رومانی کشوری در جنوب اروپای شرقی و شمال شبه‌جزیره بالکان است که در همسایگی دریای سیاه و کشورهای بلغارستان، صربستان، مجارستان، اوکراین و مولداوی قرار دارد. هزینه زندگی در رومانی در عین امکانات خوب موجود در این کشور ارزان است. به‌عنوان ‌مثال، می‌توانید با حدود 300 دلار در بهترین هتل رومانی با امکاناتی نظیر اسپا، استخر و پارکینگ اقامت داشته باشید و ماشین سطح بالایی نیز کرایه کنید.

علاوه بر این، در رومانی تفریحاتی برای انواع سلیقه‌ها وجود دارد از جمله اسکی، پارک‌های آبی، سواحل، تفریحات شبانه و هزاران جاذبه تاریخی. اما آیا هزینه زندگی در این کشور بالاست؟ در ادامه این مطلب به‌صورت اختصاصی با هزینه‌های زندگی و امکانات این کشور آشنا خواهیم شد.

هزینه‌های زندگی یک فرد در رومانی به‌طور متوسط چه قدر است؟

به‌طور کلی، یک زن و شوهر می‌توانند در بخارست یا کلوژ-ناپوکا با حداقل 1200 تا 1300 یورو یا دلار در ماه زندگی کنند؛ بدون اینکه مجبور باشند قناعت کنند یا فقط غذاهای کنسرو شده بخورند. با این وجود، اگر می‌خواهید دو بار در روز، هر روز بیرون غذا بخورید، هزینه زندگی در رومانی برای شما بیشتر خواهد شد و به پول بیشتری نیاز خواهید داشت.

در ادامه، به شرح کامل هر یک از موضوعاتی که در مورد هزینه زندگی در رومانی باید در نظر داشته باشید خواهیم پرداخت.

رستوران‌های رومانی

غذاهای شکور رومانی فوق‌العاده هستند. همه‌چیز در این کشور ارگانیک و تولید محلی بوده و بسیار تازه است. بیشتر رستوران‌ها و هتل‌ها گزینه‌های گیاهخواری و وگان نیز برای افرادی که گوشت و فرآورده‌های گوشتی را مصرف نمی‌کنند نیز در نظر گرفته‌اند. قیمت‌ غذاها در رومانی بسیار مناسب هستند؛ به‌طوری‌که بسیاری از مردم می‌گویند که خارج شدن از رومانی بدون افزایش وزن غیرممکن است. یک وعده غذایی در یک رستوران ارزان حدود 6 دلار برای شما هزینه دارد.

هزینه غذا خوردن در رستوران‌ها به انتخاب شما در مورد رستوران و غذاهای انتخابی شما بستگی دارد. یک وعده غذایی خوب برای دو نفر در یک رستوران شیک می‌تواند 50 تا 100 دلار هزینه داشته‌ باشد. با این میزان هزینه، هر یک از دو نفر می‌توانند یک غذای پیش‌غذا، یک غذای اصلی و یک دسر، به‌اضافه یک بطری نوشیدنی و یک بطری آب سفارش دهد. قیمت یک پیتزا خوب حدود 10 دلار است، همان قیمتی که ماکارونی یا غذاهای مبتنی بر گوشت خوک در یک رستوران ارزان‌قیمت دارد. غذاهای مرغی کمی ارزان‌تر هستند. گوشت گاو هم گران‌ترین است، با قیمت‌هایی که ممکن است بین 15 تا 30 دلار برای هر غذا متفاوت باشد.

فروشگاه‌های مواد غذایی و سوپرمارکت‌های رومانی

از جمله فاکتورهایی که در مورد هزینه زندگی در رومانی مورد توجه است، قیمت مواد غذایی است. بیشتر غذاهای ارگانیک رومانی بسیار ارزان هستند. می‌توانید میوه‌ها و سبزیجات ارگانیک خوشمزه را در بازارهای ویژه در تمام شهرهای رومانی پیدا کنید. به‌طور کلی، در سوپرمارکت‌ها می‌توانید انواع مواد غذایی، انواع پنیر، شیر، ماست و غیره را خریداری کنید. قیمت مواد غذایی در رومانی مانند بقیه کشورهای اروپا است، اما کیفیت بسیار بالاتری دارد. اگر در تابستان به رومانی سفر می‌کنید، امتحان کردن میوه‌های تازه از دست‌فروشان خیابانی را از دست ندهید!

هزینه خواربار برای دو نفر برای یک‌ماه حدود 375 تا 500 دلار است، اما این چیزی است که طبیعتاً به انتخاب‌های غذایی و ترجیحات شخصی شما برمی‌گردد. به‌عنوان‌مثال، یک باگت فرانسوی خوب 1.5 دلار است، اما می‌توانید یک قرص نان را با 50 سنت نیز بخرید. یک بسته 250 گرمی قهوه Lavazza Mattino حدود 4 دلار قیمت دارد، اما می‌توانید مارک‌هایی را پیدا کنید که یا ارزان‌تر یا گران‌تر باشند.

برای اینکه هزینه‌های غذایی خود را پایین نگه‌دارید، خرید خود را مطابق با فصلی بودن محصول انجام دهید. بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات فصلی کمتر از یک دلار به ازای هر پوند هستند؛ از جمله سیب، پرتقال، سیب‌زمینی و گوجه‌فرنگی.

حمل و نقل عمومی

داشتن اطلاعات در مورد وسیله‌های حمل و نقل عمومی در کشوری که اقامت دارید، بسیار مهم است. نکته‌ای که در مورد حمل و نقل در این کشور باید بدانید این است که حمل و نقل عمومی در رومانی گزینه مناسبی برای شما نیست، مخصوصاً اگر زمان برای شما مهم باشد. اگر می‌خواهید به‌موقع در جایی حضور داشته باشید، فقط پیاده به آن محل بروید. حمل و نقل عمومی کند و شلوغ است (مخصوصاً در ساعات اوج شلوغی) و زمانی که باران یا برف می‌بارد، یک تجربه آزمایش اعصاب است! به برنامه‌های چاپ‌شده که در بسیاری از ایستگاه‌ها می‌بینید اعتماد نکنید؛ زیرا الگوهای ترافیک روزانه تغییر می‌کنند. بلیط اتوبوس یک‌طرفه حدود 0.48 دلار قیمت دارد.

تاکسی از گزینه‌های دیگر حمل و نقل عمومی است. کرایه تاکسی در بخارست، پایتخت رومانی بین 1.6 تا 3.5 لی در هر کیلومتر متغیر است. بنابراین تنها چند یورو برای پیمودن چهار یا پنج کیلومتر کافی است.

 اوبر، یکی دیگر از گزینه‌های حمل و نقل عمومی است که در بخارست و در تمام شهرهای بزرگ دیگر نیز وجود دارد. کرایه آن‌ها مشابه تاکسی است، با ذکر این نکته که تعداد آن‌ها در شب و در ساعات شلوغی می‌تواند بسیار بیشتر شود. در کلوژ-ناپوکا و سایر شهرها، کرایه تاکسی بالاتر است، اما مسافت کمتر؛ در نهایت برای رفت و آمد، مبالغ مشابهی را پرداخت می‌کنید.

هزینه رفت و آمد با مترو در رومانی حدود 65 سنت است. مرکز شهر ارتباط خوبی با تمام محله‌های بخارست دارد؛ اما زندگی دور از مرکز ممکن است نیاز به تعویض دو یا حتی سه اتوبوس برای رفتن به مکان‌های خاص داشته‌ باشد. اکثر مهاجران و خارجی‌ها در اینجا از تاکسی و اوبر استفاده می‌کنند، یکی از دلایل آن عدم امکان یافتن اطلاعات انگلیسی در مورد نحوه استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی و مکان خرید بلیط است. اگر در مورد چگونگی استفاده از سیستم‌های حمل و نقل عمومی اطلاعات کافی داشته باشید، هزینه ماهیانه برای حمل‌ونقل عمومی اغلب کمتر از 20 دلار هزینه خواهد بود. بنابراین، حمل و نقل عمومی از موارد کم‌هزینه در هزینه زندگی در رومانی محسوب‌ می‌شود.

خدمات و امکانات اینترنتی

با توجه به الکترونیکی و غیرحضوری شدن اکثر کارها، اگر بخواهید رومانی را به‌عنوان کشور اقامت خود برگزینید، هزینه و امکانات اینترنتی نیز از فاکتورهای بسیار مهم در رابطه با هزینه زندگی در رومانی به‌شمار می‌آید. خوشبختانه یکی از چیزهایی که رومانی به آن معروف است، سرعت بسیار بالای اینترنت در این کشور است. شما می‌توانید هر ماه حجم اینترنتی با سرعت دانلود یک گیگابایت در ثانیه را با حدود 12 دلار دریافت کنید. با این حال، وجود اینترنت و خدمات اولیه در مناطق روستایی به میزان کمتری نسبت به شهرها وجود دارد.

تفریحات و امکانات ورزشی

نکته مهم در مورد کشور رومانی این است که فرصت‌های فراوانی را برای انجام ورزش در خارج از خانه وجود دارد. از جمله این امکانات می‌توان به کوه‌های این کشور برای کوهنوردی و پیاده‌روی، رودخانه‌ها و دریاچه‌ها برای شنا و ماهیگیری و خیابان‌های باشکوه برای دویدن اشاره کرد. با این حال، اگر به ورزش‌های باشگاهی علاقه‌مند هستید، می‌توانید با حدود 30 دلار عضو یک باشگاه بدن‌سازی یا تناسب‌اندام شوید.

هزینه کفش و پوشاک

یکی دیگر از موضوعات مهمی که در مورد هزینه زندگی در رومانی مطرح می‌شود، هزینه کفش و پوشاک است. رومانی دارای مراکز خرید بسیاری است، با مجموعه‌ای از فروشگاه‌ها و مارک‌های خارجی و بین‌المللی که می‌توانید لباس‌ها و کفش‌هایی از برند مورد علاقه خود را خریداری کنید. نمی‌توان گفت که قیمت پوشاک در رومانی پایین است، اما قیمت بالایی نیز ندارند. شما می‌توانید شلوار جین باکیفیت را با قیمت حدود 50 دلار و کفش ورزشی مخصوص دویدن را تنها با 67 دلار خریداری کنید.

 اجاره ماهانه مسکن

هزینه اجاره ماهانه محل زندگی نیز از هزینه‌های بسیار مهمی است که باید هنگام برگزیدن محل اقامت خود در نظر بگیرید. اجاره‌ها در رومانی می‌توانند بالا باشند، اما به‌هیچ‌وجه با اجاره‌هایی که در لندن یا سایر شهرهای بزرگ اروپای غربی با آن‌ها مواجه می‌کنید قابل ‌مقایسه نیستند. با این حال، اجاره ‌خانه دغدغه اصلی شما در هنگام زندگی در رومانی خواهد بود. می‌توانید مکان‌هایی را پیدا کنید که ۱۲۰ دلار برای استودیو بپردازید، در حالی‌که هر قیمتی بالاتر از ۳۵۰ دلار به این معنی خواهد بود که در بهترین نقطه شهر اقامتگاه مناسبی خواهید داشت. اجاره یک آپارتمان بزرگ‌تر برای کل خانواده، در مرکز شهر بیش از 500 دلار هزینه دارد.

همان‌طور که گفته شد، از آنجایی‌که اکثر رومانیایی‌ها صاحب خانه‌های خود هستند، بار مالی مسکن به‌اندازه کشورهایی مانند آلمان و فرانسه که اکثر مردم اجاره ماهانه می‌پردازند، سنگین نیست. با این حال، نسل‌های جوان‌تر توانایی خرید نداشته و متأسفانه، بسیاری از آن‌ها توانایی پرداخت اجاره را ندارند؛ بنابراین برای گذران زندگی به‌طور مشترک محل زندگی خود را اجاره می‌کنند.

 بر اساس مطالعات انجام‌شده، حدود 70 درصد از مردان و حدود 50 درصد از زنان بین 18 تا 30 سال رومانیایی با والدین خود زندگی می‌کنند. قیمت مسکن در شهرهای بزرگ و مناطق توسعه‌یافته بالاتر است؛ زیرا مردم فرصت بیشتری برای یافتن مشاغل با درآمد خوب دارند.

به‌طور کلی، میانگین قیمت اجاره یک آپارتمان در سراسر کشور از 250 تا 635 یورو متغیر است. در محله‌های پایین‌تر، می‌توانید آپارتمان‌هایی با قیمت 250 یورو در ماه پیدا کنید اما این آپارتمان‌ها برای شما ایده‌آل نخواهند بود. شما یا دور از مرکز، یا در فضایی بسیار کوچک و یا در ساختمانی با خطر لرزه‌ای بالا زندگی خواهید کرد. ساختمان‌های پرخطر، بالای ورودی اصلی خود یک‌صفحه قرمز رنگ دارند. بنابراین اگر بخواهید آپارتمانی در بخارست اجاره کنید، در یک نگاه متوجه خواهید شد که از چه نوع ملکی بازدید می‌کنید.

میزان حقوق در رومانی

دستمزدها در این کشور نسبت به میزان هزینه زندگی در رومانی پایین است؛ اگرچه دستمزدها مانند اقتصاد به‌سرعت در حال افزایش است. از زمانی که رومانی به اتحادیه اروپا ملحق شد، دستمزدها در حال افزایش بوده‌ است، اما همچنان در سطح پایینی قرار دارند. میانگین حقوق خالص ماهیانه مردم در رومانی حدود 650 دلار است که برای پوشش تمام هزینه‌ها کافی است، اما قطعاً برای کسی که اجاره می‌کند مشکل ایجاد خواهد کرد.

حداقل دستمزد در رومانی حدود 500 دلار است که هنوز به‌طور حیرت‌آور میزان حقوق پایینی نیست و به شهروندان اجازه می‌دهد تا هزینه‌های اولیه زندگی را بپردازند.

آیا رومانی کشوری ارزان برای زندگی به‌حساب می‌آید؟

با حداقل دستمزد حدود 500 دلار قبل از مالیات و متوسط حقوق حدود 650 دلار، رومانی یکی از جذاب‌ترین مقاصد برای مهاجرانی است که به‌دنبال مکانی ارزان و در عین حال راحت برای زندگی هستند.

وقتی یک‌چهارم از جمعیت شاغل تا پایان ماه حدود 330 دلار درآمد خالص به خانه می‌آورند، این احتمال وجود دارد که مسافران و مهاجرانی که از مناطق پردرآمدتر می‌آیند بتوانند از زندگی خوبی با قیمت کمتری نسبت به کشورهای خود لذت ببرند؛ در واقع رومانی یکی از بهترین کشورهای اروپایی برای زندگی مهاجران خارجی به‌شمار می‌رود.

نتیجه‌گیری

رومانی از کشورهای پیشرفته و زیبای اروپای شرقی به‌شمار می‌آید؛ این کشور زیبایی‌های طبیعی، آرامش و امکانات زیادی برای یک زندگی ایده‌آل دارد. هزینه‌های زندگی در رومانی نسبت به بقیه کشورهای اروپا پایین است؛ بنابراین، مقصد مناسبی برای مهاجران خارجی محسوب ‌می‌شود. با این وجود، قبل از انتخاب این مقصد باید در مورد همه‌چیز از جمله هزینه‌های زندگی برای یک زندگی متوسط آگاهی کامل پیدا کنید. این مطلب با هدف بالا بردن آگاهی شما و یاری‌رساندن به شما در راستای انتخاب کشور مقصد تهیه ‌شده است و امیدواریم که برای شما مفید واقع‌شده باشد.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها