کشور اسلواکی

کشور اسلواکی یکی از کشورهای اروپای مرکزی است که پایتخت ان شهر براتیسلاوا است. مردم کشور اسلواکی که حدودا ۵ میلیون نفر جمعیت دارد، به زبان اسلواکی صحبت می کنند. این کشور در همسایگی کشورهایی نظیر چک، اتریش، مجارستان و اکراین قرار دارد. 

کشور اسلواکی از نظر مساحت رتبه ۱۲۷ در دنیا را دارا می باشد و حدود ۴۹۰۳۵ کیلومتر مربع می باشد. نوع حکومت و ساختار سیاسی در این کشور به صورت دموکراسی است. شما باید بدانید که نرخ بیکاری در این کشور ۱۹.۷۹ درصد بوده است که در جدیدترین امار، این نرخ ۵.۰۳ درصد اعلام شده است. کشور اسلواکی از لحاظ هزینه های زندگی، ششمین کشور ارزان اروپا به شمار می اید که البته به همان میزان هم میران دریافت حقوق و دستمزد پایین است.

فرهنگ مردم اسلواکی

کشور اسلواکی از لحاظ فرهنگ، کشور غنی محسوب می شود که ممکن است در هر منطقه رسم و رسومات خاص و متفاوت خود را داشته باشند. مردم این کشور به مرگ و زندگی که همواره به صورت یک معما در زندگی انسان ها وجود دارند، اعتقاد بسیاری داشته و بیشتر مراسم های شان مربوط به این دو مورد است. در کشور اسلواکی، فستیوال های زیادی برگزار می شود که برای هر کدام یک لباس خاص دارند. ممکن است در این مراسم ها، غذاهای محلی خود را طبخ کنند و به رقص و پایکوبی بپردازند. مردم اسلواکی اصولا افراد مهمان نوازی نیستند و ممکن است برخورد جدی با شما داشته باشند اما بسیار علاقه مند هستند که مکان های دیدنی و توریستی خود را به شما نشان دهند. صحبت کردن با صدای بلند، مخصوصا برای کودکان را بسیار ناپسند می دانند. فرهنگ این کشور در طول سال ها دستخوش تغییرات بسیاری شده است.

کشور اسلواکی، کشوری بدون پناهنده

یکی از دلایل محبوبیت کشور اسلواکی برای بسیاری از مردم اروپا، عدم حضور پناهندگان بر خلاف بسیاری از کشورهای حوزه شنگن است. به همین دلیل بسیاری از افراد که مقیم حوزه شنگن هستند ترجیح می دهند در اسلواکی که کشوری ارام و بدون حاشیه است، زندگی کنند.

شرایط اقتصادی در کشور اسلواکی

بخش بزرگ فعالیت های این کشور مربوط به تولید و صادرات خودرو و وسایل الکترونیکی می شود. کشور المان که بزرگ ترین شریک تجاری کشور اسلواکی به حساب می اید و باعث شده اقتصاد کشور اسلواکی بسیار به المان وابسته باشد. در جدیدترین امار، نرخ تورم در کشور اسلواکی حدود ۲.۷ درصد تخمین زده شده است. این کشور دارای منابع طبیعی زیادی از جمله معادن ذغال سنگ، مس، منگنز و نمک است. با توجه به اب و هوای کشور اسلواکی که معتدل و نیمه مرطوب است، توانسته در زمینه ی کشاورزی نیز موفق ظاهر شود

مناطق دیدنی کشور اسلواکی

1. کلیسای جامع سنت مارتین براتیسلاوا: یکی از مشهورترین جاذبه های گردشگری این کشور، کلیسای جامع در پایتخت است. این کلیسا به عنوان یکی از مشهورترین سازه های سبک معماری گوتیک شناخته می شود.

2.کاخ پریمات براتیسلاوا: این ساختمان قدیمی و چشم نواز که در بخش قدیمی این شهر قرار گرفته شده است در سال 1778 میلادی بنا شده است. از وقایع تاریخی مهمی که در این ساختمان به انجام رسیده است می توان به امضای عهد نامه پرسبورگ در سال 1805 بین ناپلئون و فرانسیس اول در تالار ایینه ان اشاره کرد.

3.کلیسای سنت الیزابت در براتیسلاوا: دلیل اصلی مورد توه بودن این بنا به این دلیل است که این کلیسا با رنگ ابی خاصی که با طراحی به سبک معماری ارنوو مجارستان با کاشی ها خاص که ماجولیکای ابی نام دارد و کاشی بومی این کشور بوده است، تزئین شده است.

4.قلعه براتیسلاوا: این قلعه که در قرن نهم میلادی اولین بار بنا شده بود در اتش سوزی سال ۱۸۸۱ به کلی ویران شد. پس از بیست سال، در سال ۱۹۰۰ تعمیر و بازسازی شد. این قلعه که یکی از اصلی ترین جاذبه های گردشگری اسلواکی محسوب میشود، مشرف به رودخانه دانوب می باشد.  در دل این قلعه، موزه تاریخ و موزه ملی قرار دارد که شامل بیش از ۳۵۰۰ اثر نفیس است.

5.کاخ گراسالکوویچ (کاخ ریاست جمهوری اسلواکی): این کاخ که به کاخ سفید شهرت دارد، محل اقامت رئیس جمهور اسلواکی است. این کاخ در سال ۱۷۶۰ میلادی و در دوران حکمرانی امپراتوری هابسبورگ، ساخته شد. این کاخ به علت اینکه محل اقامت رئیس جمهور است به صورت شبانه روزی تحت مراقبت است. زمان بازدید از این کاخ، شب سال نو میلادی و روزهای کریسمس است که مزین به نورپردازی های مختلف است.

6.قلعه دوین: این قلعه که در حومه دهکده دوین قرار دارد و یکی از اصلی ترین جاذبه های گردشگری کشور اسلواکی به شمار می اید، در بالای محل تقاطع رودخانه های دانوب و موراوا قرار گرفته است. این قلعه در سال ۱۸۰۹ توسط بناپارت به طور کلی نابود گردیده و از سال ۱۹۶۱ میلادی به بعد باقی مانده های به موزه و اثر تاریخی تبدیل گردیده است.

هزینه های زندگی در کشور اسلواکی

گران ترین شهر اسلواکی، پایتخت این کشور است. به صورت معمول هزینه ی خرید خانه در شهرهای بزرگ و مراکز شهرها بسیار بیشتر از مناطق خارج از شهر است. به طور متوسط هزینه خرید خانه در کشور اسلواکی در مراکز شهرهای بزرگ ۱۸۰۰ یورو به ازا هر متر مربع می باشد و در خارج از شهر، از ۹۰۰ تا ۱۰۰۰ یورو.

برای مثال:

اجاره یک واحد اپارتمان ۱ خوابه در مرکز شهر ۴۸۳ یورو می باشد.

اجاره یک واحد اپارتمان ۱ خوابه در خارج از شهر ۳۸۰ یورو می باشد.

اجاره یک واحد اپارتمان سه خوابه در مرکز شهر ۷۵۰ یورو می باشد.

اجاره یک واحد اپارتمان سه خوابه در خارج از شهر ۶۰۳ یورو می باشد.

به صورت کلی شما هنگام زندگی در کشور اسلواکی، ۳۲ درصد باید برای سوپرمارکت، ۲۴.۴۰ درصد برای اجاره اپارتمان، ۱۲.۶۰ درصد برای حمل و نقل، ۱۲.۳۰ برای رستوران و ۹.۲۰ درصد برای سایر موارد هزینه کنید

هزینه وعده های غذایی در کشور اسلواکی

هزینه ها به یورورستوران در اسلواکی
5.50رستوران ارزان قیمت
30.00رستوران متوسط (وعده غذایی برای دو نفر)
6.00مک دونالد
1.88کاپوچینو
1.35کوکاکولا

هزینه مواد غذایی در کشور اسلواکی

هزینه ها به یوروسوپرمارکت
0.75شیر
0.93نان سفید
1.20برنج سفید
1.88تخم مرغ
7.69پنیر محلی
4.89مرغ
8.24گوشت گاو

اشتغال در کشور اسلواکی

به طور معمول، افرادی که شهروند ازوپا نمی باشند باید برای کار در کشور اسلواکی مجوز تهیه کنند. حداکثر مدت اعتبار مجوز در این کشور دو ساله می باشد و برای کارهای فصلی شش ماهه در نظر گرفته می شود. شما که شهروند اروپا نیستید برای کار در اسلواکی باید مراحل بیشتری را طی کنید و شرایط ویژه ای دارید. اولویت استخدام در این کشور با افراد مقیم اروپا است. برای یافتن کار در این کشور و شاغل شدن باید از طریق سفارت اسلواکی در کشور خود اقدام کنید. یک سری از سایت های کاریابی در اسلواکی نیز هستند که با جستجو در ان ها و یافتن کار مورد نظر خود می توانید درخواست دهید. حداقل حقوق در این کشور ماهانه ۱۴۰۰ یورو است که با توجه به سابقه کاری افراد این حداقل حقوق افزایش می یاید.

با تغییرات سیاست های دولت اسلواکی در این زمینه، شما می توانید به راحتی کار پیدا کرده و در بازار کار مشغول شوید

مشاغل مورد نیاز در اسلواکی

صنایع وابسته به IT و برنامه نویسی

مشاغل مهندسی (خصوصا رشته های برق، الکترونیک و ساختمانی)

مجلات و روزنامه نگاری

چاپ و صنایع وابسته

حسابداری

رانندگی

ارایشگری، خیاطی و مد

طراحی صنعتی

خدمات بانکی در کشور اسلواکی

در سال های اخیر، کشور اسلواکی در زمینه بانکداری و مالی بسیار پیشرفت کرده است. در کشور اسلواکی به دلیل اینکه هر بانک، فعالیت مخصوص خود را دارد، نمی توان از یک بانک مشخص به عنوان بهترین بانک نام برد. افتتاح حساب در بانک های این کشور قوانین مخصوص خود را دارد و استفاده از اعتبار نامه و ضمانت نامه برای افراد خارجی نیز فراهم گردیده است. از مزایای افتتاح حساب در این کشور این است که هنگام سفر در حوزه شنگن، نیازی به بردن پول نقد ندارید و می توانید از خدمات مستر کارت و غیره بهره ببرید. همچنین، نرخ بهره وام در این کشور بسیار پایین بوده و در حدود ۱.۴ درصد است.

امنیت در کشور اسلواکی

شاخص امنیت در کشور اسلواکی به میزان ۳۲ درصد پیشرفت داشته است. ورود به شغل در کشور اسلواکی از روی استعداد و توانایی افراد مشخص می گردد و به هیچ عنوان با رابطه پیش نمی رود. امنیت برای بانوان و کودکان به طور چشم گیری افزایش داشته است. از لحاظ اقتصادی و رفاهی نیز چندین پله بالاتر امده است.

مزایای کشور اسلواکی

امکان تحصیل رایگان در کشور اسلواکی

پایین بودن هزینه های زندگی

برهی از دانشگاه های اسلواکی در لیست بهترین دانشگاه های جهان هستند.

اسلواکی یکی از کشورهای حوزه شنگن است که با اخذ اقامت این کشور می توانید بدون نیاز به ویزا در حوزه شنگن سفر کنید.

کشور اسلواکی دارای فرهنگی غنی با معماری مدرن و اب و هوایی تمیز است.

معایب کشور اسلواکی

زبان اسلواک: برای زندگی در هر کشوری باید زبان مخصوص ان کشور را بلد باشید. زبان اسلواکی اصلا اسان نیست. 

جمعیت کم شهرهای کشور اسلواکی

اقتصاد کم جان کشور اسلواکی: اقتصاد این کشور به قدرتمندی باقی کشورهای اروپایی نیست و شما برای زندگی در این کشور باید سالانه حداقل ۳۰۰۰۰ یورو درامد داشته باشید.

شرایط اخذ اقامت کشور اسلواکی

برای اخذ اقامت این کشور بسیار مهم است که سوپیشینه نداشته باشید. زندگی شما چه قبل از ورود به اسلواکی و چه بعد از ورود به اسلواکی بررسی می شود. خیلی مهم است که شما در هنگام اقامت در این کشور، هدف مخصوصی داشته باشید و ان را دنبال کنید که این هدف باید برای دولت کشور اسلواکی مشخص باشد. اگر سرمایه زیادی دارید و به دنبال کار در این کشور نیستید باید بخشی از سرمایه خود را در اختیار دولت این کشور قرار دهید زیرا مصرف کننده بودن به خودی خود برای شما اقامت دائم را فراهم نمی کند. گرفتن اقامت کشور اسلواکی انواع زیادی دارد که از اسان ترین ان ها می توان به ثبت شرکت اشاره کرد. برای ثبت شرکت در این کشور باید حداقل ۱۸ سال سن داشته باشید. اگر به هنگام درخواست اقامت دائم از طریق ثبت شرکت زیر ۲۵ سال سن داشته باشید، نمره توصیه نامه شما پایین خواهد بود و بهتر است مدتی صبر کنید و اجازه دهید کمی زمان بگذرد. کشور اسلواکی مانند بسیاری از کشورهای اروپایی نیازی به شروطی مانند مدرک زبان، مدرک تحصیلی و سوابق شغلی ندارد. تنها نکته مهمی که باید درنظر داشته باشید این است که باید بتوانید یک ایده نو و تجارتی جدیدی را ثابت کنید و ان را دنبال کنید. پس از ۳ الی ۵ سال می توانید برای اخذ اقامت دائم این کشور اقدام کنید که پس از دریافت اقامت دائم، همسر و فرزندان شما می توانند به کشور اسلواکی بیایند و سپس خود را برای اخذ شهروندی اماده کنید.

انواع ویزا در کشور اسلواکی

انواع ویزاها در این کشور به دسته های مختلفی تقسیم بندی می شوند.

ویزای سرمایه گذاری در کشور اسلواکی:

برای دریافت ویزای سرمایه گذاری شما باید از یک میزان سرمایه برخوردار باشید و بتوانید هدف اقتصادی خود را به خوبی توجیح کنید. اخیرا کشور اسلواکی بسیار در امر سرمایه گذاری به مهاجران خارجی کمک کرده و از ان ها استقبال می کند. اما ابتدا باید بتوانید هدف اقتصادی خود را به خوبی شرح دهید و دولت اسلواکی را قانع کنید.

ویزای کار کشور اسلواکی: یکی از بهترین گزینه های ممکن برای دریافت ویزا در بین جوانان، ویزای کار است. اگر مهارت کاری بالا و سابقه کاری داشته باشید به راحتی می توانید ویزای کاری این کشور را دریافت کنید. 

یکی دیگر از شاخه های ویزای کاری اسلواکی، کارافرینی است. این نوع از ویزا بسیار در کشور اسلواکی دیده می شود.

ویزای تحصیلی کشور اسلواکی:

 ویزای تحصیلی کشور اسلواکی بدین گونه است که ابتدا شما باید در یکی از دانشگاه های این کشور پذیرش تحصیلی بگیرید. در این نوع از ویزا، از طرف دانشگاه برای شما یک نامه صادر می شود و وضعیت تحصیلی شما مشخص می شود، اینکه ایا بورسیه یا خوابگاه به شما تعلق می گیرد یا خیر. ویزاهای تحصیلی کشور اسلواکی یک ساله صادر می شود که در ادامه تحصیل این ویزا برای شما تمدید می شود

ویزای ازدواج اسلواکی:

 برای صدور ویزای ازدواج، سخت گیری های زیادی وجود دارد. شما برای ازدواج با یک تبعه اسلواکی باید مدارک هویتی ارائه بدهید و بدانید که ویزاهای ازدواج به صورت موقت و یک ساله صادر می شوند. پس از گذشت سه سال از دریافت ویزا شما می توانید اقامت دائم خود را دریافت کنید.

ویزای پزشکی و ویزای توریستی که جز ویزاهای موقت این کشور به حساب می ایند

پاسپورت کشور اسلواکی

شما با دارا بودن پاسپورت این کشور می توانید به ۱۶۷ کشور بدون نیاز به ویزا سفر کنید.

تشابهات مردم اسلواکی با ایرانیان از لحاظ فرهنگی

در بخش های فرهنگی از کشور اسلواکی دیده شده است که به مردم ایران شباهت بسیار زیادی دارند. ان ها خرید خانه و املاک را همانند مردم ایران به نوعی سرمایه گذاری و پس انداز می بینند و جزئی از فرهنگ این کشور است. در هنگام سلام و احوال پرسی تلاش می کنند تا دست هم را بفشارند. حقوق و دستمزد از خیلی از کشور ها، از جمله ایران، بالاتر است.

دین مردم اسلواکی

قانون اساسی کشور اسلواکی، ازادی ادیان در این کشور را تضمین می کند.

۶۸.۹ درصد از مردم کشور اسلواکی، مسیحی کاتولیک هستند. قبل از جنگ جهانی دوم در کشور اسلواکی ۹۰۰۰۰ نفر یهودی در این کشور زندگی می کرده اند که امروزه، این امار به ۲۳۰۰ نفر رسیده است.

مردم کشور اسلواکی

بیشتر مردم کشور اسلواکی، اسلواک هستند. بزرگ ترین اقلیت قومی این کشور نیز، مجارها با ۹.۵ درصد هستند. دیگر قوم ها به صورت زیر بیان می شوند: ۱.۷ درصد کولی ها، ۱ درصد روسین و اکراینی ها، ۱.۸ مابقی گروه ها.

زبان مردم اسلواکی

زبان این کشور زبان اسلواکیایی است. این زبان به زبان چکی نزدیک است و گویشوران دو زبان همدیگر را می‌فهمند. گویش‌های شرق اسلواکی البته تفاوت بیشتری با چکی و دیگر گویش‌های اسلواکییایی دارند و درک متقابل میان مردم چک‌زبان با گویشوران شرق اسلواکی محدود است.

نکات خواندنی کشور اسلواکی

اگر با کفش به خانه هایشان وارد شوید، ناراحت می شوند.

نباید این کشور را به کشور چکسلواکی و اسلوونی اشتباه بگیرید. اگر در این کشور نام کشور چکسلواکی را بیارید اصلا به مذاقشان خوش نمی اید.

کشور اسلواکی بیشترین قله ها را در جهان دارد.

پایتخت این کشور تنها پایتختی است که با کشور مجارستان و اتریش مرز مشترک دارد.

اسلواکی مرتفع ترین نقطه جغرافیایی تمام قاره اروپا است.

سفر با قطار در تمام این کشور برای کودکان، افراد بالای سال، دانشجویان و دانش اموزان رایگان است.

در سال  1993 کشور چکسلواکی به دو کشور چک و اسلواکی تقسیم شد.

در کشور اسلواکی 1300 چشمه اب مدنی طبیعی وجود دارد.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها