تحصیل رایگان در اروپا یکی از ویژگی‌های بارز سیستم آموزشی این قاره است که توجه جهانی را به خود جلب کرده است. این سیاست که به عنوان یکی از عوامل مهم توسعه و پیشرفت اجتماعی در نظر گرفته می‌شود، به دانش‌آموزان و دانشجویان امکان می‌دهد تا به تحصیل در مؤسسات آموزش عالی برتر اروپا بپردازند، بدون این که مشکلات مالی به آن‌ها آسیب بزند. این سیاست، اصلی‌ترین دلیل ترغیب بسیاری از دانش‌آموزان و دانشجویان از سراسر جهان برای انتخاب اروپا به عنوان مقصد تحصیلی خود محسوب می‌شود. با توجه به این مقدمه، اهمیت و تأثیر تحصیل رایگان در اروپا بر سطح بین‌المللی و رشد فردی و اجتماعی افراد روشن‌تر می‌شود.

دانشجویان از ما می‌پرسند برای تحصیل رایگان در اروپا چه باید کرد و کدام کشورها چنین فرصت‌هایی را فراهم می‌کنند؟ در کشورهای اروپایی فرصت‌های زیادی برای تحصیل با هزینه‌های کم یا به صورت رایگان وجود دارد؛ مثل تحصیل رایگان اتریش . که در این مطلب ما به شما کشورهای مناسب را معرفی کرده و در این خصوص بیشتر شما را راهنمایی می‌کنیم.

تحصیل رایگان در اروپا

تحصیل رایگان در اروپا از مزایای بزرگی است که برای دانش‌آموزان و دانشجویان ارائه می‌شود. این سیاست توجه به دسترسی عادلانه به آموزش و ایجاد فرصت‌های برابر، برای همه دارد. با این سیاست، هر فرد بدون توجه به وضعیت اقتصادی، می‌تواند به تحصیل در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی اروپایی بپردازد. این امکان به دانشجویان کمک می‌کند تا در تخصص خود بیشترین دانش را کسب کرده و پتانسیل‌های خود را به حداکثر برسانند.

همچنین، این سیاست می‌تواند به رشد اقتصادی و فرهنگی کشورهای اروپایی کمک کند، زیرا دانش‌آموزان و دانشجویان با داشتن دانش و مهارت‌های لازم، می‌توانند به بهترین شکل ممکن به جامعه خود کمک کرده و در توسعه کشورشان سهیم باشند. در نتیجه، تحصیل رایگان در اروپا به عنوان یک ابزار برای تحقق توسعه فردی و اجتماعی مؤثر است و نقش مهمی در پیشرفت جوامع دارد.

تحصیل رایگان در اروپا به هوش، استعداد و البته تلاش و تاب‌آوری بالا نیاز دارد. دو شرط اصلی برای تحصیل رایگان وجود دارد:

الف) دپارتمان مربوطه دانشگاه دولتی

ب) دانش زبان کشوری که قصد تحصیل در آن را دارید.

شهریه رایگان در اکثر کشورهای اتحادیه اروپا در دسترس است، اگرچه برخی از کشورها برای هر ترم هزینه اداری کمی دریافت می‌کنند. در عین حال، دانشجویان خارجی به طور مساوی با دانشجویان داخلی از حق اقامت در خوابگاه، بورسیه و مزایای دانشجویی برخوردارند.

تحصیل رایگان در اروپا

برای ورود به یک دانشگاه اروپایی با بودجه چه باید کرد؟

برای ورود به یک دانشگاه اروپایی قدم‌های کوچک زیادی وجود دارد. ابتدا باید تخصص مورد نظر خود را انتخاب کنید. پس از آن سرچ کنید که کدام دانشگاه‌ها رشته شما را ارائه می‌دهند و دانشگاه دولتی را انتخاب کنید که این تخصص را تدریس می‌کند.
لازم است دریابید که آیا گواهی تحصیلات متوسطه کامل شما مطابق با گواهی‌هایی است که فارغ‌التحصیلان محلی دریافت می‌کنند یا خیر. همچنین باید قبل از ارائه درخواست به دانشگاه در دوره‌های مقدماتی یا در مؤسسه آموزشی مقدماتی دیگر به سطح مورد نیاز برسید.
البته نکات قابل توجه دیگری نیز وجود دارد. مثلاً این که داشتن مبلغ معینی در حساب بانکی الزامی است که نشان‌دهنده توانمندی دانشجو در سال تحصیلی جاری باشد. البته ما نمی‌توانیم در اینجا مبلغ تمکن مالی را بیان کنیم؛ زیرا مقدار آن از کشوری به کشور دیگر متفاوت است.

شما با ویزای تحصیلی خود در برخی از کشور‌ها حق دارید تا 20 ساعت در هفته به صورت پاره وقت کار کنید. در برخی موارد، کارفرما ممکن است نیاز به تایید دانشگاه داشته باشد.

معرفی برخی از کشورها برای تحصیل رایگان در اروپا

گاهی اوقات بهتر است پس از گذراندن یک یا دو دوره در همان رشته در کشور خود، برای رشته انتخابی خود در یک دانشگاه خارجی ثبت‌نام کنید. در مرحله اول، شما متوجه خواهید شد که زندگی دانشجویی چیست (این زندگی با زندگی روزمره مدرسه در افزایش سطح استقلال و مسئولیت در قبال تصمیمات گرفته شده متفاوت است).

ثانیاً، خواهید فهمید که آیا واقعاً به تخصص انتخاب شده علاقه‌مند هستید یا خیر. برخی از کشورهای اتحادیه اروپا که می‌توانید روی آموزش رایگان حساب کنید عبارت‌اند از نروژ، دانمارک، سوئد، لهستان، کشور چک، اتریش، آلمان، ایسلند، فنلاند، بلژیک، یونان، اسپانیا و اسلواکی. در ادامه برخی از این کشورها از نظر شرایط تحصیل برای ایرانی‌ها بررسی خواهند شد.

معرفی برخی از کشورها برای تحصیل رایگان در اروپا

تحصیل رایگان در اتریش

در اتریش، سیستم تحصیلی به دانشجویان داخلی و اتباع اتحادیه اروپا امکانات تحصیل رایگان ارائه می‌دهد. دولت اتریش به دانشجویانی که در دانشگاه‌های عمومی تحصیل می‌کنند و وضعیت تحصیلی خود را مداوم حفظ می‌کنند، یک سطح تحصیلات تقریباً رایگان ارائه می‌دهد که شامل دوره‌های کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا می‌شود.

برای دانشجویان بین‌المللی، هزینه‌های تحصیلی ممکن است متفاوت باشد و بسته به مقطع تحصیلی و دانشگاه متغیر باشد، اما برای برخی از دوره‌ها و دانشگاه‌ها امکانات تحصیل در اتریش وجود دارد. علاوه بر این، دانشجویان بین‌المللی می‌توانند از برنامه‌های تحصیلی مانند بورسیه های تحصیلی یا تسهیلات مالی دولتی نیز بهره‌مند شوند.

تحصیل رایگان در اسلواکی

اسلواکی در سال‌های اخیر از نظر محبوبیت در بین متقاضیان خارجی کشور شایسته‌ای بوده است. تحصیلات عالی با کیفیت بالا در یک دانشگاه دولتی در اسلواکی را می‌توان رایگان دریافت کرد، مشروط بر اینکه به زبان اسلواکی در سطح B2 صحبت کنید.

از پایتخت اسلواکی می‌توانید تنها در چند ساعت به وین یا بوداپست بروید و دانشجویان می‌توانند با تخفیف خوبی بلیط بخرند. علاوه بر این هزینه زندگی و تحصیل در اسلواکی ارزان‌تر است و مدارس عالی در تمام شهرهای بزرگ کشور وجود دارد؛ بنابراین متقاضیان می‌توانند از طیف گسترده‌ای از تخصص‌ها و حوزه‌ها انتخاب کنند.

تحصیل رایگان در آلمان

دانشگاه‌های آلمان اولاً به دلیل کیفیت بالای آموزش و ثانیاً به دلیل تنوع آنها متمایز می‌شوند. هر مؤسسه آموزشی رویکرد خاص خود و الزامات خاص خود را برای دانشجویان دارد. به طور رسمی، تحصیل در آلمان در دانشگاه‌های دولتی رایگان است و دانشجو فقط باید هزینه اداری 150 تا 350 یورو در هر ترم بپردازد.

شما می‌توانید پس از گذراندن دو دوره در دانشگاهی در کشور خود وارد دانشگاه آلمان شوید. برای ثبت‌نام در دانشگاه باید مدرک، انگیزه‌نامه و گواهی دانش زبان آلمانی ارائه دهید.

تحصیل رایگان در اروپا

تحصیل رایگان در نروژ

پذیرش در دانشگاه‌های نروژ بر اساس نمرات مؤسسه آموزشی قبلی و انگیزه نامه است. مدارک از دسامبر تا مارس پذیرفته شده و کلاس‌ها از اوت شروع می‌شود. دولت نروژ در حمایت از آموزش با کیفیت بسیار فعال است. برنامه‌های پولی را فقط می‌توان در دانشگاه‌های خصوصی یا به زبان انگلیسی یافت. این یعنی امکان تحصیل بدون مدرک زبان در دانشگاه‌های این کشور برای دانشجویان بین‌المللی وجود دارد.

تحصیل رایگان در دانمارک

در زمینه آموزش عالی، دانمارکی‌ها به طور مداوم در رتبه‌بندی‌های مختلف در پنج رتبه برتر قرار دارند؛ زیرا آنها می‌توانند رویکرد سنتی یادگیری را با روش‌های نوآورانه ترکیب کنند. دانشجویان دانشگاه دانمارک به صورت گروهی زیاد کار می‌کنند. آن‌ها این فرصت را دارند که مهارت‌های کار گروهی خود را تقویت کنند. علاوه بر این، هر یک از آنها باید فردیت خود را با کار روی پروژه‌های خود در موضوعات مختلف نشان دهند.

تحصیل در دانمارک فقط برای خود دانمارکی‌ها و شهروندان کشورهای اتحادیه اروپا به صورت رایگان امکان‌پذیر است. در موارد دیگر، شما می‌توانید با دریافت کمک هزینه دولتی به صورت رایگان تحصیل کنید.

برای ورود به دانشگاه دانمارک به مدرک تحصیلات متوسطه کامل، گواهی دانش دانمارکی یا انگلیسی، انگیزه نامه و رزومه نیاز دارید. شایان ذکر است که برخی از دانشگاه‌ها محدودیت‌هایی برای تعداد دانشجویانی که می‌توانند بپذیرند، شرایط لازم برای نمرات در گواهینامه یا امتحانات ورودی دارند؛ با این حال، تحصیل در کشور دانمارک ارزشش را دارد؛ زیرا مدرک دیپلم از دانشگاه دانمارک به شما امکان می‌دهد در هر کشوری در جهان شغل پیدا کنید.

تحصیل رایگان برای افغان ها

در اروپا، بسیاری از کشورها برنامه‌های تحصیل رایگان برای افغان‌ها و دیگر پناهندگان ارائه می‌دهند. به عنوان مثال، در کشورهایی مانند آلمان، سوئد، و نروژ، اتریش، اسلواکی دانشجویان پناهنده وارد دانشگاه‌ها می‌شوند و از حمایت‌های مالی دولتی و برنامه‌های بورسیه تحصیلی مثل بورسیه تحصیلی آلمان بهره مند می‌شوند.

این برنامه‌ها از طریق دولت، دانشگاه‌ها، یا سازمان‌های غیرانتفاعی مانند بنیادها و انجمن‌های خیریه ارائه می‌شوند و به افراد مهاجر و پناهنده فرصتی برای دستیابی به آموزش عالی در کشور میزبان می‌دهند. این برنامه‌ها نه تنها به افغان‌ها کمک می‌کنند تا مهارت‌های لازم را کسب کرده و زندگی بهتری را بسازند، بلکه از امکان ایجاد ارتباطات بین فرهنگی و تقویت تعاملات بین‌المللی نیز حمایت می‌کنند.

تحصیل رایگان در اروپا

سایر نکات در مورد تحصیل رایگان در اروپا

حتی اگر تحصیل در خود دانشگاه رایگان باشد، زندگی دانشجویی در خارج از کشور باز هم شامل هزینه‌هایی است و باید برای آن‌ها آماده باشید. از جمله این موارد هزینه‌های مالی برای مسکن خوابگاه یا آپارتمان اجاره‌ای است.

هر ماه باید مقداری پول برای اتصال تلفن همراه، کارت سفر و سایر هزینه‌های حمل و نقل (کرایه ماشین یا دوچرخه، تاکسی، قطار)، غذا و بیمه درمانی پیش نیاز اخذ ویزای دانشجویی است.

ضمناً هزینه‌های مواد آموزشی یا هزینه برای نیازهای آموزشی مانند چاپ و اسکن مواد، اشتراک کتابخانه و غیره و خرج کردن برای نیازهای شخصی مانند سالن بدنسازی، ویزیت پزشک، سالن‌های زیبایی نیز هستند؛ بنابراین منظور از تحصیل رایگان این است که شما برای دانشگاه شهریه‌ای نمی‌پردازید؛ وگرنه سایر خرج‌های روزانه همچنان پابرجا هستند و باید برای آن‌ها هزینه کنید.

همچنین بر اساس ملاحظات مالی، یک حرکت هوشمندانه این است که در دوران دبیرستان تحصیل در اروپا را در نظر بگیرید تا برای انتخاب رشته وقت داشته باشید و همه چیز را با دقت برنامه‌ریزی کنید. سپس موفقیت قطعاً از راه خواهد رسید و سازگاری با یک کشور جدید باعث ایجاد استرس غیرضروری نخواهد شد.

تحصیل رایگان در برخی از کشورهای اروپایی یک فرصت عالی است که باید حتماً برای آن اقدام کنید. مدرکی که بعداً به شما اهدا می‌شود می‌تواند شما را به موقعیت‌های کاری و حرفه‌ای فوق‌العاده‌ای در سایر کشورها برساند.

سخن پایانی

تحصیل رایگان در اروپا یک فرصت بسیار مهم و ارزشمند است که به دانشجویان امکان می‌دهد تا در محیطی امن و پویا آموزش ببینند. این برنامه‌ها نه تنها به این افراد کمک می‌کنند تا مهارت‌های لازم برای ورود به بازار کار بین‌المللی را کسب کنند، بلکه همچنین به تقویت تعاملات فرهنگی و ایجاد ارتباطات بین‌المللی کمک می‌کنند. این اقدامات، نشان می‌دهد که اروپا به عنوان یک مقصد آموزش عالی برای پناهندگان و مهاجران، متعهد به ارائه فرصت‌های برابر آموزشی و فرهنگی برای همه است.

از آنجا که آموزش رایگان به دانش‌آموزان پناهنده و مهاجران اجازه می‌دهد تا به دانش و مهارت‌های لازم برای شکل دهی به آینده خود بپردازند، این سیاست‌ها نه تنها به افزایش امکانات زندگی این افراد کمک می‌کنند، بلکه به توسعه اجتماعی و اقتصادی کشورهای میزبان نیز کمک می‌کنند.

 

 

برای اطلاعات و جزئیات بیشتر در زمینه مهاجرت، می‌توانید با اپلای 118 در تماس باشید.

تیم ما از کارشناسان و مشاوران با تجربه آماده است که به شما در ارائه اطلاعات دقیق و کاربردی، مشاوره‌ی مورد نیاز و راهنمایی در کلیه مسایل مرتبط با اعزام دانشجو، اخذ اقامت تحصیلی ، اخذ ویزای سرمایه گذاری و ثبت شرکت، و سایر موارد مرتبط کمک خواهند کرد.

برای تماس با ما، می‌توانید از راه‌های ارتباطی موجود در وبسایت ما استفاده کنید و یا از طریق ایمیل یا تلفن زیر با ما در ارتباط باشید .

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها