابی صلاحیت متقاضی مهاجرت تحصیلی قبل از تحصیل در ایتالیا با افسران پذیرش دانشگاه مربوطه مکاتبه کنید.

با توجه به بازخورد مسئولان، در صورتی که متقاضی شرایط پذیرش را داشته باشد، باید پیش درخواست خود را به سفارت یا کنسولگری این کشور در منطقه خود ارائه کند. طبق ضرب الاجل های دانشگاه های ایتالیا، سفارت به طور رسمی درخواست و مدارک متقاضی را به موسسه آموزش عالی مورد نظر ارسال می کند و پاسخ نهایی را منتشر می کند (معمولا تا پایان ماه اوت).

طبق سیستم آموزشی این کشور، درخواست پذیرش در دانشگاه های ایتالیا در مقطع کارشناسی باید پس از دریافت دیپلم در پایان دوره 12 ساله ثبت شود.

درخواست برخی از رشته ها پس از شرکت در آزمون ورودی انجام می شود. علاقه مندان به رشته های زیر مجموعه پزشکی، مهندسی و معماری باید در آزمون ورودی دانشگاه های ایتالیا شرکت کرده و پس از کسب امتیاز لازم مدارک لازم جهت اخذ پذیرش را تهیه کنند.

از جمله مدارک مورد نیاز برای اخذ پذیرش از دانشگاه های ایتالیا می توان به مدارک شناسایی و هویت، عکس، مدارک تحصیلی، تکمیل فرم درخواست پذیرش تحصیلی، رزومه تحصیلی، توصیه نامه، انگیزه نامه، مدرک زبان و… میباشد.

دانشگاه های انگلیسی زبان ایتالیا

هر سال تعداد دانشگاه هایی که برنامه های تحصیلی به زبان انگلیسی برگزار می کنند افزایش می یابد. بسیاری از دانشگاه های معتبر این کشور دوره های متعددی را به دو زبان انگلیسی و ایتالیایی ارائه می دهند تا تحصیل در ایتالیا، فقط رویای مهاجرت تحصیلی باقی نماند. در زیر به بررسی برخی از آنها میپردازم:

دانشگاه پادوآ

دانشگاه پادوآ یکی از قدیمی ترین و معروف ترین دانشگاه های ایتالیا است که در رتبه 114 جهان قرار دارد. به منظور تسهیل مهاجرت تحصیلی در دانشکده های علوم کشاورزی و دامپزشکی، اقتصاد و علوم سیاسی، حقوق، مهندسی، پزشکی، روانشناسی، علوم پایه و دانشکده علوم انسانی، علوم اجتماعی و میراث فرهنگی و بسیاری از برنامه های دانشگاهی به زبان انگلیسی ارائه می شود.

دانشگاه پلی تکنیک میلان

موسسه طراحی میلان  یکی از زیرمجموعه‌های دانشگاه پلی‌تکنیک میلان است که کار مهاجرت تحصیلی را تسهیل می‌کند و دوره‌های آن را به زبان انگلیسی برگزار می‌کند. از جمله  رشته های مبانی حمل و نقل هوایی، علوم اعصاب در معماری و طراحی، طراحی مبلمان و طراحی قایق بادبانی و… ارائه میدهد.

علاوه بر این، در دانشگاه پلی تکنیک میلان، سالانه بیش از 20 رشته تحصیلی به زبان انگلیسی در مقاطع مختلف تحصیلی تدریس می شود. مهمترین و پرطرفدارترین دوره های آن  در رشته های اقتصاد، انفورماتیک و علوم پزشکی طراحی شده است.

سخن‌پایانی

از جمله مهم ترین موسسات آموزش عالی این کشور که برای علاقه مندان به تحصیل در خارج از کشور، تحصیل به زبان انگلیسی ارائه کرده اند می توان به دانشگاه بولونیا، دانشگاه آکادمی، دانشگاه فلورانس، دانشگاه رم و جان کابوت اشاره کرد. در این دانشگاه ها دوره ها به طور کامل به زبان انگلیسی یا ترکیبی (انگلیسی-ایتالیایی) برگزار می شود.

با این حال، تسلط بر زبان ایتالیایی یکی از الزامات ضروری تحصیل و زندگی در ایتالیا است. ارتباط با شهروندان این کشور، یافتن شغل و در نهایت اخذ اقامت دائم ایتالیا پس از تحصیل ارتباط تنگاتنگی با مهارت کامل زبان ایتالیایی دارد.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها