با پیشرفت هر چه بیشتر تکنولوژی و موقعیت‌های بهتر زندگی و کاری در دیگر کشورها، بسیاری از افراد تمایل به مهاجرت پیدا کرده‌اند. هر یک از افراد به طریقی سعی می‌کنند اقامت دیگر کشورها را به‌دست آورند. برای دریافت اقامت هر کشور ابتدا باید نسبت به دریافت ویزای آن اقدام کنید.

یکی از پرطرفدارترین کشورهایی که متقاضیان برای مهاجرت انتخاب می‌کنند، کشور آلمان است. برای سفر یا مهاجرت به این کشور لازم است ابتدا ویزای متناسب با هدف خود را اخذ کنید. یکی از معتبرترین انواع ویزا که در این کشور کاربرد دارد، ویزا شینگن آلمان است.

برای دریافت هر نوع ویزا شرایط متفاوتی وجود دارد که در این مطلب قصد داریم در مورد آنها و به‌ویژه ویزای شینگن به ‌طور کامل صحبت کنیم. اگر شما هم تمایل دارید در مورد این موضوع بیشتر بدانید، در ادامه مطلب همراه ما باشید.

شینگن و ویزای شینگن چیست؟

علی‌رغم اینکه شینگن در ایران اصطلاحی رایج است، اما باید گفت تلفظ درست این اصطلاح شنگن معادل Schengen zone است. منطقه شینگن به قسمتی از اروپا گفته ‌می‌شود که شامل 26 کشور اروپایی است. 26 کشور عضو پیمان شنگن شامل بلژیک، اتریش، جمهوری چک، لیتوانی، اسپانیا، فرانسه، آلمان، فنلاند، دانمارک، استونی، هلند، لهستان، نروژ، لوگزامبورگ، سوئیس، سوئد، مالت، مجارستان، ایتالیا، ایسلند، لتونی، یونان، اسلوونی، پرتغال، اسلواکی و لیختن اشتاین هستند.

براساس این پیمان این 26 کشور محدودیت‌های مرزی میان خود را به ‌علت اینکه رفت‌وآمدهای افراد و معاملات تجاری به ‌صورت آزادانه انجام شود، لغو کردند. به این‌ترتیب افرادی که دارای ویزای شینگن هستند می‌توانند بدون داشتن ویزای سایر این کشورها به هرکدام از 26 کشور نامبرده که خواستند سفر کنند.

مثلاً اگر فردی از ویزا شینگن آلمان برخوردار باشد، می‌تواند به هرکدام از 25 کشور دیگر که می‌خواهد سفر کند. کشورهای عضو پیمان شینگن هر قدر در برابر اتباع خود و رفت‌وآمد مرزی آنها آسان می‌گیرند، اما در مورد اتباع سایر کشورها که برای ورود به این منطقه نیاز به ویزا دارند بسیار سختگیرانه عمل می‌کنند.

از آنجایی‌که کشورهای مطرح بسیاری به عضویت این پیمان درآمده‌اند، ویزای شینگن دارای اعتبار و ارزش بسیار بالایی در سراسر دنیا است.

شرایط ویزای شینگن و انواع آن به چه صورت است؟

ویزای شینگن ویزای کوتاه ‌مدت است و دارنده آن می‌تواند طی مدت‌ زمان مشخص‌ شده تحت شرایطی به کشورهای عضو پیمان شینگن سفر کنند. ویزای شینگن می‌تواند توسط هر کدام از کشورهای عضو این پیمان صادر شود. در واقع هدف متقاضی از سفر، مدت ‌زمان ویزای شینگن و نوع آن را تعیین خواهد کرد.

به ‌عبارتی دیگر ممکن است هدف شما از سفر به آلمان مسافرتی چند روزه به ‌منظور گردش باشد، انجام فعالیت تجاری یا به‌ طور کل توقف به ‌مدت چند ساعت باشد در این صورت مطابق با هر یک از اهداف ذکر شده ویزا شینگن آلمان شما دارای شرایط و مدت متفاوتی خواهد بود.

انواع ویزا شینگن

به‌طور کلی ویزای شینگن به سه دسته زیر قابل ‌تقسیم است:

نکته لازم به ذکر در اینجا این است که نباید کشورهای عضو شینگن را با کشورهای اتحادیه اروپا اشتباه گرفت. کشورهای عضو اتحادیه اروپا شامل 27 کشور است. کشورهای عضو شینگن به‌جز نروژ و ایسلند به‌علاوه سه کشور انگلستان، رومانی و ایرلند که مجموع آنها 27 کشور می‌شود، کشورهای عضو اتحادیه اروپا هستند.

از آنجایی‌ که کشورهای انگلستان، ایرلند و رومانی عضو شینگن نیستند، برای ورود به کشورهای عضو شینگن باید ویزا لازم را داشته ‌باشند.

آیا سن متقاضیان در دریافت ویزای شینگن تأثیرگذار است؟

یکی از عوامل تأثیرگذار در دریافت ویزا، شرایط سنی متقاضیان است. باید گفت شانس افراد مسن‌تر در دریافت ویزا بیشتر از افراد کم و سن سال است.

با در نظر گرفتن شرایط فعلی کدام کشور برای ویزای شینگن بهتر عمل میکند؟

با توجه به شرایط کنونی و وضعیت سیاسی و اقتصادی ایران، کشورهای یونان و ایتالیا نسبت به سایر کشورها به متقاضیان ایرانی دریافت ویزای شینگن خدمات لازم را به ‌شکل بهتری ارائه می‌دهند.

آیا برای سفر به آلمان به ویزای شینگن آلمان نیاز است؟

برای پاسخ به این سؤال ابتدا باید ملیت شما بررسی شود. اینکه آیا از اتباع کشورهای عضو شینگن هستید یا خیر؟ شرایطی وجود دارد که تحت نظر آن برخی افراد به ویزای شینگن آلمان نیاز دارند، اما برخی ندارند. در ادامه به بررسی این امر که چه کسانی به ویزا شینگن احتیاج دارند و چه کسانی ندارند می‌پردازیم.

چه کسانی برای سفر به آلمان به ویزای شینگن احتیاج ندارند؟

در ادامه لیستی از افرادی که بدون داشتن ویزای شینگن می‌تواند به این کشور سفر کنند آورده شده ‌است:

چه کسانی برای سفر به آلمان به ویزای شینگن آلمان احتیاج دارند؟

در ادامه به ذکر افرادی که برای ورود به کشور آلمان به ویزای شینگن احتیاج دارند می‌پردازیم:

ویزای توریستی یا ویزیتور آلمان چیست؟

ویزای توریستی یا ویزای ویزیتور آلمان نوعی ویزا است که توسط کشورهای عضو شینگن صادر شده ‌است که این قدرت را به دارنده آن می‌دهد تا بتواند علاوه بر آلمان از سایر کشورهای شینگن دیدن کند. این اجازه به‌صورت برچسبی روی پاسپورت افراد چسبانده می‌شود.

ویزای شینگن محدود به دیدار دوستان، خانواده یا بازدید از مقاصد گردشگری و گشت و گذار است. در واقع حداکثر مدت زمانی که این ویزا اجازه اقامت در کشورهای شینگن را می‌دهد 90 روز است و اگر شما قصد دارید کمتر از سه ماه در این کشورها حضور داشته ‌باشید، باید درخواست ویزای شینگن دهید.

توجه داشته ‌باشید که با داشتن این ویزا اجازه تحصیل یا کار را ندارید. در صورتی که می‌خواهید به ‌منظور کار یا تحصیل به آلمان بروید باید حتماً دارای ویزای کار (ویزای ملی) یا ویزای دانشجویی باشید.

چگونه ویزای توریستی یا ویزیتور آلمان را دریافت کنیم؟

برای دریافت ویزای شینگن آلمان که برای بازدید توریستی مناسب است، باید مراحل زیر به ‌ترتیب دنبال شود.

  1. به جمع‌آوری مدارک مورد نیاز اقدام کنید.
  2. برای درخواست باید به یکی از مراکز زیر نظیر کنسولگری، سفارت یا مرکز ویزا آلمان در ایران مراجعه کنید.
  3. زمانی را برای مصاحبه انتخاب کنید. این‌کار را می‌توانید هم به‌صورت حضوری و هم آنلاین در سفارت آلمان یا کنسولگری انجام دهید.
  4. در این مرحله نوبت به پرداخت هزینه ویزا می‌رسد.
  5. در مصاحبه حضور یابید. این مصاحبه حدود 20 دقیقه طول می‌کشد که طی آن مسئول مورد نظر سؤالاتی در خصوص سفرتان از شما خواهد پرسید و مدارک را از شما می‌گیرد.
  6. پس از طی مراحل گفته‌ شده منتظر دریافت پاسخ درخواست خود باشید.

شرایط درخواست ویزای توریستی یا ویزیتور آلمان به چه صورت است؟

برای ثبت درخواست ویزا شینگن آلمان دارا بودن مدارک و شرایطی الزامیست که در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم.

در صورتی که کودکان متقاضی دریافت ویزا شینگن آلمان هستند ارائه مدارک زیر الزامیست:

برای دریافت ویزای توریستی یا ویزیتور آلمان از کجا میتوان اقدام کرد؟

در صورتی که قصد دریافت ویزای شینگن آلمان را دارید و تنها مقصد شما از کشورهای شینگن، آلمان است می‌توانید برای ثبت درخواست خود به مراکز زیر مراجعه کنید:

چنانچه علاوه بر آلمان قصد دارید به سایر کشورهای شینگن بروید، اما مقصد اصلی شما آلمان است و قصد دارید مدت بیشتری را در آنجا بمانید با مراجعه به مراکز ذکر شده می‌توانید ویزای مناسب را دریافت کنید. در صورتیکه علاوه بر آلمان قصد دارید به دیگر کشورهای عضو شینگن سفر کنید و آلمان مقصد اصلی شما نیست، شاید لازم باشد از طریق سفارت دیگر کشورهای شینگن درخواست خود را ثبت کنید.

نتیجه گیری

یکی از مقاصد پرطرفدار برای مهاجران، گردشگران و تاجران کشور آلمان است. از آنجایی ‌که آلمان عضو کشورهای شینگن است، افرادی که قصد دارند کمتر از سه ماه در این کشور اقامت کنند باید با استفاده از ویزا شینگن آلمان درخواست خود را ثبت کنند که در این مطلب به‌ طور کامل در مورد آن و تمام شرایط مربوط به آن صحبت کردیم.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها