امروزه افراد زیادی برای مهاجرت کردن به مقاصد و کشورهای مختلفی فکر می کنند که از جمله کشورهای مورد علاقه ی بسیاری از افراد می توان به ایتالیا اشاره کرد. اما احتمالا برای همه و شما دوست عزیز که قصد مهاجرت تحصیلی به ایتالیا را دارید این سوال پیش آید که شرایط مهاجرت تحصیلی به ایتالیا چیست و یا به عبارتی بهتر هزینه تحصیل در ایتالیا چگونه است؟

جالب است بدانید که کشور ایتالیا به عنوان اولین کشور اروپا و در جهان به عنوان سومین کشوری است که به سهولت در مهاجرت معروف است. این کشور در طی سال های اخیر پیشرفت بسیار زیادی را در حوزه های مختلف از جمله آموزشی و اقتصادی تجربه کرده است و به همین دلیل است که بسیاری از افراد تمایل دارند مهاجرت تحصیلی به این کشور را تجربه کنند.

در این مقاله قصد داریم شرایط و هزینه تحصیل در ایتالیا را به طور کامل برای شما مورد بررسی قرار دهیم پس تا انتها همراه ما باشید.

شرایط کلی تحصیل در ایتالیا

در ابتدا و پیش از آنکه اطلاعات مهمی در مورد هزینه تحصیل در ایتالیا را برای شما ارائه دهیم لازم است با شرایط کلی تحصیل در ایتالیا آشنا شوید تا بتوانید با آگاهی بیشتر برای تحصیل در ایتالیا تصمیم گیری کنید.

در واقع ایتالیا یکی از کشورهای بسیار زیبا و جذاب برای محصلان است که در طی سال دانشجویان بسیار زیادی اقدام به اخذ ویزای تحصیلی در این کشور می کنند‌. عمدتا دانشجویانی که تمایل به ادامه تحصیل در ایتالیا دارند بر اساس معدل مطالعات قبلی خود پذیرفته می شوند که اگر شما نیز این هدف را دارید باید به وب سایت دانشگاه مورد نظر مراجعه کنید و حداقل معدل لازم برای ادامه تحصیل در آن دانشگاه را مشاهده کنید.

البته این را نیز باید متذکر شویم که رشته های تخصصی همانند معماری، مهندسی و یا پزشکی دارای آزمون های خاص ورودی نیز هستند و همچنین برنامه های مختلفی در برخی دانشگاه های ایتالیا برای دانشجویان ارائه می شود که به هر دو زبان ایتالیایی و انگلیسی می باشند.

نکته ی دیگر برای وارد شدن به دانشگاه های ایتالیا این است که برخی از آن ها ممکن است از شما مدرک زبان را درخواست کنند که البته می‌توانید برای ارائه تکالیف و یا امتحانات به زبان انگلیسی شرکت کنید که این امر از مزایای تحصیل در ایتالیا به حساب می‌آید.

به طور کلی برای تحصیل در ایتالیا نیاز به ارائه مدارک مختلفی دارید که در ادامه به مهم ترین موارد اشاره کرده ایم :

• مدرک هویتی

• عکس گذرنامه‌ای

• متن آکادمیک

• فرم تکمیل شده درخواست پذیرش

• رزومه

• توصیه نامه

• مدارک زبان ( ایتالیایی و یا انگلیسی)

• نمره رسمی SAT و یا ACT

تحصیل در ایتالیا در مقطع کارشناسی

می توان‌ گفت یکی از مواردی که بر روی هزینه تحصیل در ایتالیا اثر گذار است مقطع تحصیلی مورد نظر شما است در ادامه شما را با شرایط کلی این مقطع آشنا می کنیم.

به طور کلی این امر را باید بدانید که مقطع کارشناسی در ایتالیا سه ساله است که برنامه این مقطع در برخی دانشگاه ها به دو زبان ایتالیایی و انگلیسی ارائه می شود. عمدتا پذیرش در این مقطع بر اساس رشته ی مورد نظر برحسب ریزنمرات و معدل و مدرک تحصیلی دانشجویان در مقاطع دبیرستانی و پیش دانشگاهی انجام می شود. البته این مقطع برحسب رشته و دانشگاه ممکن است همراه با مصاحبه و آزمون ورودی نیز همراه باشد.

از جمله رشته های بسیار محبوب بین افراد برای ادامه تحصیل در این مقطع و در کشور ایتالیا می توان به موارد زیر اشاره کرد :

• مهندسی کامپیوتر

• مهندسی مکانیک

• معماری و طراحی

• علوم مهندسی

• بیوانفورماتیک

• پرستاری

• داروسازی

تحصیل در ایتالیا در مقطع کارشناسی ارشد

از مقاصد بسیار مناسب برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد می توان به ایتالیا اشاره کرد که تمامی رشته ها در این مقطع در دانشگاه های ایتالیا ارائه می شوند. هر دانشجویی که بتواند در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه های ایتالیا پذیرش شود می تواند با ارائه دادن مدرک مالی مربوط به سرپرست خود حتی از بورسیه ی استانی این کشور نیز استفاده‌ کند که البته کسی که بتواند این بورسیه را دریافت کند می توان گفت که هزینه تحصیل در ایتالیا و حتی هزینه های زندگی را در حد بسیار زیادی تامین می کند. در ادامه شما را با مهم ترین مزایای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در ایتالیا آشنا خواهیم کرد :

• اعتبار علمی بسیار مناسب دانشگاه‌های ایتالیا

• امکان ادامه تحصیل به زبان ایتالیایی و انگلیسی

• عدم نیاز به مدرک برای شروع فرایند مربوط به پذیرش در اغلب رشته‌ها

• داشتن امکان دریافت بورسیه تا سقف 11000 یورو در سال ( البته در صورت کسب کردن معدل بالا و ارائه دادن مدارک علمی)

• داشتن امکان شرکت کردن در دوره‌‍‌های مشترک با دانشگا‌های معتبر اروپایی و آمریکایی

• دریافت اقامت دائم ایتالیا پس از اتمام تحصیل

• سهولت بسیار زیاد اخذ ویزای تحصیلی ایتالیا نسبت به دیگر کشورهای اروپایی

• اعتبار داشتن تمامی مدارک لیسانس صادر شده از دانشگاه‌های مختلف ایران

تحصیل در ایتالیا در مقطع دکترا

این‌ کشور با توجه به داشتن ویژگی های بسیار خوب می تواند مقصد مناسبی برای ادامه تحصیل در مقطع دکترا نیز باشد. علی رغم اینکه تحصیل در مقطع دکترا می‌تواند بر روی هزینه تحصیل در ایتالیا موثر باشد اما از آن جایی که شرایط ایده آلی برای دانشجویان دکترا دارد و همچنین به دو زبان ایتالیایی و انگلیسی برنامه های خود را ارائه می دهد، می تواند برای ادامه تحصیل در مقطع دکترا گزینه بسیار خوبی باشد.

از جمله مزایای بسیار خوب ادامه تحصیل در این مقطع در کشور ایتالیا می توان به این امر اشاره کرد که ویزای آسان و بورسیه های متعدد تحصیلی را در اختیار دانشجویان قرار می دهد. مقطع دکترا در دانشگاه های ایتالیا به طور کلی ترکیبی از واحدهای نظری و پروژه های تحقیقاتی خواهد بود. همچنین دانشجویان می توانند پس از به پایان رساندن این دوره اقدام به اخذ اقامت کشور ایتالیا کنند.

معرفی بهترین دانشگاه‌های ایتالیا

این‌ کشور دانشگاه های متعددی دارد که هر کدام از آن ها با الهام‌گرفتن از معماری باستانی این کشور ساخته شده است که نشان دهنده تاریخچه بسیار غنی کشور ایتالیا است. اگر که قصد تحصیل کردن در این کشور را دارید بهتر است که علاوه بر آشنا شدن با هزینه تحصیل در ایتالیا، دانشگاه های خوب این‌ کشور را نیز بشناسید تا بتوانید بهترین گزینه را انتخاب کنید. در ادامه به ترتیب به برخی از بهترین دانشگاه های موجود در این کشور اشاره می‌کنیم :

• دانشگاه بلونیا

• دانشگاه ساپینزای رم

• دانشگاه پلی تکنیک میلان

• دانشگاه میلان

• دانشگاه پیازا

هزینه تحصیل در مدارس ایتالیا

ایتالیا نه تنها برای دانشجویان در مقاطع مختلف مقصد بسیار مناسبی است بلکه حتی مدارس آن نیز از کیفیت خوبی برخوردار هستند. این کشور همانند دیگر کشورها مدارس دولتی و خصوصی دارد.

فردی که قصد داشته باشد در مدارس ایتالیا آن هم نوع دولتی تحصیل کند باید به زبان ایتالیایی مسلط باشد چرا که در این نوع مدارس تمامی برنامه ها به زبان ایتالیایی است و همچنین علاوه بر تسلط در زبان ایتالیایی، باید فرد زیر 18 سال برای ادامه تحصیل در مدارس دولتی در کشورهای اروپایی دارای قیم باشد. به عبارتی بهتر باید گفت که قیم به این معنی است که فرد دارای سن بالای 18 سال اقامت ایتالیا و یا اینکه سیتی زن ایتالیا را دارا باشد.

به همین دلیل افرادی که دارای سن زیر 18 سال هستند برای اینکه در مدارس ایتالیا تحصیل کنند باید به مدارس خصوصی و یا شبانه روزی مراجعه و ثبت نام کنند. در مدارس خصوصی ایتالیا تحصیل با زبان انگلیسی صورت می گیرد که البته توصیه ما این است که تا حدودی با زبان ایتالیایی نیز آشنایی داشته باشید. اغلب مدارس خصوصی و شبانه روزی در ایتالیا همچنین ترم تابستانه را ارائه می دهند‌.

ترم تابستان دارای مزیت های مختلفی است که از جمله ی این مزیت ها برای دانش آموزان بین المللی این است که می توانند با حضور در ترم های تابستان و قبل از اینکه ترم تحصیلی شروع شود در محیط آموزشی قرار بگیرند و با کادر آموزشی و یا حتی دانش آموزان دیگر آشنا شوند.

اما در مورد هزینه تحصیل در ایتالیا برای دانش آموزانی که قصد تحصیل در مدارس خصوصی و شبانه روزی دارند باید به این امر اشاره کرد که مدرسه در کدام یک از شهرهای ایتالیا قرار دارد علاوه بر این سطح و اعتبار مدرسه نیز عاملی بسیار مهم و تاثیر گذار بر روی هزینه تحصیل در ایتالیا خواهد بود به عبارتی بهتر میزان شهریه مدارس خصوصی و شبانه روزی ایتالیا بر اساس عوامل مختلفی تعیین می شود.

هزینه تحصیل در دانشگاه های ایتالیا

از عوامل مهمی که بر هزینه تحصیل در ایتالیا تاثیر می گذارد می توان به شهریه دانشگاه های ایتالیا اشاره کرد. در واقع شهریه دانشگاه های ایتالیایی برای دانشجویان بین المللی به این امر بستگی دارد که دانشگاه مقصد دولتی و یا خصوصی است چرا که هر کدام شهریه های مختلفی دارند.

دقت کنید که دانشگاه های دولتی ایتالیا تمامی برنامه ها، کورس ها و دروس را با زبان ایتالیایی ارائه می دهد اما دانشگاه های خصوصی همه ی این برنامه ها را به زبان انگلیسی ارائه می دهد. همچنین جالب است بدانید که این کشور رشته ها و دوره های متنوعی به زبان انگلیسی در دانشگاه های مختلف و موسسات آموزشی ارائه می دهد که تعداد آن ها بسیار زیاد است.

از جمله رشته های پرطرفدار تحصیلی در کشور ایتالیا می توان به پزشکی اشاره کرد. این رشته در واقع در دانشگاه های دولتی با پرداخت هزینه ی بسیار کم و در دانشگاه های خصوصی با پرداخت هزینه بسیار مناسب و مقرون به صرفه ارائه می شود.

به طور کلی برای داشتن تحصیل تقریبا رایگان می توانید دانشگاه های دولتی را انتخاب کنید البته به شرط اینکه توانایی تامین کردن هزینه زندگی در حین تحصیل خود در ایتالیا را داشته باشید. همچنین این را نیز لازم است بدانید که دانشگاه های ایتالیا بورسیه های بسیار خوب و متنوعی را برای دانشجویان در جهت تامین هزینه های تحصیل و زندگی در ایتالیا ارائه می دهد.

این نکته را نیز لازم است ذکر کنیم که هزینه تحصیل در ایتالیا در دانشگاه ها با توجه به رنکینگ جهانی و اعتبار دانشگاه، رشته دانشگاهی و حتی مقطع دانشجو ممکن است متغیر باشد. البته هزینه تحصیل در ایتالیا در رشته های پزشکی و هنری نسبت به دیگر رشته ها بیشتر است.

هزینه تحصیل در ایتالیا در رشته پزشکی

همان طور که گفتیم افراد زیادی به تحصیل رشته پزشکی در ایتالیا علاقمند هستند که این رشته را نیز می توان به دو زبان ایتالیایی و انگلیسی آموزش دید. هزینه تحصیل در ایتالیا برای رشته پزشکی به یک عامل بسیار مهم بستگی دارد و آن نوع دانشگاه است.

به عبارتی بهتر اگر قصد تحصیل پزشکی در دانشگاه دولتی دارید طبیعتا هزینه تحصیل میزان کمتری خواهد داشت به طوری که می توان گفت هزینه تحصیل در ایتالیا در رشته پزشکی و در دانشگاه دولتی تقریبا رایگان است اما باید شما در زبان ایتالیایی تا سطح B2 مسلط باشید. البته اگر که قصد تحصیل پزشکی در دانشگاه های خصوصی را دارید باید بدانید که هزینه تحصیل در ایتالیا علاوه بر هزینه شهریه دانشگاه، هزینه آزمون IMAT را نیز شامل می شود. 


هزینه اجاره مسکن دانشجویی در ایتالیا

یکی دیگر از هزینه تحصیل در ایتالیا که هر فرد دارای هدف ادامه تحصیل در ایتالیا باید در نظر بگیرد می توان به هزینه اجاره مسکن دانشجویی در ایتالیا اشاره کرد. در واقع میزان هزینه اقامت در ایتالیا از موارد بسیار مهم برای برآورد هزینه مهاجرت تحصیلی به این کشور می باشد و باید حتما به آن توجه ویژه ای داشته باشید.

به طور کلی هزینه اقامت دانشجویی که یکی از هزینه تحصیل در ایتالیا است، می‌تواند بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ یورو باشد که البته این میزان هزینه با توجه به اینکه شما قرار است در خوابگاه دانشجویی و یا  در یک آپارتمان باشید می تواند متغیر باشد. همچنین می‌توانید در صورت تمایل به اقامت در خوابگاه با یک دانشجوی دیگر شریک شوید که این‌گونه میزان هزینه نیز کاهش می یابد. از طرفی باید بدانید که یک دانشجوی بین المللی در صورت داشتن تمایل به زندگی تنها و خصوصی باید ماهانه حدود ۲۶۶ یورو پرداخت کند.

در ایتالیا برخی از دانشگاه ها وجود دارند که خوابگاه های خانوادگی ارائه می دهند تا فرد بتواند با همسر و فرزند خود زندگی کند که البته این دانشجویان برای کمک هزینه ماهانه ۱۳۳ یورو کمتر پرداخت می کنند.

هوم استی از دیگر گزینه های اقامت ایتالیایی است و به این معنی است که شما می توانید همراه با یک خانواده ایتالیایی که از طرف دولت انتخاب می شود، زندگی کنید.
 
به طور کلی هزینه کلی گزینه های مختلف اقامتی در ایتالیا که بر روی هزینه تحصیل در ایتالیا اثر گذار می باشند به شرح زیر هستند :

• سالن اقامت دانشجویی : ۲۰۰ – ۳۰۰ یورو ماهانه

• اجاره یا اشتراک یک آپارتمان : ۲۵۰ – ۶۰۰ یورو ماهانه

• اقامت در یک خانواده میزبان : ۴۵۰ یورو در هر ماه همراه با وعده های غذایی

• هاستل های داشجویی : بین ۲۰ تا ۳۰ یورو ماهانه

هزینه های روزمره زندگی دانشجویی در ایتالیا

علاوه بر هزینه های معرفی شده از دیگر مواردی که بر هزینه تحصیل در ایتالیا موثر است می توان به هزینه های اولیه و مخارج روزانه اشاره کرد. از جمله ی این مخارج می توان به هزینه های خورد و خوراک، رفت و آمد و استفاده از حمل و نقل عمومی، هزینه های مربوط به تحصیل مانند خرید کتاب و غیره، هزینه بیمه دانشجویی، هزینه های مربوط به انرژی و هزینه های مربوط به تفریح اشاره کرد.

به طور کلی هزینه تحصیل در ایتالیا با توجه به شهر سکونتی شما و حتی سبک زندگی شما می تواند بسیار متفاوت باشد. برای مثال گاهی محل سکونت دانشجو نسبت به دانشگاه بسیار کم است که در این صورت دانشجو می تواند در هزینه رفت و آمد به دانشگاه صرفه جویی کند و این هزینه را برای امور دیگری خرج کند.

البته نکته ی بسیار مهم و لازم به ذکر این است که در صورت داشتن کارت دانشجویی به کار بردن وسایل حمل و نقل عمومی تا حدود ۴۰ درصد دارای تخفیف است.

پس می توان گفت هزینه تحصیل در ایتالیا علاوه بر هزینه های تحصیلی و یا همان شهریه های دانشگاه ها رابطه مستقیمی به سبک و نوع زندگی شما نیز دارد. برای مثال اینکه کدام محل را برای سکونت انتخاب می کنید و یا سبک تغذیه ماهانه شما چگونه است و یا حتی هر ماه به چه میزان در تفریح و گردش هستید می توانند عاملی مهم در تعیین میزان هزینه تحصیل در ایتالیا باشند.

سخن پایانی

ادامه تحصیل در کشور ایتالیا به دلایل مختلفی همانند رنکینگ و قدمت دانشگاه‌های این کشور، هزینه‌های بسیار مناسب تحصیلی و فرصت‌ های شغلی خوب باعث شده است که گزینه ی بسیار جذابی برای مهاجرت تحصیلی دانشجویان شود. اما باید دقت کنید که‌ پیش از هر اقدامی با شرایط کلی کشور ایتالیا آشنا شوید و همچنین برآوردی از هزینه ها را داشته باشید تا با مشکلی مواجه نشوید. در این مقاله ما سعی کردیم شرایط یکی از روش های مهاجرت به ایتالیا که تحصیلی است را برای شما معرفی کنیم و همچنین مهم ترین موضوع یعنی هزینه تحصیل در ایتالیا را شرح دهیم‌. امیدوارم با دقت به این نکات بتوانید مهاجرت تحصیلی خوبی داشته باشید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها