کشور اسلواکی یکی از کشورهای اروپای مرکزی است که پایتخت ان شهر براتسلاوا است. مردم کشور اسلواکی که حدودا ۵ میلیون نفر جمعیت دارد، به زبان اسلواکی صحبت می کنند. این کشور در همسایگی کشورهایی نظیر چک، اتریش، مجارستان و اکراین قرار دارد. این کشور یکی از ارزان ترین کشورهای حوزه شنگن به حساب می اید و به دلیل دارا بودن اقتصاد خوب، یکی از کشورهای مورد پسند مهاجران خارجی است. شما با داشتن پاسپورت و اقامت کشور اسلواکی از مزایای زیادی برخوردار می شوید.

اخذ اقامت اسلواکی از طریق کار

برای مهاجرت به کشور اسلواکی یکی از راه های اخذ اقامت، پیدا کردن کار در این کشور است. نرخ بیکاری در این کشور تنها 6درصد است که یکی از بهترین نرخ های بیکاری به حساب می اید. کار کردن در کشور اسلواکی برای اتباع اروپا و حوزه شنگن بلامانع است و افراد می توانند با پیدا کردن کار در این کشور مشغول شوند. برای اتباع غیر اروپایی اما به این صورت نیست. شما به عنوان یک فرد خارجی و خارج از اتحادیه اروپا باید از سمت کارفرما جاب افر داشته باشید. کارفرما نیز به دلیل قانون حمایت از نیروی داخلی اگر می خواهد شما را استخدام کند ایتدا باید شغل مورد تقاضایش را سه ماه در اسلواکی و سه ماه در کل اتحادیه اروپا اگهی کند و اگر متقاضی یافت نشد، ان وقت می تواند یک نیروی کار بین المللی را استخدام کند. قراردادهای کاری در این کشور کاملا به کارفرما بستگی دارد. شما در ابتدا و پس از پیدا کردن کار در این کشور به اقامت دو ساله این کشور دست پیدا می کنید و پس از ان نیز به 2 سال دیگر قابل تمدید است. کارگران فصلی می توانند اقامت 6 ماهه اخذ نمایند. شما اگر به مدت 3 تا 5 سال به صورت تمام وقت در این کشور مشفول به کار بوده باشید می توانید برای اقامت دائم درخواست بدهید.

شما برای دریافت ویزای کار باید مدارک زیر را ارائه دهید:

طبق قوانین شور اسلواکی، نیروهای کار در هر هفته تنها اجازه دارند به مدت 48 ساعت مشغول به کار باشند.  این زمان که طیق قوانین کار اتحادیه اروپا در نظر گرفته شده و برخی از شرکت ها، بسته به شرایط و سختی کار، تا 37 یا 38 در هفته نیز کار می کنند. برای اضافه کاری نیز، با توجه به توافق بین شما و کارفرما می توانید تا 400 ساعت در سال به اضافه کاری بپردازید.

جواز کاری که شما هنگام ورود به کشور اسلواکی دریافت می کنید قابل معاوضه با شخص دیگری نیست و همچنین این جواز کاری برای کار شما با یک کارفرما صادر شده است و شما نمی توانید حین کار، کارفرمای خود را عوض کنید. این جواز کار فقط در کشور اسلواکی اعتبار دارد و شما نمی توانید در حوزه شنگن با این جواز به دنبال کار باشید. پیدا کردن کار در کشور اسلواکی برای افرادی که خارج از اتحادیه اروپا هستند کمی سخت است و باید بیشتر تلاش کنید.

یک سری از مشاغلی که کشور اسلواکی بدان نیاز دارد به شرح زیر است:

افراد خارجی که برای مدت زمان کمی می خواهند در این کشور به کار مشغول شوند، نیازی به اجازه کار ندارند. برای مثال: کسانی که برای شرکت در رویدادهای علمی و فرهنگی وارد این کشور می شوند و فعالیت های کاری شان از 30 روز بیشتر نمی شود، نیازی به اجازه کار در این کشور ندارند.

در سال 2020، اداره امار کشور اسلواکی اماری را منتشر کرد ک در ان از حداقل دستمزد و دستمزد ماهیانه هر شغل را بررسی کرده بود که به شرح زیر است:

شغل مور نظرمتوسط حقوق ماهیانه دریافتی
پرستار900 یورو
پزشک عمومی2100 یورو
دندانپزشک2100 یورو
داروساز1200 یورو
مهندس عمران1700 یورو
معمار1700 یورو
مهندس مکانیک1900 یورو
تحلیل گر فناوری اطلاعات1900 یورو
حسابدار1500 یورو
مکیل1900 یورو
نماینده فروش1000 یورو
مدیر مالی2200 یورو
طراح1300 یورو
روزنامه نگار1100 یورو

با توجه به قانون کار در کشور اسلواکی، کارفرما موظف است تا هزینه بیمه اجتماعی و هزینه بیمه سلامت را از حقوق شما کسر کند. در کشور اسلواکی اگر در روز بیش تر از 4 ساعت در روز کار می کنید می توانید بین کوپن غذا و پول یکی را انتخاب کنید زیرا کارفرما موظف است تا هزینه ناهار شما را درنظر بگیرد. البته کارفرماها باید 35 درصد بیشتر از حقوق ناخالص شما را به عنوان مزایای بهداشتی و اجتماعی به کارمندان پرداخت کنند. پس از دریافت حقوق، 19 درصد نیز به عنوان مالیات بر درامد از حقوق ما کسر می گردد و حقوق خالص دریافتی شما مبلغی است که پس از کسب مالیات برای تان می ماند.

اخذ اقامت کشور اسلوکی از طریق تحصیل

مهاجرت از طریق تحصیل می تواند فرصت خوبی برای افرادی باشد که به دنبال مهاجرت اسان هستند. استاندارد تحصیل دز این کشور بسیار بالا است. اولین دانشگاه اسلواکی در سال 1465 میلادی در این کشور تاسیس شد. یکی از یزرگ ترین دانشگاه های این کشور، دانشگاه کامنیوس است. دانشگاه های اسلواکی از رنکینگ بالایی در میان کشورهای اروپایی به خصوص رشته ی پزشکی و دندان پزشکی برخوردار هستند. همچنین برای دانشجویان این امکان فراهم است که به دانشگاه های اتریش یا المان منتقل شوید. سه دانشگاه اسلواکی که مورد تایید ایران هستند به شرح زیر هستند:

دانشگاه کامنیوس در براتیسلاوا

دانشگاه پزشکی مارتین جسینیوس

دانشگاه مهندسی براتیسلاوا

در تمام مقاطع تحصیلی از جمله لیسانس، فوق لیسانس، دکترا می توانید در کشور اسلواکی به تحصیل بپردازید. برای تحصیل در دانشگاه های کشور اسلواکی باید به زبان اسواکی مسلط باشید تا هزینه دانشگاه برای شما رایگان شود. برای یاد گرفتن زبان اسلواکی نیز می توانید در کالج های خصوصی ثبت نام کنید که حدودا 6 یا 7 هزار یورو می شود. البته در دانشگاه های خصوصی این کشور هم می توانید به زیان انگلیسی به تحصیل بپردازید که باید از دانش زبان انگلیسی خوبی برخوردار باشید و مدرک خود را ارئه دهید.

تحصیل لیسانس در اسلواکی:امکان تحصیل در تمام رشته ها فراهم است و بین سه تا چهار سال به طول می انجامد. دانشجویان اتحادیه اروپا به صورت رایگان می توانند در دانشگاه های دولتی این کشور مشغول به تحصیل شوند. برای تحصیل در دانشگاه های خصوصی این کشور باید سالیانه هزینه ای در حدود 2000 تا 5000 یورو پرداخت کنید. ذلتشجویان در مقطع لیسانس امکان کار 10 ساعت در هفته را دارند.

تحصیل فوق لیسانس در اسلواکی: این دوره ها در حدود دو تا سه سال طول می کشد. در مقطع فوق لیسانس، اکثر دوره ها به زبان انگلیسی ارائه می شود و دانشجویان می توانند در هفته 20 ساعت به صورت پاره وقت کار کنند. برای دانشجویان بین المللی هزینه ی تحصیل سالیانه بین 2000 تا 8000 یورو می باشد.

تحصیل دکترا در اسلواکی:در این دوره از تحصیل، داشجویان باید سابقه علمی و پژوهشی زیادی داشته باشد و بتواند رزومه خوبی را از خود ارائه دهد. در دوره دکترا شما به صورت مستقیم با یک استاد راهنما کار می کنید و در بعضی از دانشگاه ها دوره دکترا شغل به حساب می اید و می توانید از این طریق درامد کسب کنید. دانشجویان دکترا در این مقطع می توانند 30 ساعت در هفته به صورت پاره وقت مشغول شوند.

از مزایای تحصیل در ددانشگاه های اسلواکی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

چند نکته مهم:

اخذ اقامت اسلواکی از طریق سرمایه گذاری

گرفتن اقامت اسلواکی از طریق ثبت شرکت در این کشور امکان پذیر است. افراد با تجریه و دارای رزومه خوب، در صورت رعایت شرایط و ضوابط قانونی به سرمایه گذاری در این کشور مشغول شوند.

برای ثبت شرکت در این کشور باید یک سرمایه حداقلی به میزان 25000 یورو (که در حساب شخص اصلی در یکی از بانک های کشور اسلواکی باید بماند) جهت تاسیس شرکت و حداقل دو الی چهار هزار یورو برای پرداخت هزینه های ثبتی و دولتی داشته باشید.

فرد سرمایه گذار باید بتواند ثابت کند که درامد و گردش مالی شرکت یه صورت سالیانه مبلغی در حدود 8000 تا 10000 یورو می باشد. یکی دیگر از موازد نیاز برای ثبت شرکت در کشور اسلواکی اسن است که باید بتوانید یک طرح توجیهی و اقتصادی که برای دولت اسلواکی کارامد باشد، ارائه دهید. در صورت پرداخت مرتب مالیات به صورت سالیانه، پس از گذشت سه الی پنج سال از ثبت شرکت می توانید درخواست اقامت دائم دهید.

مدارکی که برای ثبت شرکت در کسور اسلواکی نیاز دارید به صورت زیر است:

  1. گواهی عدم سوء پیشینه متقاضیان
  2. آدرس و کدپستی 10 رقمی متقاضی
  3. شناسنامه متقاضی و افراد تحت تکفل ایشان
  4. اسکن صفحه نخست گذرنامه
  5. گواهی تمکن مالی از بانک به زبان انگلیسی برای متقاضی اصلی
  6. عقدنامه متقاضیان متاهل

از مزایای ثبت شرکت در این کشور می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. نیروی کار در این کشور ارزان است.
  2. تهیه بیمه درمانی
  3. امکان عقد قراردادهای بین المللی
  4. امکان سفر ازادانه در حوزه شنگن
  5. با داشتن اقامت، تحصیل همراهان و فرزندان در این کشور و سایر کشورهای اروپایی میسر می گردد.

اقتصاد کشور اسلواکی یکی از بالاترین نرخ های رشد اقتصادی در اروپا را شامل می شود. با توجه به فعالیت های اسلواکی در زمینه توسعه این کشور، اینده سرمایه گذاری در این کشور بسیار درخشان خواهد بود.

اخذ اقامت کشور اسلواکی از طریق ازدواج

برای ازدواج با یک شهروند اسلواکی، همانند سایر کشورها باید به قوانین این موضوع دقت کنید زیرا دارای شرایط خاصی است. در ابتدا باید با قوانین کشور اسلواکی اشنایی داشته باشند. فرد متقاضی باید بداند که می تواند ازدواج خود را در یک اداره محلی یا در کلیسا انجام دهد و این بستگی به شخص متقاضی دارد. پس از جاری شدن عقد، تنها سه روز فرصت دارند تا گواهی ازدواج خود را به دفتر ثبت اسناد تحویل دهند.

برای رسمی شدن عقد باید مدارک زیر را به دفتر ثبت محلی تحویل دهند:

فردی که قصد ازدواج با یک شهروند اسلواکی را دارد باید در ابتدا بتواند ثابت کند که قصدش برای ازدواج واقغعی و جدی است و قصد گرفتن پاسپورت و حذ اقامت از طریق ازدواج را ندارد. شما باید مدارکی دال برای واقعی بودن ازدواج خود ارائه بدهید. هم چنین باید بتوانید ثابت کنید که شغل مناسبی دارید و می توانید از پس هزینه های خود و همسرتان بر بیایید. پس از گذشت پنج سال از ازدواج، می توانید برای گرفتن تابعیت کشور اسلواکی اقدام کنید.

از سری مزایای که با ازدواج می توانید به دست بیاورید موارد زیر هستند:

اخذ اقامت اسلواکی از طریق خرید ملک

تمام روش های سرمایه گذاری ممکن است منجر به دریافت اقامت دائم نیز نشود. اگر به قصد گرفتن اقامت دائم برای خرید ملک در کشور اسلواکی می خواهید هزینه کنید بهتر است دست نگه دارید. زیرا شما با خرید ملک در این کشور نمی توانید اقامت دائم و در نهایت تابعیت این کشور را کسب کنید. هرچند خرید ملک به عنوان سرمایه گذاری روش بسیار خوبی به نظر میاید که پس از گذشت چند سال، ارزش ملک شما بالاتر خواهد رفت که می توانید به ان به عنوان یک سرمایه گذاری بلندمدت نگاه کنید.

اخذ اقامت اسلواکی از طریق تولد

بعضی از کشورها از قاعده خون یا قاعده خاک تبعیت می کنند. قاعده خون به این معنا است که اگر نوزادی در خاک کشوری متولد شود، تابعیت ان کشور را به دست می اورد. کشورهایی مانند امریکا و کانادا از این قاعده پیروی می کنند به این معنا که اگر نوزادی در کشور امریکا به دنیا بیاید، به ان فرزند تابعیت امریکا داده می شود. قاعده خون نیز به این معنا است که اگر فرزندی در کشوری به دنیا بیاید که یکی از والدینش تابعیت ان کشور را داشته باشند، فرزند نیز تابعیت ان کشور را می گیرد. کشور اسلواکی از قاعده خون پیروی می کند.

اخذ اقامت کشور اسلواکی از طریق پناهندگی

اخذ اقامت کشور اسلواکی از طریق پناهندگی امکان پذیر می باشد اما به هیچ عنوان این راه و روش جهت مهاجرت توصیه و پیشنهاد نمی گردد.

اخذ تابعیت کشور اسلواکی

پس از گذراندن موارد بالا، گر به جهت توانستید وارد خاک اسلواکی شوید باید بدانید که: در صورت رعایت قوانین و مقررات کشوز اسلوامی و نداشتن جرم کیفری، یاد گرفتن زبان اسلواکی می توانید برای گرفتن تابعیت این کشور درخواست دهید.

مدارک مورد نیاز جهت اخذ تابعیت کشور اسلواکی به شرح زیر می باشد:

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها