ایتالیا هر ساله افراد زیادی را برای تحصیل یا کار جذب خود می کند. این کشور که در قلب اروپا قرار دارد امکانات متعددی را ارائه میدهد و از همین رو هم جذابیت بیشتری برای افراد پیدا می کند.

از بین مهاجران بسیاری که هرساله به این کشور به قصد تحصیل مراجعه می کنند، عده ی بسیاری از ایران می باشند.

لازم به ذکر است که اکثر دانشگاه های این کشور مورد تایید وزارت بهداشت ایران هستند و دانشجویان پزشکی می توانند در آنها تحصیل کنند. دانشگاه بولونیا، دانشگاه ساپینزا، دانشگاه پیزا و … همگی از بهترین دانشگاه های پزشکی ایتالیا هستند.

دانشگاه پزشکی ایتالیا مورد تایید وزارت بهداشت

برخی از دانشجویان کشورمان تصمیم می گیرند در رشته های پزشکی در دانشگاه های کشورهای دیگر تحصیل کنند و سپس برای کار به ایران بازگردند. این افراد باید در دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت ایران تحصیل کنند. در غیر این صورت بعد از فارغ التحصیلی نمی توانند در ایران کار کنند. ایتالیا یکی از کشورهایی است که تعداد زیادی از دانشگاه های آن مورد تایید وزارت بهداشت هستند. بنابراین می توان افراد را در آنها پذیرفت و مطالعه کرد. برخی از بهترین دانشگاه های پزشکی ایتالیا که توسط وزارت بهداشت تایید شده اند عبارتند از:

دانشگاه بولونیا

دانشگاه بولونیا یکی از قدیمی ترین دانشگاه های دولتی ایتالیا است که در سال 1088 تاسیس شد. این دانشگاه دارای 11 دانشکده مختلف می باشد که عبارتند از: دانشکده پزشکی، دانشکده دندانپزشکی، دانشکده داروسازی و … تمامی افرادی که تصمیم به ثبت نام در این دانشگاه دارند باید به دو زبان انگلیسی و ایتالیایی مسلط باشند. زیرا تدریس در این دانشگاه از طریق این دو زبان است. لازم به ذکر است که رتبه جهانی دانشگاه بولونیا 180 و مورد تایید وزارت بهداشت ایران است.

دانشگاه ساپینزا ایتالیا

یکی دیگر از دانشگاه های پزشکی ایتالیا که مورد تایید وزارت بهداشت است، دانشگاه ساپینزا است که در سال 1303 تاسیس شد. این دانشگاه دارای امکانات زیادی است که باعث می شود سالانه نزدیک به 100000 دانشجو در آن تحصیل کنند. تمامی این دانشجویان در رشته هایی مانند پزشکی، پرستاری، دندانپزشکی، داروسازی، روانپزشکی و … تحصیل می کنند و تمامی رشته ها به زبان های انگلیسی و ایتالیایی در دانشگاه ساپینزا تدریس می شوند.

دانشگاه تورین ایتالیا

دانشگاه تورین یکی دیگر از بهترین و محبوب ترین دانشگاه های پزشکی ایتالیا که مورد تایید وزارت بهداشت است در شهر تورین واقع شده است. این دانشگاه دولتی در سال 1404 تاسیس شد و در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشجو می پذیرد. دروس این دانشگاه به زبان انگلیسی و ایتالیایی تدریس می شود.

دانشگاه پیزا ایتالیا

یکی دیگر از دانشگاه های دولتی ایتالیا که مورد تایید وزارت بهداشت است، دانشگاه پیزا است که در سال 1443 در شهر پیزا تاسیس شد. این دانشگاه در رتبه 10 ARWU و QS قرار دارد. لازم به ذکر است که نزدیک به 50000 دانشجو در دانشکده های آن مشغول به تحصیل هستند که تعداد زیادی از آنها در دانشکده پزشکی هستند. دانشگاه پیزا امکانات زیادی را در اختیار دانشجویان و اساتید قرار می دهد که باعث شده افراد زیادی از سراسر دنیا برای پذیرش اقدام کنند.

دانشگاه کاتولیک ایتالیا

یکی دیگر از دانشگاه های مهم پزشکی ایتالیا که مورد تایید وزارت بهداشت است، دانشگاه کاتولیک است که در سال 1921 ساخته شده است. این دانشگاه وابسته به کلیسای کاتولیک است و در سال 1961 تأسیس شده است. افرادی که تصمیم به تحصیل در دانشکده پزشکی آن دارند باید بدانند که مدت زمان آن مدت تحصیل در این رشته 6 سال می باشد.

علاوه بر موارد بیان شده که جزو برترین دانشگاه های پزشکی ایتالیا مورد تایید وزارت بهداشت می باشند، دانشگاه های بسیار دیگری هم وجود دارند که در ادامه به شما معرفی می کنیم:

تمامی دانشگاه های ذکر شده در بالا مورد تایید وزارت بهداشت ایران می باشند. علاقه مندان به تحصیل پزشکی در ایتالیا می توانند با خیال راحت در این دانشگاه ها تحصیل کنند. اما بهتر است بدانید تحصیل در این دانشگاه ها به هیچ وجه به معنای تایید مدرک شما پس از اخذ مدرک و فارغ التحصیلی توسط این وزارتخانه نیست.

همانطور که گفته شد دانشگاه های مذکور مورد تایید وزارت بهداشت هستند. برای اینکه مدرک اخذ شده از این دانشگاه ها مورد تایید وزارت بهداشت قرار گیرد باید فاکتورهای مختلفی داشته باشد تا در حین ارزیابی تایید شود.

آزمون ورودی دانشگاه های بین المللی پزشکی در ایتالیا

آزمون پذیرش بین المللی پزشکی (IMAT) توسط تعدادی از دانشگاه های ایتالیا برای پذیرش در رشته های پزشکی، جراحی و دوره های مربوطه که به زبان انگلیسی تدریس می شود، استفاده می شود. این آزمون توسط وزارت آموزش ایتالیا (MIUR) و با همکاری خدمات تست و ارزیابی کمبریج برگزار می شود. این آزمون به عنوان مدل انگلیسی آزمون پذیرش ایتالیایی تهیه شده است که قبلا برای پذیرش در دوره های زبان ایتالیایی استفاده می شد و در حال حاضر در فروردین ماه برای پذیرش در مهرماه گرفته می شود.

آزمون IMAT به روش های مختلف برگزار می شود و به دو بخش تقسیم می شود:

مهارت های تفکر (تفکر انتقادی و حل مسئله) 30 سوال چند گزینه ای.

دانش علمی شامل زیست شناسی، شیمی، فیزیک و ریاضی، 30 سوال چند گزینه ای.

داوطلبان در مجموع 90 دقیقه برای تکمیل آزمون فرصت دارند. همه سوالات دارای پنج گزینه هستند که یکی از آنها صحیح است. پاسخ صحیح 1.5 امتیاز، پاسخ خالی 0 امتیاز و پاسخ اشتباه 0.4 امتیاز از نمره نهایی است. حداقل آستانه 20 امتیازی توسط MIUR تعیین شد تا در فهرست نهایی قرار گیرد. امتیاز کلی (MAX=90 امتیاز) همراه با یک امتیاز در هر بخش گزارش می شود. IMAT یکی از سه آزمون پذیرش برای تحصیل در رشته پزشکی و درمانی است.

هزینه و شهریه دانشگاه های پزشکی ایتالیا

با مقایسه ایتالیا با سایر کشورهای اروپایی که دوره های پزشکی را به زبان انگلیسی ارائه می دهند، واضح است که هزینه تحصیل در یک دانشگاه پزشکی عمومی در ایتالیا (400-4000 یورو در سال) در اروپای شرقی به هیچ وجه نزدیک به 9000 یورو نیست. نیست. بیشتر پرداخت می شود (مجارستان، اسلواکی و غیره) یا حتی در دانشکده های پزشکی انگلیسی و آمریکایی هزینه بالاتر است.

این دانشگاه درجاتی از آزادی را برای شهریه ارائه می دهد، اما به طور کلی برای همه دانشجویان اروپایی، ایتالیایی و غیر اروپایی یکسان است. این قیمت ها به این دلیل امکان پذیر است که دانشگاه های دولتی تحت نظارت دولت هستند. این امر ایتالیا را به یکی از بهترین نمونه های آموزش عالی در امور مالی برای همه تبدیل می کند.

مولفه مهم دیگر هزینه زندگی است که عمدتاً شامل اجاره مسکن، هزینه غذا و حمل و نقل و در نهایت کتاب می شود. قیمت ها می تواند در بین شهرها کمی متفاوت باشد، اما بسته به اندازه و موقعیت شهر، می توانید انتظار داشته باشید که حدود 500-1200 یورو در ماه هزینه کنید. به عنوان یک قاعده کلی، شهرهای بزرگتر گرانتر هستند و شهرهای شمالی گرانتر از شهرهای جنوبی هستند، اما از نظر جاده، فرودگاه و خدمات مختلف نیز توسعه یافته تر هستند.

توجه داشته باشید که سال اول می تواند هزینه شروع کار را دو برابر کند، زیرا باید برای اجاره، اثاثیه جدید و یافتن بهترین مکان برای خرید مواد غذایی، ودیعه پرداخت کنید.

دانشجویان خارجی/غیر اروپایی با ویزای تحصیلی و اقامت خود اجازه کار در ایتالیا را دارند. کسانی که مجوز اقامت دارند به طور رسمی به مشاغل پاره وقت محدود می شوند.

آیا شرایط سنی خاصی برای تحصیل پزشکی در ایتالیا وجود دارد؟

برای درخواست پزشکی ایتالیا و اخذ ویزای پزشکی ایتالیا شرایط سنی خاصی وجود ندارد. اما عامل سنی می تواند باعث افزایش نمره و شانس پذیرش دانشجو شود.

با توجه به حساسیت سفارت ایتالیا در صدور ویزای تحصیلی ایتالیا برای علاقه مندان به تحصیل در رشته پزشکی، بهتر است قبل از 30 سالگی اقدام به تحصیل در رشته پزشکی و اخذ ویزای ایتالیا نمایند.

هر چه فاصله زمانی بین دریافت دیپلم و زمان درخواست پذیرش و ویزای تحصیلی ایتالیا بیشتر باشد، شانس شما کمتر خواهد بود.

شرایط کار پس از تحصیل پزشکی در ایتالیا چگونه است؟

کلیه دانشجویان خارجی پس از اتمام تحصیل و فارغ التحصیلی 1 سال فرصت دارند تا کار کنند. شغلی که انتخاب می کنند باید با رشته ی تحصیلی شما مرتبط باشد.

بنابراین زمانی که با یک کارفرمای ایتالیایی قرارداد کاری امضا می کنید، می توانید ویزای تحصیلی خود را به ویزای کار ایتالیا تبدیل کنید. به این ترتیب نوع اقامت شما از اقامت تحصیلی ایتالیا به اقامت کاری ایتالیا تغییر می کند.

تنها با این شرایط است که می توانید پس از تحصیل و انقضای ویزای پزشکی ایتالیا در این کشور اقامت کنید.

درصورتی که قصد بازگشت و زندگی در ایران را دارید می توانید در دانشگاه های پزشکی ایتالیا مورد تایید وزارت بهداشت تحصیل کنید تا در صورت بازگشت مشکلی برای کار کردن نداشته باشید.

در صورت داشتن هرگونه سوال، کارشناسان ما در خدمت شما عزیزان حضور دارند تا ابهامات موجود را رفع نمایند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها