کشور اسلواکی در اروپای مرکزی قرار دارد.مساحت این کشور 49035 کیلومتر و جمعیتی پنج میلیون و پانصد هزار دارد که از نظر مساحت صد و بیست و هفتمین و از نظر جمعیت صد و هشتمین کشور جهان میباشد.

نوع حکومت حاکمه این کشور از نوع جمهوری چند حزبی با یک مجلس قانون گذاری میباشد.رییس جمهور برای دوره ای پنج ساله مستقیما با رای مردم انتخاب میشود.در ساختار سیاسی کشور اسلواکی نخست وزیر بیشترین قدرت اجرایی را دارد و دوره نخست وزیری نیز چهار ساله میباشد.مجلس این کشور نیز 150 نماینده دارد که دورهی نمایندگی مجلس نیز چهار ساله میباشد.

از کشور هایی که در همسایگی اسلواکی قرار دارند میتوان به اتریش،مجارستان،جمهوری چک،اکراین و لهستان اشاره کرد.کشور چک و اسلواکی در سال 1993 از یکدیگر جدا شده و هر یک حکومتی مستقل تشکیل دادند.

نکته ی جالب توجه این است که کشور اسواکی دارای بالاترین درصد با سوادی مردم در دنیا میباشد و حدودا 99 درصد از مردم این کشور با سواد میباشند.امید به زندگی در این کشور برای مردان 71 سال و برای زنان 79 سال است.عمده مردم این کشور از نژاد اسلواک بوده که حدود 8/85 درصد از جمعیت این کشور را تشکیل میدهند و به ترتیب 9/7 و 1/7 درصد از مردم این کشور نیز مجار و کولی میباشند.

جمهوری اسلواکی از سال 2004 یکی از اعضای اتحادیه اروپا بوده و همزمان در اتحادیه اروپا،حوزه یورو،سازمان ناتو و پیمان شینگن فعالیت دارد.

این کشور از نظر شرایط آب و هوایی دارای آب و هوایی کوهستانی میباشد و وجود کوه های متعدد در شمال و شرق این کشور باعث شده است تا در عمده مناطق این کشور آب و هوایی معتدل و مرطوب وجود داشته باشد.

زبان رسمی این کشور اسلوواک میباشد و شباهت زیادی به زبان چکی نیز دارد.حدود پنج میلین نفر از مردم این کشور زبان اسلوواک را به عنوان زبان رسمی خود میشناسند.

این کشور از نظر شرایط زندگی و هزینه های رایج زندگی شرایط بسیار مطلوبی را برای شهروندان خود ایجاد کرده است و شرایط مطلوب سیاسی و اقتصادی باعث افزایش امید به زندگی و زندگی راحت برای مردم این کشور شده است.به همین دلیل این کشور همواره مورد توجه افرادی که قصد مهاجرت دارند نیز قرار میگیرد.واحد پول این کشور نیز یورو میباشد و نرخ بیکاری هفت درصدی و نرخ تورم 1/2 نیز برای این کشور ثبت شده است.

پایتخت این کشور شهر براتیسلاوا میباشد.این شهر دارای مرز مشترک با دو کشور مجارستان و اتریش بوده و از این نظر یکی از پایتخت های مورد توجه در جهان میباشد.

براتیسلاوا

شهر براتیسلاوا پایتخت کشور اسلواکی و بزرگترین شهر این کشور محسوب میشود.همچنین این شهر پر جمعیت ترین شهر این کشور با حدود 460 هزار نفر جمعیت میباشد.مساحت این شهر حدودا 367 کیلومتر مربع میباشد.این شهر به دلیل ارزان بودن نسبت به سایر پایتخت های اروپایی همواره گردشگرانه زیادی را به سمت خود جذب می کند.همچنین به دلیل وجود دانشگاه های معتبر همواره مورد توجه افرادی که قصد تحصیل در کشور دیگری دارند نیز قرار میگیرد.علاوه بر دانشگاه های این شهر موزه ها،کافه ها و سالن های نمایش این شهر نیز محبوبیت زیادی در بین گردشگران خارجی دارد.این شهر از نظر تاریخی نیز شهری غنی با گوناگونی فرهنگی بالا میباشد.به دلیل عدم وجود پناهندگان در این شهر،رفتار مردم این این شهر با مهاجران و گردشگران بسیار گرم و صمیمی میباشد.از نظر فضای کسب کار نیز این شهر از رونق بسیار خوبی برخوردار میباشد و شرکت ها و بیزینس های بزرگ و معتبر دنیا همواره دفاتر فعالی در این شهر داشته اند.این شهر مهاجر پذیر و توریستی به دلیل ارزان بودن و در عین حال داشتن تمامی امکانات یک شهر به روز اروپایی و داشتن جاذبه های چشم نواز طبیعی و آثار باستانی جذاب مقصدی محبوب برای گردشگران میباشد.

موقعیت جغرافیایی این شهر در جنوب غربی کشور اسلواکی و در همسایگی دو رود مراوا و دانوب قرار دارد.فاصله این شهر تا کشور اتریش و مجارستان بسیار نزدیک میباشد به گونه ای که با طی مسافت 18 کیلومتری به مجارستان و طی مسافتی حدودا 60 کیلومتری به وین پایتخت کشور اتریش میرسید.

این شهر از نظر آب و هوایی در یکی از خشک ترین و گرم ترین بخش های این کشور واقع شده است و به دلیل داشتن آب و هوای معتدل خود یکی از بهترین شهر های این کشور برای زندگی میباشد.ساکنین این شهر تابستان هایی  گرم و خشک و زمستان هایی نسبتا سردی را تجربه می کنند.میانگین سالانه  دمای این شهر حدودا 21 درجه سانتی گراد میباشد و حداقل دمای سالانه 1- درجه سانتی گراد و حداکثر دما نیز حدود 30 درجه سانتی گراد میباشد.

مردم شهر براتیسلاوا به زبان اسلواک صحبت می کنند.علاوه بر این بیشتر مردم این شهر و به خصوص نسل جوان کاملا به زبان انگلیسی تسلط دارند و همین امر باعث میشود زندگی در این شهر بدون تسلط به زبان اسلوواک امکان پذیر باشد.این شهر از نظر فرهنگی نیز مهم ترین شهر کشور اسلواکی میباشد.در این شهر جاذبه های فرهنگی بسیاری از جمله تئاتر ملی،ارکیتر فیلارمونیک اسلواک،موزه ها،نمایشگاه ها،کافه ها و گالری های رونق بسیاری دارند.

این شهر از نظر شرایط اقتصادی نیز شرایط بسیار مطلوبی دارد و پیدا کردن کار در این شهر امری نسبتا آسان بوده و همچنین برای افراد مقیم کشور های خارج از اتحادیه اروپا نیز در این شهر به راحتی مجوز کسب و کار صادر میشود.

سیستم حمل و نقل عمومی این شهر نیز شامل تاکسی،اتوبوس،تراموا و اتوبوس های برقی میباشد.این شهر از نظر سیستم حمل و نقل عمومی نیز شرایط قابل قبولی داشته و کم هزینه نیز میباشد و شهروندان این شهر میتوانند با پرداخت ماهیانه 18 یورو از تمامی امکانات حمل و نقل عمومی در این شهر برای یک ماه استفاده نمایند.

کشور اسلواکی حدودا دارای 138 شهر میباشد.از مهم ترین شهر های کشور اسلواکی پس از براتیسلاوا میتوان به شهر های  کوشیتسه،پرشوف،ژیلینا،بانسکا بیستریتسا،نیترا،ترناوا،مارتین،ترنچین،پوپراد و … اشاره نمود.

کوشیتسه

شهر کوشیتسه شهری در شرق اسلواکی قرار دارد که فاصله آن با شهر براتیسلاوا که در غرب آن واقع شده است در حدود 400 کیلومتر میباشد و همچنین شهر کوشیتسه با مرز مجارستان 20 کیلومتر،با مرز اوکراین 80 کیلومتر و با مرز لهستان 90 کیلومتر فاصله دارد.

ارتفاع این شهر از سطح دریا 206 متر و مساحتی در حدود 77/242 کیلومتر مربع دارد.این شهر با جمعیتی در حدود 238 هزار نفر دومین شهر پر جمعیت کشور اسلواکی میباشد و از نظر مساحت نیز پس از براتیسلاوا دومین شهر بزرگ این کشور میباشد.

همچنین این شهر یکی از مراکز مهم صنعتی کشور اسلواکی میباشد و بزرگترین کارفرمای این شهر کارخانه فولاد ایالات متحده کوشیتسه میباشد.این شهر همچنین دارای فرودگاه بین المللی میباشد و اتصالات ریلی گسترده ای نیز دارد.

این شهر با توجه به قرار داشتن در منطقه معتدل شمالی،آّب و هوای مرطوب قاره ای دارد.این شهر در سردترین ماه سال دمای حداقلی 2.6 درجه سانتی گراد و در گرم ترین ماه سال دمای حداکثری 19.3 درجه سانتی گراد را تجربه میکند.

این شهر دارای دو دانشگاه معروف بوده که به همین سبب دانشجویان خارجی پر تعدادی جهت تحصیل در این شهر زندگی میکنند.این شهر دومین شهد دانشجویی کشور اسلواکی بوده و همواره میان علاقه مندان به تحصیل جایگاه ویژه ای را به خود اختصاص داده است.

جاذبه های توریستی این شهر نیز عبارت اند از:

بازار کریسمس،قصر های با شکوه،خیابان کوشیتسه،کلیسای جامع سنت الیزابت،برج سنت اوربنز،د استریت تئاتر،کوه های تاترا و شهر لوچا

پرشوف

این شهر در شمال شرقی کشور سلواکی قرار دارد.فاصله این شهر تا مرز لهستان حدود 31 کیلومتر،تا مرز مجارستان حدود 60 کیلومتر و تا شهر براتیسلاوا حدود 410 کیلومتر میباشد..ارتفاع این شهر از سطح دریا 250 متر میباشد و مساحتی در حدود 70.4  کیلومتر مربع دارد.جمعیت این شهر حدودا 88680 نفر میباشد.آب و هوای این شهر نیز گرم قاره ای میباشد.

این شهر دارای جاذبه های گردشگری بسیار و صنایع قابل توجهی میباشد.

ژیلینا

شهری در شمال اسلواکی و در نزدیکی مرز جمهوری چک و لهستان میباشد.جمعیت این شهر حدودا 85 هزار نفر میباشد که یکی از شهر های پر جمعیت این کشور میباشد.از جاذبه های این شهر میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

موزه هنر،تپه استرانیک و سد ژیلینا

بانسکا بیستریتسا

این شهر در مرکز کشور اسلواکی قرار دارد.این شهر در کنار رودخانه هرون قرار دارد و بوسیله کوه های کرمنیکا،Veľká Fatra و رشته کوه های لو تاتراس احاطه شده است.این شهر جمعیتی حدودا 78 هزار نفری را در بر دارد و ششمین شهر پر جمعیت کشور اسلواکی میباشد.ارتفاع این شهر از سطح دریا 362 متر و مساحت این شهر حدود 103.37 کیلومتر مربع میباشد.فعالیت های اقتصادی این شهر در حیطه گردشگری،صنایع مکانیکی و چوب میباشد.

نیترا

این شهر در غرب کشور اسلواکی و در دامنه کوه zobor و دره رودخانه نیترا قرار دارد.ارتفاع این شهر از سطح دریا 190 متر میباشد و مساحت این شهر نیز در حدود 100 کیلومتر مربع میباشد.این شهر دارای آب و هوایی چهار فصل بوده و در دسته آب و هوای مرطوب قاره ای قرار میگیرد.این شهر در گرم ترین و خشک ترین منطقه این کشور واقع شده است.این شهر جمعیتی حدودا 84 هزار نفری دارد و پنجمین شهر بزرگ این کشور است.

این شهر از نظر تاریخی نیز قدمتی دیرینه دارد و جزء شهر های قدیمی کشور اسلواکی میباشد.قدمت این شهر از نظر یافته های باستان شناسی به 25 تا 30 هزار سال قبل میرسد.

ترناوا

این شهر در مرکزیت ایالت ترناوا در کشور اسلواکی قرار دارد.جمعیت این شهر در حدود 65 هزار نفر میباشد.ارتفاع این شهر از سطح دریا 146 متر  و مساحت این شهر نیز حدودا 71 کیلومتر مربع میباشد.

ترنچین

این شهر در شمال غربی کشور اسلواکی و در نزدیکی مرز جمهوری چک قرار دارد.جمعیت این حدودا 55 هزار نفر میباشد.ارتفاع این شهر از سطح دریا 211 متر و مساحت آن در حدود 81 کیلومتر مربع میباشد.این شهر از نظر آب و هوایی در منطقه معتدل شمالی قرار دارد و دارای آب و هوای چهار فصل قاره ای میباشد.

قدمت تاریخی این شهر نیز از دیگر ویژگی های بارز این شهر میباشد.همچنین مشهور ترین فستیوال موسیقی کشور اسلواکی نیز هر ساله در این شهر برگزار میشود.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها