دانشگاه بولونیا ایتالیا[university of Bolonga]که به اختصار[UNIBO]نیز نامیده‌می‌شود یکی از قدیمی‌ترین و مهم ترین دانشگاه‌های معتبر ایتالیا و سطح جهان است‌. این مرکز آموزشی در شهر بولونیا قرار دارد و تقریبا دارای85000 دانشجو و 23 دانشگاه می‌باشد. دانشگاه بولونیا در سال 1088 میلادی توسط مجموعه‌ای از دانشجویان و دانش‌پژوهان شروع به کار کرد و در سال‌های بعد تبدیل به یک مجتمع آموزشی معتبر شد.

شهر بولونیا دارای 4 دانشگاه خصوصی و دولتی می‌باشد که از بین این دانشگاه‌ها دانشگاه بولونیا مهمترین و معتبر ترین دانشگاه آن است.

 دانشگاه بولونیا در بین دانشگاه‌های جهان در سال 2020 توانست رتبه‌ی 168 را کسب کند.

این دانشگاه در شهرهای مختلف ایتالیا دارای واحدهای مختلفی است از جمله‌ی این شهرها می‌توان راونا(Ravenna)، فورلی(Forli)، ریمینی(Rimini) و چزنا(Cesena) را نام برد. دانشگاه بولونیا همچنین در خارج از کشور ایتالیا نیز در شهر بروکسل بلژیک، شانگهای چین و نیویورک آمریکا دارای واحدهایی می‌باشد.

دانشگاه بولونیا با دارا بودن بیشتر از 80000 هزار دانشجو از مهمترین و معتبرترین دانشگاه‌های سطح کشور ایتالیا است که تحصیل در آن شامل سه دوره‌ی لیسانس، فوق‌لیسانس و دکترا می‌باشد. این دانشگاه دارای بیش از 100 دوره‌ی کارشناسی و کارشناسی ارشد و همچنین دکترا است که تحصیل در بیشترمقاطع آن به زبان انگلیسی انجام می‌شود.

رتبه‌بندی دانشگاه بولونیا در سطح جهان

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های تحصیل در این دانشگاه اعتبار بسیار بالای آن در سطح ایتالیا و همچنین در سطح جهان است. ذکر این نکته قابل توجه است که با در نظر گرفتن قدمت تاریخی دانشگاه بولونیا سیستم آموزشی این دانشگاه بسيار به‌روز و مدرن است. کیفیت بالای آموزش و برنامه‌های فوق‌العاده‌ی تحصیلی از ویژگی‌های مهمی است که به اعتبار این دانشگاه افزوده است.

از رتبه‌بندی‌های این دانشگاه میتوان رتبه‌بندی QS، رتبه‌بندی Times و رتبه‌بندی Shanghai را مثال زد که به اختصار توضیحاتی در مورد آنها خواهیم داد.

رتبه QS: دانشگاه بولونیا در سال 2020 در جهان موفق شد رتبه‌ی 177را کسب کند.

رتبه Times: از جمله مهمترین رتبه‌بندی های دانشگاه بولونیا رتبه‌ی 168 Times می‌باشد.

رتبه Shanghai: این رتبه‌بندی از معتبرترین رتبه‌بندی های سطح جهان است که دانشگاه بولونیا توانسته رتبه‌ای مختلفی بین 201 تا 300 را به‌دست آورد.

دپارتمان‌های دانشگاه بولونیا

همانطور که ذکر کردیم دانشگاه بولونیا دارای تعداد زیادی دانشکده می‌باشد از جمله این دانشکده‌ها می‌توان موارد زیر را نام برد:

_دپارتمان حقوق

_دپارتمان داروسازی

_دپارتمان علوم

_دپارتمان روانشناسی

_دپارتمان مهندسی

_دپارتمان علوم انسانی و هنر

_دپارتمان جراحی و پزشکی

_دپارتمان ادبیات و زبان‌های بین‌المللی

_دپارتمان اقتصاد و آمار و مدیریت

_دپارتمان دامپزشکی و کشاورزی

رشته‌های دوره‌ی کارشناسی دانشگاه بولونیا

در این قسمت تلاش کردیم رشته‌های متنوع ارائه‌شده در دانشگاه بولونیا را در زمینه‌های مختلف ذیلا برشماریم:

[حیطه اقتصاد و مدیریت]

_کسب و کار اقتصاد

_مدیریت و بازاریابی

_مدیریت مهندسی

_امور مالی

_اقتصاد و کار

_گردشگری

[حیطه‌ی مهندسی]

_مهندسی هوا و فضا

_مهندسی شیمی

_مهندسی معماری

_مهندسی کامپیوتر

_مهندسی پزشکی

_مهندسی الکترونیک

_مهندسی محیط‌زیست

[حیطه‌ی آموزش]

_آموزش اجتماعی

_آموزش معلم ابتدایی

_مربی خدمات کودکان

[حیطه‌ی کشاورزی]

_فناوری غذایی

_دامپزشکی

_فناوری کشاورزی

_مراقبت از گیاهان زینتی

_علوم جنگل زراعی

[حیطه‌ی حقوق]

_حقوق

_مشاور حقوقی مدیریت

_مشاور کار

[حیطه‌ی علوم انسانی]

_میراث فرهنگی

_فنون مد

_انسان‌شناسی

_ادیان

_علوم ارتباطات

[حیطه‌ی پزشکی]

_جراحی و پزشکی

_آزمایشگاه

_مامایی

_پرستاری

_فیزیوتراپی

_بهداشت دندان

_ تخصص پا_آسیب‌شناسی فیزیولوژی عصبی

_دندانپزشکی

[حیطه‌ی ادبیات و زبان]

_ربان و ادبیات خارجی

_زبان آسیایی و فرهنگ ها

_وساطت بین فرهنگی

[حیطه‌ی روانشناسی]

_روش‌ها و علوم روانشناسی

[حیطه‌ی علوم سیاسی]

_توسعه و همکاری بین‌المللی

_امور دیپلماتیک و روابط بین‌الملل

_علوم سیاسی

_علوم اجتماعی

[حیطه‌ی داروسازی]

_زیست فناوری

_ داروسازی

_ژنتیک

_علوم دارویی

_شیمی

[حیطه‌ی علوم]

_فیزیک

_نجوم

_زمین‌شناسی

_علوم کامپیوتر

_ریاضیات

_زیست‌شناسی

[حیطه‌ی ورزش]

_تربیت بدنی

_علوم ورزشی

[حیطه‌ی جامعه‌شناسی]

_کار اجتماعی

_جامعه‌شناسی

[حیطه‌ی دامپزشکی]

_بهداشت پرورش آبزیان و ماهی‌ها

هر کدام از رشته‌های کارشناسی نیز در مقاطع بعدی به تعداد زیادی از شاخه‌های تحصیلی تقسیم می‌شوند که در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا آموزش داده شده و تدریس می‌شوند.

شهریه و هزینه‌ی تحصیل در دانشگاه بولونیا ایتالیا

یکی از مواردی که هر دانشجو قبل از تحصیل نسبت به آن دغدغه دارد هزینه‌ی تحصیل و شهریه‌ی دانشگاه مقصد است. دانشگاه بولونیا با شرایط آسانی که برای دانشجوبان در نظر گرفته و همچنین کیفیت آموزش ارائه شده توسط آن توانسته این مشکل را به طور تقریبی  بین دانشجویان خود حل کند.

هزینه‌ی تحصیل در دانشگاه بولونیا ایتالیا بسته به رشته و دوره‌ی تحصیل(کارشناسی،کارشناسی ارشد، دکترا) متفاوت است‌. دانشگاه بولونیا برای آسان‌تر نمودن محاسبه‌ی هزینه و شهریه برای دانشجویان در سایت خود ابزاری راه انداخته که به محاسبه‌ی هزینه و شهریه‌ی تقریبی دانشجو می‌پردازد.

به طور تقریبی شهریه‌ی دانشگاه بولونیا در دوره‌ی لیسانس و فوق‌لیسانس بین 1000 الی 3000 یورو و دوره‌ی دکترا نیز عمدتا رایگان می‌باشد.

پذیرش رایگان دانشگاه بولونیا ایتالیا

دانشگاه بولونیا ایتالیا با در نظر گرفتن شرایط خاص دانشجویانی که تمکن مالی ندارند سالانه به آنها بورسیه تحصیلی اعطا می‌کند.

متقاضیان پذیرش رایگان امکان برخورداری از بورسیه استانی یا بورسیه جهان سوم ایتالیا را دارند که از خدماتی مانند کمک هزینه‌های تقدی، خوابگاه رایگان، وعده‌ی غذایی رایگان و حمل و نقل عمومی رایگان برخوردار می‌شوند. لازم به ذکر است که بودجه‌ی این بورسیه تحصیلی توسط سازمان ملل تامین می‌شود.

مضاف بر بورسیه استانی یا جهان سوم دانشگاه بولونیا ایتالیا، بورسیه‌های دیگری نیز در دوره‌های مختلف تحصیلی برای دانشجویان در نظر گرفته شده‌است و هرساله با شرایط متفاوتی به آنها ارائه می‌شود.

امکانات تحصیلی دانشجویان دانشگاه بولونیا ایتالیا

نکته‌ی قابل توجه در مورد دانشگاه بولونیا این است که این دانشگاه جهات حمایت از دانشجویان خود شرایط بسیار با‌کیفیتی از رفاه و خدمات را برای آنها ارائه داده است. از هدفهای اصلی دانشگاه بولونیا در ایتالیا رشد و شکوفایی تحصیلی و علمی دانشجویان و فارغ‌التحصیلان خود می‌باشد. به همین منظور دانشجویان می‌توانند از امکانات و خدمات عالی این دانشگاه بدون صرف هزینه‌های هنگفت و اضافی نهایت استفاده را ببرند.

یکی از این شرایط امکان تحصیل رایگان در دانشگاه بولونیا است. با در نظر گرفتن شرایط مد نظر دانشگاه بولونیا و اثبات عدم تمکن مالی و توانایی تحصیلی بالا می‌توانند از این دانشگاه بورسیه‌ تحصیلی دریافت کنند.

دانشگاه بولونیا خوابگاه‌ها و مسکن‌های دانشجویی را با بهترین و ارزانترین هزینه در اختیار دانشجویان قرارداده که آن‌ها می‌توانند سالیانه با صرف هزینه‌ی بسیار پایین مشکل سکونت خود را حل کنند.

مضاف بر موارد بالا وعده‌های غدایی دانشجویان با قیمت بسیار کم و کیفیت بالا در اختیار آن‌ها قرار میگیرد.

در آخر می‌توان از امکان کسب و کار در دوره‌ی دانشجویی در دانشگاه بولونیا ایتالیا سخن گفت.

این دانشگاه با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی دانشجو حمایت‌های ویژه‌ی مالی را برای آنها قرارداده است. دانشجویان با انجام کار دانشجویی در ساعاتی از روز و هفته خود می‌توانند هزینه‌ی زندگی و همچنین تحصیل خود را به راحت‌ترین شکل ممکن تامین کنند.

دانشگاه بولونیا ایتالیا با فراهم کردن زمینه‌های گسترده‌ای از خدمات اقامت دانشجویان داخلی و خارجی و فعالیت‌های ورزشی شرایط خوبی را برای دانشجویان در نظر گرفته است.

اين دانشگاه 27 کتابخانه با تعداد زیاد و آمار میلیونی کتاب و مجله را دارا می‌باشد که زمینه‌ی تحقیق و مطالعه‌ی گسترده‌ای را برای دانشجویان فراهم می‌کند.

دانشجویان می‌توانند طی سال‌های تحصیل در دانشگاه بولونیا ایتالیا از کنفرانس‌ها، کنسرت‌ها، نمایشگاه‌ها، تئاتر، هنرهای نمایشی و نمایش‌های رقص با هزینه‌ی بسیار کم و گاهی اوقات رایگان دیدن نمايند.

شرایط پذیرش دانشگاه بولونیا ایتالیا

به طور کلی در سطح ایتالیا هر دانشگاهی شرایط ویژه‌ای برای پذیرش و ثبت‌نام خود درنظرگرفته است. شرایط قبولی و ثبت‌نام در دانشگاه بولونیا ایتالیا بسته به دوره‌ی تحصیلی(کارشناسی،کارشناسی ارشد،دکترا) و رشته‌ی منتخب دانشجو متفاوت است.

در دانشگاه بولونیا در مقاطع غیر دکترا آموزش از طریق زبان ایتالیایی است. در دوره‌ی دکترا بعضی از مقاطع به زبان انگلیسی آموزش داده می‌شوند.

 تحصیل در دوره‌ی کارشناسی در دانشگاه بولونیا ایتالیا یک دوره‌ی سه ساله با 180 واحد و اخذ نمره‌ی قبولی در امتحانات آن می‌باشد. پذیرش در دوره‌ی کارشناسی در دانشگاه بولونیا ایتالیا نیاز به قبولی در آزمون خاصی ندارد. دانشجو باید دارای مدرک دیپلم 12 سال تحصیلی  به انضمام مدرک زبان با دانشگاه بولونیا‌ ارائه دهد تا بتواند در این دانشگاه ثبت‌نام کند و در نهایت پذیرش بگیرد.

در میان رشته‌های مختلف دانشگاه بولونیا رشته‌ی پزشکی دارای آزمون ورودی است.

از آزمون‌های ورودی که برای رشته‌های در حیطه‌ی پزشکی برگزار می‌شود میتوان آزمون‌های زیر را مثال زد:

امتحانIMAT: دانشجویانی که قصد دارند به زبان انگلیسی تحصیل کنند باید در این آزمون شرکت نمایند و‌حداقل‌ نمره‌ی مد نظر دانشگاه را کسب کنند.

امتحان ALPHA TEST: دانشجویانی که قصد دارند به زبان ایتالیایی تحصیل کنند باید در این آزمون شرکت کرده و‌ حداقل نمره‌ی مد نظر دانشگاه را کسب کنند.

همچنین دانشجویانی که داروسازی را با عنوان رشته‌ی منتخب برمی‌گزینند باید آزمون‌های مرتبط با این رشته را پشت سر بگذارند که از جمله‌ی این آزمون‌ها می‌توان Pharmacy College Admission Test را نام برد. این آزمون در کشور ایتالیا برگزار می‌شود که تقریبا از سایر آزمون‌های ورودی آسان‌تر می‌باشد.

دوره‌ی تحصیلی بعدی در دانشگاه بولونیا دوره‌ی کارشناسی ارشد که دوره‌ی 2 ساله با 120 واحد درسی میباشد. شرایط پذیرش در آن به طور کلی یکسان با دوره‌ی لیسانس است. معدل لازم برای دریافت پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد 15 به بالا است‌ که‌ با ارائه‌ی مدارک لازم زبان و مدرک تحصیلی 3 سال لیسانس امکان ثبت نام آن وجود دارد.

جهت پذیرش در دوره‌ی دکترا نیاز به قبولی در آزمون و امتحان خاصی نیست از شرایط مهم آن ارائه‌ی رزومه قوی و معدل بالای 15 در دوره‌ی کارشانسی ارشد است‌.

به طور کلی دانشگاه بولونیا ایتالیا به دلیل اعتبار بسیار بالایی که در جهان و همچین پیوندها و ارتباطاتی که با سایر دانشگاه‌های اروپا دارد دارای موقعیت مناسب بین‌المللی و همچنین تحصیلی می‌باشد. دانشگاه بولونیا به دلیل اعتبار بین‌المللی در شمار 5 دانشگاه برتر و مهم ایتالیا قرار دارد که هر ساله متقاضیان زیادی از سطح جهان و اروپا برای تحصیل در این دانشگاه اقدام میکنند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها