کشور ایتالیا از جمله کشورهای اروپای جنوبی است که با نظام جمهوری اداره می‌شود. پایتخت ایتالیا شهر رم است که دارای قدمت تاریخی بسیار زیاد و همچنین فرهنگ و تمدن اصیل می‌باشد. دین رسمی کشور ایتالیا مسیحیت و مذهب اصلی مردم کاتولیک رومی میباشد. با این حال در کشور ایتالیا تعداد زیادی از مردم با ادیان و مذاهب مختلف همچون  یهود،اسلام و پروتستان زندگی می‌کنند. جمعیت این کشور تقریبا به 60 میلیون نفر می‌رسد. واحد پولی کشور ایتالیا یورو و زبان رسمی آن ایتالیایی می‌باشد.

ایتالیا دارای آب‌وهوایی خنک و معتدل است که نسبت به سایر نقاط اروپا‌ متفاوت می‌باشد. قسمت‌های شمالی این کشور نسبت به قسمت‌های جنوبی آن دارای آب‌وهوای خنک‌تر بوده و دلیل این امر وجود رشته کوه‌های آلپ است.

کشور ایتالیا رتبه‌ی پنجم پرجمعیت‌ترین کشور اروپا و رتبه‌ی بیست و سوم جهان را دارا است. شرایط اقتصادی خوب این کشور و کیفیت زندگی در آن باعث شده هرساله تعداد زیادی از مردم سطح جهان با این کشور مهاجرت کنند.

از جمله ویژگی‌های جغرافیایی مهم ایتالیا وجود کشورهای واتیکان و سان مارینو در این کشور است.

از ویژگی‌های بارز کشور ایتالیا وجود آثار تاریخی و قدمتی در این کشور است که بیشتر این آثار در سازمان یونسکو به ثبت رسیده است. به دلیل وجود این امکان و آثار ایتالیا تبدیل به یک قطب گردشگری مهم در سطح اروپا شده است که هر ساله گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کند.

شرایط زندگی در ایتالیا

ایتالیا در سال‌های اخیر توانسته به یک کشور فوق صنعتی تبدیل شود. از صنایع مهم تولیدی این کشور می‌توان مواد شیمیایی، فلز، خودرو، مشروبات الکلی، صنایع غذایی، نفت، پتروشیمی، پوشاک، ماشین آلات، کشتی سازی و همچنین هواپیما سازی را نام برد.

در بین کشورهای عضو اتحادیه اروپا ایتالیا دارای پایین‌ترین نرخ رشد اقتصادی است. در سال‌های گذشته رشد اقتصادی این کشور نسبت به قبل بهبود یافته اما در کل نرخ بیکاری آن بالا است‌. صنایع نامبرده تا حدی در بهبود نرخ رشد اقتصادی کشور ایتالیا موثر واقع شده است. این نکته هم در نظر بگیرید که شهرهای قسمت شمال ایتالیا به دلیل تعداد فراوان شرکت‌های خصوصی نسبت به سایر شهرهای آن وضعیت اقتصادی مناسب‌تری دارد.

شرایط اقامت در ایتالیا

با توجه به مطالب گفته شده، متقاضیان زیادی  هرساله به مهاجرت به کشور ایتالیا و اخذ اقامت می‌کنند. از راه‌های مهاجرت و دریافت اقامت در ایتالیا می‌توان موارد زیر را برشمرد:

_اقامت در ایتالیا از طریق ازدواج

_اقامت در ایتالیا از طریق تحصیل

_اقامت در ایتالیا از طریق کار

_اقامت در ایتالیا از طریق ورزش

_اقامت در ایتالیا از طریق سرمایه‌گذاری

_اقامت‌ در ایتالیا از طریق تولد

_اقامت در ایتالیا از طریق خود حمایتی

_اقامت در ایتالیا از طریق پناهندگی

اقامت در ایتالیا از طریق ازدواج

یکی از راه‌های مهاجرت به کشور ایتالیا و اخذ اقامت آن ازدواج می‌باشد.

از آنجایی که قوانین نظام بین‌الملل توسط اکشور ایتالیا پذیرفته شده است و یکی از این قوانین اجازه‌ی اقامت بعد از ازدواج اتباع خارجه با اتباع داخلی یک کشور بعد از گذراندن دو تا سه سال میباشد، در قانون کشور ایتالیا نیز هر وقت اتباع خارجه با اتباع ایتالیایی بدون در نظر گرفتن جنسیت ازدواج کنند، بعد از گذشت دوسال اقامت موفق می‌شوند تابعیت و اقامت در ایتالیا را داشته باشند.

از طرف دیگر اگر زوجین این ازدواج دارای فرزند بشوند(چه فرزند خود،چه فرزندخوانده) این مدت زمان دو ساله به یکسال و نیم اقامت در کشور ایتالیا تبدیل می‌شود. بعد از گذشت این مدت زمان دو یا سه ساله اشخاص اتباع خارجه که با اتباع ایتالیایی ازدواج نمودند می‌توانند درخواست اخذ پاسپورت و تابعیت ایتالیا را بدهند.

مدارکی که کشور ایتالیا برای ازدواج تبعه خارجی با زن و مرد ایتالیایی لازم می‌داند به شرح زیر است:

_مدارک تولد شخص تبعه خارجی و ترجمه‌ی ایتالیایی آن که از طرف سفارت تایید شده باشد.

_مدارک شناسایی هویتی و پاسپورت تبعه خارجی که متقاضی تابعیت و اقامت ایتالیا می‌باشد.

_سایر مدارکی که عدم منع تبعه خارجی از ازدواج را اظهار کند مانند اینکه تبعه خارجی در زوجیت با شخص دیگر نباشد.

درخواست اقامت و تابعیت کشور ایتالیا  از طریق ازدواج حتما باید به صورت اینترنتی انجام شود. همه‌ی‌ مدارک مذکور فوق باید به زبان ایتالیایی ترجمه شده باشد و دفتر محلی و افسر دولت ایتالیا تحویل داده تا تقاضای ازدواج از طرف کلیسا پذیرفته شود.

اقامت در ایتالیا از طریق تحصیل

از دیگر راه‌های مهاجرت به ایتالیا و دریافت اقامت و تابعیت آن تحصیل در این کشور است.

دانشگاه‌های ایتالیا دارای سه مقطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری می‌باشند. دانشگاه‌های معتبر در ایتالیا هرساله متقاضیان زیادی برای تحصیل از سراسر جهان داراست.

دانشجویان به راحتی می‌توانند با تسلط بر زبان ایتالیایی و انگلیسی بعد از گذراندن دوره‌های تحصیلی در دوره‌ی بعد اقامت موقت داشته باشند. همچنین بلد از اتمام دوره‌ی دکتری کشور ایتالیا‌ مدت زمان کوتاهی(اغلب ۶ ماه) در اختیار فارغ‌التحصیلان قرار می‌دهد تا به دنبال اشتغال باشند.

اقامت در ایتالیا از طریق کار

کشور ایتالیا با دارا بودن شرایط شغلی فراوان در زمینه‌ی صنایع مختلف و همچنین مشاغل فصلی بیشتر زمينه‌ی اشتغال را برای متقاضیان خارجی فراهم نموده است‌. شرکت‌های فراوان در این کشور و همچنین صنعت گردشگری نیز از جمله موارد اشتغال ایتالیا میباشد. به طور کلی بیشتر تقاضای اخذ اقامت و تابعیت کشور ایتالیا از این طریق صورت می‌گیرد. از قوانین کلی اتحادیه‌ی اروپا و همچنین ایتالیا در رابطه با اخذ اقامت کاری این است که ابتدا کارفرما برای شما پیشنهاد کار می‌فرستد.

کارفرمای ایتالیایی ظرف مدت 3 ماه در اینترنت کشور تبعه خارجی این درخواست را آگهی می‌کند بعد از گذشت این دوره اگر کسی از اتباع آن کشور تقاضای کارفرما را قبول نکرد مجدد به مدت 3 ماه در اینترنت اتحادیهی اروپا آگهی‌می‌کند که اگر از بین کشور های عضو اتحادیه تقاضایی نبود کارفرما می‌تواند برای اشخاص خارجی پیشنهاد کار را بفرستد و بعد از آن شخص خارجی اقدام به پذیرش و طی مراحل بعد به اخذ اقامت و تابعیت ایتالیا اقدام کند.

اقامت در ایتالیا از طریق ورزش

برای دریافت اقامت ایتالیا از طریق ورزش دو راه متداول وجود دارد که عبارتند از اول؛ شرکت در مسابقات که این افراد به طور موقت اجازه‌ی اقامت در ایتالیا را دارند و بعد از گذشت این مدت باید خاک ایتالیا را ترک کنند و دوم؛ عضویت در باشگاه‌های ایتالیا می‌باشد. این ویزا به نوعی یک ویزای کاری محسوب می‌شود که کارفرما که یک شرکت ورزشی است از ورزشکاران خارجی درخواست عضویت در باشگاه یا شرکت خود را می‌نماید. اتباع خارجی بعد از ارسال مدارک خود به فدراسیون ورزش و سفارت ایتالیا و پذیرش این مدارک به منظور امضای قرارداد اقامت باید به دفتر‌ مهاجرت ایتالیا مراجعه کنند.

اقامت در ایتالیا از طریق سرمایه‌گذاری

سرمایه گذاری اتباع خارجی در شرکت‌های ایتالیایی از دیگر موارد اخذ اقامت در ایتالیا می‌باشد. این سرمایه‌گذاری از طریق ثبت شرکت در کشور ایتالیا صورت می‌گیرد.

مطابق با قوانین و مقررات کشور ایتالیا اگر اتباع خارجی 5 سال متداوم در ایتالیا مطابق با قانون اقامت داشته باشند می‌توانند اقدام به دریافت اقامت ایتالیا کنند.

شخص‌متقاضی اقامت از طریق ثبت شرکت باید دارای مدارک تحصیلی، سوابق کاری و تجربه‌های کاری و فنی در زمینه‌ی شغل و تجارت خاصی باشد. در نهایت بعد از ارائه‌ی این مدارک تصمیم نهایی را پلیس اداره‌ی مهاجرت ایتالیا اعلام می‌کند. این موافقت بر مبنای اعتبار مدارک ارسالی،سوابق کار و توانایی‌های فنی شما سنجیده می‌شود.

ثبت فعالیت و شرکت مورد نظر قدم بعدی متقاضی اقامت‌ از طریق کار است. بعد از اخذ اقامت متقاضی اقامت از طریق کار، خانواده‌ی فرد می‌توانند بعد از یک هفته تا ده روز مقیم ایتالیا شوند. دوره‌ی اين اقامت یک الی سه سال و قابل تمدید است.

اقامت در ایتالیا از طریق تولد

از دیگر قوانین کشور ایتالیا برای اخذ اقامت این کشور تولد فرزند از پدر و مادر تبعه ایتالیایی در هر منطقه از جهان است. از طرف دیگر تولد فرزند چه از پدر و مادر ایتالیایی چه از اتباع خارجی چه از اتباع نامعلوم باعث اخذ اقامت ایتالیا می‌شود. این نکته قابل توجه است که اخذ اقامت برای والدینی است که تابعیت نامعلومی دارند؛ در حقیقت والدینی که دارای تابعیت کشور خاصی هستند اگر در ایتالیا فرزندی به دنیا بیاورند تابعیت ایتالیا را اخذ نمی‌کنند.

اقامت در ایتالیا از طریق خود حمایتی

اقامت خود حمایتی نوع دیگری از روش‌های کسب تابعیت کشور ایتالیا می‌باشد که بدون در نظر گرفتن سن، سطح زبان و تحصیلات متقاضی به وی اجازه‌ی اقامت در کشور ایتالیا داده می‌شود. این روش بدین صورت‌است که‌متقاضی از طریق سرمایه و دارایی خود به کسب تابعیت و اقامت کشور ایتالیا اقدام می‌کند.

مبلغی که ایتالیا برای اقامت خود حمایتی مد نظر گرفته 31000 یورو به ازای خود شخص و به ازای هر فرد به خانواده‌ی او 2000 یورو به این مبلغ اضافه می‌شود. متقاضی بعد از سکونت 3 ماهه خود در کشور ایتالیا می‌تواند به اخذ تابعیت ایتالیا اقدام کند.

اقامت در ایتالیا از طریق پناهندگی

توجه داشته باشید که این مطلب صرفا جهت بالا بردن اطلاعات شما می‌باشد و هیچگونه خدماتی از این طریق به متقاضیان ارائه نمی‌گردد.

از دیگر راه‌های اخذ اقامت ایتالیا که بسیار خطرناک است پناهندگی می‌باشد. این روش دارای خطرهای مالی و جانی بسیار است که تعداد کمی از افراد حاضر می‌شوند از این طریق اقدام کنند در هر حال متقاضیان بعد از ورود به کشور ایتالیا  می‌توانند به اداره‌ی پلیس مراجعه کرده و درخواست خود را ثبت‌نمایند.

مجددا لازم به ذکراست که هیچگونه خدماتی در رابطه با پناهندگی ارائه نمی‌شود.

به طور کلی علاوه بر شرایط اختصاصی که برای هر نوع اقامت در کشور ایتالیا بیان کردیم شرایط عمومی دیگری نیز وجود دارد که از موارد الزامی برای اخذ اقامت کشور ایتالیا لازم است از این شرایط می‌توان تبعیت از مقررات کشور ایتالیا، تسلط بر زبان ایتالیایی، عدم سوء سابقه و ارتکاب جرم در کشور ایتالیا و تطابق خود با شرایط جامعه‌ی ایتالیا را در نظر گرفت.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها